2017-07-12, 10:17
Medlem
Några fler reflektioner (ja har inte läst hela fu så rätta mig om jag har fel)

Jag tycker (utan att känna personerna utan bara utifrån vad jag läst) se ett mönster av manipulation och annat märkligt i släkten.

Till att börja med (?) dödar farmorn farfar alternativt han begår självmord. Sånt händer inte i de flesta familjer. Och det är anmärkningsvärt att Anki enligt egen utsaga säger till sin dotter: "Om du beter dig illa kanske pappa också tar livet av sig". Märkligt hot! Sedan gör J själv ett liknande uttalande: "Det enda som gör att jag inte tar livet av mig är breven från två av mina barn". Vad menas? Fortsätter ni inte stöda mig tar jag livet av mig? Och vad kan det ge för budskap till 13-åringen som vittnat? Hon som säger sig tänka på hans bästa med psykologiskunskaper och fn:s barnkonvention i bakhuvudet.

Nu har givetvis ingen rätt att döda någon oavsett hur den varit men det jag kan avläsa i fu -och rättegånsreferat verkar de ha velat manipulera och styra varandras liv lite till mans i familjen.

Anki säger något liknande att allt elände som händer är pengarnas fel. Det tror inte jag. Det finns många familjer där föräldrarna har några (eller 10 eller vad det var) miljoner och där det inte finns en tanke på att döda eller misshandla eller göra annat konstigt (typ knarka). Det är något annat som inte står rätt till. Om det nu är personlighetsstörningar eller sjukdom eller vad som fallerar.
Citera
2017-07-12, 11:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Med betoning på enkelheten
Visst finns det många tänkbara alternativ för hur Aki togs av daga. Det enklaste är väl att han fick något som ännu inte kunnat spåras och som, eventuellt i kombination med alkohol, gjorde honom utslagen på bryggan. Sedan kvävdes han med plastpåse (från Coop?) eller plastfolie och rullades över kanten på bryggan i vattnet. Väl i vattnet är han nära viktlös och kan läggas tillrätta av en ensam kvinna.

Det är det enklaste alternativ som jag kan komma på, om det bara skulle gå att identifiera vad det var som gjorde Aki utslagen i lägenheten när AG var där, om det nu var samma medel som användes. Mycket talar för att det testades i lägenheten för att senare kunna användas när Aki skulle mördas.

Ja, förvisso men det är rätten som ska övertygas och det är JM det handlar om. Inte en docent i biokemi. Detta med han-blev -väl--drogad-med-nåt och utan spår vid obduktion är kritiskt.
Citera
2017-07-12, 11:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Du får gärna utveckla det där men jag kan tro på det.
Om AP ligger i en säng med ben kan man spänna fast honom, eller tejpa honom, i sängen. Svårt kanske att tejpa ansikte, och ger det inte hudmärken? Eller kan man tvätta bort dem?
Som jag skrev, inte en krim.tekniker så långt ögat kan nå, befarad drunknad. Det låter som om köttstycken skulle slitas bort.. :-) nyrakad syns inget, tejpad på kläder är lika möjligt om han stöp i säng på fyllan. Att han återfanns i shorts kan vara arrangerat, flipflop style..
Citera
2017-07-12, 11:25
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Med betoning på enkelheten
Visst finns det många tänkbara alternativ för hur Aki togs av daga. Det enklaste är väl att han fick något som ännu inte kunnat spåras och som, eventuellt i kombination med alkohol, gjorde honom utslagen på bryggan. Sedan kvävdes han med plastpåse (från Coop?) eller plastfolie och rullades över kanten på bryggan i vattnet. Väl i vattnet är han nära viktlös och kan läggas tillrätta av en ensam kvinna.

Det är det enklaste alternativ som jag kan komma på, om det bara skulle gå att identifiera vad det var som gjorde Aki utslagen i lägenheten när AG var där, om det nu var samma medel som användes. Mycket talar för att det testades i lägenheten för att senare kunna användas när Aki skulle mördas.

JM är ingen sofistikerad människa, det är raka rör och aktion som gäller för henne, det tror jag vi kan vara överens om, att A*i skulle dö var beslutat men hur blev nog som vanligt i stundens ingivelse.

