Citat:
Hon kanske skulle ha gillat det, det är svårt att veta. Vad vi vet är att hon själv inte reviderade Pippi-böckerna i den riktningen under sin livstid, trots att hon naturligtvis hade all makt och myndighet att göra det precis när som helst under de 57 åren mellan den första bokens utgivning och hennes egen bortgång. För min del är det väsentliga att hon själv var en kunnig och smart person som – att döma av hennes skönlitterära verk såväl som av hennes utgivna dagböcker och korrespondens – hade en "verklighetsnära" livsuppfattning, ofta krass och nykter.
Jag är inte per se negativ till att bibliotek och förlag uppdaterar saker, men det skorrar märkligt när man i andra sammanhang ser upphovspersonens vilja som i det närmaste helig. Man väljer argument efter det som passar bäst helt enkelt. Som du påpekar skulle det normalt sett väga mycket tungt att hon inte ändrade i böckerna trots att hon hade chansen.
Jag tar inte ställning i sakfrågan, men man kan inte ha olika principer för samma sak utan att anklagas för hyckleri.
Citat:
Medan den inhemska kulturklass som tvingat fram denna revidering tvärtom oftast är svärmisk, självupptagen och ensidigt fixerad vid attityder, känslor, tecken och tabun. Det är inte hedrande mot hennes minne att ge efter för den.
Medhåll igen. Hon ger inte alls det intrycket, även med avdrag för tidsavståndet. Pomperipossahistorien är bara ett exempel på att vi inte ska förutsätta att hon hade hållit med dagens nyvänster.
Citat:
Botkyrka är lite som Umeå om jag har förstått det rätt. Tyckeri.
"Tydligast är kanske Mattias Gardells hustru Edda Manga som annars agerar som rådgivare till Botkyrka kommun. Botkyrka kommun har, enligt NOA:s senaste rapport, uppenbara problem med bland annat religiös extremism efter år av förnekelser."
"Tydligast är kanske Mattias Gardells hustru Edda Manga som annars agerar som rådgivare till Botkyrka kommun. Botkyrka kommun har, enligt NOA:s senaste rapport, uppenbara problem med bland annat religiös extremism efter år av förnekelser."
Jisses, Edda Manga! Det är ungefär som att ha Björn Söder som bibliotekschef.