2017-07-11, 17:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
[/spoiler]Hon har en klar fallenhet för avd. bortförklaringar och kan konsten att byta ämne mitt i en mening. Det är en egenskap som i rättsliga sammanhang inte ger så värst stor utdelning, men de flesta människor måste bli rätt konfysa av att prata med henne och kommer efter ett tag säkert inte ihåg vad de först börjat tala med henne om; det slutar med att JM tar kommandot i samtalet och för in helt ovidkommande saker som hon börjar gaffla om.
Precis så jag menar inklusive att man får ha skillnad på att läsa det som är nedskrivet som man kan jämföra fram och tillbaka retroaktivt. Med människan framför sig som sen inte är vana likt ett par Fhl är det en annan femma. Den ena frågar och den andra lyssnar och analyserar samt har erfarenhet.
Citat:
Hon synes inte kunna hålla tråden, men det här är en taktik hon satt i system för att kunna slingra sig undan olika saker på ett för motparten svårtacklat sätt. - Det låter som att hon är genomkorkad, men det är en sanning med modifikation: I varje situation försöker hon slinka undan med minsta möjliga skadeverkningar för henne själv. - Och titt som tätt tar hon också över förhörsledarens roll och börjar själv leda samtalet in på "rätt spår", dvs det för henne mest fördelaktiga, och går det inte på annat sätt så avrundar hon elegant: "Men strunt samma, vi struntar i det. Vi kommer inge längre." - Mycket är typiska bondfångarknep; annat verkar vara ett resultat av blixtsnabba associationsbanor som kolliderar med varandra i hennes överhettade huvud.
Precis så nr två.
Därav låter hon helkorkad och kan tolkas som halvt psykotisk. Nu lägger jag även till begrepp som pressad och trängd in i hörnen som hon vanligtvis inte är med gemene man.
Citat:
Hon har många personligheter att hålla reda på: Den uppoffrande modern, den omtänksamma dottern, den generösa svärmodern, den sagoberättande mormodern, den sofistikerade eskortkvinnan, den humoristiska J, den snälla J, den oskyldiga J, den "övergreppade" J, den psykiskt misshandlade J, den smarta affärskvinnan... Ingenstans har hon någon kontakt med den bedagade J, den slösaktiga J, den egensinniga J, den förljugna J, den maktfullkomliga J, den vinpimplande J, den pillerknaprande J, den bortskämda J, den storljugande J, den falska J, den kallblodiga J... När det någon gång kan skönjas att hon tangerat en dålig sida hos sig själv så bryter hon ihop; som om detta inte kan vara möjligt med mindre än att hon då inte längre skulle kunna betraktas som en godkänd människa av kött och blod.
... Drama queen, attention whore. Hon växlar mellan rollerna som ett aprilväder. Sen finns on/on knappen med tårar slutligen alternativt så drar hon tvillingkortet eller dyl. ihop med detta.
Om man även tittar när hon tystnar så köper hon sig tid via att motparten får motfrågan: Vad sa du?
Citat:
- Att våga se sig själv som den hon (och alla hennes "förträffliga" medmänniskor) är, har hon aldrig lärt sig, dvs att en människa alltid består av goda resp. onda sidor; mer eller mindre väl dolda och/eller utvecklade. - Det första steget mot ett tillfrisknande är att hon vågar se sig själv som hon de facto är - och vad hon med sina insikter i den mänskliga naturen (dvs det hon redan har i sig själv) möjligen, möjligen kan bli. - Vågar hon ta det språnget..? - Och finns det någon på rättspsyk som är kapabel att hjälpa henne? - Jag hyser visst tvivel. - Tveksamt om kåken kan vara något lämpligt ställe: Hon skulle dagarna i ända vara sysselsatt med olika rymningsprojekt.
Det vete tusan om det ens handlar om att "aldrig lärt sig" - vissa är notoriskt obotliga och jag hyser inget hopp om denna dam. Här sätter hennes grandiositet käppar i hjulet.
Hon vill inte förändra sig, hon är perfekt i sin lilla egocentriska bubbla. Alla andra är narkomaner, giriga, psykopater och sist med inte minst elaka som inte förstår hur hon ska behandlas och åtlydas. Hon sitter på en egenmäktigt byggd tron och är förmer än omgivningen.
Senast redigerad av develi 2017-07-11 kl. 18:11.
Citera
2017-07-11, 17:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Varför har du inte sagt det här tidigare? 😁 Ett tråg, lår, låda, för kräfttransport. Större plasttransportlåda. AP får gå i för att inifrån hitta läckan. Eller kurragömma. Och så locket på. Är det plast behöver man inte ens fylla i vatten (fast han skriker väl).

