Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-07-13, 16:43
Medlem
Gerrard89s avatar
Varför får detta så dålig uppmärksamhet i media?

Hoppas förövrigt att någon kastrerar fanskapet.
Citera
2017-07-13, 17:21
Medlem
sebertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gerrard89
Varför får detta så dålig uppmärksamhet i media?

Hoppas förövrigt att någon kastrerar fanskapet.
De utvärderar om de kan utnyttja henne ytterligare, hade inte så varit fallet hade de gått till slakt nu.
Citera
2017-07-13, 17:27
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Fast det är ju just det att det faktiskt inte krävs ett reellt hot eller våldsanvändning för att det enligt lagen skall klassas som våldtäkt. Det räcker med att personen som de sexuella handlingarna riktas mot befinner sig i ett särskilt utsatt tillstånd och därmed inte anses kunna ha frivillig sex. De två fjortonåringarna i exemplet skulle våldta sextonåringen om hon befann sig i detta tillstånd på grund av berusning. Det är oberoende av vilken ålder person som befinner sig i ett särskilt utsatt tillstånd. På samma sätt borde det logiskt följa av om R. N befunnit sig i ett särskilt utsatt tillstånd pga berusning att han inte kunde samtycka till sexuella handlingar från målsäganden och då borde hon alltså definitionsmässigt våldtagit honom i den mån hon företagit sådana. Om inte, varför?
Nej, för det första så krävs inte alls någon berusning när det gäller en minderårig. Det räcker med åldern.

När man däremot talar om två vuxna så hade inget brott förelegat för kvinnan heller, flickan är verbal, det är R som aktivt går dit, R som aktivt kör in snoppen och R som aktivt kör upp fingrar i henne.

Att säga att man vill knulla kan aldrig räknas som våldtäkt.

Citat:
Jag tycker också attt domen inte riktigt ger den bild av R. N: s handlingar du ger. Anledningen till att han kommer till målsäganden tycks väl vara att hon frågar efter honom och att han då blir hämtad till henne, inte att han hela tiden har en plan att utnyttja henne eller så.
Hade han inte?
Det är väl i vart fall grabbarna som skaffar fram spriten och ger tjejerna.
Vad R hade för plan framkommer inte. Däremot att Antonio var den som hade kontroll på spriten och var fullt medveten om hur mycket hon druckit och i vilket tillstånd hon var.

Han frias inte för att han inte för att han inte förstod att hon var full. Han frias för att han var oerfaren .. och det är vad jag vänder mig emot.

Ur domen:
Som ovan har redogjorts för står klart att målsäganden uppfattades av flera av de
närvarande som så kraftigt påverkad att hon inte visste vad hon gjorde samt att detta
var skälet att både Emma och även Denice örsökte stoppa
henne. Även Antonio T Bhar givit en med detta överensstämmande
beskrivning. Det framstår som rätt märkligt om inte Robin N också skulle
ha uppfattat målsägandens utsatta situation och att de sexuella handlingarna inte var
genuint frivilliga från henne.
Av de delar av polisförhören med honom som har lästs upp framgår att han då lämnade uppgifter om hur han hade uppfattat målsäganden
som ”helt borta” vilket talar för att han var medveten om målsägandens utsatta
situation.

[...]

Han har
beskrivits som mycket berusad vid tillfället och både Emma uppgifter
om att hon inte tror att han kom ihåg efteråt liksom att han efteråt ringde och
frågade om händelsen ett visst stöd åt att han inte själv var klar över vad som hade
hänt. Berusning i sig är visserligen inte något som utesluter uppsåt och en berusad
person kan inte freda sig från straffsvar enbart på grund av att omdömet har satts
ned på grund av berusning.

Emellertid får beaktas att Robin Nordlund endast var 15
år vid gärningen och därför inte har den personliga utvecklingen och erfarenheten
som medför att hans insikter och uppsåt bör bedömas på samma sätt som när det
gäller en vuxen person.
Med hänsyn till detta och till att de hade haft visst samröre
vid ett tidigare tillfälle samt till att målsäganden själv under kvällen öppet uttryckte
att hon ville ha sex med honom kan det inte utan vidare dras den slutsatsen att han
förstod hur berusad hon var och att de sexuella handlingarna inte var uttryck för
någon riktig frivillighet. Det är därför inte styrkt att Robin har haft uppsåt
på det sätt som krävs för att han ska dömas för våldtäkt.
Åtalet ska således ogillas i sin helt beträffande Robin.

Motiveringen om erfarenhet är det jag vänder mig emot -- inte i sak att han friats om han inte visste att hon var under 15 år.

