2017-07-10, 10:34
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Lite OT kanske men Tonkinbuktsintermezzot var en false flag. "Miltary industrial complex" höll till stora delar på att gå i konkurs och man behövde desperat ett nytt krig, det är huvudorsaken till vietnamkriget.
Det antikommunistiska motivet ska nog inte underskattas, men antikommunismen lever i symbios med det militärindustriella komplexet och dess Deep State.

Eller menar du att de aldrig var rädda för kommunismens spridning på 60-talet?
Citera
2017-07-10, 10:52
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Men IB 03 var ju just den del av IB i vilken socialdemokratiska ombudsmän hjälpte till med att isolera kommunisterna på arbetsplatserna, då främst inom krigsindustrin. Detta var ett krav för att Sverige skulle få importera krigsmaterial från USA.

Skippa den där McCarthy/CIA-anstrukna vanan att döma folk som "anstrukna" till underrättelsetjänster. "Identifierad som KGB-anstruken" är rappakalja. Det är en sak att misstänka men en annan sak att bevisa något.

Syftet med alla dessa uppgifter om "anstrukna" i den här tråden är väl antingen antyda att KGB mördade Olof Palme eller att NATO lät mörda en "KGB-anstruken" politiker, men hur ska den diskussionen kunna ledas framåt på så lösa grunder?

Det är inte förbjudet för en svensk medborgare att ha kontakt med utländska underrättelsetjänster, enligt mig inte ens misstänkt. Jag sökte själv en gång kontakt med CIA i en källarlokal under Immanuelskyrkan utan att jag på minsta sätt borde ha misstänkts för något brottsligt.

IB3 antogs då vara antikommunistiskt och det blir då problematiskt
om Schori (anstruken eller ej) utpekas som KGB-agent.
Det har gjorts jämförelser mellan Treholt i Norge och Schori i
Sverige. I fallet Treholt fanns tillräcklig bevisning.

Är det inte lite fantastiskt att en person som är på förslag som
IB-chef, med uppgift att bl.a. skydda amerikansk teknologi,
åker 20 gånger till Cuba och kallar Castro renässansfurste.
Citera
2017-07-10, 10:55
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Det antikommunistiska motivet ska nog inte underskattas, men antikommunismen lever i symbios med det militärindustriella komplexet och dess Deep State.

Eller menar du att de aldrig var rädda för kommunismens spridning på 60-talet?

Tror att rädslan att inte få mat på bordet ibland var större än byråkraternas rädsla för kommunism. Exempelvis hela helikopterindustrin var på väg att försvinna och man tryckte på med alla medel för att få ett krig, där man till slut lyckades och kunde tälja guld med pennkniv.

En gigantiskt krigsindustri efter WWII gick aldrig att banta ned på ett kontrollerat sätt och det är huvudorsaken till de flesta krig även idag. 60% av amerikanska budgeten går som bekant till försvaret räknar man nog så är det närmare 70%.
Citera
2017-07-10, 11:08
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
IB3 antogs då vara antikommunistiskt och det blir då problematiskt
om Schori (anstruken eller ej) utpekas som KGB-agent.
Det har gjorts jämförelser mellan Treholt i Norge och Schori i
Sverige. I fallet Treholt fanns tillräcklig bevisning.

Är det inte lite fantastiskt att en person som är på förslag som
IB-chef, med uppgift att bl.a. skydda amerikansk teknologi,
åker 20 gånger till Cuba och kallar Castro renässansfurste.
Det sista kan jag hålla med om, om man ändrar "fantastiskt" till "anmärkningsvärt".
Det var Elmér som sökte upp Schori på SAP:s partihögkvarter på Sveavägen och kom med förslaget att Schori kunde ta över IB. Men precis som vissa misstänker så har jag en alldeles egen uppfattning om orsak och verkan.

Jag tror att Elmér var nazianstruken och Stay-behind och att såväl FST som näringslivet ville avsluta samarbetet med SAP efter att Erlander avgått och Palme blivit partiledare. Och vem skulle ha passat bättre som Svarte Petter än Pierre Schori? Även om liknelsen haltar eftersom det skulle ha blivit Schori som blivit sittande med Svarte Petter (IB) om han hade nappat.
Senast redigerad av iesho 2017-07-10 kl. 11:18.
Citera
2017-07-10, 11:16
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Tror att rädslan att inte få mat på bordet ibland var större än byråkraternas rädsla för kommunism. Exempelvis hela helikopterindustrin var på väg att försvinna och man tryckte på med alla medel för att få ett krig, där man till slut lyckades och kunde tälja guld med pennkniv.

