2017-07-09, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Man kan ju också se det så att hon behöver all marknadsföring hon kan få? Jag hörde Täppas på radion idag uttala sig om hennes senaste "Häxan" och han var inte imponerad av hennes språk.
Ja! Täppas är väl numera blind och har därför tvingats utveckla sin sin hörsel och talförståelse extra bra,
kan inte du länka till vart du hörde detta med Täppas, please..
Citera
2017-07-09, 11:09
Medlem
Citat:
Man kan ju också se det så att hon behöver all marknadsföring hon kan få? Jag hörde Täppas på radion idag uttala sig om hennes senaste "Häxan" och han var inte imponerad av hennes språk.

Det kan vara värt att åter påminna om GWPerssons uttalande om Läckbergs författarskap.
"Hon skriver som Nicke Lilltroll pratar."
Citera
2017-07-09, 11:20
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KIBy
Ja! Täppas är väl numera blind och har därför tvingats utveckla sin sin hörsel och talförståelse extra bra,
kan inte du länka till vart du hörde detta med Täppas, please..
Det var "Fogelbergs ljudbokspodd" som sändes i P1 i morse 7.30. Sänds i repris 23.35 ikväll.
Senast redigerad av enfindam 2017-07-09 kl. 11:31.
Citera
2017-07-09, 12:12
Medlem
Callass avatar
Kollade lite nu och paret ska tydligen inte blogga tillsammans längre, Camilla slutar och Simon fortsätter ensam. (Kanske de inte ska ha ännu ett barn alltså, tänkte jag om det, men naturligtvis kan det vara fristående beslut?)

Hans blogg imponerar inte heller språkligt, men det är väl knappast pga litterärt intresse någon följer honom. Förresten Simon, hör gärna av dig till mig om du vill ha hjälp med korrekturläsning någon kväll!

Citat:
Igår provade jag en riktigt för mig ny och spännande utmaning, jag gjorde en mini variant av ett triathlon, något som för mig verkligen var ett helt nytt och helt outforskat område för mig. Jag jämför detta inte alls med de som tränar inför triathlon på riktigt utan mer en utmaning och ett sätt för mig att prova på nya sätt att träna mig kropp.
http://blogg.topphalsa.se/simonskold/

Tyckte detta var lite roligt för det sägs att "ensambarn" tenderar att använda ordet JAG ovanligt mycket. Men här blev det istället en variant med objektsformen MIG. Intressant.

Han svarar sina läsare jättetrevligt hursomhelst. Det var en som svävade ut i funderingar om det var rätt att bara skaffa ett barn som skulle växa upp utan syskon osv och då svarade Simon utförligt om hur han upplevde sin uppväxt. Riktigt gullig kille det där!

Angående brudklänningar osv. Väldigt oklädsamt snitt på denna:
https://z.cdn-expressen.se/images/4f/18/4f186c3877c94d82bac22f5b267fd1cb/16x9/680.jpg

Och jag tycker alltså att hon ser ut att vara i ett sk välsignat tillstånd på bilden.
Citera
2017-07-09, 12:26
Medlem
Citat:

Javisst och det är nog grunden för alla bittra kommentarer hon får och har fått från starten... Det finns ju mängder av svenska författare som skriver gudomligt bra, men varken får press eller uppmärksamhet från läsarna - för att inte nämna alla som vill skriva, men ständigt refuseras... Men vad ska man säga, livet är ju inte rättvist, kort sagt... Hur mycket press en författare får eller hur många läsare är faktiskt inte direkt kopplat till litterär kvalitet... Överhuvudtaget.
Citera
2017-07-09, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Ja, CL vill ju förstås synas så mycket så möjligt för att sälja så mycket så möjligt. Om hon inte skulle synas så mycket i alla morgonsoffor och skvallertidningar så skulle hon snabbt bli bortglömd. Var väl lite samma med Liza Marklund för 5-10 år sedan. Idag är hon i princip bortglömd.

Ja. Hon jobbar ju för att sälja och behålla sin position som en av Sveriges mest framgångsrika författare. Jag vet inte hur hon skulle placera sig historiskt på en sådan lista, men förmodligen dinerar hon bättre än Strindberg eller Lagerlöf gjorde Hon borde i alla fall finnas på listan över Sveriges mest framgångsrika författare genom tiderna... Inte illa det.
Citera
2017-07-09, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Callas
Kollade lite nu och paret ska tydligen inte blogga tillsammans längre, Camilla slutar och Simon fortsätter ensam. (Kanske de inte ska ha ännu ett barn alltså, tänkte jag om det, men naturligtvis kan det vara fristående beslut?)

Hans blogg imponerar inte heller språkligt, men det är väl knappast pga litterärt intresse någon följer honom. Förresten Simon, hör gärna av dig till mig om du vill ha hjälp med korrekturläsning någon kväll!

http://blogg.topphalsa.se/simonskold/

Tyckte detta var lite roligt för det sägs att "ensambarn" tenderar att använda ordet JAG ovanligt mycket. Men här blev det istället en variant med objektsformen MIG. Intressant.

Han svarar sina läsare jättetrevligt hursomhelst. Det var en som svävade ut i funderingar om det var rätt att bara skaffa ett barn som skulle växa upp utan syskon osv och då svarade Simon utförligt om hur han upplevde sin uppväxt. Riktigt gullig kille det där!