Hade detta rört vuxna så hade också Antonio friats - men inte med motiveringen "erfarenhet", utan för att hon uttryckt att hon ville knulla (med Robin) och rätten liksom Flashback tar det som intäkt för att män inte kan förstå att det är just en särskild person som detta är riktat till. Dessutom hade ju hennes huvud rört sig - vilket hade tolkats som aktivt deltagande. (Precis som du och en del andra medlemmar gör, och precis som vi sett i andra friande domar)

Citat:
Inte framgår det heller att detta var syftet med att vissa i gänget berusar sig. Eller väl att det var R.N som var inblandad i att få målsäganden att dricka sig full.
Det framgår väl i princip aldrig i domarna att själva syftet varit att supa någon full. Däremot ett krav på att inse en person är för full.

Citat:
Att det var han som var den mer aktiva i de sexuella handlingarna framgår knappast heller tydligt. Var i så fall?
Antonios vittnesmål:
Målsäganden var helt
”väck”.
Robin och målsäganden höll om varandra. Han gick iväg för att hjälpa en
av de andra flickorna som hade svimma och under den tiden såg han inte vad som
hände mellan Robin och målsäganden.

När han kom tillbaka till Robin och målsäganden såg han hur Robin hade sina
fingrar i målsägandens underliv och samtidigt runkade av sig själv.
Han såg också
att målsäganden sög av Robin Han såg ”juckrörelser” och att Robin hade sina
händer på målsägandens huvud.
Senast redigerad av micro113 2017-07-13 kl. 17:29.
Citera
2017-07-13, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jbeach
Han är inte dömd genom en lagakraftvunnen dom! Du är inte heller dömd, men begår uppenbart ett grovt brott genom att du grovt förtalar honom och uppviglar till ytterligare grova brott.

Så därför är frågan relevant om du tycker vi ska sänka dig i bottenviken med en kedja runt din lilla höft?
Jag står för vad jag sa och förstår inte varför jag ska sänkas i sjön? Jag har inte våldtagit ett barn och något av mina barn är definitivt inte dömda för våldtäkt mot barn. Men OM mitt barn skulle som Antonio fylla en 13-åring med sprit och sedan våldta flickan så skulle nog snorungen ligga på sjöns botten. Och sedan skulle jag nog göra detsamma med mig själv för att jag misslyckats så katastrofalt som förälder. Läs vad jag skrev tidigare:

Skulle min son göra detta så skulle jag fan i mig åka ut med båten på sjön, fästa ett tungt ankare rung höften, droppa snorungen i vattnet och åka in till land. I babbefamiljen Book skyller man istället på andra och vägrar ta tag i problemet.

Familjen Book var tidigare en helt misslyckat, pank och förnedrad familj. Nu är man dessutom föräldrar till en barnvåldtäksman som är dömd i Tingsrätten. Att vara förälder till ett barn som våldtagit ett annat barn innebär en skam som inte kan beskrivas. Måste vara värre än om barnet mördar en annan person. Antonios liv var väl redan på väg att gå åt helvete men nu är det med all säkerhet totalt förstört.

Jag citerar från dom B 6020-16 där Antonio Toledano Book är en av två tilltalade. Lycka till med "grovt förtal"
Brott som den tilltalade döms för
Våldtäkt mot barn, 6 kap 4 § 1 st brottsbalken 2016-08-06
Att Antonio haft problem med kriminalitet tidigare säger socialtjänsten. Men man ska kanske anta att de ljuger? Från domen:
Av inhämtat yttrande med från Socialförvaltningen i Solna Stad, daterat den 20 december 2016, som kompletterats den 14 maj 2017 framgår att Antonio Toledano Book har varit aktuell för utredning hos socialtjänsten ett flertal gånger med anledning av brottsmisstankar

Och det stämmer som tidigare nämnts tråden att grannskapet i Solna inte direkt är överlyckliga över att ha en dömd barnvåldtäktsman runt knuten. Speciellt eftersom Antonio varit en ouppfostrad snorunge under en länge tid och hittat på sattyg. Därför är det sannolikt att någon bankar skiten ur honom när som helst. Och inte bara en gång. Mycket välförtjänt kan jag tycka.

Jag tycker hela denna händelse är surrealistisk. Faktiskt helt ofattbar. Jag måste ha totalt feluppfostrat mina barn för jag känner inte igen något av det som beskrivs. Dricka alkohol utan föräldrarna tillstånd som minderårig? Fylla en 13-åring med sprit? Fylla en 13-åring med en MASSA sprit? Säga att man sover över hos någon och sedan festa i skogen? Våldta en 13-åring? Sex med en 13-åring? Stoppa in fingrarna i snippan på en 13-åring?

