Citat:
Ursprungligen postat av
JerryR
Lista: Resultat / Andel av portfölj
Räntefonder:
Absolutavkastning Plus +0,27% 2,96%
Absolutavkastning Ränta +0,41% 2,96%
FRN-fond + 0,25% 2,96%
Realräntefond -0,31% 2,96%
Aktiefonder:
Asienfond +2,97% 3,04%
Exportfond +5,5% 3,11%
Realinvest +5,71% 3,12%
SEB Läkemedelsfond +12,77% 3,25%
Småbolagsfond Sverige +0,73% 2,97%
Technology +6,5% 3,14%
Pictet Biotech $ +0,0% 2,95%
Hedgefond:
Scientia Hedge -1,05% 2,95%
Aktier:
Icagruppen -1,23% 11,2%
Investor +13,17% 11,65%
Swedbank A +15,51% 10,6%
TeliaSonera +4,15% 9,89%
Är det bara jag som vill att ett inlägg i "Här presenterar vi våran portfölj" ska se ut som ovan? Jag har såklart inte kollat alla inlägg om de ser ut såhär, men jag tycker min presentation ovan är fin.
Jag har gått in väldigt nyligt i vissa bolag/fonder. Jag vet att jag satsar för mycket på räntefonder, men ville ha lite "säkrare pengar" då ett stundande lägenhetsköp/kontantinsats hägrar. Har en tidshorisont på 20+år, är 21 år gammal och sparar cirka 8400 kr i månaden. Sparar även på semesterkonto + bostadskonto som jag inte ansåg vara nödvändigt, resterande % kan därmed gå in i som likvidkonto. Jag ska succesivt minska mina innehav i fonderna, för att gå över i rena aktier så småningom.
Har ni några åsikter får ni gärna kommentera.
Citat:
Ursprungligen postat av
JerryR
Detta var mitt innehav 2013-05-29.
Jag gjorde mig av med räntefonderna ganska fort. Sålde dessutom av Hedgefonden, exportfonden och la till en billigare indexfond asien. Höjde dessutom mitt sparande till över 20 tusen i månaden, då jag insåg att jag med en kraftansträngning faktiskt kunde köpa en lägenhet inom kort.
Sagt och gjort köpte jag lägenheten drygt ett år senare, sålde alla innehav. Några fastighetsbolag köptes under vägen, men allt som allt gjorde jag en hygglig vinst. Började med aktiehandeln igen i Augusti -14, och sparar cirka 5500 kr i ISKn på avanza, 3600 amortering, samt 2000 i buffert lägenheten om något händer.
I dagsläget äger jag
ABB
AT&T
Bahnhof
Fortum Oyj
Intel Corp
Ratos B
TeliaSonera
YitOyj
Ångrar att jag inte fyllde på med mer Ratos när den var vid 45, eller sålde lite YIT när jag var 34 % plus.. I övrigt är jag rätt nöjd men känner mig rätt viktad mot "tekniksidan".
Planen för framtiden är att starta upp ytterligare en ISK med fonder, där jag hade tänkt ha lite blandat med någon Indienfond, kanske en Indexfond Asien. Möjligtvis någon läkemedelsfond eller biotechfond. Jag vill ha en blandad kompott och tänker inte lägga alltför mycket fokus på fondISKn.
Blir nog att lägga över en dryg tusenlapp i månaden på runt 3-4 fonder.
På aktieISKns framtida planering vill jag gärna ha lite fler "branscher". Just nu är det lite oroligt, och jag hade helt ärligt velat sett en nedgång innan jag köpte lite bank exempelvis. Är det någon annan bransch ni tycker fattas eller som jag bör kunna kompletta med?
Citat:
Ursprungligen postat av
JerryR
Lite mer än ett år senare (2015-03-16) och mycket har hänt i portföljen och privatekonomiskt.
I dagsläget äger jag :
Telia 23,7%
Fortum Oyj 10,7 %
H&M 10,7%
Nordea 10,7%
Procter & Gamble 5,5%
Intel Corp 5,4%
ABB Ltd 4,1%
HCP Inc 3,7%
Swedbank A 3,5%
Ericsson B 3,3 %
Castellum 3,2%
Kone Oyj 2,9%
Volvo B 2,9%¨
AT&T 2,7%
Skanska B 2,5%
Holmen B 2,3%
Atlas Copco B 2,0%
Jag vet att jag är väldigt viktad i Telia, vilket jag ska försöka vikta ner så fort som möjligt. Snittade ner mig väldigt mycket då nedgången gav köpläge.
