2017-07-14, 16:14
Medlem
KUSEs avatar
Jag vill säga upp ett abonnemang som kommer gå ut i september.

Jag har redan försökt ringa men hamnar i telefonkö och de ringer inte upp som den automatiska lögnaren säger att de kommer göra. Passar mig utmärkt eftersom jag inte gärna samtalar med någon som har för avsikt att försöka få mig att ändra mig.

Jag tänkte istället köra med mail/e-post/brev. Har ett par frågor:

Företaget har ingen uppsägningstid, det är Comviq det handlar om som jag förstått bara är ett varumärke av Tele2(?) De säger att man måste ringa för att säga upp abonnemang, men rimligtvis går det väl att göra en skriftlig uppsägning, eller vad säger lagen?

Någon som gjort detta förut eller har tips på hur man kan göra det så smidigt som möjligt och samtidigt skydda sig själv mot eventuella tvister? Typ skicka rekommenderat brev, eller?
Citera
2017-07-14, 16:26
Medlem
studioxswes avatar
Går alldeles utmärkt att säga upp via de metoderna du föreslog. Har du tillgång till en Fax brukar det också gå bra.

Jag skulle föreslå att du skickar in uppsägningen. Låter som du inte vill behålla numret? Om du trots allt vill det skulle jag flytta det först, annars kan du bli av med det.
Citera
2017-07-14, 16:33
Medlem
KUSEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Går alldeles utmärkt att säga upp via de metoderna du föreslog. Har du tillgång till en Fax brukar det också gå bra.

Jag skulle föreslå att du skickar in uppsägningen. Låter som du inte vill behålla numret? Om du trots allt vill det skulle jag flytta det först, annars kan du bli av med det.
Tack så mycket för svaret och tipset om numret.

Då undrar jag bara hur man ska gå tillväga för att kunna vara säker på att brevet inte "kommer bort i posten" och fakturorna fortsätter att komma?
Citera
2017-07-15, 08:03
Medlem
25Decembers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KUSE

Då undrar jag bara hur man ska gå tillväga för att kunna vara säker på att brevet inte "kommer bort i posten" och fakturorna fortsätter att komma?
Skicka ett rekommenderat brev.
Citera
2017-07-15, 10:29
Medlem
Citat:

Kan du inte bara skicka brevet redan nu och skriva att du vill säga upp till ett visst datum och att du önskar en skriftlig bekräftelse på uppsägningen.
Är du säker att det inte är någon uppsägningstid?
Citera
2017-07-15, 13:13
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Även om du säger upp abonnemanget nu så är du väl medveten om att det fortfarande kommer att gälla till september när det går ut?

Att du inte har någon uppsägningstid innebär endast att du inte måste säga upp avtalet ett visst antal månader innan bindningstiden går ut, du kan alltså säga upp det nu lika gärna som dagen innan bindningstiden löper ut.
Citera
2017-07-15, 13:47
Medlem
Citat:
Jag vill säga upp ett abonnemang som kommer gå ut i september.

Jag har redan försökt ringa men hamnar i telefonkö och de ringer inte upp som den automatiska lögnaren säger att de kommer göra. Passar mig utmärkt eftersom jag inte gärna samtalar med någon som har för avsikt att försöka få mig att ändra mig.

Jag tänkte istället köra med mail/e-post/brev. Har ett par frågor:

Företaget har ingen uppsägningstid, det är Comviq det handlar om som jag förstått bara är ett varumärke av Tele2(?) De säger att man måste ringa för att säga upp abonnemang, men rimligtvis går det väl att göra en skriftlig uppsägning, eller vad säger lagen?

Någon som gjort detta förut eller har tips på hur man kan göra det så smidigt som möjligt och samtidigt skydda sig själv mot eventuella tvister? Typ skicka rekommenderat brev, eller?

