2017-07-13, 15:05
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Hon kanske skulle ha gillat det, det är svårt att veta. Vad vi vet är att hon själv inte reviderade Pippi-böckerna i den riktningen under sin livstid, trots att hon naturligtvis hade all makt och myndighet att göra det precis när som helst under de 57 åren mellan den första bokens utgivning och hennes egen bortgång. För min del är det väsentliga att hon själv var en kunnig och smart person som – att döma av hennes skönlitterära verk såväl som av hennes utgivna dagböcker och korrespondens – hade en "verklighetsnära" livsuppfattning, ofta krass och nykter.

Jag är inte per se negativ till att bibliotek och förlag uppdaterar saker, men det skorrar märkligt när man i andra sammanhang ser upphovspersonens vilja som i det närmaste helig. Man väljer argument efter det som passar bäst helt enkelt. Som du påpekar skulle det normalt sett väga mycket tungt att hon inte ändrade i böckerna trots att hon hade chansen.

Jag tar inte ställning i sakfrågan, men man kan inte ha olika principer för samma sak utan att anklagas för hyckleri.

Citat:
Medan den inhemska kulturklass som tvingat fram denna revidering tvärtom oftast är svärmisk, självupptagen och ensidigt fixerad vid attityder, känslor, tecken och tabun. Det är inte hedrande mot hennes minne att ge efter för den.

Medhåll igen. Hon ger inte alls det intrycket, även med avdrag för tidsavståndet. Pomperipossahistorien är bara ett exempel på att vi inte ska förutsätta att hon hade hållit med dagens nyvänster.

Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Botkyrka är lite som Umeå om jag har förstått det rätt. Tyckeri.

"Tydligast är kanske Mattias Gardells hustru Edda Manga som annars agerar som rådgivare till Botkyrka kommun. Botkyrka kommun har, enligt NOA:s senaste rapport, uppenbara problem med bland annat religiös extremism efter år av förnekelser."

Jisses, Edda Manga! Det är ungefär som att ha Björn Söder som bibliotekschef.
Citera
2017-07-13, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arboga-Conny
Tänker skicka henne ett tackkort . Kränkningar oavsett vilket historiskt ursprung de har är fortfarande Kränkningar.
Ja gör det och var nöjd. Snart kan du dansa runt din brinnande tunna och äta grillade råttor igen för det kommer moderater och sossar att ordna för oss alla. Det ska bli intressant hur många av nysvenskarna som egentligen står ut med en lång kall och mörk vinter i ett förstört samhälle, det kräver en hel del samarbete och tolerans.

Vad en kränkning är skiljer sig mycket utifrån perspektiv. Att ha otacksamma araber och negrer i detta land där en del av dom utför våldsandlingar på oskyldiga människor, ofta kvinnor och barn är så djupt kränkande för många svenskar.

Tragiskt med Astrid Lindgrens böcker och vårt kulturarv. Man vet var det bär av då attackerna mot det skrivna ordet kommer och sen har dom mage att gnälla på Putin och Trump. Nåja, dom gnäller inte på alla, tex. Saudiarabiens styrande.
Citera
2017-07-13, 15:56
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0.999...
Haha, jag har aldrig hört den infallsvinkeln innan. Jag har träffat på en del ålänningar när jag gjort utlandstjänst med finnar och dom verkade sällan dra helt jämt med fastlänningarna.

Än bättre vore om Skorpan får hjälp av en psykolog från Södertörn och inser att dom mörka tankarna beror på en stereotyp könsfördelning.

Vilket givetvis är helt naturligt. Folk har i alla tider varit skeptiska till de som kommer en bit ifrån. Rasismen för 100 år sedan, innan cykeln kom, handlade om att man var grovt skeptisk till folk som bodde en mil bort (som var konstiga) medan folk längre ifrån var exotiska. Nu i och med den snabba globaliseringen (där Astrid Lindgren benämner n-ordet som nåt exotiskt på 50-talet) har dessa revir utökats. Man kan liksom fortfarande öppet och publikt förhålla sig skeptiskt och nedvärderande endast gentemot folk från "grannbyn", medan medan både exotifieringen och fobin gentemot de som kommer längre bort ifrån är rasism. Om jag skulle kalla en person som tidigare var för exotisk för att göra annat än gapa åt för någon lokal benämning, så är det rasism, men som finlandsvensk är det min fulla rätt att skriva att ålänningar är ett jävla försupet inavlat underfolk och en parentes i historien (alltså sanningen) utan att jag kommer råka ut för en twitterstorm. Detta eftersom ålänningar inte rasifieras annat än genom sin längre tarm på obduktionsbordet, och och sina inavlade ansikten generellt. Men jag skulle aldrig skriva n-ordet ut ens på flashback för jag tror på allas lika värde (undantaget ålänningar, men det är inte samma sak).
Citera
2017-07-13, 16:05
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna

Nå, skall Skorpan Lejonhjärta och Nangijala knökas in i Mio min Mio så krävs det nog rätt kraftiga omarbetningar.