Kan man rent av förställa sig att man pga avståndet mellan brygga och stuga använde stora plastlådor som man packade med porslin och mat och körde ner med bilen? När man tänkte ha fest på bryggan? Lite träligt att gå med karotter och bestick en och en. (Och sen hinner måsarna äta upp maten innan man hunnit hämta det sista! &#128077

Om inte det är en ledtråd så vet jag inte vad som är.

V50 stationsvagn? Eller den andra bilen, som ska köra från förstutrapp till bryggan?
Jamen jag funderar ju så det knakar när jag läser förhör.
Ärligt talat så har jag ideligen återkommit till det där fotot med kräftboxen, nåt har stört mig/nåt saknas utifrån egen erfarenhet av kräftfiske i yngre ålder. Man stoppar dem ju liksom inte i fickan och drar iväg och man kokar inte direkt - de kräver med andra ord vatten för förvaring och vatten för att förflyttas.
Jag har aldrig sålt kräftor så vad man gör då vet jag inte, men det lär kräva nån snarlik process för att de ska överleva öht.
Vad det än är så får jag nån koppling till de där kräftjävlarna och jag vill tro att det är nåt av större mått samt att det har med transportmöjligheter att göra?
Senast redigerad av develi 2017-07-11 kl. 18:30.
Citera
2017-07-11, 17:57
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
... Och det tror jag inte är minsta problem.
På deras foto, drygt 14 dar efter dränkningen, finns en kräftlåda full med kräftor. Denna är fylld till brädden såvitt jag kan se (?). Fotot är suddigt.
Hur som haver - jag har faktiskt funderat kring det andra jag skrev om:
DBs stora fiskafänge då kräftor såldes.

1. Kräftor ska transporteras upp till huset. Det lär således knappast vara problem med logistik gällande vägen upp (la bilder igår).
Vid förstoring av denna bild så kan man se gäststugan rakt upp:
https://z.cdn-expressen.se/images/08/69/0869a73e09d04c48abc232999b414777/16x9/680.jpg

2. Om kräftorna ska säljas vidare så lär de behöva förvaras innan försäljning eller kokning. Vid kräftfiske som barn så fylldes badkaret hemma tillfälligt aka det behövdes tillfälligt stor mängd vatten.

När man tar upp kräftorna ur sjön måste man ju ha dem i något öht och gärna i något som går att transportera. Ev måste de ju först kokas i köket.

Finns säkert sådana turkosa eller i alla fall skogsgröna eller blågröna.

Så en låda tänkt för brunnsvatten med eller utan kräftor förbereds uppe vid huset, åt framsidan till, för sköljning av kräftor eller så att barnen ska kunna titta på dem i trädgården. Men i stället stoppas AP i, möjl som ngn kurragömmalek (inget vatten i) eller efter att ha tuppat av. Ev står en eller flera lådor bara framme och väntar på att packas med saker som ska till bryggan.

Antingen fylls lådan med vatten där, eller så räcker kvävningen.
Citera
2017-07-11, 18:05
Medlem
develis avatar
Citat:
När man tar upp kräftorna ur sjön måste man ju ha dem i något öht och gärna i något som går att transportera. Ev måste de ju först kokas i köket.

Så en låda tänkt för brunnsvatten med eller utan kräftor förbereds uppe vid huset, åt framsidan till, för sköljning av kräftor eller så att barnen ska kunna titta på dem i trädgården. Men i stället stoppas AP i, möjl som ngn kurragömmalek (inget vatten i) eller efter att ha tuppat av. Ev står en eller flera lådor bara framme och väntar på att packas med saker som ska till bryggan.

Hahahaha, ursäkta - jag läste samman meningen innan och det lät som om kräftorna hade olika kulörer.
Det vore ju intressant att veta mer om hur tusan de transporterades och förvarades då han (DB) drog upp stora mängder då det inte finns te.x badkar på Granliden.
Minns inte ens vart jag läste det, får återkomma.
Nåt sånt kan hon ju ha inspirerats av om det var nåt större ämbar. De där kräftorna är ju oavsett med som centralt tema den kvällen.
Senast redigerad av develi 2017-07-11 kl. 18:12.
Citera
2017-07-11, 18:15
Medlem
Reimers avatar
Citat:

Citat:
Hahahaha, ursäkta - jag läste samman meningen innan och det lät som om kräftorna hade olika kulörer.
Det vore ju intressant att veta mer om hur tusan de transporterades och förvarades då han (DB) drog upp stora mängder då det inte finns te.x badkar på Granliden.
Minns inte ens vart jag läste det, får återkomma.
Nåt sånt kan hon ju ha inspirerats av om det var nåt större ämbar. De där kräftorna är ju oavsett med som centralt tema den kvällen.