Jag måste vara mest gammelmodig på FB men att vara en bra förälder handlar om att lära barnen ta hyfsat bra beslut och framförallt bry sig om vad de gör och vilka de gör det med. Men jag antar att sånt svammel är helt ute idag.

Om jag var familjen Book eller familjen Nordlund så skulle jag vara mycket nervös när Hovrätten tar upp fallet. Inte basra för all härlig publicitet utan även för straffen. Jag anser det ytterst osannolikt att straffen blir mildare. Och extremt sannolikt att de blir betydligt strängare. Någon som vet när fallet är aktuellt i HR?
Citera
2017-07-13, 17:43
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
R som aktivt kör in snoppen

Kan du vänligen citera ett ställe i domen som stöder detta antagande? Normalt förfarande vid fellatio är annars att kvinnan är initiativtagare vad gäller kukens införande i munnen. Jag ser ingenting i domen som stöder ditt påstående.

Observera nu att det är just precis detta ovanstående jag frågar om. Var därför god och avhöll dig från allmänna kommentarer om barn, alkohol, och familjen Books generella trashighet.
Citera
2017-07-13, 18:08
Medlem
Jofs avatar
Vad är det som skall diskuteras egentligen?

Om domen är fel eller rätt?
Om det förfärligt det som skett eller inte?
Om föräldrarnas skuld?

Eg ser jag inte något bra diskussionstema.
Citera
2017-07-13, 18:22
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pref69
Jag står för vad jag sa och förstår inte varför jag ska sänkas i sjön? Jag har inte våldtagit ett barn och något av mina barn är definitivt inte dömda för våldtäkt mot barn. Men OM mitt barn skulle som Antonio fylla en 13-åring med sprit och sedan våldta flickan så skulle nog snorungen ligga på sjöns botten. Och sedan skulle jag nog göra detsamma med mig själv för att jag misslyckats så katastrofalt som förälder. Läs vad jag skrev tidigare:

Skulle min son göra detta så skulle jag fan i mig åka ut med båten på sjön, fästa ett tungt ankare rung höften, droppa snorungen i vattnet och åka in till land. I babbefamiljen Book skyller man istället på andra och vägrar ta tag i problemet.

Familjen Book var tidigare en helt misslyckat, pank och förnedrad familj. Nu är man dessutom föräldrar till en barnvåldtäksman som är dömd i Tingsrätten. Att vara förälder till ett barn som våldtagit ett annat barn innebär en skam som inte kan beskrivas. Måste vara värre än om barnet mördar en annan person. Antonios liv var väl redan på väg att gå åt helvete men nu är det med all säkerhet totalt förstört.

Jag citerar från dom B 6020-16 där Antonio Toledano Book är en av två tilltalade. Lycka till med "grovt förtal"
Brott som den tilltalade döms för
Våldtäkt mot barn, 6 kap 4 § 1 st brottsbalken 2016-08-06
Att Antonio haft problem med kriminalitet tidigare säger socialtjänsten. Men man ska kanske anta att de ljuger? Från domen:
Av inhämtat yttrande med från Socialförvaltningen i Solna Stad, daterat den 20 december 2016, som kompletterats den 14 maj 2017 framgår att Antonio Toledano Book har varit aktuell för utredning hos socialtjänsten ett flertal gånger med anledning av brottsmisstankar

Och det stämmer som tidigare nämnts tråden att grannskapet i Solna inte direkt är överlyckliga över att ha en dömd barnvåldtäktsman runt knuten. Speciellt eftersom Antonio varit en ouppfostrad snorunge under en länge tid och hittat på sattyg. Därför är det sannolikt att någon bankar skiten ur honom när som helst. Och inte bara en gång. Mycket välförtjänt kan jag tycka.

Jag tycker hela denna händelse är surrealistisk. Faktiskt helt ofattbar. Jag måste ha totalt feluppfostrat mina barn för jag känner inte igen något av det som beskrivs. Dricka alkohol utan föräldrarna tillstånd som minderårig? Fylla en 13-åring med sprit? Fylla en 13-åring med en MASSA sprit? Säga att man sover över hos någon och sedan festa i skogen? Våldta en 13-åring? Sex med en 13-åring? Stoppa in fingrarna i snippan på en 13-åring?

Jag måste vara mest gammelmodig på FB men att vara en bra förälder handlar om att lära barnen ta hyfsat bra beslut och framförallt bry sig om vad de gör och vilka de gör det med. Men jag antar att sånt svammel är helt ute idag.

