2017-07-14, 11:16
Medlem
jimmythegents avatar
Angående tejpen så kan det vara värt att kolla med flygindustrin. Där förekommer tejp som inte är så vanliga på den civila marknaden. Ett tips från mig till Linköpingspolisen.
Citera
2017-07-14, 11:39
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Måste inte vara samma förövare bara för att tejpningen liknar. Kan vara en kunskap som förmedlas i vissa kretsar om "best mode" och "standard procedure" för att utföra såna här home invasions.
Citera
2017-07-14, 13:09
Medlem
Amazingthings avatar
Swedbanks kontorchef i Motala och Borensberg gör ett väldigt halvhjärtat försök att svara på frågan varför bankomatens kamera i Borensberg inte fungerade: http://corren.se/nyheter/varfor-fungerade-inte-kameran-om4739082.aspx

Citat:
...

Är inte övervakningskameran vid bankomaten i Borensberg alltid i gång?

– Det kan jag tyvärr inte svara på. Svaret på frågan har att göra med människors säkerhet. De går säkert att göra mer i frågan. Jag kan varken svara ja eller nej på frågan. Vi vill inte att folk ska oroa sig för sina pengar.

...

Vad menar hon ens? Om hon inte kan svara ja på den frågan så är det förstås ett nej, den är inte alltid igång? Är den trasig eller har något stolpskott fått för sig att man ska spara ström genom att bara ha den påslagen ibland?
Kan det röra sig om en "dummy" kamera, dvs en tom kameraburk bara för att få folk att tro att dom är säkra? Jag trodde nästan det var krav på en övervakningskamera vid bankomaterna.
Citera
2017-07-14, 13:27
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McMay
Det tror inte jag heller.
Däremot tror jag många har gammal tejp hemma i t.ex källare, bilen etc.

Den behöver ju inte vara nyinköpt iaf.

Tejpen i all ära, men i nuläget förvirrar den lika mycket som den tillför. Det är den klart udda bilen som med alla till buds stående medel må eftersökas. Det spåret är både hett och konkret.

Där borde man kanske också tagit hjälp av allmänheten redan initialt.
Citera
2017-07-14, 14:00
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazingthing
Vad menar hon ens? Om hon inte kan svara ja på den frågan så är det förstås ett nej, den är inte alltid igång? Är den trasig eller har något stolpskott fått för sig att man ska spara ström genom att bara ha den påslagen ibland?
Kan det röra sig om en "dummy" kamera, dvs en tom kameraburk bara för att få folk att tro att dom är säkra? Jag trodde nästan det var krav på en övervakningskamera vid bankomaterna.

Och hur välkänt är det på bygden i så fall?
Citera
2017-07-14, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Tejpen i all ära, men i nuläget förvirrar den lika mycket som den tillför. Det är den klart udda bilen som med alla till buds stående medel må eftersökas. Det spåret är både hett och konkret.

Nja, nog är tejpen ändå värd att spåna kring; kanske kan det dyka upp nåt konkret tips kring den.

Håller sedan med om bilen, nog borde polisen gått ut med info om den tidigare, varför avvaktade de?

(Signalementsfrågan är ju känslig, kanske ville de inte att alla amerikanare av en viss färg skulle pekas ut?)
Citera
2017-07-14, 14:09
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmythegent
Angående tejpen så kan det vara värt att kolla med flygindustrin. Där förekommer tejp som inte är så vanliga på den civila marknaden. Ett tips från mig till Linköpingspolisen.
Jag har ett annat tips till dem. Ta kontakt med ett putsföretag som själva skyddstäcker, dvs plastar in fönster, dörrar, stuprör, mm innan fasaden putsas om och använder då främst silvertejp. Det finns killar som inte gör annat på arbetsdagarna, man använder pallvis av silvertejp då det är deras huvudsakliga arbetsredskap. De om några känner till vilka fabrikat som finns.
Citera
2017-07-14, 14:43
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazingthing
Swedbanks kontorchef i Motala och Borensberg gör ett väldigt halvhjärtat försök att svara på frågan varför bankomatens kamera i Borensberg inte fungerade: http://corren.se/nyheter/varfor-fungerade-inte-kameran-om4739082.aspx

Förmodligen har de valt att snåla på vissa platser där det ändå sällan sker otillbörliga uttag. Billigare då att bara ha en "dummy-kamera" istället för hela systemet för bildövervakning.

