2017-07-08, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75
Patrik har skrivit på sin FB-sida att han studerar på Malmö musikhögskola, så han måste fått reda på det väldigt tidigt (?)

Det står också i en fotokommentar på hans FB-sida att han kom in på lärarhögskolan 2014. Undras vad som hände med det?
Citera
2017-07-09, 00:14
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemma97322
En annan fundering, om Patrik håller sig undan frivilligt och någon ser honom och gör som föräldrarna säger; håller fast honom, lär inte den stackarn bli åtalad då? Patrik kanske inte alls vill bli fasthållen. Lär ju gå som misshandel eller försök till frihetsberövande.

Att hålla fast en vuxen och myndig person mot dennes vilja är givetvis inte okej. Ett undantag skulle eventuellt vara att personen håller på att skada sig själv, då kan det nog vara okej, åtminstone en förmildrande omständighet.

Syftet har då varit gott.
Citera
2017-07-09, 00:41
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75
Patrik har skrivit på sin FB-sida att han studerar på Malmö musikhögskola, så han måste fått reda på det väldigt tidigt (?)

Om någon bara påstår något så innebär källkritik att inte automatiskt utgå från att det stämmer.

I så fall hade uppgifter i media att han sökt till musikhögskolan i Malmö (och dvs vid tiden för försvinnandet hoppades kunna komma in där i höst) varit fel.

Om någon påstår att PL skrivit på sin Facebook att han går på musikhögskolan, så vet vi ju direkt att nä det stämmer ju faktiskt inte. Han hade i så fall inte börjat där än. Eller också läste någon fel på hans Facebook helt enkelt. Något stämde helt enkelt inte.
Citera
2017-07-09, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Att hålla fast en vuxen och myndig person mot dennes vilja är givetvis inte okej. Ett undantag skulle eventuellt vara att personen håller på att skada sig själv, då kan det nog vara okej, åtminstone en förmildrande omständighet.

Syftet har då varit gott.

Om en person anses vara en fara för sig själv eller någon annan får den hållas kvar till polis och ev, ambulans anländer. I övrigt är det att betrakta som olaga frihetsberövande.

Om nu någon hittar Patrik och larmar polis kan han hållas under uppsikt till dessa anländer.
Vad gör då polisen. De identifierar Patrik och meddelar att hans föräldrar är oroliga och letar efter honom. Vill han sedan inte ha någon hjälp eller att polisen meddelar föräldrarna kan han fortsätta sin resa genom Sverige. Det är upp till honom om han vill ringa hem eller förbli försvunnen.
Citera
2017-07-09, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daikirai
Polisens arbete med detta är väl dock ganska sekretessbelagt. Om man nu känner någon inom Polisen så ska ju inte den personen få veta mer än allmänheten.

Exakt! Precis som i alla utredningar så får allmänheten bara veta en liten liten del. Därför blir det ju bara ännu löjligare att personen i fråga sitter och säger att hon Vet vad polisen har gjort och inte gjort. När det enda hon vet är det hon läst i en FB-grupp.
Citera
2017-07-09, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonaquaaa88
Personen som tror att han är i eskilstuna säger att det är nära parken zoo! Fast inget är bekräftat ännu
Hans resväskor med laptop hittades i Hallsberg, han har inte använt telefon eller bankkort !
Hur tusan kan man tro att han fortfarande rör sig runt i landet ?
Citera
2017-07-09, 09:55
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Hans resväskor med laptop hittades i Hallsberg, han har inte använt telefon eller bankkort !

Det ät vi många i tråden som undrar över.
Citera
2017-07-09, 09:57
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen

Fast det där är väl att begränsa tanken lite. Bara för föräldrarna säger att han hade 400kr så behöver det inte betyda att han har det!
När jag var 22 år så fanns det inte en chans att mina päron visste hur mycket jag hade.

Sen går det ganska lätt att tigga ihop pengar om man vill det. Dock tror jag inte att han lever men fortfarande så är det möjligt att resa utan en spänn.
Citera
2017-07-09, 10:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Om en person anses vara en fara för sig själv eller någon annan får den hållas kvar till polis och ev, ambulans anländer. I övrigt är det att betrakta som olaga frihetsberövande.

Om nu någon hittar Patrik och larmar polis kan han hållas under uppsikt till dessa anländer.
Vad gör då polisen. De identifierar Patrik och meddelar att hans föräldrar är oroliga och letar efter honom. Vill han sedan inte ha någon hjälp eller att polisen meddelar föräldrarna kan han fortsätta sin resa genom Sverige. Det är upp till honom om han vill ringa hem eller förbli försvunnen.

Det gäller förstås bara om man inte är en allvarlig fara för sig själv eller andra pga allvarlig psykisk störning. Då gäller LPT (Lagen om psykriatrisk tvångsvård).

