Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-07-10, 21:14
Medlem
Marskens avatar
Barnvåldtäktsmannen Antonio Toledano Book kommer inte få det helt lätt i framtiden om man säger som så.

Att Pappa Toledano arbetar med det han gör är även det intressant. Kunder till företaget han arbetar för samt hans kollegor är informerade om hur hårt Pappa Toledano reagerar på barnvåldtäktsmannen Antonio Toledano Books lilla incident, Pappa Toledano kommer bli poppis i branschen då han visar upp ett så fantastiskt rättspatos.

Annas karriär kan väl inte bli sämre än den är så där lär inga insatser läggas.

Barnvåldtäktsmannen Antonio Toledano Book är jagat villebråd i Solna.

Vi vill inte ha sådant smuts i vårt närområde.

Jag vill påpeka att jag själv så klart inte är inblandad i något som helst drev eller händelser som kan drabba Barnvåldtäktsmannen Antonio Toledano Book eller Barnvåldtäktsmannen Antonio Toledano Books familj utan jag rapporterar bara utifrån fakta jag som tredje person snappar upp naturligtvis.
Citera
2017-07-10, 21:32
Medlem
Socialkonservativs avatar
Hela domen mot GM bygger på ett enda vittne och dess uppfattning av vad som skedde under berusning. Samma vittne har dessutom varit nära vän med målsäganden. Vittnet har inte sett GMs kön. Hon har även givit osäkra uppgifter om övriga händelser under kvällen. Finns ingen teknisk bevisning.

Oavsett vad som faktiskt skett är bevisningen tunn. Ytterst tveksam kring rättssäkerheten om denna dom står sig i ett eventuellt överklagande i Hovrätten.
Citera
2017-07-10, 21:32
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är lite svårt att förstå varför inte båda fälls. Båda var ju medvetna om hennes tillstånd, och enligt kompisarna var båda också medvetna om hennes ålder.

Varför inte? Det finns ju vissa skillnader i deras agerande, som kan motivera att deras uppsåt kan bedömas olika. Som du senare i tråden noterar handlar det ju i den andre killens fall om att det inte med säkerhet går att bevisa att han vet hennes ålder, även om det framstår som troligt.

Jag tycker domen framstår som klar och redig i argumentationen, även om man inte behöver dela slutsatserna i den. Det är snarare andra våldtäktsdomar som enligt min mening tenderar att fuska med frågan om gärningsmannens uppsåt eller vad det är bevisat att han vet om målsägandens ålder, i syfte att kunna fälla.
Citera
2017-07-10, 21:36
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Varför inte? Det finns ju vissa skillnader i deras agerande, som kan motivera att deras uppsåt kan bedömas olika. Som du senare i tråden noterar handlar det ju i den andre killens fall om att det inte med säkerhet går att bevisa att han vet hennes ålder, även om det framstår som troligt.

Jag tycker domen framstår som klar och redig i argumentationen, även om man inte behöver dela slutsatserna i den. Det är snarare andra våldtäktsdomar som enligt min mening tenderar att fuska med frågan om gärningsmannens uppsåt eller vad det är bevisat att han vet om målsägandens ålder, i syfte att kunna fälla.
Ja, det finns det - samtidigt är det ju ganska tydligt att också R uppfattat hennes berusningsgrad och att hon var helt väck.
Citera
2017-07-10, 21:39
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socialkonservativ
Hela domen mot GM bygger på ett enda vittne och dess uppfattning av vad som skedde under berusning. Samma vittne har dessutom varit nära vän med målsäganden. Vittnet har inte sett GMs kön. Hon har även givit osäkra uppgifter om övriga händelser under kvällen. Finns ingen teknisk bevisning.

Oavsett vad som faktiskt skett är bevisningen tunn. Ytterst tveksam kring rättssäkerheten om denna dom står sig i ett eventuellt överklagande i Hovrätten.

Vittnet Andersson var inte berusad och hennes vittnesmål får allmänt stöd av vad vittnet Westerberg säger och hon har talat med andra om vad hon sett tätt inpå händelserna, så det kommer garanterat att räcka även i hovrätten.
Citera
2017-07-10, 21:46
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ja, det finns det - samtidigt är det ju ganska tydligt att också R uppfattat hennes berusningsgrad och att hon var helt väck.