Vi har ju de alternativ som hon snabbt som fan tänkt på, basebollsträ eller en tung soffa i skallen, ingen direkt finess där inte, pang på rödbetan liksom.

Enkelhet är nog nyckelordet, vad fan såg hon som kunde vara lämpligt för att ta A*i av daga när stunden var inne?
Citera
2017-07-12, 11:42
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
vad fan såg hon som kunde vara lämpligt för att ta A*i av daga när stunden var inne? .
De stora extrastarka kornblå 240 liters sop/förvaringssäckar som finns på marknaden är alldeles utmärkta att trä över huvudet på en berusad 41-åring på bryggan. När han välter kan ytterligare en säck träs på nedifrån och det hela säkras med silvertejp.

Grova siffror: En dykflaska på 12 liter innehåller komprimerad luft i storleksordningen av en telefonkiosk. Räcker omkring en timme på 10 m djup om man inte har panik.

En plastsäck kan inte innehålla mer än 10-15 liter extra luft förutom kroppen. Detta räcker inte lång stund hos någon med panik. Rullas kroppen dessutom ner i vattnet tillkommer trycket utifrån som visserligen inte är så stort på någon meter, men som ändå trycker ihop säcken.

Övermanna en inte ont anande berusad Aki med en extrastark kornblå sopsäck och tejpa ihop paketet innan han rullas ner i vattnet. Sedan skär man upp säckarna och låter honom ligga kvar som drunknad - fast han är kvävd.
Ger inga skador, låter inte, billigt enkelt effektivt.
Sätter min tia (just nu) på att han är sop-påsad.
Senast redigerad av Solglittret 2017-07-12 kl. 12:04.
Citera
2017-07-12, 11:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
JM är ingen sofistikerad människa, det är raka rör och aktion som gäller för henne, det tror jag vi kan vara överens om, att A*i skulle dö var beslutat men hur blev nog som vanligt i stundens ingivelse.

Vi har ju de alternativ som hon snabbt som fan tänkt på, basebollsträ eller en tung soffa i skallen, ingen direkt finess där inte, pang på rödbetan liksom.

Enkelhet är nog nyckelordet, vad fan såg hon som kunde vara lämpligt för att ta A*i av daga när stunden var inne?
som diskuterats gillar hon manus och att ge direktiv i klass med en regissör. Men det är enkla sådana:
Grov ryktesspridning om Aki som narkoman, pissa i soffan arrangemang dagtid så AG inte missar det hela som mynnar ut i ihjälslagen vid knarkskuld.
Retroaktivt detaljerat manus om rån som går överstyr ang hennes far.
Om Aki ska drunkna men inte flyta iväg på djupt vatten så kan man undra hur ett sådant manus ser ut. Kunskap om kiselalger har hon inte, knappast det betydligt mer ovanliga med kvävning o snarlikt drunkningslungor (om mördaren har tur). Jag skulle tippa att en mer desperat mördare mitt i stridens hetta kan välta ner en strypt person för att låtsas drunkningsolycka men gäller detta regissören JM? Det är knappast raketforskningsnivå att drunknade personer ser ut på ett visst vis vid obduktion. Hur noggrann kan hon ha varit, är inhalerat vatten är med i manuset?
Citera
2017-07-12, 12:08
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ Ingen har dock ännu lämnat trovärdigt skäl till varför ungarna fick största storleken köpt till sig.
Antag att de då snart 3-åriga barnen vägde c:a 18 kg. De befann sig då inom den övre delen av viktkurvan:
http://barntotal.se/fakta-barn/lngd-och-viktkurvor/vikt-pojkar-2-5-r
http://barntotal.se/?s=Vikt+flickor
Väger barnet, säg 18 kg, kan man köpa både nr 6, 7 resp. 8.
Man köper hellre för stora blöjor än för små med tanke på att barnet hela tiden växer.
Citera
2017-07-12, 12:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
De stora extrastarka kornblå 240 liters sop/förvaringssäckar som finns på marknaden är alldeles utmärkta att trä över huvudet på en berusad 41-åring på bryggan. När han välter kan ytterligare en säck träs på nedifrån och det hela säkras med silvertejp.

Grova siffror: En dykflaska på 12 liter innehåller komprimerad luft i storleksordningen av en telefonkiosk. Räcker omkring en timme på 10 m djup om man inte har panik.