Beklagar att jag till skillnad från er rikssvenskar inte läst böckerna i gymnasiet utan i lågstadiet. Länge sedan. Min miss.
Citera
2017-07-13, 16:08
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman

Jisses, Edda Manga! Det är ungefär som att ha Björn Söder som bibliotekschef.

För att inte tala om att namnet utgör kulturell appropriering av såväl islänningar som japaner! Skandal!
Citera
2017-07-13, 16:10
Medlem
DoktorEbbas avatar
Vad märkligt att nabila abdul fattah jobbar just med böcker. I Botkyrka.

https://m.facebook.com/nabila.albyfritidsgard?fref=ts
Citera
2017-07-13, 16:14
Medlem
happilappis avatar
Dagens antifascister är morgondagens fascister.
Citera
2017-07-13, 17:01
Medlem
har inte biblioteken ett arkiv eller så? På nästan alla biliotek, stora som små, så har det funnits ett rum/källare där BERG av äldre tidningar och böcker har funnits. Det fanns till och med solblekta Illvet från 80talet...

Hursomhelst är det konstigt att böckerna slängdes. Ibland kan jag se att biblioteken säljer slitna böcker för typ fem spänn. Gjorde Botkyrka det månntro..
Citera
2017-07-13, 17:16
Medlem
Frejrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
har inte biblioteken ett arkiv eller så? På nästan alla biliotek, stora som små, så har det funnits ett rum/källare där BERG av äldre tidningar och böcker har funnits. Det fanns till och med solblekta Illvet från 80talet...

Hursomhelst är det konstigt att böckerna slängdes. Ibland kan jag se att biblioteken säljer slitna böcker för typ fem spänn. Gjorde Botkyrka det månntro..

Här sparas inget, följer det inte den korrekta läran för dagen så bränns böckerna. Dagens Sverige är mer likt Nordkorea än 80-talets Sverige.
Citera
2017-07-13, 17:30
Medlem
Jag köpte Pippi böckerna på bokbörsen,ville ha originalen.Länge leve Pippi och hennes pappa,den mäktige negerkungen! Man brukar säga att namnet kan inte göra en människa ond,men människan kan genom sina onda handlingar ge ett dåligt klang till sitt namn.
Citera
2017-07-13, 17:44
Medlem
Shakespeare var antisemit så han går ju bort om vi ska vara riktigt pk bla köpmannen i Venedig eller att dom inför varningstext på omslaget. Heja Sverige!!
Citera
2017-07-13, 17:52
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle000
Shakespeare var antisemit så han går ju bort om vi ska vara riktigt pk bla köpmannen i Venedig eller att dom inför varningstext på omslaget. Heja Sverige!!

Vi måste göra en nyöversättning, där "snål jude" ändras till "snål smålänning" och denna ändring måste också visas med nya illustrationer där en smålänning får sitta modell.

På tal om detta, så blir man ofta överaskad när man läser om böcker i original som man tidigare läst i svensk bearbetning. Det är mycket som har ändrats och undanhållits oss p.g.a. en agenda (som kan vara olika i olika tider). För att ta Anne på Grönkulla-böckerna igen, så hade jag roligt åt att den svenska översättaren hade ändrat på alla äktenskapsåldrar. Dianas mor sa att ingen av hennes döttrar fick gifta sig före 21 år - i originalet var det 18 år. Och Leslie som hade blivit gift sig så oacceptabelt tidigt hade varit 18 i den svenska översättningen. I originalet var hon 15. Det svenska bokförlaget ville väl inte ge tonårsflickor idéer, de skulle gå klart skolan och skaffa yrke och inordna sig i arbetskraften innan de började tänka på bröllop och babybarn...

Och Gulliver hällde inte ett fat vin över branden i Lilleputtlandet, inte i originalet. Han kissade på den!
Senast redigerad av Merwinna 2017-07-13 kl. 17:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in