2017-07-11, 13:55
Medlem
En rysk miniubåt i Gävles hamnbassäng vore både logiskt och rimligt.

Dels har Gävle hamn muddrats djupare och bredare, kajer har byggts till och byggts om. Dessutom har fyrar flyttats. Dvs alla mått, djup och avståndsuppgifter för hamnen som Sovjet samlade in för sin krigsplanering har relativt nyligt blivit inaktuella.

Dels pekade ryssarna för en liten tid sedan själva ut Gävle hamn som en strategisk punkt för överföring av Natotrupper till Finland/Baltikum/Gotland. Ett sätt för ryssarna att bemöta ett sådant hot är att minera hamnen i förväg, till exempel med fjärrutlösta atomminor. De skulle då kunna slå ut hela trupptransport-flottan innan den ens lämnat kajerna i Gävle.

I en tid av ökad spänning mellan Nato och Ryssland är det fullständigt naturligt att denna typ av spioneri och sabotagearbete ökar i omfattning.

Jag rekomenderar boken "Omöjlig ubåt" av pensionerade Kommendör Nils-Ove Jansson. Där beskrivs ingående hur Sovjet använde miniubåtar mot Sverige för bland annat denna typ av spanings- och förberedelsuppgifter.

http://www.omojlig-ubat.se/
Senast redigerad av byggare bob 2017-07-11 kl. 13:59.
Citera
2017-07-11, 14:11
Medlem
flottnisses avatar
Omöjlig ubåt är en kanonbok som beskriver väldigt mycket om hur ryssarna gjorde och detaljerat dessutom.

Hamnen i Gävle ska sprängas vid krig så den blir obrukbar enligt uppgift, det finns sprängmedel i hamnen redan för det ändamålet.
Citera
2017-07-11, 14:25
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flottnisse
Omöjlig ubåt är en kanonbok som beskriver väldigt mycket om hur ryssarna gjorde och detaljerat dessutom.

Hamnen i Gävle ska sprängas vid krig så den blir obrukbar enligt uppgift, det finns sprängmedel i hamnen redan för det ändamålet.
Om svenska myndigheter vet att det finns sprängmedel i Gävle hamn som utplacerats av främmande makt så skulle de förstås ta bort det. Om de inte vet det så undrar jag hur du vet det, har du info direkt från Ryssland som inte kommit svenska myndigheter till del så föreslår jag att du delger Försvarsmakten detta, det är väldigt värdefull information du sitter på i så fall.

Att det är ett tänkbart scenario som ryssarna kan vilja göra låter rimligt men från det är det ett par steg till att säga att där finns sådana laddningar.
Citera
2017-07-11, 14:29
Medlem
Artikel bakom betalvägg i GD:
https://minfil.org/y3K5U2bbb8/Misst_...G_vle_Hamn.pdf
Citera
2017-07-11, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Om svenska myndigheter vet att det finns sprängmedel i Gävle hamn som utplacerats av främmande makt så skulle de förstås ta bort det. Om de inte vet det så undrar jag hur du vet det, har du info direkt från Ryssland som inte kommit svenska myndigheter till del så föreslår jag att du delger Försvarsmakten detta, det är väldigt värdefull information du sitter på i så fall.

Att det är ett tänkbart scenario som ryssarna kan vilja göra låter rimligt men från det är det ett par steg till att säga att där finns sådana laddningar.
Flottnisse syftar nog på de svenska förberedelserna för att spränga hamnen så inte en invaderande styrka kan använda den.

I boker "Slaget om Gävle" av Thol Andersson lyckas ryssarna ta hamnen relativt oskadd men fiffiga svenskar kommer på ett annat sätt att göra den obrukbar.

Nu lär inte rysssrna komma till Gävle på det sättet skulle jag tro. De nöjer sig nog med att ta Gotland.

Däremot har de all anledning i världen att hindra Nato-förstärkningar från Gävle hamn i händelse av krig.
Citera
2017-07-11, 14:38
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Artikel bakom betalvägg i GD:
https://minfil.org/y3K5U2bbb8/Misst_...G_vle_Hamn.pdf
Tack för det, bra att kunna läsa lite mer än bara ingressen. Detta är ju lite intressant:

Citat:
Observationen gjordes i farleden i höjd med containerterminalen.
När hamnen sedan skulle göra en ny mätning på samma plats ett par timmar senare var föremålet
försvunnet.
– Några timmar innan observationen hade ett fartyg gått där. Om föremålet då legat där hade
fartyget inte kunnat passera, säger Fredrik Svanbom.
På ekolodsbilden kunde man se att föremålet var tolv meter långt.
– Det var olika hög på olika ställen men ungefär tre meter hög, säger Fredrik Svanbom.

