2017-07-11, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Men om det då handlade om 8 miljoner, varför kontaktar hon inte Folksam förrän 151029?

Hon ville väl få en bekräftelse på att försäkringen gällde. Det gjorde den inte. Inga premier inbetalda.

IF ifrågasatte också. Försäkringens giltighet. Dom tror inte på olycksfall. alls.
Inga pengar där heller.

DÅ, får JM den briljanta tanken att .... döda sina föräldrar
Citera
2017-07-11, 23:11
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Om Aki var död vid ankomsten till Granliden borde kroppen haft tydliga likfläckar och tydlig likstelhet. Likstelheten kommer efter några timmar och fördröjs i kallt vatten. Fördröjs, men försvinner inte.Det verkar inte finnas vittnesmål om någon uttalad likstelhet från räddningstjänsten som kom ut till Granliden.
Jo, han var stel när han drogs upp ur vattnet.
Citat:
Likfläckarna från transport i en bil - där han sannolikt inte kan ligga raklång på rygg som han anträffades i vattnet - borde sett annorlunda ut ex om kroppen legat hopvikt på sidan i bagageutrymmet. Om mördarna lät Aki sitta som död i passagerarsätet fram med tvillingarna bak i barnstolarna (hemska tanke ) borde likfläckarna vara väldigt tydliga på fotsulorna och underben.
Och lade de honom medvetslös i kofferten så hade han inga likfläckar alls när han kom fram. - Var han död när han lades in i kofferten är det inte säkert att några nämnvärda likfläckar hunnit bildas; färden ut till G-liden tar c:a 40 min + ett stopp som gjorts; säg 1 h. Om han då körts direkt ned till bryggan och lagts ned i vattnet så bör han efter 24 h en jämn blekhet. Han ligger också på ett sådant sätt i vattnet att kroppen ej är utsatt för något tryck.
Citat:
Om jag har förstått det rätt är kiselalger levande organismer som är beroende av solljus. De finns överallt och förökar sig i allt klorfritt vatten som utsätts för solljus. De förekommer därför inte i mängder i en övertäkt brunn, men väl i ett akvarium eller en öppen balja för regnvatten eller en icke övertäckt kräftlåda. Om Aki dräkts kiselalgfritt blir det nästan bara färskvatten kvar.

Hur, hur...?
Brunnsvattnet på G-liden är en klar möjlighet.
Citera
2017-07-11, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Rinnande vatten okej. Ja just det, toadrunkningen.

Då finns det köksho med rinnande vatten och kanske en grov- eller skölj- eller tvättho någonstans också. Och möjligen kran på husgrunden för bevattning (även om den inte användes).

Det ger lite möjligheter att fylla på saker med kiselalgsfritt vatten.

Dagsfärsk empirisk forskning; tog måttbandet med till toan och konstaterade att maximal axelbredd får att ens kunna väta håret, är 23 cm om man försöker trycka sig ned framifrån, och 29 om man försöker sidledes.
Jag har en ganska nätt kroppsbyggnad, men inte en chans att någon skulle kunna trycka mig speciellt långt ner i toan (de är faktiskt byggda för att det ska vara svårt, inte med tanke på JM, men på sjuka, svaga och fyllon).
Släpp toan. Aki hade inte gått att få ner.
Svarar innan någon frågar; jag ansåg det fullt tillräckligt att mäta, har inte försökt pressa ner min lilla kropp.
Senast redigerad av Osakazuki 2017-07-11 kl. 23:31.
Citera
2017-07-11, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Hon ville väl få en bekräftelse på att försäkringen gällde. Det gjorde den inte. Inga premier inbetalda.

IF ifrågasatte också. Försäkringens giltighet. Dom tror inte på olycksfall. alls.
Inga pengar där heller.