Vill köpa på mig lite JNJ och jämna ut portföljen något.
Långsiktig plan ligger numera på cirka 40-50 bolag som delar ut minst 5% i snitt. Vissa delar ut mer och vissa har högre utdelningstillväxt. Just nu är dollarn och kurserna lite för hög för mig i USA.
Slagit index 3 år i rad nu (knack knack 2,5 år) på 4 olika konton. Hoppas det håller i sig. Kommer inte köpa in mig på fonder förrän mina resultat visar sämre resultat flertalet år i rad.
Har som mål att öka 5000:- i utdelning per år de närmsta 5 åren. Kommer ligga på runt 11000 iår, och nästa år om utdelningarna håller bör 16-17 sitta.
Mitt liv kommer inte att påverkas av att få >30K i utdelning, men efter 30tusen borde mitt liv kännas något lättare.
Min lägenhet har ökat 700k under året, så med totala tillgångar ligger jag snart på 2 miljoner i kapital (amorterar kraftigt)
Spelar mig ingen större roll då jag måste bo någonstans och jag tänker inte sälja mina aktier men roligt att kunna titulera sig som miljonär. Något jag såg som mycket längre bort än vad det egentligen blev.
Har även fått en son så får se hur det går att blanda in gott faderskap och stort sparande. Än så länge bryr han sig nog inte om materiella ting men den dagen kommer. Får lära han vikten av gott sparande.
Även satt upp ett ISKkonto till honom och planerar att lägga 500:- i månaden fram till hans 25årsdag. Kontot står i mitt namn.
Sparar i nuläget i månaden:
Egen ISK 8000:-
Son ISK 500:-
Amortering 4000:-
Ses nästa år med en uppdatering av hur det går!

Årliga uppdateringen
Aktiernas utveckling har varit sämre än index iår. Mycket till följd av att jag haft både H&M och USA-aktier samt Skanska som sänken.
Nåväl, ingen mening att deppa utan skulle gärna köpa/fylla på med lite IBM, OHI, Skanska, Swedbank och Fortum om kuserna vill sig. Fortum och Swedbank känns något dyra och den pågående sättningen kanske fortsätter ett tag till vill jag hoppas.
Utdelningen för iår kommer bli cirka 22000 kronor, förra året blev den 10812 kronor.
Jag har haft en inneboende under en tid av året men som nu flyttat, däremot har jag fått en förfrågan om en ny inneboende som tidigare ointressant, men sedan igår gick jag och min flickvän (särbo) skilda vägar.
Det skulle innebära ett tillskott på 4000 i månaden till portföljen.
Mitt bundna bolån (2,64% på 3 år) har gått ner till 3månaders rörligt (1,35%) i skrivande stund.
Jag har därför bestämt mig för att öka på sparandet i aktier till 12500 i månaden med toppar då jag jobbar/jobbat extra. Den här månaden blir det 17500 i aktier och 1500 i amortering.
Månadsspande 2017 in på 2018 blir alltså följande:
12500 (möjligtvis 16500 beroende på inneboende) aktier
1500 amortering
500 Sonens ISK
Den årliga fördelningen ser ut som följande:
Telia Company 16,2%
H&M B 15,4%
Nordea 11,7%
Fortum 8,2%
Betsson B 5,1%
Swedish Match 4,2%
Procter & Gamble 4,1%
Intel Corp 3,8%
ABB 3,4%
Swedbank A 3,2%
Coca-Cola 2,8%
Johnson & Johnson 2,7%
Pepsi Co 2,4%
Emerson Electric 2,4%
Castellum 2,3 %
Kone Oyj 2,3%
Holmen B 2,2%
Atlas Copco B 2,1%
HCP Inc 2,1%
Skanska B 1,7%
AT&T 1,7%
Målet för nästa år är 27000 kronor i utdelning, lågt mål och det kommer med stor sannolikhet bli mer än så.