2017-07-12, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EndastJag01
I och med att samtliga gjorde det så fallerade hypotesen...

Ja samtliga som testat och skrivit om det har sannolikt överlevt, håller med om det. Men hur veta hur många (fd) tråddeltagare som nu slutat sina dagar upp-o-ned i toan?💩
Citera
2017-07-12, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Äh, tror du olyckorna ligger fint efter E18?
Självklart får de lyfta och kånka en medvetslös.
Trams.
Ja det är det båren är avsedd för. Trodde du att den är till för att bära ölbackar från systemet mellan utryckningarna?
Citera
2017-07-12, 00:21
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Lägg ner. Det handlar om att alla inte ramlar platt på backen och det är med andra ord inte brukbart med en bår i alla lägen - detta var sensmoralen.
SJÄLVKLART kan två pers flytta en död - Aki är väl för fan inte unik som arrangerat eller flyttat lik.

Ledsen förstår inte vad du menar. Just i otymplig terräng är bår oundvikligt efter en T-olycka.

Vi har precis som "letsdoit" säger ett transportproblem.
Nu har vi ju konstaterat att JM vill ha Aki död och troligen deltagit. Men hon kan inte ha varit en av två som burit kroppen. Det orkar knappt två vuxna karlar. Så hur många måste det ha varit om Akis död och transport? Hur många av dessa är lika riskbenägna och åretom psykopater som JM och benägna att neka i sten?
Citera
2017-07-12, 00:23
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Hur man än vänder på detta så finns det minst ett transportproblem.
Om Aki mördats nära stugan så måste han sedan transporteras ner till bryggan.
Om Aki dränkts i närheten av bryggan så har brunnsvatten transporterats ner till bryggan.

Om han har tagits av daga på annat sätt nära bryggan, t.ex. med ett gift som inte upptäckts, eller med kvävning, så finns inget transportproblem.

Om det här är planlagt så har man sett till att AP befann sig på bryggan varav följer att man också har en idé om hur han ska dränkas. Och här kan man anta att antalet kiselalger inte spelat någon roll vid valet av dränkningssätt.

På bryggan finns inget annat än den här sköljvasken som normalt sett brukar fyllas med sjövatten. Man kan tänka sig en uppblåsbar barnpool men en sådan kan ju lätt fyllas med sjövatten.
Vad kan man mer tänka sig? - En hink färskvatten kan man faktiskt också tänka sig (om inte rentav två varav den ena fylld med party-is) utan att någon anar oråd. - Och just i en sådan vanlig plasthink kan AP ha dränkts.
Citera
2017-07-12, 00:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Ja det är det båren är avsedd för. Trodde du att den är till för att bära ölbackar från systemet mellan utryckningarna?
.. Ta inte den här diskussionen om du inte har kött på benen gällande hur medvetslösa förflyttas TILL båren av två personer.
Det är givetvis samma sak med att flytta en död:

Två pers klarar galant att flytta över till en filt, överkast, presenning, dra på en madrass, stoppa i en säck och ut i en bil eller annat transportfordon.
Senast redigerad av develi 2017-07-12 kl. 00:27.
Citera
2017-07-12, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jo JM är nog heltidspsykopat och riskbenägen. Frågan är väl om hennes medhjälpare också är det...?
Tja, vad är man för slags person, psykopat eller ej, om man ställer upp på sådant omänskligt beteende ? F ö har vi ju utgått ifrån att det var JM som bestämde.

Notera, att jag inte förordar just alternativet mordplats i JM:s lägenhet, bara ältar runt alla kända och okända omständigheter som alla andra.

Om det ö h t finns något obegagnat grepp i den här diskussionen så skulle det vara att förenkla så mycket som möjligt, göra förloppet tydligt målstyrt, lägga alla funderingar om hur JM måste eller inte kunde ha tänkt åt sidan. Vi kan väl utgå ifrån att målet var att döda Aki och dölja handlingen i form av en simulerad självförvållad drunkning vid Granliden. Den första frågan som inställer sig då är varför man inte helt enkelt knuffade i honom från båten. Den tanken måste ju ha varit uppe som förstahandsalternativ men förkastats. Anledningar till att den förkastats har vi belyst ordentligt. Vad kan mördaren ha tänkt sig för alternativa mordmetoder åtföljda av transport till/dumpning i Hjälmaren ? Inget krångligt eller sofistikerat, för det tror jag inte JM om. Däremot tror jag att hon var angelägen om att lyckas och betraktade Aki som en veritabel best att ta ner. Säkerhet i övermannandet tror jag därför var ett viktigt kriterium. O s v. Den som vill systematisera en sådan metod, kan göra en lista över fördelar och nackdelar med varje metod. Krånglighet, risk för komplikationer ska ge negativa poäng. I princip är nog allt grundjobb gjort av ambitiösa trådisar.
Citera
2017-07-12, 00:29
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Om Aki var död vid ankomsten till Granliden borde kroppen haft tydliga likfläckar och tydlig likstelhet. Likstelheten kommer efter några timmar och fördröjs i kallt vatten. Fördröjs, men försvinner inte. Det verkar inte finnas vittnesmål om någon uttalad likstelhet från räddningstjänsten som kom ut till Granliden.

Likfläckarna från transport i en bil - där han sannolikt inte kan ligga raklång på rygg som han anträffades i vattnet - borde sett annorlunda ut ex om kroppen legat hopvikt på sidan i bagageutrymmet. Om mördarna lät Aki sitta som död i passagerarsätet fram med tvillingarna bak i barnstolarna (hemska tanke ) borde likfläckarna vara väldigt tydliga på fotsulorna och underben.