Enligt egna erfarenheter så skall en skriftlig uppsägning gälla. Du måste dock ha en kopia på försändelsen,ett foto duger gott. Returnera alla krav med "Inte Beställt!" De kommer inte att dra dig inför domstol. Det är viktigt att du dokumenterar ALLT!
Citera
2017-07-15, 16:10
Medlem
miikoss avatar
Skriftligt går bra.

Rekommenderat brev kan ju vara önskvärt, men om du skickar rekommenderat brev, var då noga med att skriva av företagsnamnet.

Ex.
Tele2 Sverige AB

alt.
Tele2 Sverige AB
Comviq

Men absolut inte.
Comviq
Tele2 Sverige AB

Detta då det är första namnet som är adressat, och risken är att ingen har fullmakt för att hämta post som kommer på "Comviq", speciellt då inget företag heter så.

Vad är det för abonnemang förresten?

Är det tillsvidare med bindningstid?
eller fast avtal, som förlängs med angiven tid om uppsägning inte sker?
Citera
2017-07-15, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Skriftligt går bra.

Rekommenderat brev kan ju vara önskvärt, men om du skickar rekommenderat brev, var då noga med att skriva av företagsnamnet.

Hur går detta till rent praktiskt, får firmatecknaren knalla ner och hämta ut det eller kan man delegera ner det i ett så pass stort företag som Tele2?
Citera
2017-07-16, 06:59
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Hur går detta till rent praktiskt, får firmatecknaren knalla ner och hämta ut det eller kan man delegera ner det i ett så pass stort företag som Tele2?

Vanligen så lämnar firmatecknaren in fullmakt en fullmakt med behöriga personer angivna.

http://www.postnord.se/foretag/kundservice/blanketter

Jag som firmatecknare har även lämnat en fullmakt till mig själv som privatperson, för att kunna hämta genom att skanna mitt körkort.
Senast redigerad av miikos 2017-07-16 kl. 07:04.
Citera
2017-07-18, 11:38
Medlem
KUSEs avatar
Tack för alla hjälpsamma svar!
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Kan du inte bara skicka brevet redan nu och skriva att du vill säga upp till ett visst datum och att du önskar en skriftlig bekräftelse på uppsägningen.
Är du säker att det inte är någon uppsägningstid?
Det var det jag tänkte göra faktiskt, dels för att jag inte är i Sverige i september samt att det är skönt att ha det gjort så man inte glömmer det.
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Även om du säger upp abonnemanget nu så är du väl medveten om att det fortfarande kommer att gälla till september när det går ut?

Att du inte har någon uppsägningstid innebär endast att du inte måste säga upp avtalet ett visst antal månader innan bindningstiden går ut, du kan alltså säga upp det nu lika gärna som dagen innan bindningstiden löper ut.
Är medveten om det, vill bara ha det gjort i förväg.
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Enligt egna erfarenheter så skall en skriftlig uppsägning gälla. Du måste dock ha en kopia på försändelsen,ett foto duger gott. Returnera alla krav med "Inte Beställt!" De kommer inte att dra dig inför domstol. Det är viktigt att du dokumenterar ALLT!
Tack för tipset! Ska se till att plåta innan det skickas iväg.
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Skriftligt går bra.

Ex.
Tele2 Sverige AB

alt.
Tele2 Sverige AB
Comviq

Men absolut inte.
Comviq
Tele2 Sverige AB

Detta då det är första namnet som är adressat, och risken är att ingen har fullmakt för att hämta post som kommer på "Comviq", speciellt då inget företag heter så.

Vad är det för abonnemang förresten?

Är det tillsvidare med bindningstid?
eller fast avtal, som förlängs med angiven tid om uppsägning inte sker?
På fakturan står det "Comviq, Tele2 Sverige AB 106 66 STOCKHOLM". Nu blir jag lite tveksam här men det måste ju ändå vara det som står på fakturan som gäller, även när man skickar rek.? Eller?

Det är ett gammalt abb med 24 månaders bindningstid som jag tog i samband med att jag köpte telefonen för två år sedan. Tror att det är tillsvidare så att det fortsätter om man inte säger upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in