En gigantiskt krigsindustri efter WWII gick aldrig att banta ned på ett kontrollerat sätt och det är huvudorsaken till de flesta krig även idag. 60% av amerikanska budgeten går som bekant till försvaret räknar man nog så är det närmare 70%.
En intressant teori. Menar du då att kommunismens spridning var kontrollerad?

Eftersom du sagt att du är frimurare och många anser att Frimurare & Co styr allt som sker är jag nyfiken. Jag tror absolut på en verklighet med många lager.
Citera
2017-07-10, 12:10
Medlem
hehehos avatar
Citat:
En intressant teori. Menar du då att kommunismens spridning var kontrollerad?

Eftersom du sagt att du är frimurare och många anser att Frimurare & Co styr allt som sker är jag nyfiken. Jag tror absolut på en verklighet med många lager.

Utan den ekonomiska kraften i botten tror jag kalla kriget skulle varit mycket mer nedtonat. Samma fenomen fanns i Sovjet men där en del ekonomiska komponenter i stället får kallas maktpolitiska.

(Ekonomiska bedömare över hela politiska skalan i USA är överens om att en plötslig reduktion av försvarsutgifterna idag med säg 15% skulle orsaka en total ekonomisk implosion och en dollarkrash. Så upphängt är systemet ännu idag runt "military industrial complex".)

Som sagt tveksam till att frimurarna skulle vara en större maktfaktor i det hela, jag är bara halvvägs på hierarkin och där finns iallafall inget sådan (i sverige, england t.ex. är annorlunda där hela poliskåren och försvaret är "bröder"). En av många "old-boys-networks" dock som var och en ger makt.

Vi man ta i, så här i hängmattetider, och leta efter en spännande liten klick med stort inflytande, titta hellre på organisationer som temple of set, och OTO.
Senast redigerad av heheho 2017-07-10 kl. 12:20.
Citera
2017-07-10, 17:58
Medlem
Citat:

Orienteringssäsongen pågår så det är terrängspåret som gäller, inte hängmattan. Fy, fy.

Visst konvergerade det militär industriella komplexets intresse med rent militärt geopolitiska övervägande efter WWII, men en lokal överlägsenhet i konventionella styrkor för USSR på den europeiska teatern uppvägdes väl av det nya vapnet A-bomben.

Tillsammans med förhandlingar med det sönderfallande tredje rikets ledning som i backspegeln vanns av väst så stod USSR inför de allierade styrkorna + Himmlers en miljon man starka SS. Och atombomben efter WWII. Först på 50-talet började USSR komma ikapp med sitt A-bomb program. Då var kapprustningen igång som Olof Palme var djupt involverad i att deeskalera.

Under hela det kalla krigets tid så ägnade sig affärsintressen i väst åt att infiltrera USSR på alla nivåer. Inte minst genom maffian. Inte i syfte att införa demokrati utan att vinna kontroll över industri och naturtillgångar. Det var ingen tillfällighet att oligarkerna materialiserade sig som "ryssar" och "ägare" till industrier efter USSR fall. Det har varit en plan sedan länge och Gorbatjovs väg passade inte in i dessa planer. När Olof Palme som en "go between" mellan Ronald Reagan och Gorbatjov verkade kunna lösa knutarna i det geopolitiska spelet, bla i södra Afrika blev det för mycket för dessa affärsintressen så de mördade Olof Palme, avsatte Gorbatjov och tillsatte sin man Jeltsin som delade ut godis till alla.
Senast redigerad av Utredaren 2017-07-10 kl. 18:22.
Citera
2017-07-10, 18:30
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Orienteringssäsongen pågår så det är terrängspåret som gäller, inte hängmattan. Fy, fy.

Visst konvergerade det militär industriella komplexets intresse med rent militärt geopolitiska övervägande efter WWII, men en lokal överlägsenhet i konventionella styrkor för USSR på den europeiska teatern uppvägdes väl av det nya vapnet A-bomben.

Tillsammans med förhandlingar med det sönderfallande tredje rikets ledning som i backspegeln vanns av väst så stod USSR inför de allierade styrkorna + Himmlers en miljon man starka SS. Och atombomben efter WWII. Först på 50-talet började USSR komma ikapp med sitt A-bomb program. Då var kapprustningen igång som Olof Palme var djupt involverad i att deeskalera.