Lite vanskligt kan det bli om den som anmälan gäller vägrar bli undersökt. Polis kan tillkallas för tvångshämtning om personen vägrar komma och vägrar medverka till läkarundersökning. Då är det anhörigas eller omgivningens iakttagelser som tas med i bedömningen.
Ett dygn har man på sig sedan för beslut om tvångsinläggning.

Citat:
Det är ett stort ingrepp i integriteten att tvingas till vård, men ibland kan det vara nödvändigt om man till exempel är psykotisk och har självmordstankar, eller är farlig för andra människor. Då kan man behöva vård dygnet runt på ett sjukhus, så kallad sluten psykiatrisk tvångsvård.

Citat:
När man har en allvarlig psykisk störning och inte går med på frivillig vård måste man bli undersökt av en läkare som kan utfärda ett vårdintyg. Läkaren får bara utfärda vårdintyg om villkoren i lagen om psykiatrisk tvångsvård är uppfyllda.

Ibland kan undersökningen inte göras på grund av att man vägrar eller är våldsam. Då har läkaren möjlighet att tillkalla hjälp från polisen, som till exempel kan ta sig in i bostaden eller hämta till läkarundersökningen.

Om det ändå inte går att genomföra undersökningen får läkaren skriva ner sina iakttagelser och ta med vad närstående och andra i omgivningen berättar.

Citat:
När man kommer till sjukhuset eller vårdinrättningen blir man undersökt på nytt. Sedan ska chefsöverläkaren inom ett dygn besluta om man ska tas in för sluten psykiatrisk tvångsvård eller inte. Chefsöverläkarens beslut ska grunda sig på undersökningen och vårdintyget. Det får inte vara samma läkare som har skrivit vårdintyget som fattar beslut om sluten psykiatrisk tvångsvård.
https://www.1177.se/Stockholm/Regler-och-rattigheter/Psykiatrisk-tvangsvard/?ar=True
Citera
2017-07-09, 10:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Fast det där är väl att begränsa tanken lite. Bara för föräldrarna säger att han hade 400kr så behöver det inte betyda att han har det!
När jag var 22 år så fanns det inte en chans att mina päron visste hur mycket jag hade.

Sen går det ganska lätt att tigga ihop pengar om man vill det. Dock tror jag inte att han lever men fortfarande så är det möjligt att resa utan en spänn.

Nej, det är väl knappt man själv vet exakt hur mycket pengar man har i kontanter, även om man är fattig student.
Men Patrik hade ju sagt till mamman på telefonen att kontantkortet höll på att ta slut, så han kanske fick frågan om han hade några pengar att fylla kortet med?
Citera
2017-07-09, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vaggandeankan
Exakt! Precis som i alla utredningar så får allmänheten bara veta en liten liten del. Därför blir det ju bara ännu löjligare att personen i fråga sitter och säger att hon Vet vad polisen har gjort och inte gjort. När det enda hon vet är det hon läst i en FB-grupp.
Hade inte tänkt slösa energi på att svara dig eftersom det troligen är lönlöst.
Har du källa på att jag tror mig veta saker bara för att jag läst dom i fb gruppen ? Eller antar du bara?
Hur har fakta kommit dit då?
Och den infon jag gett är väl troligen baserad på att jag bor i hallsberg och för övrigt finns det läckor överallt
I admins , hos polis och mp osv
Sen har jag spekulerat tillsammans med andra för att som många andra försökt få ihop vad som hänt Patrik för att få en minsta aning vart vi ska leta vidare .
Vad är ditt eget syfte. Att störa dig eller att försöka hitta P?
Och om det stör dig och du väljer att lägga energi på det så kan vi ta det privat
Tror inte den här tråden är till för det faktiskt 🙄
Senast redigerad av Piavik 2017-07-09 kl. 10:17.
Citera
2017-07-09, 10:18
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej, det är väl knappt man själv vet exakt hur mycket pengar man har i kontanter, även om man är fattig student.
Men Patrik hade ju sagt till mamman på telefonen att kontantkortet höll på att ta slut, så han kanske fick frågan om han hade några pengar att fylla kortet med?

Mycket möjligt, men om han svarade att han hade 400kr på den frågan så hade han haft råd att tanka på det själv. Visst har han kunna få frågan om han har pengar så han klarar sig, men det går ändå att resa utan pengar.

Hur många procent av Sveriges befolkning är det som inte har Facebook? Nån som vet?

Hade jag inte haft det så hade jag nästan helt missat det här. Såg visserligen försvinnandet som skrevs ut i någon tidning men jag läste inget om det då bilden på P såg ut som en psykisk sjuk pundare. Många kan ha missat honom (om han fortfarande skulle vara vid liv sas)
Man glömmer fort en persons ansikte.
Så visst. Han skulle kunna ha tagit sig till E-Tuna på strax över en timma och uppehålla sig hos någon utan att någon medmänniska ens har hunnit reflektera över det.

Men som sagt. Han har nog droppat allt och tagit sitt liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in