DÅ, får JM den briljanta tanken att .... döda sina föräldrar

Ja men min poäng var att jag tror inte hon hade några större förhoppningar om Folksamförsäkringen. Jag tror hon chansade o slängde iväg ett mail. Ev pga brev från Folksam. 151106 kommer det in en post om 44.500:- till Akis dödsbo märkt Folksam/AFA. AFAs begravningsersättning är drygt 20.000 så något måste han haft hos Folksam som gav utdelning om drygt 20.000.
Citera
2017-07-11, 23:18
Medlem
EndastJag01s avatar
AP är utslagen av något. JM rullar över honom i barnpoolen som är fylld med brunnsvatten. JM rullar över honom så han landar i vattnet. JM ropar på stora barnen att de måste komma och hjälpa för AP har ramlat i vattnet. Stora barnen kommer och konstaterar att AP är död. JM gråter och säger att nu måste de alla hjälpas åt... Stora barnen städar och åker hem och väntar på att mamma ska ringa...
Citera
2017-07-11, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Dagsfärsk empirisk forskning; tog måttbandet med till toan och konstaterade att maximal axelbredd får att ens kunna väta håret, är 23 cm om man försöker trycka sig ned framifrån, och 29 om man försöker sidledes.
Jag har en ganska nätt kroppsbyggnad, men inte en chans att någon skulle kunna trycka mig skulle speciellt långt ner i toan (de är faktiskt byggda för att det ska vara svårt, inte med tanke på JM, men på sjuka, svaga och fyllon).
Släpp toan. Aki hade inte gått att få ner.
Svarar innan någon frågar; jag ansåg det fullt tillräckligt att mäta, har inte försökt pressa ner min lilla kropp.

Haha, gjorde själv en koll av toaletten för ett bra tag sen, gick o kollade om det ens var möjligt. Detta mysterium gör en knäpp(are)
Citera
2017-07-11, 23:19
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
FUP förhör med Akis systrar, och med JM där hon skriker ut sin irritation om att de inte ens fick ta farväl med öppen kista. Sidnummer kan jag inte återge i huvudet från FUP.

Tack, man undrar hur mycket som var rävspel.
Citera
2017-07-11, 23:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Om Aki var död vid ankomsten till Granliden borde kroppen haft tydliga likfläckar och tydlig likstelhet. Likstelheten kommer efter några timmar och fördröjs i kallt vatten. Fördröjs, men försvinner inte. Det verkar inte finnas vittnesmål om någon uttalad likstelhet från räddningstjänsten som kom ut till Granliden.

Likfläckarna från transport i en bil - där han sannolikt inte kan ligga raklång på rygg som han anträffades i vattnet - borde sett annorlunda ut ex om kroppen legat hopvikt på sidan i bagageutrymmet.
Vi är för en gång skull överens medicinskt sett. Vid drunkning, pga tyngdlöshet, så blir likfläckar mer diffusa då de flyter ut.
Mördad och placerad i en viss ställning en längre tid hade gett andra likfläckar.
Däremot - om han inom en snar framtid - placeras i vattnet hinner detta inte utvecklas på samma sätt.
Citera
2017-07-11, 23:24
Medlem
Citat:
Om Aki var död vid ankomsten till Granliden borde kroppen haft tydliga likfläckar och tydlig likstelhet. Likstelheten kommer efter några timmar och fördröjs i kallt vatten. Fördröjs, men försvinner inte. Det verkar inte finnas vittnesmål om någon uttalad likstelhet från räddningstjänsten som kom ut till Granliden.

Likfläckarna från transport i en bil - där han sannolikt inte kan ligga raklång på rygg som han anträffades i vattnet - borde sett annorlunda ut ex om kroppen legat hopvikt på sidan i bagageutrymmet. Om mördarna lät Aki sitta som död i passagerarsätet fram med tvillingarna bak i barnstolarna (hemska tanke ) borde likfläckarna vara väldigt tydliga på fotsulorna och underben.

Om jag har förstått det rätt är kiselalger levande organismer som är beroende av solljus. De finns överallt och förökar sig i allt klorfritt vatten som utsätts för solljus. De förekommer därför inte i mängder i en övertäckt brunn, men väl i ett akvarium eller en öppen balja för regnvatten eller en icke övertäckt kräftlåda. Om Aki dränkts kiselalgfritt blir det nästan bara färskvatten kvar.