Om jag har förstått det rätt är kiselalger levande organismer som är beroende av solljus. De finns överallt och förökar sig i allt klorfritt vatten som utsätts för solljus. De förekommer därför inte i mängder i en övertäckt brunn, men väl i ett akvarium eller en öppen balja för regnvatten eller en icke övertäckt kräftlåda. Om Aki dränkts kiselalgfritt blir det nästan bara färskvatten kvar.

Hur, hur...?

Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Dagsfärsk empirisk forskning; tog måttbandet med till toan och konstaterade att maximal axelbredd får att ens kunna väta håret, är 23 cm om man försöker trycka sig ned framifrån, och 29 om man försöker sidledes.
Jag har en ganska nätt kroppsbyggnad, men inte en chans att någon skulle kunna trycka mig speciellt långt ner i toan (de är faktiskt byggda för att det ska vara svårt, inte med tanke på JM, men på sjuka, svaga och fyllon).
Släpp toan. Aki hade inte gått att få ner.
Svarar innan någon frågar; jag ansåg det fullt tillräckligt att mäta, har inte försökt pressa ner min lilla kropp.

Vi väntade med spänning på att någon skulle ha testat på riktigt -- men ville inte uppmana till det direkt, eftersom det kunde låta lite "ihåligt".

Toaspåret är inte mitt, det var en annan gentlemans, som får träda fram om och när han känner behov.
Citera
2017-07-12, 00:34
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Haha, vill bara påpeka att jag bara kikade ner... Undrar om Lonnrot testat med Up and Go blöja på huvudet Bilderna, bilderna som ploppar upp (förlåt AP).

Citat:
Kan vi inte låta de utredande poliserna som vände på alla stenar, testa att under någon dag gå runt på Granliden med dylik huvudbonad? I studiesyfte och till glädje för oss som inte får se dem i skampålen??

Bilderna, bilderna...
Citera
2017-07-12, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EndastJag01
Nej, jag bor mitt ute i skogen i glesbygd 20 meter från insjö där man fiskar kräftor.
Det finns ju en del stabor (stadsbor, alltså) som absolut måste skölja av sig sjövattnet när de varit i det, mycket fort, inte vill de gå 200 meter för att sedan gå ner igen. nej, det gör man på bryggan dit man har dragit vattenledning (sommar) från brunnen för detta. Vill man verkligen rensa fisken i detta snuskiga sjövatten? Eller tvätta sig...

Frågan var om vattnet på bryggan kom från sjön eller från brunnen?
Jag har bott som på Granliden i många år. Människor är förvisso olika, men en del synpunkter i diskussionen tar mig med häpnad. Från början saknade jag brunn och badade med förtjusning i sjön, vars vatten jag också drack. Med tilltagande bekvämlighet drogs sjövatten in i en pump- och filteranläggning. Jag vet inte vilken kvalitet Hjälmaren har på platsen, men vattnet i min sjö har enligt laboratorieanalys redan ofiltrerat kvalitet som brunnsvatten. Skölja bort sjövatten med brunnsvatten - pyttsan !
Citera
2017-07-12, 00:46
Medlem
Citat:
.. Ta inte den här diskussionen om du inte har kött på benen gällande hur medvetslösa förflyttas TILL båren av två personer.
Det är givetvis samma sak med att flytta en död:

Två pers klarar galant att flytta över till en filt, överkast, presenning, dra på en madrass, stoppa i en säck och ut i en bil eller annat transportfordon.

Jag har helt en hel del kunnande, när det gäller att flytta sådana som avses överleva. Trycka ner i en säck och slänga in i skuffen verkar du ha mer erfarenhet av; det är inte min grej, men om någon (i detta fall du) påstår att detta skulle "gå galant", då vet jag att att jag försökt föra en diskussion med en idiot.
Godnatt!
Citera
2017-07-12, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Om det här är planlagt så har man sett till att AP befann sig på bryggan varav följer att man också har en idé om hur han ska dränkas. Och här kan man anta att antalet kiselalger inte spelat någon roll vid valet av dränkningssätt.

På bryggan finns inget annat än den här sköljvasken som normalt sett brukar fyllas med sjövatten. Man kan tänka sig en uppblåsbar barnpool men en sådan kan ju lätt fyllas med sjövatten.
Vad kan man mer tänka sig? - En hink färskvatten kan man faktiskt också tänka sig (om inte rentav två varav den ena fylld med party-is) utan att någon anar oråd. - Och just i en sådan vanlig plasthink kan AP ha dränkts.
Om "färskvattnet" tagits ur en hyfsad brunn och inte ur samma sjö (efter eventuell filtrering, som inte tar bort kiselager, antar jag). Vet vi inte för lite om vattenhanteringen på Granliden ? Det finns de som fraktar kranvatten i stora dunkar till sitt lantställe. Kranvatten är ofta klorerat - kan detta detekteras i ett lik ? Har man kollat kvaliteten på vattnet i lägenheten ?
Citera
2017-07-12, 00:47
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit

Med bara en liten smula samarbete från JMs sida så skulle man veta vad hon gett Aki när han var "borta" i lägenheten, som bl.a. AG berättat om. Om vi visste att JM har tillgång till en drog som kan sätta Aki ur spel en timme eller så och som hon kan ge Aki, t.ex. i mat eller dryck, utan att han vet om det, så skulle jag uppleva det som en pusselbit som skulle passa in.

Om det finns en sådan drog, så kan ju JM ha skaffat den utanför Sverige. Det är ju också möjligt att någon nära JM, t.ex. JJ, kan skaffa fram en sådan drog.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in