2017-07-13, 01:24
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
En sak som jag tycker är väldigt lustigt om den Borgnäska teorin stämmer är att TH alltså var inblandad i styckningen av CdC, fast med en helt annan ingång än vad alla trott. Det visar sig alltså att det scenario som polis och åklagare målade upp inte alls stämde. Det fanns ingen vänskap med TA, inga styckbilder, inget barnavittne, inga kannibalritualer på SRS, ingen dagbok, o.s.v. Trots detta är det ändå TH av alla människor i Stockholmsområdet som är skyldig. Vilken otrolig flax! Det kanske är du och Borgnäs som tror på att jorden är platt?

Ja, försöken att koppla da Costa till TH via arkitekten kan ha startat när man insåg att det inte fanns någon vänskap med TA, inga styckbilder, inget barnavittne, inga kannibalritualer på SRS, ingen dagbok, o.s.v. Man blev då tvungen att hitta ett helt nytt sätt att koppla TH till da Costa.

Om det stämmer att Inge Reneborg försökte koppla TH:s adress till arkitekten på Östermalm så kanske det är här vi har ursprunget till Lars Borgnäs konspirationsteori.
Senast redigerad av Draifos 2017-07-13 kl. 01:34.
Citera
2017-07-13, 01:33
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, försöken att koppla da Costa till TH via arkitekten kan ha startat när man insåg att det inte fanns någon vänskap med TA, inga styckbilder, inget barnavittne, inga kannibalritualer på SRS, ingen dagbok, o.s.v. Man blev då tvungen att hitta ett helt nytt sätt att koppla TH till da Costa.

Om det stämmer att Inge Reneborg försökte koppla TH:s adress till arkitekten på Östermalm så kanske det är här vi har ursprunget till konspirationsteorin.
Du säger emot dig själv i ditt eget inlägg. Kopplingen fanns där långt innan det du räknar upp. Inga "försök" till koppling utan kopplingen var/är fakta.
Citera
2017-07-13, 01:40
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Du säger emot dig själv i ditt eget inlägg. Kopplingen fanns där långt innan det du räknar upp. Inga "försök" till koppling utan kopplingen var/är fakta.
Att TH bodde granne med polisen är ju fakta, och så hade det ju varit hela tiden. Frågan är vid vilken tidpunkt man började insinuera att TH den vägen skulle ha haft något med arkitekten och da Costa att göra. När var det Inge Reneborg gjorde sin svårmotiverade förfrågan till taxibolagen?
Citera
2017-07-13, 01:54
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Att TH bodde granne med polisen är ju fakta, och så hade det ju varit hela tiden. Frågan är vid vilken tidpunkt man började insinuera att TH den vägen skulle ha haft något med arkitekten och da Costa att göra. När var det Inge Reneborg gjorde sin svårmotiverade förfrågan till taxibolagen?
Reneborg ringde Taxi Wallentuna den 8 november 1984. Polisen hade tidigare (f. o. m. september samma år) gjort förfrågan hos andra taxibolag.
Den 25 oktober 1984 förhördes polisinspektören av Pim Martinsson och Allan Bäckström, för att, enligt protokollet, "utröna omständigheter" runt obducenten och arkitekten. Ur Sanningen är en sällsynt gäst:
Citat:
...
I förhöret berättar polisinspektören att han själv flyttade till Täby kyrkby sommaren 1983, och på hösten samma år hade Obducenten och hans sambo börjat bygga på granntomten. Han kände Obducenten något tidigare, sa han, de hade "kommit i beröring genom arbetet".
...
Vidare så minns polisinspektören ej vad han haft för sig under pingsthelgen eller vidare detaljer om middagen i Uppland. Pikant nog är det obducenten som senare kan berätta litet om vad polisinspektören haft för sig då de tydligen pratats vid över en trappa som obducenten snickrade på.
Efter förhöret blev polisinspektören tilldelad roll som spanare av Inge Reneborg. Detta ansågs väl bekvämt eftersom polisinspektören bodde granne med spaningsobjektet, obducenten. Det fanns inte ens staket mellan tomterna.
Som Lars Borgnäs sammanfattar detta val av spanare:
Citat:
...
Reneborgs tilltro till kollegan var total. Risken att denne skulle skvallra för Obducenten om polisens intresse måste ha bedömts som noll.
Om Reneborg kände till polisinspektörens dubbla roller som bekant med sista vittnet och med Obducenten så måste han ha avfärdat det som ett rent sammanträffande.
...
Citera
2017-07-13, 02:02
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:

Om det stämmer att Inge Reneborg försökte koppla TH:s adress till arkitekten på Östermalm så kanske det är här vi har ursprunget till Lars Borgnäs konspirationsteori.

