2013-06-13, 18:28
Medlem
StefPhoenixs avatar
Självklart ändrar moderatorer rubriker som inte är riktigt passande eller summerar trådämnet på något bra sätt. Men om titeln är bra men innehåller en eller flera stavfel.

Själv tycker jag att moderatorer borde emendera rubriker som innehåller stavfel eller grundläggande grammatiska snedsteg. Finner det nämligen extremt irriterande men fel i själva inlägget känns självklart mycket lättare att tåla. Det är som sagt som mest irriterande när man bläddrar bland olika rubriker som det verkligen blir ganska enerverande.
Citera
2013-06-13, 18:34
Medlem
Bara om det verkligen behövs, jag skrev något i stil med ''har man skottsäker väst i armen'', när jag menade i armén. Detta resulterade i att varenda inlägg på något sätt enbart syftade till min felstavning.
Detta blev korrigerat av en moderator för att tråden skulle vara brukbar.
Citera
2013-06-13, 18:38
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrChildMolester
Bara om det verkligen behövs, jag skrev något i stil med ''har man skottsäker väst i armen'', när jag menade i armén. Detta resulterade i att varenda inlägg på något sätt enbart syftade till min felstavning.

Japp, i det läget så kan det vara bättre att rättstava rubriken istället för att varna 666 personer som kommer att tramsa om felstavningen, men också för att underlätta vid sökningar. Helst vill man inte pilla alls i inlägg eftersom foliehattarna lätt vaknar och menar på att man ändrar i inläggen.
Senast redigerad av b0gfetto 2013-06-13 kl. 18:52.
Citera
2013-06-13, 18:55
Medlem
StefPhoenixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrChildMolester
Sånt är acceptabelt för mig eftersom alla inte vet hur man gör é ā ņ etc. Jag reagerar inte om någon skriver musli istället för müsli.
Citera
2013-06-13, 19:16
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Jag gjorde inte det tidigare i min modskarriär, men numera gör jag det.
Citera
2013-06-13, 19:22
Moderator
evilhoneys avatar
Ja, jag korrigerar när det behövs för sökbarhetens skull.
Citera
2013-06-13, 19:33
Medlem
salxars avatar
Varje gång jag anmält ett stavfel har det fixats, så det gör de nog.
Citera
2013-06-13, 20:29
Moderator
Lobengulas avatar
Om det är en vettig tråd så justerar jag hellre en usel rubrik än slänger den för 0.01.

Stavfel brukar jag justera om jag upptäcker dem. Annars blir det bara off-topic inlägg som ska kommentera stavningen
Citera
2013-06-14, 14:04
Medlem
StefPhoenixs avatar
Det som fick mig att reflektera över mina observationer igår var denna tråden.

https://www.flashback.org/t1678982

Kan dock vara ett dåligt exempel för jag tror en lärare i högstadiet sa att det var en approbabel variant.

Trevligt att höra att det är ett fenomen här på forumet. Tycker nästan det borde bli en regel eller riktlinje för moderatorer. Och återigen så syftar jag på bara rubriken och inte inlägg.
Citera
2017-07-07, 21:12
Medlem
Ja!
Det tog ett helt dygn, men nu har äntligen rubriken "Soppgubbar strejkar" ändrats till "Sopgubbar strejkar". Tack! Det var riktigt störande att behöva se denna felstavade rubrik högt upp i Aktuella ämnen.
Citera
2017-07-08, 10:29
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kadork
Ja!
Det tog ett helt dygn, men nu har äntligen rubriken "Soppgubbar strejkar" ändrats till "Sopgubbar strejkar". Tack! Det var riktigt störande att behöva se denna felstavade rubrik högt upp i Aktuella ämnen.

Helt dygn? Det kanske tog nästan lika lång tid innan det RP:ades för 0.01.

Mod rättar självklart rubriker p.g.a. förståelse och framtida sökbarhet vid behov, men inte per automatik.
Citera
2017-07-08, 13:07
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kadork
Ja!
Efter det att rubriken rapporterats tog det mindre än tre timmar innan stavfelet rättats.

Exemplet illustrerar hur bra det är att ni rapporterar. Det är inte alltid vi har tid att minutiöst gå igenom varje forumdel vi modererar och då är rapportsystemet extra välkommet.

Vad gäller tråden topic har jag inte så mycket att tillägga. Jag rättar stavfel då trådar måste vara sökbara.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in