2017-02-09, 12:31
Medlem
Nu är det visserligen över 20 år sedan jag gjorde högskoleprovet, men jag kan inte minnas att det var några frågor som krävde anmärkningsvärt hög IQ. På logik/matematik/kartor/diagram var det inget utöver vad man klarar med normalbegåvning. Läsförståelse och ordkunskap kräver inte heller hög IQ, bara fokus på uppgiften och allmänbildning. När jag gjorde provet minns jag att det var övervikt på vård/medicintermer och miljö i ordkunskapen.
Senast redigerad av Piggekott 2017-02-09 kl. 12:47.
Citera
2017-07-15, 10:18
Medlem
Hodurs avatar
Vad är korrelationen mellan HP och IQ?
Citera
2017-07-15, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hodur

Hög IQ hjälper inte på verbala delen överhuvudtaget och hjälper marginellt om något på kvantitativa.
Citera
2017-07-15, 13:44
Medlem
Citat:
Näst intill noll korrelation. Som ovanstående skrev skulle det ge en fördel på matematiken då vissa uppgifter är logiskt baserade. Dock går det ofta att lösa snabbt och enkelt ändå och vi snackar inte direkt raketfysik. Så ytterst marginellt.
Citera
2017-07-15, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamLifeHappier
Tja!

Jag har ett IQ på 120 enligt Mensa-Sverige vilket som byggde på nästan falska grunder då det mesta av bedömningen förblev obedömd då det inte är en riktig "överbevakad test", men hur som helst.

Till saken nu då jag undrar hur högt man behöver ha för att klara av svåra linjer på högskolan samt högskoleprovet om det nu finns en IQ:skala på hur mycket man behöver ha för att klara av vissa linjer, men den linjen jag vill gå på går folk med ett IQ på ca 140 på, nämligen IT-Design/programmering. Kanske beror inte resultatet i skolan på IQ:t? Men det är vad IQ är till för, för att kunna avgöra hur bra man kan prestera i skolan. Så är bara nervös inför att min dröm bara ska förbli en dröm, så om det finns någon läsare här som har IQ:skalan för hur högt som är vanligast hos de som får 2,0 på högskoleprovet så kan du kommentera vilken IQ poäng det är.

Tackar för kommentarerna och ser fram emot svar på min fråga. //Mvh

Jag tror inte du kan säga att IQ styr HP.
Citera
2017-07-15, 22:53
Medlem
gollum78s avatar
IQ 137 resultat på gamla HP 2.0 vid 16/17 års ålder.

Vad som gjorde att jag fick så bra på högskoleprovet var mitt intresse för böcker. Många vänner hade liknande resultat på de andra delarna men orden är vad som skiljer ut den som får 2.0 och den som får 1.7

Att läsa böcker från tidig ålder ger automatiskt ett bra högskoleprov.
Citera
2017-07-15, 22:57
Medlem
Citat:

Vet inte, men det skulle vara kul att veta. Säkerligen rätt högt men inte så nära 1 som en del tror.
Citera
2017-07-15, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gollum78
IQ 137 resultat på gamla HP 2.0 vid 16/17 års ålder.

Vad som gjorde att jag fick så bra på högskoleprovet var mitt intresse för böcker. Många vänner hade liknande resultat på de andra delarna men orden är vad som skiljer ut den som får 2.0 och den som får 1.7

Att läsa bäcker är givetvis bra och ger en bra grund för ett bra HP. Jag skrev 1,8 första och enda gången. HP är ett bättre mått på allmänbildning än intelligens så som det mäts av Mensa.
Citera
2017-07-15, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gollum78
Tvivlar på att Bokslukaranna som gillar deckare eller twilight (eller vad nu medelbegåvade tjejer läser) får ngt vidare hp-resultat.

Tror du blandar ihop att nästan alla högbegåvade läser mycket (är ju ett av få sätt att få stimulans om man inte har tur med umgänget) med att läsare i allmänhet skulle vara högbegåvade.
Citera
2017-07-15, 23:25
Medlem
Skrev 1,7 ..när jag var 24 år ,första och sista gången jag provat .tror jag ligger på medel iq..
Citera
2017-07-29, 20:49
Medlem
Hodurs avatar
Antar att IQ är en sådan pass stor tabu att ingen psykologstudent har tagit sig äran att utföra en studie...

Gissar på att det är en 0.8 korrelation, vilket, om jag minns rätt, är samma som SAT i USA.
Citera
2023-03-16, 03:52
Medlem
Phyllobatess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Nu är det visserligen över 20 år sedan jag gjorde högskoleprovet, men jag kan inte minnas att det var några frågor som krävde anmärkningsvärt hög IQ. På logik/matematik/kartor/diagram var det inget utöver vad man klarar med normalbegåvning. Läsförståelse och ordkunskap kräver inte heller hög IQ, bara fokus på uppgiften och allmänbildning. När jag gjorde provet minns jag att det var övervikt på vård/medicintermer och miljö i ordkunskapen.

Ordkunskapsdelen i ett riktigt intelligenstest har rätt stark korrelation med FSIQ, den med starkast tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in