Du tänker ju baklänges så att det står härliga till. Hösten 1984 så fanns det inte tillstymmelsen av någon TA i utredningen eller några styckbilder eller något barnavittne och polisen har aldrig någonsin gjort något seriöst försök att koppla arkitekten till TH i den meningen att dom kan ha känt varandra och utfört brottet gemensamt. Vem försöker du lura egentligen? Dig själv?

Man kan visserligen inte begära så mycket av en person som inte ens läst förundersökningen men du gör det ena bottennappet efter det andra.

Inge Reneborg var först och främst intresserad av om da Costa eventuellt kunde ha varit hos TH i Täby för att sedan förflytta sig till arkitekten tidigt morgonen den 10/6. Där har du anledningen till förfrågan hos taxibolagen.

Det går också att tillägga att TH och TA kände faktiskt varandra efter tiden som kollegor på SÖS och dom hade också besökt varandras respektive hem. Men allt det här har gått dig helt förbi känns det som. Sorgligt.
Citera
2017-07-13, 10:37
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Man kan visserligen inte begära så mycket av en person som inte ens läst förundersökningen men du gör det ena bottennappet efter det andra.

Jag försöker bara förstå hur konspirationsteorin uppstod, och jag är tacksam om du som är mer insatt kan hjälpa mig att förstå det här. Om jag förstår dig rätt nu så var alltså Inge Reneborg inte inne på att försöka koppla arkitekten till TH i den meningen att dom kunde ha känt varandra och utfört brottet gemensamt. Den teorin kommer alltså bara från Lars Borgnäs själv, och teorin verkar inte ha funnit stöd hos någon av utredarna. Inte heller Pim Martinsson, som du ofta referar till, uttryckte ju något stöd för den här teorin.

Sedan tycker jag att det här som 'Justiceforthe96' skriver är intressant:
Citat:
En sak som jag tycker är väldigt lustigt om den Borgnäska teorin stämmer är att TH alltså var inblandad i styckningen av CdC, fast med en helt annan ingång än vad alla trott. Det visar sig alltså att det scenario som polis och åklagare målade upp inte alls stämde. Det fanns ingen vänskap med TA, inga styckbilder, inget barnavittne, inga kannibalritualer på SRS, ingen dagbok, o.s.v. Trots detta är det ändå TH av alla människor i Stockholmsområdet som är skyldig. Vilken otrolig flax! Det kanske är du och Borgnäs som tror på att jorden är platt?

Kan teorin om att arkitekten och TH utförde brottet tillsammans ha uppstått i samband med att Per Lindebergs bok "Döden är en man" kom ut. Lindeberg sågade ju helt den tidigare polisutredningen, och det fanns alltså ingen vänskap med TA, inga styckbilder, inget barnavittne, inga kannibalritualer på SRS, ingen dagbok, o.s.v.

Kan Lars Borgnäs konspirationsteori ha varit ett försök att hitta ett helt nytt sätt att koppla TH till brottet, när nu de här tidigare kopplingarna från polisutredningen visade sig inte hålla?
Senast redigerad av Draifos 2017-07-13 kl. 10:51.
Citera
2017-07-13, 11:40
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Jag vet inte om du förväxlar mig med Ettsjutretton när du egentligen försöker svara på mitt inlägg (?), det hela blir lätt förvirrande men låt mig komma till sak nu:

Att arkitekten hade en relation till den gatuprostituerade CdC är ställt utom allt rimligt tvivel men om vi samtidigt ställer detta mot poliskvinnornas märkliga observationer så verkar ju även TH haft någon typ av kontakt med CdC, varför skulle han annars befinna sig i hennes sällskap förutsatt att de kvinnliga poliserna verkligen såg rätt? Vad tror du om detta?

Både arkitekten och TH besökte också Malmskillnadsgatan och de övriga prostitutionsstråken i centrala Stockholm och bara här finns det alltså två gemensamma nämnare förutom att dom hade en gemensam bekant i Täby, dvs polisgrannen.

Tre gemensamma nämnare är självklart inget bevis för någonting men visst undrar man om allt bara var fråga om en ren slump, sen får givetvis du tycka att det inte var frågan om någon större slump men du kan fortfarande inte förneka att den här i teorin möjliga kopplingen har aldrig någonsin varit föremål för utredning från polisens sida trots att arkitekten körde fel väg via Täby kyrkby samma dag som CdC tycks försvinna.

En fråga, kan också felkörningen via Täby ha varit fråga om en ren slump?
Jag förväxlar dig inte, men eftersom skribenten ettsjutretton tidigare svarade på ett svar jag skrev till dig genom att kalla mig lögnare tänkte jag att det var lika bra att förtydliga.