Under hela det kalla krigets tid så ägnade sig affärsintressen i väst åt att infiltrera USSR på alla nivåer. Inte minst genom maffian. Inte i syfte att införa demokrati utan att vinna kontroll över industri och naturtillgångar. Det var ingen tillfällighet att oligarkerna materialiserade sig som "ryssar" och "ägare" till industrier efter USSR fall. Det har varit en plan sedan länge och Gorbatjovs väg passade inte in i dessa planer. När Olof Palme som en "go between" mellan Ronald Reagan och Gorbatjov verkade kunna lösa knutarna i det geopolitiska spelet, bla i södra Afrika blev det för mycket för dessa affärsintressen så de mördade Olof Palme, avsatte Gorbatjov och tillsatte sin man Jeltsin som delade ut godis till alla.
Ja, varför inte? Vilka avser du med "maffian"?
Citera
2017-07-10, 18:40
Medlem
Citat:
Ja, varför inte? Vilka avser du med "maffian"?
Inte är det tatuerade taxichaufförer som ägnar sig åt hallickverksamhet. Jag har ingen lust att droppa namn men läs något annat än din ordinarie ideologiska lektyr och ta dig an "Det som inte dödar oss" av David Lagercrantz så kan du inte undgå att läsa om det jag menar med maffian. Den fanns då (kalla kriget) och den finns nu. Och kampen om kontrollen över tillgångarna pågår nu.
Senast redigerad av Utredaren 2017-07-10 kl. 18:52.
Citera
2017-07-10, 19:30
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Inte är det tatuerade taxichaufförer som ägnar sig åt hallickverksamhet. Jag har ingen lust att droppa namn men läs något annat än din ordinarie ideologiska lektyr och ta dig an "Det som inte dödar oss" av David Lagercrantz så kan du inte undgå att läsa om det jag menar med maffian. Den fanns då (kalla kriget) och den finns nu. Och kampen om kontrollen över tillgångarna pågår nu.
Jag läser varken skönlitteratur om brott eller ideologisk litteratur (annat än i brottsundersökande syfte).

Inte behöver du droppa namn för att precisera dig? Menar du den ryska maffian, amerikanska maffian eller någon italiensk maffia? Eller någon kombination? Eller menar du maffia i någon friare mening?
Citera
2017-07-10, 19:48
Medlem
Citat:
Jag läser varken skönlitteratur om brott eller ideologisk litteratur (annat än i brottsundersökande syfte).

Inte behöver du droppa namn för att precisera dig? Menar du den ryska maffian, amerikanska maffian eller någon italiensk maffia? Eller någon kombination? Eller menar du maffia i någon friare mening?

Maffia i betydelsen "ohederliga internationella affärsmän" (förtydligande: organiserad brottslighet inom bank- och finansvärlden) som presenterar sig som ryssar, dvs med ryskt medborgarskap och en släkthistoria som uppvisar förment ryska rötter. Ett enkelt DNA-test spräcker deras släkthistoria och deras anspråk på att vara ryska "patrioter". Medborgarskapet är förfalskat.

Några har verkat under kalla kriget med att tvätta pengar från USSR via västerländska finansiella centra, andra har verkat genom NGO. Ytterligare andra har valt plattformar som investmentfirmor varav David Lagercrantz nämner Blackstone. Räcker det?

EDIT De maffior du räknar upp vill gärna "göra affärer" med den maffia jag skriver om, men de är inte välkomna. De får hålla sig till kokain, vapen handel och trafficking.
Senast redigerad av Utredaren 2017-07-10 kl. 20:44. Anledning: Förtydligande
Citera
2017-07-10, 19:55
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Maffia i betydelsen "ohederliga internationella affärsmän" som presenterar sig som ryssar, dvs med ryskt medborgarskap och en släkthistoria som uppvisar förment ryska rötter. Ett enkelt DNA-test spräcker deras släkthistoria och deras anspråk på att vara ryska "patrioter". Medborgarskapet är förfalskat.

Några har verkat under kalla kriget med att tvätta pengar från USSR via västerländska finansiella centra, andra har verkat genom NGO. Ytterligare andra har valt plattformar som investmentfirmor varav David Lagercrantz nämner Blackstone. Räcker det?
Vad menas med att tvätta pengar från USSR? Låter avigt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in