2017-07-10, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
De där akuta emfysemförändringar, betydde de strängt taget att något annat än ingenting trängt in i lungor, eller hur ska man förstå det? Eller handlar det mer om en kemisk reaktion med vattnet eller en fysisk reaktion på vätska?

Kan det vara indikation på uppkastningskräkning?
Magsyran? Annat?

Solsplitter?

Du får väl lyssna på ljudinspelningen av utsagan från AE, ligger först i tråden Han pratar om drunkningslungor (förstorade, frasiga etc) enl det han läst sig till från Ybos 2 obduktioner, med möjlighet till kvävning (o hänvisar där till litteraturen). Ybo pratar om "talar för" i sina 2 obduktionsutlåtanden men ändrar sedan i tingsrätt till "kan tala för" samt lägger till kvävning.
Citera
2017-07-10, 13:15
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Jag vet inte om du missat att JJ varit häktad flera veckor. Man har inte tillräckliga bevis/indicier för att gå till åtal. En åklagare kan inte väcka åtal för att "se vad som händer".

Den här utrikeshjälpen vet vi väl inte vad den avser, vi vet bara att man begärt internationell rättshjälp.

Jo, nej jag hade nog glömt av exakt hur det där var med JJ. Men det är ju sant! (Om det nu är det). Och nej jag förstår.

Men då finns det ju hopp just för att man inte heller kan häkta på hur lösa boliner som helst.

Men annars reflekterar nuvarande totala åtal polisoåklagares totala bild av skulden så som man kan påvisa den. Men det heter ändå att de är fortsatt misstänkta. Vilket väl då betyder att de kan omhäktas. Vilket de kanske kan ändå men målet är ju öppet (väl?) och de är medåtalade.

Men i alla händelser då så skulle man ha något på JJ alltså?

Är det inte lite väl tyst om det?

Men då finns det ju hopp. För då har nog någon fågel kvittrat lite.
Citera
2017-07-10, 13:17
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Jag har också läst det - men saknar "riktig" källa som du. Just nu.
GM sa dock, vid ett tillfälle att JM "såg ut som en hora" pattar stora och löshår. ( Var det "genom" sms, eller genom / AM / UF ?) Hur saker och ting verkligen förhåller sig - vet jag inte....

Skatteskuld och bröstförstoring
Jag tror media, vittnesmål i tråden och enstaka vittnesmål från FUP är vad som finns.

Om skatteskuld och bröstförstoring:
"Johanna sa att hon hade en skatteskuld som skulle betalas och fick då pengar av Göran och Ann-Christine. Johanna opererade brösten för de pengama hon fick till skatteskulden."

Protokollbilaga_2017-02-06__Vittnesfo_rho_r_A__del_1__2_.pdf, sid 21 enligt paginering.

AM har i förhör berättat att GM sagt att JM såg ut som en hora när hon hade löshår och hade gjort bröstförstoring med silikon.

JM skickar ett SMS till JB 2016-07-12 där hon skriver att GM sagt till JM i telefon att hon ser ut som en hora:
"Morfar ringde förut och sa att han tyckte att jag ser ut som en hora"

Protokollbilaga_2017-03-03__Telefonanalys__del_3__3_.pdf, sid 277 enligt paginering.

Vem hotar JM?
Har inte med skatteskuld, bröstförstoring eller att bli kallad hora att göra, men...

Jag råkade stöta på en märklig SMS-dialog mellan JM och någon som inleds med att JM får ett SMS 13:41, dagen efter Göran mördades med lydelsen:
X: "Svensk Hora Nu Do SeOdoda Do For Latt"
JM: "Vem?"
JM: "Svara"
JM: "Jag går till polisen"
X: "Polis Ja Du Ska Ta Din Ansokan Tillbaka"
JM: "?"
X: "Killar S N"
X: "Annars Manga Din Alskade Doda Forstar"
JM (tre dagar senare): "Jag tar tillbaka anmälan"

Protokollbilaga_2017-03-03__Telefonanalys__del_1__3_.pdf, sid 82 enligt paginering.

S N refererar troligen till Samir och Naser som JM hade sex med. Någon ("X") hotar JM med att anmäla henne för polisen (att hon mördat Göran?) om hon inte tar tillbaka en anmälan. Tre dagar senare meddelar JM att hon tar tillbaka anmälan. Som jag tolkar skriftväxlingen.
"Manga Din Alskade Doda" tolkar jag som att den som hotar JM tänker döda närstående till JM om hon inte gör som "X" säger. Vem är det som hotar JM?

–
Citera
2017-07-10, 13:22
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EndastJag01
Jag är övertygad om att JM fortsatt att utkräva vedergällning om hon inte hade stoppats. Förmodligen hade det då handlat om hennes egna barn, de som inte lyder minsta lilla vink.
HELA familjen och hennes tidigare partners visste/anade vad hon var kapabel att göra. Jag tror tom att GM i något SMS uppmanat henne att söka vård för sina problem..

Säkert men lite hypotetiskt: nationella insatsstyrkan hinner dit innan JM hunnit klura ut vem som ska mörda vem i vilken ordning.

