2013-09-22, 22:29
Medlem
rainbow319s avatar
Hej,

Jag har fått Xenical 120 mg men fick Beacita från det Apotek jag hämtade ut det på. Hur som helst, min fråga gäller maxdos. Hur många/antal mg osv kan man ta per dag? Är det farligt att dubbla, eller äta fler än 3 per dag om man äter flera ggr? Erfarna som vet?
Citera
2013-09-22, 23:16
Bannlyst
Beacita är ett generiskt läkemedel, och har alltså samma verksamma ämne.

Om du läser i bipacksedeln eller på FASS så står det om "kostrelaterade behandlingseffekter". Det betyder alltså, lite förenklat, att om du tar en större dos kommer det bara rinna olja ur röven på dig. Tanken med läkemedlet är ju egentligen att du ska lära dig äta hälsosammare.
Citera
2013-09-22, 23:25
Medlem
Overkokt.Blomkals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbow319
Hej,

Jag har fått Xenical 120 mg men fick Beacita från det Apotek jag hämtade ut det på. Hur som helst, min fråga gäller maxdos. Hur många/antal mg osv kan man ta per dag? Är det farligt att dubbla, eller äta fler än 3 per dag om man äter flera ggr? Erfarna som vet?
Har du inte fått ordination?

Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Beacita är ett generiskt läkemedel, och har alltså samma verksamma ämne.

Om du läser i bipacksedeln eller på FASS så står det om "kostrelaterade behandlingseffekter". Det betyder alltså, lite förenklat, att om du tar en större dos kommer det bara rinna olja ur röven på dig. Tanken med läkemedlet är ju egentligen att du ska lära dig äta hälsosammare.
Citera
2013-09-22, 23:48
Medlem
rainbow319s avatar
Jo, men som frågan löd, så undrar jag vad som händer om man tar mer än angivet. Vilket vi alla har gjort förr eller senare med något läkemedel...
Citera
2013-09-23, 01:02
Medlem
Samhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbow319
Jo, men som frågan löd, så undrar jag vad som händer om man tar mer än angivet. Vilket vi alla har gjort förr eller senare med något läkemedel...
Du kommer att få bosätta dig på holken...
Citera
2013-09-23, 11:31
Medlem
rainbow319s avatar
Öh... va? Jag sökte faktiskt seriösa svar från erfarna personer.
Citera
2013-09-23, 12:57
Medlem
Jag överdoserade inte Xenical men upptäckte att jag läckte nå grymt så ett tips är att ha någon form av skydd som tar upp det som läcker ut. Folk trodde väl man var ohygienisk som gick runt med en blöt fläck i rumpan.

Så risken om du överdoserar kan jag tänka mig är att det läcker ut mer av det fettet som inte tarmarna tar upp.
Citera
2013-09-23, 17:40
Medlem
rainbow319s avatar
Det är precis det jag funderar över, ifall det tas upp mer på 240 mg istället för 120 :/
Citera
2016-01-25, 08:59
Bannlyst
Hur fungerade det? Blev det nbågon större effekt på viktnedgång?
Citera
2017-07-15, 14:14
Medlem
PeppaKaKas avatar
Vågar inte ta skiten nu när jag läser era kommentarer om att man skiter ner sig hur som helst någon typ av olja och har en fläck i arslet...

Fick beacita. Någon som kan bekräfra om det är sant de där med en fläck på röven? Känner man ens det?
Citera
2017-07-15, 16:29
Medlem
EmmaKlaras avatar
Xenical fungerar så att en viss procent fett inte tas upp av tarmen utan fortsätter rakt ut i toaletten.
Detta kan väl vara tillräckligt jobbigt med normal dosering, men att utsätta sig för det dubbla verkar bara medföra bekymmer.
Kan nog uppstå någon pinsam olycka om du inte hinner till toaletten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in