2017-07-09, 14:03
Medlem
Jag har hittat en dator på komplett jag tänkt köpa, här kan du konfigurera ifall du vill ha andra delar i datorn så det tänkte jag göra då jag fick höra det som ingick inte var så bra.
Jag behöver dock hjälp med detta.

Datorn Jag tänkt köpa:
https://www.komplett.se/product/11146/datorer/komplett-pc/komplett-gamer-premium/komplett-gamer-premium-i140#!tab:reviews

Här kan du se vad dem erbjuder för andra komponenter att byta ut:
https://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=11146
Senast redigerad av Simona 2017-07-09 kl. 14:05.
Citera
2017-07-09, 14:16
Medlem
Red-Pandas avatar
Vad ska du göra med datorn och vad har du för budget?
Citera
2017-07-09, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Red-Panda
Vad ska du göra med datorn och vad har du för budget?

Budget på 14k, Det jag tänkte byta ut var kylare, ramminne eller agget!

Jag spelar o brukar ha igång datorn 24-7
Senast redigerad av Simona 2017-07-09 kl. 14:25.
Citera
2017-07-09, 14:37
Medlem
Red-Pandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simona
Budget på 14k, Det jag tänkte byta ut var kylare, ramminne eller agget!

Jag spelar o brukar ha igång datorn 24-7

Du kan byta ut nätaggregatet mot Corsair TX750M, 750W PSU ATX 12V v2-4, 80 Plus Gold, Semi Modular, 2x 6+2-pin PCIe och fläkten mot Noctua NH-U9S CPU Kylare 115x/2011/2011-3/2066, AM2/AM3, 400~2000 RPM, 78,9 m³/h, ~22 dBA så hamnar du på 14k.

Tror inte du kommer märka någon direkt skillnad med snabbare RAM. Beror väl lite på vad du spelar också men det kan du byta själv senare om du skulle vilja.
Citera
2017-07-09, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Red-Panda
Du kan byta ut nätaggregatet mot Corsair TX750M, 750W PSU ATX 12V v2-4, 80 Plus Gold, Semi Modular, 2x 6+2-pin PCIe och fläkten mot Noctua NH-U9S CPU Kylare 115x/2011/2011-3/2066, AM2/AM3, 400~2000 RPM, 78,9 m³/h, ~22 dBA så hamnar du på 14k.

Tror inte du kommer märka någon direkt skillnad med snabbare RAM. Beror väl lite på vad du spelar också men det kan du byta själv senare om du skulle vilja.
Okej. Men du rekommenderar också att byta kylaren och fläkten till de du uppgav? jag fick höra att de agg och kylare som är standard inte så bra
Citera
2017-07-09, 16:06
Medlem
Skulle de va bättre o byta från 7700 till 7700k ifall jag inte tänkt klocka? är 7700k snabbare än 7700?
Citera
2017-07-10, 01:35
Medlem
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10533116/
Är denna byggd okej så att allt är kompatibelt?
Citera
2017-07-10, 21:10
Medlem
x12s avatar
Citat:
Är denna byggd okej så att allt är kompatibelt?
Grejorna passar, som jag kan se iaf, men det är inte speciellt välkomponerat.

Chassiet är ganska dåligt designat, tekniskt sett, då den heltäckande fronten försvårar lufttillflöde och den helt onödiga dekorkåpan i botten hindrar luftintag underfrån, så chassiet blir antingen onödigt varmt eller fläktarna får gå på högsta varv för att kompensera för feldesignen.
Föreslår ett chassi som har gallerfront, ingen bottenkåpa, inget fönster på sidan. Det är bra om det har fläktplats på dörren, men det är inte så kritiskt med dörrfläkt om grafikkortet bara är ett 1060, de blir inte så väldigt varma.