Det sista stämmer. Men han tänkte sig väl inte att en adhd-diagnos skulle återkomma med kniv.
Citera
2017-07-10, 13:25
Medlem
EndastJag01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag tror media, vittnesmål i tråden och enstaka vittnesmål från FUP är vad som finns.

"Johanna sa att hon hade en skatteskuld som skulle betalas och fick då pengar av Göran och Ann-Christine. Johanna opererade brösten för de pengama hon fick till skatteskulden."

Protokollbilaga_2017-02-06__Vittnesfo_rho_r_A__del_1__2_.pdf, sid 21 enligt paginering.

AM har i förhör berättat att GM sagt att JM såg ut som en hora när hon hade löshår och hade gjort bröstförstoring med silikon.

JM skickar ett SMS till JB 2016-07-12 där hon skriver att GM sagt till JM i telefon att hon ser ut som en hora:

Protokollbilaga_2017-03-03__Telefonanalys__del_3__3_.pdf, sid 277 enligt paginering.

Vem hotar JM?
Har inte med skatteskuld, bröstförstoring eller att bli kallad hora att göra, men...

Jag råkade stöta på en märklig SMS-dialog mellan JM och någon som inleds med att JM får ett SMS 13:41, dagen efter Göran mördades med lydelsen:

Protokollbilaga_2017-03-03__Telefonanalys__del_1__3_.pdf, sid 82 enligt paginering.

S N refererar troligen till Samir och Naser som JM hade sex med. Någon ("X") hotar JM med att anmäla henne för polisen (att hon mördat Göran?) om hon inte tar tillbaka en anmälan. Tre dagar senare meddelar JM att hon tar tillbaka anmälan. Som jag tolkar skriftväxlingen.
"Manga Din Alskade Doda" tolkar jag som att den som hotar JM tänker döda närstående till JM om hon inte gör som "X" säger. Vem är det som hotar JM?

–
JM messade stolt till JB att hon lyckats göra GM besviken och ledsen igen, det tyckte hon var kul!
Det andra meddelandet var väl något som hon själv såg till att få skickat till sig, så att det skulle se ut som att hon hotades av GMs mördare.
Hon springer verkligen på precis alla bollar som finns...
Citera
2017-07-10, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma

Vem hotar JM?

–

Var det inte så att hon själv skickat detta SMS?
Citera
2017-07-10, 13:27
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EndastJag01
Men hade inte GM rätt? Visst horade hon?
Vad skulle han kallat henne? Eskort? Fast om man har sex med tre män i en bil på en bensinstation så låter väl eskort för fint, så han valde väl rätt ord att beskriva sin dotter.

Jag bedömer det som troligt att JM prostituerat sig baserat på bl.a. rättegången som hon vittnade i 2008 (tror jag det var) och att hon hade annonser på eskortsidor.
Det finns ju flera andra vittnesmål i samma riktning i FUP, från närstående, från pojkar som bott hemma hos JM bl.a.

Bensinstationsaktiviteten då Göran mördades var påhittad och uppenbart orealistisk. Hallicken, som var med enligt JM, satt i fängelse och JM skulle inte få 5000 för en snabbis (10 minuter) i en bil. Den historien var inte avsedd att bestå.

–
Citera
2017-07-10, 13:32
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Liten kemiskola...

* Etanol (även etylalkohol) är det som i dagligt tal kallas "alkohol".
* Etanol liknar andra sedativa sömnmedel, såsom barbiturater och bensodiazepiner.
* Etanol är, precis som alla andra alkoholer löslig i vatten.
Enligt "lika löser lika-regeln", så är etanol ett bra lösningsmedel.
* Etanol oxideras i två steg.
* Etansyra + Etanol ⇔ Etyletanoat + Vatten.
Estern som bildas kallas etylacetat eller etyletanoat och ingår i Salubrin.

* Mentol är i rent tillstånd ett vitt pulver. (I en burk hos JM?) Det återfinns i naturen eller tillverkas syntetiskt. Mentol är praktiskt taget olösligt i vatten, men lättlösligt i etanol, eter, kloroform.
Ordet "mentol" associeras ofta med en blå- turkosaktig färgkulör.

* Dietyleter (vardaglig benämning ofta endast eter)
Dietyleter framställs huvudsakligen som en biprodukt vid tillverkning av etanol genom hydratisering av eten med vattenånga.
* Eter finns i startgas.
Eter är en klar, färglös, mycket flyktig, lättantändlig vätska med säregen doft och brännande smak. Den är löslig i vatten och kan blandas i alla förhållanden med alkohol, kloroform, aceton, bensen, bensin samt feta och eteriska oljor.

Blev AP sövd med eter ? En blåaktig trasa av något slag som avfärgades mot hans mun / tandkött ?
Kanske går det lika bra med aceton...........
Aceton är i alla proportioner blandbart med vatten.
Är mycket okunnig i kemi så tack för "kemiskolan".