Angående brudklänningar osv. Väldigt oklädsamt snitt på denna:
https://z.cdn-expressen.se/images/4f/18/4f186c3877c94d82bac22f5b267fd1cb/16x9/680.jpg

Och jag tycker alltså att hon ser ut att vara i ett sk välsignat tillstånd på bilden.
Åh! Tackar allra ödmjukast för den bilden! Då förstår de flesta vad jag menade med att se "rund ut runt" magen, som jag skrev om tidigare..
det är nog två superegoister som funnit varandra, Yeay, tjohoo!
Citera
2017-07-09, 12:44
Medlem
Citat:
Det var "Fogelbergs ljudbokspodd" som sändes i P1 i morse 7.30. Sänds i repris 23.35 ikväll.
Tackar så mycket! Ska lyssnas på..
Citera
2017-07-09, 15:38
Medlem
Callass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KIBy
Åh! Tackar allra ödmjukast för den bilden! Då förstår de flesta vad jag menade med att se "rund ut runt" magen, som jag skrev om tidigare..
det är nog två superegoister som funnit varandra, Yeay, tjohoo!

Nu har hon ju dessutom opererat sig så de har precis likadana näsor så att de riktigt matchar när de speglar sig i varandra.

Men apropå korrekturläsningen så har jag tänkt om litegrann, visste inte om dyslexin och håller faktiskt med om det fetade härunder. En blogg är ett personligt uttryckssätt och det är bra med ett visst flow som man kanske inte uppnår om man ska sitta med lexikon hela tiden.

Eller ha någon som ändrar i texten och tillrättalägger?

Från kommentarsfältet till "Stjärnfamiljen" i april:
Citat:
Camilla: Jag korrekturläser när jag kan, men hinner inte alltid eller är inte alltid tillgänglig att göra det. Och skulle bli lite konstigt om vi ska anställa någon för att korrläsa Simons inlägg? Min åsikt är snarare att det är viktigt att fler med dyslexi vågar börja uttrycka sig i skrift även om det inte blir hundra rätt alltid då. Och då inte få massa pekpinnar och hån för att de inte stavar hundra rätt pga sin dyslexi.

Förövrigt undrar jag om någon vet vilken SKRIVARKURS Camilla Läckberg gick innan hon blev denna storsäljande superförfattarinna?
Citera
2017-07-09, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Callas
Nu har hon ju dessutom opererat sig så de har precis likadana näsor så att de riktigt matchar när de speglar sig i varandra.

Men apropå korrekturläsningen så har jag tänkt om litegrann, visste inte om dyslexin och håller faktiskt med om det fetade härunder. En blogg är ett personligt uttryckssätt och det är bra med ett visst flow som man kanske inte uppnår om man ska sitta med lexikon hela tiden.

Eller ha någon som ändrar i texten och tillrättalägger?

Från kommentarsfältet till "Stjärnfamiljen" i april:

Förövrigt undrar jag om någon vet vilken SKRIVARKURS Camilla Läckberg gick innan hon blev denna storsäljande superförfattarinna?

Det var en kurs för Peter Gissy, som nu har kurser på Folkuniversitetet.

http://www.svb.se/nyheter/camilla-lackberg-fran-inget-till-allt-pa-tre-ar

http://folkuniversitetet.se/har-finns-vi/goteborg/las_mer/vara-larare
Citera
2017-07-11, 00:15
Medlem
Callass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loqita
Det var en kurs för Peter Gissy, som nu har kurser på Folkuniversitetet.

http://www.svb.se/nyheter/camilla-lackberg-fran-inget-till-allt-pa-tre-ar

http://folkuniversitetet.se/har-finns-vi/goteborg/las_mer/vara-larare

Stort tack!

Väldigt informativt om Camilla Läckbergs karriär! Faktaspäckat om hennes hårda slit för att uppnå sina mål. Intressant öht hur en författare kan hårdlanseras - eller inte - i dessa dagar.

Citat:
(...) Isprinsessan i april 2003. Den trycktes i 3 000 exemplar.
Boken fick hyfsade recensioner i lokala medier, även om en del påpekade att den var dåligt korrekturläst. Och den sålde någonstans runt 1 500 exemplar.

Citat:
Camilla Läckberg säger att hon de tre första åren aldrig tackade nej till någonting. Det senaste halvåret har inneburit att hon gjort något varenda dag; hållit föreläsningar, blivit intervjuad, blivit fotograferad eller funnits i en bokhandel. Först nu har hon börjat tacka nej till en del föredrag.
– Jag har ju sett på andra författarskap innan mitt att branschen förändrats starkt de senaste åren. Jag såg att författaren mer och mer blev sitt eget varumärke och jag bestämde mig för att jobba så hårt som möjligt, odla fram mig själv som varumärke och ta alla möjligheter till det som bjöds. Jag har gjort ett rejält fotarbete. Jag har arbetat häcken av mig för att stödja böckerna de här åren.
– Jag tänkte att om jag arbetar till räckligt mycket i början så kan jag dra ner på tempot sedan. Men jag är inte där ännu.

Ja, så råkar det verkligen stå; till - mellanslag - räckligt!

Off topic:
Citera
2017-07-12, 17:10
Medlem
Jag tror att det har hänt Läckberg något. Hon uppdaterar vanligtvis sin Instagram flera gånger om dagen, både med bilder och stories. Nu har det varit tyst ganska länge. Hon la ut någon "förklaring" om att hon skulle vara sjuk (utan bilder på henne, inte likt henne).

Hennes senaste inlägg förstärkte mina misstankar: "Nån som vet om Otto-välling säljs nån mer stans i Norrtälje än ICA Flygfyren? De har haft slut på den nu i snart två veckor och ungen VÄGRAR ju all annan välling.... "

Inlägget är skrivet på undermålig svenska. Varför skulle Läckberg skriva "nån mer stans"? Det låter misstänkt likt Simon Skölds sätt att skriva. Han brukar även uttrycka sig på det sättet att Polly "vägrar" det ena med det andra... Han kanske har tagit över hennes konto?

Jag kanske har kollat för mycket crime, men det är något fishy här. Kanske har han pucklat på henne?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in