2017-07-13, 17:54
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frejr
Här sparas inget, följer det inte den korrekta läran för dagen så bränns böckerna. Dagens Sverige är mer likt Nordkorea än 80-talets Sverige.

Ja, eller som i det gamla Sovjet när det var revolution och alla ryttarstatyer och andra statyer av gamla tsarer förstördes. Och sedan, när det blev slut på kommunismen, så förstördes alla skulpturer av Stalin och Lenin... NU önskar folk där att man haft dem allihopa kvar, för deras historiska och konstnärliga värde. Men i kommunistländerna - dit Sverige också hör i vissa avseenden - LÄR man sig aldrig den läxan.
Citera
2017-07-13, 18:01
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, där skulle många RAR-volymer gå i sopen. Har inte Gustav Wasa uttryckt sig genuskorrekt i breven till sina fruar och barn..? BRÄNN skiten, vettja!
Den värsta rasisten i sveriges historia är ändå Carl von Linne. Alla känner till att han katalogiserade (vad Gud skapat) jordens växter. Men han katalogiserade även djur och människor (vilket är mindre känt idag).
Citera
2017-07-13, 18:14
Medlem
Många vet inte att bibliotek regelbundet gallrar ut böcker. Vill man kan man då plocka åt sig böcker gratis. Det som ingen vill ha, kastas. Vi som besöker bibliotek ofta vet att det är så. De som aldrig besöker bibliotek förfäras.

Sen tycker jag det är för uppblåst det där med negerkung. Det är ett dåligt och rasistiskt uttryck. Det är bra om man ersätter böcker från 60-talet med modernare versioner. Den som vill ha en bok där det står negerkung för att läsa för sina barn kan köpa en sådan på tradera eller något antikvariat. Gissningsvis är det återigen de som aldrig går på bibliotek som gnäller mest för att böckerna ersätts.
Citera
2017-07-13, 18:14
Medlem
stör ej mig så mycket, HC Andersen är fortfarande nordens främsta!

han skrev även en dikt om att vara "skandinav"

Vi er eet Folk, vi kaldes Skandinaver,
I trende Riger er vor Hjemstavn deelt;
Men mellem Nutids store Himmel-Gaver
Er den: vort Hjerte voxer til et Heelt!
Lad være glemt, hvis os en Uret skete;
Tidsaanden, som en luttret Margarethe,
Forener os, den trefold Kraft forlener,
Selv Sproget os forener.
Paa Fjeld, i Skov og ved det natblaa Hav,
Jeg jubler høit: jeg er en Skandinav!

hur som helst,

Prinsessan på ärten, Tummelisa, Den ståndaktiga tennsoldaten, Den fula ankungen, Svinaherden, Flickan med svavelstickorna, Kejsarens nya kläder, Elddonet, Den lilla sjöjungfrun osv.

GG NO RE astrid!
Citera
2017-07-13, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Många vet inte att bibliotek regelbundet gallrar ut böcker. Vill man kan man då plocka åt sig böcker gratis. Det som ingen vill ha, kastas. Vi som besöker bibliotek ofta vet att det är så. De som aldrig besöker bibliotek förfäras.

Sen tycker jag det är för uppblåst det där med negerkung. Det är ett dåligt och rasistiskt uttryck. Det är bra om man ersätter böcker från 60-talet med modernare versioner. Den som vill ha en bok där det står negerkung för att läsa för sina barn kan köpa en sådan på tradera eller något antikvariat. Gissningsvis är det återigen de som aldrig går på bibliotek som gnäller mest för att böckerna ersätts.

Idag ska alla böcker med ordet "neger" i raderas ut. Vilket ord ska raderas ut imorgon?
Farlig väg att gå när man censurerar såhär anser jag, men det är inga nyheter. Det händer hela tiden, fast lite mer i skymundan.
Citera
2017-07-13, 19:38
Medlem
Förstår inte när bibliotek censurerar en del utav historien.
Ska vi bara acceptera detta?
Klart att äldre verk inte följer våra oskrivna regler vi har nu.
Tänkte på att vi inte säger vissa ord osv.
Men för 80år sedan sa folk neger, även de som inte hade något emot mörkhyade.
Klart att därför kan det stå saker i böckerna som inte är acceptabelt att skriva idag.
Nej tar vi bort verk av liknande skäl så censurerar vi En del av våran historia.
Skäms på er Botkyrka kommun.
Citera
2017-07-13, 20:11
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999

Ja, man rensar ut böcker som inte varit utlånade på ett visst antal år (jag råkar känna till det här). Men det har ju Pippi-böckerna varit. Och dessutom erbjöds inte Pippi-böckerna till låntagarna för en 5:a styck. De gick direkt i sopen.
Citera
2017-07-13, 20:35
Medlem
oryxocrakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Där man bränner böcker, bränner man snart människor.

Mycket passande citat. Bra skrivet.
Citera
2017-07-13, 20:56
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oryxocrake
Mycket passande citat. Bra skrivet.

Ja, Heinrich Heine anade nog inte vidden och sanningen i sina bevingade ord.
Citera
2017-07-13, 21:09
Medlem
varför är det först på senare tid som astrid har blivit klassad som rasist?

när jag växte upp då palme och rödvinsvänstern var i högform var det ingen som såg något rasistiskt med dessa böcker
Senast redigerad av klinkerhofen 2017-07-13 kl. 21:14.
Citera
2017-07-13, 21:40
Medlem
Nu har jag ingen koll. Eller vad vet vad detta handlar om men tycker det är fel, även om de är rasistiska (antar att hon använde nedsättande ord som "neger?")
Men det var ju en gammal tid hon levde och då var det ok.

Kan förstå att man inte vill ge ut det till barn mu 2017 men tycker inte man borde slänga det. Tror knappast att just hennes böcker är de enda "rasistiska" finns troligen rasistiska filmer med.
Citera
2017-07-13, 22:38
Medlem
Hur gör man med Mark Twain? Jag har väldigt svårt att föreställa mig en Huckleberry Finn som säger "afro-amerikan" och "native american" (vad heter det på svenska, "amerikansk inföding" får man väl inte översätta det till?) istället för neger/nigger och indian.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in