Som jag förstår behöver inte banker söka tillstånd för kameraövervakning, men de måste anmäla till länsstyrelserna var de övervakar. Så någon driftig person här skulle ju kunna kontakta länsstyrelsen i Östergötland för att få ut information om var Swedbank använder kameraövervakning. Kanske har GM gjort det? Här är ett reportage i Ystad Allehanda där journalisten tydligen begärt ut sådan information: http://www.ystadsallehanda.se/ystad/storebror-ser-dig-i-ystads-centrum/
Citera
2017-07-14, 15:53
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan

Är bilen från närområdet borde den besökt raggarklubben Onkel sam i Mjölby någon gång.
Nu är jag färgblind och kan inte avgöra färgen på bilar vid bildgoogling.
Kan ju vara intressant att kolla upp regnummer på aktuella färger.
Finns även en hemsida och Facebook med en del bilder.
www.onkelsams.se
Citera
2017-07-14, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Förmodligen har de valt att snåla på vissa platser där det ändå sällan sker otillbörliga uttag. Billigare då att bara ha en "dummy-kamera" istället för hela systemet för bildövrervakning.

Det var vanligt på '80 och första hälften av '90-talet, numera kostar ju en hyfsad utrustning ungefär som en 90-grammare på Sibylla.
Citera
2017-07-14, 16:37
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Är bilen från närområdet borde den besökt raggarklubben Onkel sam i Mjölby någon gång.
Nu är jag färgblind och kan inte avgöra färgen på bilar vid bildgoogling.
Kan ju vara intressant att kolla upp regnummer på aktuella färger.
Finns även en hemsida och Facebook med en del bilder.
www.onkelsams.se

... och Nostalgiafton i Vadstena.
Citera
2017-07-14, 17:10
Medlem
Browngreeneyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Men om offren hade ett bankkort var till det gemensamma kontot så har GM ändå inte fått ut mer än 30.000. Nog måste GM ha trott att det fanns betydligt mer att få ut? Är det grova våldet möjligen resultatet av en besvikelse? Men trodde det fanns kontanter hemma och torterade tills de var övertygade om att det inte fanns och tog då i desperation risken att ta ut pengar i bankomat för att få något?

Det är på ett sätt ruskigare att tänka sig två gärningsmän som så helt saknar spärrar tillsammans än en enda GM som är helt knäpp.

Ja det är möjligt att dom trodde att dom hade mer än dom fick ut och därav det besinningslösa mordet, men också ett sätt för att få dom att ge mer.....hårdare våld kan resultera i att dom kanske skulle ha gett sig och genomfört större transaktioner till det kontot. Dom flesta fattar att man inte har kontanter hemma. Troligtvis fanns det ett annat konto med mer pengar ett typ sparkonto men det man hade kortet till var ett vanligt privatkonto...vilket det brukar vara. Är helt säker på att en eller flera gärningsmän stanna kvar och vakta paret så att som verkligen kunde se att dom fick ut pengar. Så polisen får inte vara dumma utan fatta att det måste varit någon slags telefonttrafik mellan gm1 och gm2 vid den tidpunken då...kan man inte spåra sådant? Och skulle någon komma kan dom slå ihjäl dom och dra i den andra bilen....så det är relativt smart planerat.....rutinerade...eller i alla fall planerat.... man undrar hur dom tejpat dom om det är en kokong tapning? Tänk dig en tappningen som en sov säck typ runt en...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in