Fan, ni är något på spåren där, givetvis har det funnits något större kärl för transport och förvaring av kräftor innan kokning, frågan är ju vad det kan vara?

Kärlet bör ju ha ganska låga kanter men inte för låga så att kräftorna kan rymma och så bör det rymma rätt rejält med vatten.
Senast redigerad av Reimer 2017-07-11 kl. 18:18.
Citera
2017-07-11, 18:17
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Ju*a 75 liter:
http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/forvaring/forvaringshyllor-lador/forvaringslador-korgar/forvaringslada-662050/

Finns väl uppsjö annat även om det väl överväger mindre volymer. Inte så lätt att komma ner i 75literslåda, om man inte slår vad.
Citera
2017-07-11, 18:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Fan, ni är något på spåren där, givetvis har det funnits något större kärl för transport och förvaring av kräftor innan kokning, frågan är ju vad det kan vara?

Det bör ju ha ganska låga kanter men inte för låga så att kräftorna kan rymma och så bör det rymma rätt rejält med vatten.
Vi använde badkaret en kort tid och det var då inga megamängder med kräftor till antal men de kräver en hel del vatten.
Det ska vara stort och inte för mycket vatten upp till kanten - annars klättrar de på varann och drar iväg (tro mig...). Sen måste det ändå rymma såpass med vatten att de kan överleva, de får ju liksom inte stryka med eller bli halvdöda. Ska de säljas och inte kokas direkt är det väl ännu viktigare skulle jag tro?
On topic kräftor men off topic drunkning:
Är det bara till vänner och bekanta man kan sälja (jag har besiktning av matvaror i åtanke, regelverk) och kan nada om detta.
Citera
2017-07-11, 18:37
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jamen jag funderar ju så det knakar när jag läser förhör.
Ärligt talat så har jag ideligen återkommit till det där fotot med kräftboxen, nåt har stört mig/nåt saknas utifrån egen erfarenhet av kräftfiske i yngre ålder. Man stoppar dem ju liksom inte i fickan och drar iväg och man kokar inte direkt - de kräver med andra ord förvaring och vatten för att förflyttas.
Jag har aldrig sålt kräftor så vad man gör då vet jag inte, men det lär kräva nån snarlik process för att de ska överleva öht.
Vad det än är så får jag nån koppling till de där kräftjävlarna och jag vill tro att det är nåt av större mått samt att det har med transportmöjligheter att göra?

Finns ju en rasande massa transportboxar i industrin från för löpande band o.a. från postsortering till varuutskeppning. Kan ha kommit över sådana.

Hade det varit kräftor i så skulle det förklara de tre kiselalgerna också. Eller om den fylldes på med ytvatten i ett skede. Han kan ju ev ha varit vid liv när man kom till bryggan -- och så fyllde man på ett par hinkar vatten.
Citera
2017-07-11, 18:44
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Hur såg brunn och pump ut uppe på gården? Öppen brunn eller vevpump?
Någon vevpump har jag inte sett till; däremot brunnar med lock och där kan en elektrisk pump vara nedsänkt.

Vad är det här för något som ligger t.v. om strandboden: Protokollbilaga 2017-02-06, Tekniskt protokoll, s. 84? - Det ser ut att kunna vara en elektrisk pumpanordning av något slag.
Citera
2017-07-11, 18:44
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Finns ju en rasande massa transportboxar i industrin från för löpande band o.a. från postsortering till varuutskeppning. Kan ha kommit över sådana.

Hade det varit kräftor i så skulle det förklara de tre kiselalgerna också. Eller om den fylldes på med ytvatten i ett skede. Han kan ju ev ha varit vid liv när man kom till bryggan -- och så fyllde man på ett par hinkar vatten.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS5qrsjkIKTh8f5z0BZBfkcb0Wh6Xcyw hrsP3C1oXBSe5F71t03Kg

Testar
Citera
2017-07-11, 18:50
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS5qrsjkIKTh8f5z0BZBfkcb0Wh6Xcyw hrsP3C1oXBSe5F71t03Kg

Testar 2

http://i27.photobucket.com/albums/c162/honeysuckles/kraftfiske0809IMG_0147.jpg
Citera
2017-07-11, 18:52
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
http://i27.photobucket.com/albums/c162/honeysuckles/kraftfiske0809IMG_0147.jpg

Kräftlåda 3: ganska bra!
http://1.bp.blogspot.com/-7ghQMBvtP0w/TkImQq-XejI/AAAAAAAAGsM/IqD3Kysnt5s/s1600/3116719098_731c61c9e8_b.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in