Om jag går igenom de gemensamma nämnare som du tycker är så starka att det inte kan vara en slump:

1. De två polisernas vittnesmål är vi oense kring och jag ser det inte som en gemensam nämnare.
2. Att båda besökt Malmskillnadsgatan är en gemensam nämnare. Där är vi överens.
3. Att de hade en gemensam bekant är vi också överens om.
4. Att arkitekten säger sig kört till Täby är vi också överens om, men det är inte en gemensam nämnare med TH. Här tänker du fel anser jag. Annars ska vi alltså börja tala om slumpen varje gång någon kör förbi någons bostadsområde. Kanske hade arkitekten någon gång också varit i Solna. Är det också en slump att TH jobbade just där?

För mig är punkt 2 och 3 tillsammans ingen märklig slump att prata om när det gäller gemensamma nämnare.
Citera
2017-07-13, 11:43
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Inge Reneborg var polis och spaningschef vid våldsroteln vid tiden för da Costas död. Två år senare, när Olof Palme mördades, var Reneborg utredningschef. Han avled 2002.
Vidare handlar det knappast om att någon "ville" koppla samman dessa personer. Spåren fanns där, och man följde upp dem (nåja...). De mindre vetande tror att det rör sig om någon komplott iscensatt av Hanna Olsson och feministmaffian, har jag förstått det som?

Ur Sanningen är en sällsynt gäst:

Lars Borgnäs intervjuar Inge Reneborg, som gärna talar om da Costa-ärendet. Märkligt nog säger han sig inte alls minnas arkitekten. Reneborg ber om utredningsmaterialet, men när han får detta avbryter han kontakten med Borgnäs. Kort därefter avlider Reneborg i sjukdom.

Borgnäs sammanfattar arkitekten:
Reneborg verkar ha följt upp sina spår, men uppenbarligen hittade han inget.

Jag tycker också att det är anmärkningsvärt att Borgnäs gör en grej av att Reneborg inte minns och att han bröt kontakten. Om han var svårt sjuk och avled strax efter deras kontakt är det väl inte så konstigt att han inte tillbringade sin sista tid i livet med att blidka Borgnäs. Märklig man den där Borgnäs...
Citera
2017-07-13, 12:30
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Reneborg verkar ha följt upp sina spår, men uppenbarligen hittade han inget.

Jag tycker också att det är anmärkningsvärt att Borgnäs gör en grej av att Reneborg inte minns och att han bröt kontakten. Om han var svårt sjuk och avled strax efter deras kontakt är det väl inte så konstigt att han inte tillbringade sin sista tid i livet med att blidka Borgnäs. Märklig man den där Borgnäs...
Han gör knappast någon "grej" av det. Han skriver i boken att han senare får veta att Reneborg var svårt sjuk. Detta visste han inte när kontakten upphörde.
Vad vill du få sagt med det uttalandet, förresten? Skulle Borgnäs vara ensam om att vara "märklig" i da Costa-sammanhang, menar du?
Citera
2017-07-13, 12:33
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Vad Borgnäs vill antyda är antagligen att Reneborg senare skall ha insett att polismannen i Täby var inblandad i brottet, och att Reneborg då tiger för att skydda sin kollega.

På samma sätt antyds att Täbypolisens mamma känner till den hemska sanningen, och "lägger på luren" när Borgnäs ringer henne och ställer frågor om sonen. Det troligare är väl att mamman helt enkelt var ointresserad av att diskutera sin son med den konstige journalisten.

Konspirationsteorier har en förmåga att spåra ur, och till slut ser man alla som inte bekänner sig till teorin som en del av en hemlig sammansvärjning av nazister/sionister/socialdemokrater:

(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)
Senast redigerad av Draifos 2017-07-13 kl. 12:56.
Citera
2017-07-13, 12:37
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Skulle Borgnäs vara ensam om att vara "märklig" i da Costa-sammanhang, menar du?
På 80-talet fanns det en hel folkrörelse som var märklig, men mot slutet blev det väl rätt uppenbart att Borgnäs var ensam:
https://www.youtube.com/watch?v=pRM8I3VpdUI
Senast redigerad av Draifos 2017-07-13 kl. 12:45.
Citera
2017-07-13, 13:12
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
På 80-talet fanns det en hel folkrörelse som var märklig, men mot slutet blev det väl rätt uppenbart att Borgnäs var ensam:
https://www.youtube.com/watch?v=pRM8I3VpdUI
Är det "märkligt" att fälla kommentaren "det ville han väl själv", som reaktion på nyheten om att en liten pojke blev våldtagen innan han mördades?
Eller att förbise att bli kallad för "monster" i media, utan grund. För att sedan ta upp detta i tingsrätt 20 år senare, i ett försök att väcka sympati?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in