Hur, hur...?
Jag följer med spänning allas letande efter kärl och metoder och börjar tro att det blir för krångligt.
JM &co hade inte en tanke på alger och skillnad mellan sjö- och kranvatten. De övervägde att dränka honom i sjön och att få det att se ut som ett olycksfall i fyllan och villan.
De har inte dränkt honom i sjön, frågan är om de dränkt honom överhuvudtaget? Alla förslag hittills verkar för ge för stökiga och tidskrävande procedurer, så jag lutar åt att de helt enkelt kvävt honom.
Han var måttligt berusad, han hade kanske dessutom fått något annat i sig (vi backar till tanken "öl spetsat med något" - eller varför inte något i maten som han inte tålde? Johanna berättade att han var missnöjd med tillagningen?) och det tillfälle kom när det var lätt att greppa honom nypa näsa och tvinga honom att hålla tillbaka spyorna.
Jag tror att han kan ha kvävts (kanske av sina egna uppkastningar, med hjälp) för att sedan baxas ut i sjön.
Det kan ha gått snabbt och ganska ljudlöst på bryggan.
Det ser ut som den enklaste förklaringen trots allt?
Tror jag just nu ...
eller jfr förslagsvis
"In homicidal cases, the term burking is often ascribed to a killing method that involves simultaneous smothering and compression of the torso.[5] The term "burking" comes from the method William Burke and William Hare used to kill their victims during the West Port murders. They killed the usually intoxicated victims by sitting on their chests and suffocating them by putting a hand over their nose and mouth, while using the other hand to push the victim's jaw up. The corpses had no visible injuries, and were supplied to medical schools for money."
https://en.wikipedia.org/wiki/Asphyxia
Senast redigerad av tantigheter 2017-07-11 kl. 23:27. Anledning: Hade glömt det fetade
Citera
2017-07-11, 23:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Citat:
Haha, gjorde själv en koll av toaletten för ett bra tag sen, gick o kollade om det ens var möjligt. Detta mysterium gör en knäpp(are)
Ja, jo.. well...
Känns väl som om hela storyn kan gå ner down the drain utan empiriska studier..
Citera
2017-07-11, 23:26
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Jo, han var stel när han drogs upp ur vattnet.Och lade de honom medvetslös i kofferten så hade han inga likfläckar alls när han kom fram. - Var han död när han lades in i kofferten är det inte säkert att några nämnvärda likfläckar hunnit bildas; färden ut till G-liden tar c:a 40 min + ett stopp som gjorts; säg 1 h. Om han då körts direkt ned till bryggan och lagts ned i vattnet så bör han efter 24 h en jämn blekhet. Han ligger också på ett sådant sätt i vattnet att kroppen ej är utsatt för något tryck.Brunnsvattnet på G-liden är en klar möjlighet.

Aki ligger inte medvetslös, drogfri, tyst och stilla i ett bilbagageutrymme i en timme. Så välinställd medvetslöshet är svår att uppnå utan slag i huvudet eller droger. Låg han där var han död.

Hur tryggt och säkert är det att frakta en mördad kropp från JMs lägenhet ner till bilen? Tämligen riskabelt för upptäckt. Hur skulle de tagit sig ut till landet med bilen? Någon har ju SMS-at för fullt från masterna utmed vägen från både JMs och Akis telefoner. Skulle JM varit med i bilen - och tvillingarna? Om inte barnen var med vem passade dem? Och hur kom de till G-liden nästa dag?

Som jag minns det i FUP från räddningspersonalen förhör var Aki blek, kroppen bärgades men någon likstelhet nämndes inte vad jag minns.

På landet talar i alla fall vi om färskvatten när vi menar vattnet ur den egna vattentäckten.Till skillnad från regnvatten ut tunnorna eller vattnet vid bryggan.
Senast redigerad av Solglittret 2017-07-11 kl. 23:48.
Citera
2017-07-11, 23:26
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag hoppar tillbaka för ett försök till struktur pga risk att förlora sig i detaljer.
För att ro i land ett hypotetiskt förlopp lär det utgå från det som finns som fakta även om det är knapert. Det handlar givetvis att kunna förankra så att det finns sannolikhet, att det låter rimligt.

1. JM har gett ett förlopp som innebär att hon, Aki och tvillingarna har rest till Granliden.
2. JM har tillkännagett att han är sur och finns nere på bryggan.
3. Hon beskriver att de la ut kräftburar på sen em eller tidig kväll varav räddningstjänst beskriver flöten (att dra upp en enstaka bur säger nada vid kräftfiske).
4. Masterna bekräftar att båda befunnit sig på Granliden.
5. Aki återfinns på Hjälmarens botten vid Granliden.