Om man tänker sig att han gått in i huset sent för att vila. Lagt sig på en säng och håller på att somna/har somnat, berusad som han är. JM är där med 2-3 medhjälpare. En trasa har dränkts in med något medel, typ eter, kloroform el.dyl (vet ej hur snabbt sådant verkar eller om det ger några spår?) som gör att han ska "domna bort". Trasan trycks in i hans ansikte/mun samtidigt som man trär en plastpåse över hans huvud och ett gummiband runt halsen. Även kanske en kudde trycks emot för att förstärka effekten. Hinner han ens reagera då innan ämnet verkar och han hamnar i ett hjälplöst tillstånd och kvävs? Och om han klarar att göra lite motstånd så kanske detta ändå blir så "svagt" pga ämnet han inandas, så det är inga svårigheter att lite lätt hålla hans armar tillbaka. Han har själv alltså så lite kraft i sitt motstånd så därför blir det inga synliga skador.
Sedan hjälps man åt att bära ut kroppen som ligger i ett täcke, bäddmadrass etc.
Borde inte vara så svårt eller för tungt om man är några stycken och håller i hörnorna på tyget, som en "säck/bår". Kroppen skulle kanske inte heller hinna få några skador då, när den bärs "mjukt" ner till bryggan och sen vattnet.
Citera
2017-07-10, 13:40
Medlem
EndastJag01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Är mycket okunnig i kemi så tack för "kemiskolan".

Om man tänker sig att han gått in i huset sent för att vila. Lagt sig på en säng och håller på att somna/har somnat, berusad som han är. JM är där med 2-3 medhjälpare. En trasa har dränkts in med något medel, typ eter, kloroform el.dyl (vet ej hur snabbt sådant verkar eller om det ger några spår?) som gör att han ska "domna bort". Trasan trycks in i hans ansikte/mun samtidigt som man trär en plastpåse över hans huvud och ett gummiband runt halsen. Även kanske en kudde trycks emot för att förstärka effekten. Hinner han ens reagera då innan ämnet verkar och han hamnar i ett hjälplöst tillstånd och kvävs? Och om han klarar att göra lite motstånd så kanske detta ändå blir så "svagt" pga ämnet han inandas, så det är inga svårigheter att lite lätt hålla hans armar tillbaka. Han har själv alltså så lite kraft i sitt motstånd så därför blir det inga synliga skador.
Sedan hjälps man åt att bära ut kroppen som ligger i ett täcke, bäddmadrass etc.
Borde inte vara så svårt eller för tungt om man är några stycken och håller i hörnorna på tyget, som en "säck/bår". Kroppen skulle kanske inte heller hinna få några skador då, när den bärs "mjukt" ner till bryggan och sen vattnet.
Sniffade man inte förut från gasflaskor som man fyllde tändare med? Butan eller propan? Om jag inte minns fel så har ju människor dött av det också. Kan man ha använt sådant på AP när han somnat?

Här har någon skrivit lite i ämnet
(FB) Blir man bäng av tändargas`?
Citera
2017-07-10, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Drunkningslungor utesluter dock ej kvävning.

Drunkningslungor utesluter inte torr kvävning men ingen av de hörda obducenterna har någonsin sett sådana lungor efter annan kvävning än drunkning.

Det finns beskrivet i litteraturen i samband med vissa typer av kvävning. En kudde eller plastpåse har nämnts som exempel på den typ av kvävning som skulle kunna ge drunkningslungor men tydligen är det ett ovanligt fenomen i sammanhanget. Vad jag förstår av rättsläkarna.
Citera
2017-07-10, 13:42
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Du får väl lyssna på ljudinspelningen av utsagan från AE, ligger först i tråden Han pratar om drunkningslungor (förstorade, frasiga etc) enl det han läst sig till från Ybos 2 obduktioner, med möjlighet till kvävning (o hänvisar där till litteraturen). Ybo pratar om "talar för" i sina 2 obduktionsutlåtanden men ändrar sedan i tingsrätt till "kan tala för" samt lägger till kvävning.

Tack. Ser om Solglitter hugger på samma bete.

Det låter på mig som om man borde gå till litteraturen. Men då handlar det väl iofs om torrkvävning, inte om andra vätskor?

Vad än som får lungorna att se ut som formfranska.

Vi har 9-10 miljoner förvisso vattenanslutna invånare. Indien och Kina och Bangladesh och lite andra ställen borde ju dock kunna få upp frekvensen på fall där det rått oklarhet. Eller så bryr man sig inte? Jag läste ju att Indierna kommit ganska långt med forskning kring kiselalgsanalys som stöd vid avgörande av dödsorsak i vatten. Kiselalger i benmärg..., tämligen tillförlitligt.
Kineserna hade åtminstone gjort råttförsök -- och träffat bra prick (i bestämt avseende).

De har väl då kanske också tröttnat på lungor.
Citera
2017-07-10, 13:43
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Drunkningslungor utesluter inte torr kvävning men ingen av de hörda obducenterna har någonsin sett sådana lungor efter annan kvävning än drunkning.

Det finns beskrivet i litteraturen i samband med vissa typer av kvävning. En kudde eller plastpåse har nämnts som exempel på den typ av kvävning som skulle kunna ge drunkningslungor men tydligen är det ett ovanligt fenomen i sammanhanget. Vad jag förstår av rättsläkarna.

Okej tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in