Det är som domen påpekar svårare att dra slutsatser om andra och deras tillstånd och se konsekvenser för dem om man själv är helt väck och dessutom så ung som den misstänkte. Det finns goda argument för att det finns skäl att beakta detta, som domstolen gör.

En mycket berusad femtonåring utan större sexuell erfarenhet som får erbjudande om sex kan inte förväntas ha något speciellt bra omdöme. Det påverkar rimligen graden av medvetet utnyttjande av den andra personen i situationen.
Citera
2017-07-10, 21:55
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är som domen påpekar svårare att dra slutsatser om andra och deras tillstånd och se konsekvenser för dem om man själv är helt väck och dessutom så ung som den misstänkte. Det finns goda argument för att det finns skäl att beakta detta, som domstolen gör.

En mycket berusad femtonåring utan större sexuell erfarenhet som får erbjudande om sex kan inte förväntas ha något speciellt bra omdöme. Det påverkar rimligen graden av medvetet utnyttjande av den andra personen i situationen.
Jag håller inte med dig om att det så solklart. Han är straffmyndig och fylla är inget som ger straffrihet för brott.

Av de delar av polisförhören med honom som har lästs
upp framgår att han då lämnade uppgifter om hur han hade uppfattat målsäganden
som ”helt borta” vilket talar för att han var medveten om målsägandens utsatta
situation.

Hur sexuellt erfaren man är kan knappast vara av vikt. Det finns inget som säger att en 40 åring har mer sexuell erfarenhet än en 15 åring.
Lagen säger däremot att när du fyller femton år är du straffmyndig och skall ta ansvar för de brott du begår -- sedan har man straffalternativ för att det är förmildrande med ungdom.
Citera
2017-07-10, 21:59
Medlem
Citat:
Han är minderårig och saknar inkomst därför stannar hela kostnaden på staten.

Staten betalar alltid advokatskostanderna oavsett ålder när det gäller allmänbrott. Brott som åklagare måste ta upp i domstol. Sen sä finns det icke allmänbrott, de kan vara dispyt mellan två parter då faller kostnaderna på den förlorade parten.
Citera
2017-07-10, 22:00
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KommissarieAbbe
Staten betalar alltid advokatskostanderna oavsett ålder när det gäller allmänbrott. Brott som åklagare måste ta upp i domstol. Sen sä finns det icke allmänbrott, de kan vara dispyt mellan två parter då faller kostnaderna på den förlorade parten.
Nej, det gör de inte alltid.

Rättegångskostnader
Den som blir dömd för ett brott kan bli skyldig att betala tillbaka hela eller delar av kostnaderna för sin offentliga försvarare och för målsägandebiträdet.

http://www.domstol.se/Brott--straff/Foljder-av-brott/Rattegangskostnader/
Citera
2017-07-10, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Porren helt klart.
Porr vålsamna dataspel och sex på tv.

Eller så är det att vissa blivit så curlade att de tror att de kan få allt de pekar på, och får de inte det så blir de sura och tar det med våld.

Dålig uppfostran ligger förmodligen till grund.

Alltså, jag borde inte skriva det här, Men OM när jag var 15år på en fest och någon tjej på festen ville ge mig en avsugning så hade jag tackat ja utan att fråga efter leg men jag hade aldrig gjort det om jag trodde eller visste att hon var 13år.

Detta var före internet, våldsamma dataspel och sex på tv som du kallar det. Den enda porren då som fanns var Fib Aktuellt och de ytterst få gånger man slank in på porrfilmer "Mazurka på sängkanten" på bion där morsans väninna arbetade, det var inte kul när morsan skällde ut en sedan.

Så skyll inte på någon annat än den skyldige.
Citera
2017-07-10, 22:03
Medlem
JussiBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KommissarieAbbe

Det tror jag inte...
Citera
2017-07-10, 22:07
Medlem
Ingen tidning som rapporterat om detta? Samma sak gäller Laila Bagges pojkvän Korosh som dömdes för misshandel (typ 120h samhällstjänst) om inte det hade valts = 3 mån fängelse, tror jag det var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in