Detta binder JM till platsen. För det som ska formateras från olycksfall till mord, så förhoppningsvis håller kiselalgerna ställningarna - att ett brott har begåtts.

Fortsättningsvis finns faktorn att kvävning anses sannolikt, om än ovanligt, ihop med ursprunglig drunkning.

Åter till gärningsbeskrivning. Man antar att hon haft medhjälpare och det är absolut inte bara MR som uppger detta i förhör. Man antar även att hon kan vara kapabel att ha iscensatt ett mord.
På detta lär ingen bli dömd, men det ger en hint om att hon inte utfört mordet på egen hand.
Hon har upprepade ggr bett att Aki antingen ska misshandlas eller mördas till flera personer (stämpling) vilket är ett modus operandi.
...och sen dyker då urkundsföralskning upp ihop med (liv)försäkringsbedrägeri:
Inte långt bak i tiden har JM sett till att det finns vinstvinning i Akis död.

21 april uppger hon i förhör falsk tillvitelse att de inte inte har en relation, de är inte ett par.
I maj träffar han Nadja, deras relation intensifieras över sommaren. Nadja är givetvis ett livförsäkringshot och med tanke på uppgifter på skilsmässopapper så hastar det givetvis att göra sig av med maken.

Nu har jag rullat in på indicier och dessa är i mitt tycke starka. Har hon motiv att se till att tidigare bokningar av stämplingar iscensätts? Ja.

Åter till hypotetisk gärningsbeskrivning och kräftjävlarna.
De sägs ha lagt i burar och det stämmer med ett två timmars uppehåll i messenger med Nadja på kvällen.
Det finns uppgift/er om stor fångst kräftor vilket kräver förvaring i vatten innan försäljning.
De lär ha transporterats många ggr från sjö till bostadshus.
Har inte djupdykt i ämnet men fann detta vid en snabb koll:
AB:
"Ja David och Jack, jag tror det var Jack, dom fiskade kräftor en sommar och tjänade pengar på det."
JB nämner i förhör att DB fiskat kräftor med Aki men det är ett missförstånd enligt DB - han har fiskat med morfar och Jack när de fick så mycket kräftor.
Över till JB och DBs storfångst (Aki kan man hoppa men kolla andra uppgifter):
"Han skulle ha hjälpt David vid något tillfälle då denne fått massvis med kräftor som han skulle sälja. Julia tror att det var förrförra sommaren."
"På frågan hur det kom sig att de fiskade ihop så säger Julia att det rör sig om typ 100 kg kräftor, så han behövde hjälp."

Finns det nån form av vattenförvaring av dessa kan som sagt JM ha inspirerats. Kräftfisket är som sagt centralt via JM och räddningstjänst såg kräftburar.

Bra!
Några strödda synpunkter / frågor/

De lär inte vara ensamma om att fiska mycket kräftor och sälja dem i bygden, så det lär finnas kunskap och även redskap/baljor i omlopp och i bodar som borde ha kunnat inspirera dem eller som kunnat meddelas dem av exv GM/AM. Vid marknader eller på andra leverans/försäljningsställen borde de ha kunnat se exempel, och ute på sjön borde de ha kunnat titta på och höra sig för hur grannar och andra har gjort. Det borde kunna finnas "idealbaljor" (gamla eller nya) som de tyckt att de borde ha, eller de borde ha fått förslag på vad de kunnat använda istället.

Har de använt bil eller pickup eller hyrlastbil eller flakmoppe så bör deras kärl ha varit anpassat efter det.

När JB säger "typ 100 kg" så är det inte säkert att det speglar verkligheten.

Vem är Jack? Någon från trakten där eller någon från Eskilstuna? Släkting eller kompis till GM?

Kräftfiskare bör ju känna till lite om hur man bäst förvarar djuren över lite längre tid, om det behövs kärl som står under rinnande vatten eller om de måste sumpas. Kokningen kan ju vara en definierande aspekt om man tänker sig att kärlet ska gå att koka i, eller om grossisten man säljer till (och som har resurser att koka stora mängder) också lånar ut lämpliga transportkärl och/eller kommer och hämtar.

FB borde ha en kräftfiske-tråd där sånt här avhandlas ! Eller någon diskussionsgrupp ngn annanstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in