Citat:
Ursprungligen postat av
Solglittret
Jo JM är nog heltidspsykopat och riskbenägen. Frågan är väl om hennes medhjälpare också är det...?
Tja, vad är man för slags person, psykopat eller ej, om man ställer upp på sådant omänskligt beteende ? F ö har vi ju utgått ifrån att det var JM som bestämde.
Notera, att jag inte förordar just alternativet mordplats i JM:s lägenhet, bara ältar runt alla kända och okända omständigheter som alla andra.
Om det ö h t finns något obegagnat grepp i den här diskussionen så skulle det vara att förenkla så mycket som möjligt, göra förloppet tydligt målstyrt, lägga alla funderingar om hur JM måste eller inte kunde ha tänkt åt sidan. Vi kan väl utgå ifrån att målet var att döda Aki och dölja handlingen i form av en simulerad självförvållad drunkning vid Granliden. Den första frågan som inställer sig då är varför man inte helt enkelt knuffade i honom från båten. Den tanken måste ju ha varit uppe som förstahandsalternativ men förkastats. Anledningar till att den förkastats har vi belyst ordentligt. Vad kan mördaren ha tänkt sig för alternativa mordmetoder åtföljda av transport till/dumpning i Hjälmaren ? Inget krångligt eller sofistikerat, för det tror jag inte JM om. Däremot tror jag att hon var angelägen om att lyckas och betraktade Aki som en veritabel best att ta ner. Säkerhet i övermannandet tror jag därför var ett viktigt kriterium. O s v. Den som vill systematisera en sådan metod, kan göra en lista över fördelar och nackdelar med varje metod. Krånglighet, risk för komplikationer ska ge negativa poäng. I princip är nog allt grundjobb gjort av ambitiösa trådisar.