Undvik corsairs nätagg, cx-serien har varit dålig i rätt många år, billigaste kina-dynga i dem, det har varit så mycket strul med corsair på sistone så jag rekommenderar inte fabrikatet alls, även om kanske nån enstaka modellserie strular mindre än cx, vs, rm m.fl. Här är ett som är bra https://www.inet.se/produkt/6901957/evga-supernova-g3-550w
Datorn med det grafikkortet kommer aldrig någonsin dra mer är 350w, sällan över 300 heller, så 750w är bara bortkastat. 550w är mer rimligt, mest för att det är svårt att hitta kvalitativa nätagg under 550-gränsen.

m.2 ssd uppges ha temperaturproblem, beror antagligen på att de monteras så tätt intill eller t.o.m rakt under grafikkortet och som blir varmt, i kombination med att de flesta chassin numera är sämre än på många år. Råder till en normal s-ata ssd istället, t.ex samsungs evo-850 modell. Välj gärna 500 gig, 256 blir fylld direkt och är bara störiga. Med 500 gig kanske du inte ens behöver den ynkliga lilla mekaniska disken heller och med det blir datorn tystare samtidigt som den blir nån hundring billigare.

Citat:
Skulle de va bättre o byta från 7700 till 7700k ifall jag inte tänkt klocka?
Ska du inte klocka så behöver du inget z-moderkort heller, där kan du spara några kronor på att välja t.ex b250, q270 eller så. Låt de tekniska behoven avgöra, inte designen eller mängden kulörta lysen.
Ta gärna ner manualen till moderkortet innan köp och kolla upp att det har tillräckligt antal fläktheaders för det antal fläktar du ska ha i chassiet.

7700K är ca.15% högre standardklockade än 7700 utan k, så det gör sig bra att sätta en K på ett icke-överklockningsbart moderkort. Inget fel alls i det.

Ska du inte överklocka så klarar det sig bra med standard 2400mhz minnen också, det stöds av så gott som alla moderkort och har minst odds att strula.
Citera
2017-07-10, 21:25
Medlem
Jag hade tänkt köpa en utav dessa 2 datorer.. behöver lite hjälp med vilken jag ska välja!

Lenovo eller Acer
Citera
2017-07-10, 21:43
Medlem
x12s avatar
Citat:
vilken jag ska välja!
Vet du vad du behöver? Vad kräver dina spel? har det nån betydelse om datorn är tyst eller inte? Ska den vara möjlig att bygga om, t.ex byta grafikkort i den om 2-3 år eller slänger du den och köper en ny då? Vad ska du kunna ansluta? Är det viktigt med tv/projektor eller dubbla bildskärmar? Gränssnitt? hemmabio-ljud, toslink? antal usb? Fundera på vad du ska koppla till den.

Varför ska datorn vara igång dygnet runt? Vad behöver du? Nyss var budgeten 14ooo, nu är det två burkar för uppemot 17ooo på tapeten. Ska vi hugga till med 25ooo på en gång? Var ligger pristaket? Vad kräver dina spel? Vissa spel kräver knappt något grafikkort alls, vissa är mycket krävande. Vilken skärmupplösning kommer användas?

Normalt sett är det alltid bäst att bygga själv, om man klarar av det, men det är ju viktigt oavsett vad man köper om man vet ungefär vad man behöver och inte överköper eller förblindas av nåt irrelevant och helt missar målet.
Citera
2017-07-10, 21:55
Medlem
Det vassaste spelet jag ska spela är pubg, har fått höra lite om Lenovo att det finns maleware osv i deras program som följer med datorn?

Vad jag vet så är acer bättre, alltid varit nöjd med dem.. men som sagt i dessa 2 datorer så finns det ett 1080 och i7 6700k processor medans i acer datorn är där bara en i7 7700 och ett 1070 där den är 600 kr dyrare!
Citera
2017-07-10, 22:07
Medlem
Ravenboxs avatar
Jag vill rekommendera EVGA's nätagg, väldigt högkvalitativa och fläkten på mitt guldagg låter oftast inte tack vare att den har en funktion så att inte fläkten går igår i idle.

Inget coilwhine heller och bra kabeldragning, kan inte säga detsamma om corsairs pissagg som jag har haft strul med varenda gång.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in