Det hade ju varit kul att få se sonarbilden men det är kanske att hoppas på för mycket.
Citera
2017-07-11, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Flottnisse syftar nog på de svenska förberedelserna för att spränga hamnen så inte en invaderande styrka kan använda den.

I boker "Slaget om Gävle" av Thol Andersson lyckas ryssarna ta hamnen relativt oskadd men fiffiga svenskar kommer på ett annat sätt att göra den obrukbar.

Nu lär inte rysssrna komma till Gävle på det sättet skulle jag tro. De nöjer sig nog med att ta Gotland.

Däremot har de all anledning i världen att hindra Nato-förstärkningar från Gävle hamn i händelse av krig.

Det handlar snarare om att att ryssen saboterar hamnen för att inte stödtrupper ifrån NATO, (US marinkårsbrigaden som har lager i Norge) ska kunna rycka fram och använda sig av hamnen.

Tror inte ryssens plan är att ta Sverige, utan slå ut landet såpass att det blir svårigheter som fördröjer eller lamsätter oss/NATO.

Att man ifrån ryskt håll är och hänger i Sverige idag, kring kuster, är nog vardag. Kanske är det än mer fräckt att de utför sådana prov med sina små ubåtar, men även det överraskar nog ingen i marinstaben. Snarare är det åsnorna till politiker som sedvanligt inte gör någon grej av det - agendan ligger väl helt enkelt inte i intresset av våran försvarsförmåga, beredskap etc.

Det vore intressant att höra hur många påringningar man får om dagen om suspekta saker, samt om ens något undersöks av marinen.
Citera
2017-07-11, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
"Det skulle vara om det är något tekniskt fel på vår utrustning. Men vi har inte haft det vid något tidigare tillfälle."

Och du tyckte det svaret gjorde saken bättre?
Citera
2017-07-11, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det där kan ju tyckas klantigt men här kommer en hypotes som gör det mer förståeligt: Det kanske inte satt någon och glodde på skärmen under hela sjömätningen utan man lät sjömätningsfartyget tuffa runt och mäta några dagar för att sedan i efterhand analysera materialet. I så fall är det inte så konstigt om man upptäcker något konstigt, går ut igen för att kolla upp det och objektet då är borta.

Nu har jag hjälpt till med sjömätning och nej, så fungerar det inte. Du kollar mer eller mindre skärmarna medan man kör för man vill inte göra om mätningen om något går fel. Så nej, man kör inte flera dagar och sen kollar resultatet. Din teori får betyget en överstruken östersjöströmming.
Citera
2017-07-11, 15:08
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Och du tyckte det svaret gjorde saken bättre?
Just det stycket var ju inte bemötandet av ditt tidigare inlägg så du citerar och svarar konstigt.
Citera
2017-07-11, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Jag skulle tro att det rör sig om ett träningsuppdrag för en miniubåt att lägga en minspärr i en hamninfart. Besättningar i miniubåtar måste ju tränas under så skarpa omständigheter som möjligt och detta sker med fördel i det svenska kustområdet. Man vet att blir man upptäckta så har Sverige inget att ge tillbaka med samt rädda och mesiga politiker för någon aktion.
Miniubåten låg väl kvar en viss förutbestämd til i hamninloppet för att simulera minutläggning.
I alla fall torde kaptenen för miniubåten få lite skäll för att denna blev observerad 😃😃

Som någon skrev här. Ingen som kör runt i ubåt för kartlägga botten. Det gör man enklast med en vanlig båt som "turist" och "sportfiskare". För under 10K får du utrustning som kan spela in bottenstruktur och göra kartor av det. Mer troligt som du skriver att man tränar något.
Citera
2017-07-11, 15:12
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Nu har jag hjälpt till med sjömätning och nej, så fungerar det inte. Du kollar mer eller mindre skärmarna medan man kör för man vill inte göra om mätningen om något går fel. Så nej, man kör inte flera dagar och sen kollar resultatet. Din teori får betyget en överstruken östersjöströmming.
Hur vet du hur Gävle hamn jobbar? Jag försökte hitta om Sjöfartsverket hjälpt till vid mätningen men jag hittar inget som säger annat än att det var hamnbolaget själva som gjorde mätningen och jag vet inte hur de jobbar men det gör kanske du.

Det är för länge sedan för att man ska hitta AIS-spår efter sjömätningsfartyget nu utan att gå till betaltjänster, annars kunde man ju sett om Gustaf af Klint eller någon sådan legat och sniffat utanför hamnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in