Om jag var familjen Book eller familjen Nordlund så skulle jag vara mycket nervös när Hovrätten tar upp fallet. Inte basra för all härlig publicitet utan även för straffen. Jag anser det ytterst osannolikt att straffen blir mildare. Och extremt sannolikt att de blir betydligt strängare. Någon som vet när fallet är aktuellt i HR?
Instämmer och de jag är faktiskt mest förbannad på de båda föräldrarna.

Det här "framgår att Antonio Toledano Book har varit aktuell för utredning hos socialtjänsten ett flertal gånger med anledning av brottsmisstankar" tyder på domen inte är någon slump.
Har från två boende i området hört att Antonio langat sprit. Jag undrar hur en 15-17 åring kommer över sprit. Är någon av föräldrarna eller storasyster inblandad?
Citera
2017-07-13, 18:42
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Kan du vänligen citera ett ställe i domen som stöder detta antagande? Normalt förfarande vid fellatio är annars att kvinnan är initiativtagare vad gäller kukens införande i munnen. Jag ser ingenting i domen som stöder ditt påstående.

Observera nu att det är just precis detta ovanstående jag frågar om. Var därför god och avhöll dig från allmänna kommentarer om barn, alkohol, och familjen Books generella trashighet.
"Normalt fellatio"

Så om mannen tar initiativ och styr så är det onormalt menar du?

Jag tror du kanske behöver vidga dina vyer lite.
Citera
2017-07-13, 18:53
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
"Normalt fellatio"

Så om mannen tar initiativ och styr så är det onormalt menar du?

Jag tror du kanske behöver vidga dina vyer lite.

Va? Det där är igen ett helt undvikande svar. Frågan var alltså var i domen du läser att RN aktivt ska ha fört in sitt könsorgan i BOs mun. Så vitt jag kan se står ingenting om det i domen.

Sen ja, normalt förfarande vid oralsex är säkerligen att kvinnan (eller den avsugande parten, om det nu handlar om två män) sätter sin mun till mannens kön, och inte omvänt. Notera också det engelska uttrycket "go down on somebody". Detta är ju också vad som sker även om mannen nu leder kvinnan till att utföra akten, genom att be om det eller att dirigera hennes huvud mot skrevet. Rent tekniskt är det annars rätt svårt att hålla kvinnans huvud stilla, öppna munnen på henne, och sen föra in kuken. Visst, detta kan säkert förekomma, särskilt kanske i den porr du tidigare hänvisade till, men detta förändrar knappast vad som är normalförfarandet.
Citera
2017-07-13, 18:56
Medlem
sfrges avatar
Kommer domen att överklagas månntro? Då går det vidare till högre instans och något säger mig att denne Antonio vips kan bli friad där.
Citera
2017-07-13, 19:04
Medlem
JudisktOckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Kommer domen att överklagas månntro? Då går det vidare till högre instans och något säger mig att denne Antonio vips kan bli friad där.

Hur då? Han har ju dumt nog erkänt att han visste hur gammal offret var samt att han låtit henne dricka en alldeles för stor mängd alkohol samtidigt som han själv höll sig nykter. Uppsåt torde alltså vara ganska enkelt att bevisa.
Citera
2017-07-13, 19:10
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Va? Det där är igen ett helt undvikande svar. Frågan var alltså var i domen du läser att RN aktivt ska ha fört in sitt könsorgan i BOs mun. Så vitt jag kan se står ingenting om det i domen.
Jag besvarade ditt fullständigt absurda påstående..

Citat:

Citat:
Sen ja, normalt förfarande vid oralsex är säkerligen att kvinnan (eller den avsugande parten, om det nu handlar om två män) sätter sin mun till mannens kön, och inte omvänt. Notera också det engelska uttrycket "go down on somebody". Detta är ju också vad som sker även om mannen nu leder kvinnan till att utföra akten, genom att be om det eller att dirigera hennes huvud mot skrevet. Rent tekniskt är det annars rätt svårt att hålla kvinnans huvud stilla, öppna munnen på henne, och sen föra in kuken. Visst, detta kan säkert förekomma, särskilt kanske i den porr du tidigare hänvisade till, men detta förändrar knappast vad som är normalförfarandet.
Att du brister i erfarenhet och kunskap innebär inte att det enda du kan tänka dig är det som definierar "normalt"...

Lika lite som missionären är den "normala ställningen".

Jag tänker inte diskutera fallet med din rätt snäva syn på sex som utgångspunkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in