En plastsäck kan inte innehålla mer än 10-15 liter extra luft förutom kroppen. Detta räcker inte lång stund hos någon med panik. Rullas kroppen dessutom ner i vattnet tillkommer trycket utifrån som visserligen inte är så stort på någon meter, men som ändå trycker ihop säcken.

Övermanna en inte ont anande berusad Aki med en extrastark kornblå sopsäck och tejpa ihop paketet innan han rullas ner i vattnet. Sedan skär man upp säckarna och låter honom ligga kvar som drunknad - fast han är kvävd.
Du upprepar inga skador, snabbt och effektivt:
Ena stunden kan han inte övermannas och det krävs medvetslöshet. Andra stunden är det avvärjningsskador. Han välts omkull på bryggan. Han lär ha kämpat sig blå om han ska stoppas ner i en sopsäck oavsett "intet ont anande" och fylla. Han är inte mer berusad än han kan gå och stå på den promillen. Hur resonerar du runt de faktorerna?
Senast redigerad av develi 2017-07-12 kl. 12:13.
Citera
2017-07-12, 12:24
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Som jag skrev, inte en krim.tekniker så långt ögat kan nå, befarad drunknad. Det låter som om köttstycken skulle slitas bort.. :-) nyrakad syns inget, tejpad på kläder är lika möjligt om han stöp i säng på fyllan. Att han återfanns i shorts kan vara arrangerat, flipflop style..

Jo jag tror nog antingen att han dog tidigt eller kläddes av efteråt. Shorts må vara hänt men man knallar inte runt i linne vid sjön pch på bryggan på natten. Det blir kallt och man blir myggbiten.

Dessutom kan han då på ett annat sätt ha släpats i skor och jacka/tröja fram till strandkant eller bryggkant.

JM kan i princip göra det själv.
Citera
2017-07-12, 12:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret

Rajabi har ju berättat hur mordet gått till på aki, duger inte den historien för dig eller åk? Vad den duger till enligt fahlander är i alla fall att stämpla tre oskyldiga som medmisstänkta och tvinga dessa att förhöras som sådana från första till sista dag i rätten. Fulspel?

Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Antag att de då snart 3-åriga barnen vägde c:a 18 kg. De befann sig då inom den övre delen av viktkurvan:
http://barntotal.se/fakta-barn/lngd-och-viktkurvor/vikt-pojkar-2-5-r
http://barntotal.se/?s=Vikt+flickor
Väger barnet, säg 18 kg, kan man köpa både nr 6, 7 resp. 8.
Man köper hellre för stora blöjor än för små med tanke på att barnet hela tiden växer.
Man köper alltså för stora up and go engångsblöjor pga att barn växer, du är rolig du.
Citera
2017-07-12, 12:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Jo jag tror nog antingen att han dog tidigt eller kläddes av efteråt. Shorts må vara hänt men man knallar inte runt i linne vid sjön pch på bryggan på natten. Det blir kallt och man blir myggbiten.

Dessutom kan han då på ett annat sätt ha släpats i skor och jacka/tröja fram till strandkant eller bryggkant.

JM kan i princip göra det själv.
Tejpades han så kan kläderna ha klipps sönder o var tvungen att kasseras, kan tänka mig att de fått slitskador oavsett vid förflyttning (nån spräckt söm). Som GW säger, tänk mord tills motsatsen bevisat, och det innebär ju knappast att bara gå runt med en felkänsla och titta. Bagen genomsöktes aldrig.
Citera
2017-07-12, 12:37
Medlem
Jisses som ni krånglar till det i onödad. K.I.S.S. Keep it simple stupid.

Helt övertygad om att Johanna inte planerat så värst detaljerat, det är hon inte kapabel till.

Aki har bragds om livet i närheten av bryggan/vattnet, kanske först bedövats med elpistol och sedan en sopsäck/plastpåse över huvudet och plums ner i vattnet.

Varför skulle elpistol vara krångligare/mer avancerat än allehanda gifter som diskuterats till leda ?

Måste vara något enkelt och i närhet av vattnet så hon i värsta fall kunde utför det själv.

PS. NEJ- elpistol/tazer lämnar nödvändigtvis INTE några märken på kroppen.
Senast redigerad av Ferdinand666 2017-07-12 kl. 12:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in