2017-07-06, 19:47
Medlem
OM det stämmer att pilotmannen aldrig förekommit i spekulationer om HA (som tydligen sägs i chatten i SR, jag hittar den inte själv), så borde det inte vara RA/RT. 2012 skriver prinzezzan:

Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Kan killen/mannen som ev. sågs med Helena efter bron vara en person med initialerna RA?
Citera
2017-07-06, 19:51
Medlem
Citat:
Om TS är mannen i pilotglasögon så har han nämnts i tråden av mig (om jag inte minns helt åt skogen), men han har aldrig förekommit i spekulationer i form av "misstänkt" i denna tråd. Jag har heller aldrig sett hans namn i andra trådar eller i media angående Helenas försvinnande.

Ja, som jag skrivit tidigare hade TS hund och han kände Helena, enligt olika uppgifter.

Jag hävdar inte att TS är mannen i pilotglasögon; jag har enbart förmedlat uppgifter som jag fått i PM och mail. Däremot har jag fått information om denne man då och då sedan många år tillbaka. Detta har delvis bestått i kopplingar till Helena.

Kan du säga vilken slags relation dom hade? Var dom tex mer än vänner?
Citera
2017-07-06, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
När man läser Pernillas och Mats chatt med lyssnarna efter programserien är båda väldigt tydliga med att INTE svara på frågor om "pilotmannens" nuvarande bostadsort. Är det då så att "pilotmannen" kan bo på vilken plats som helst i Sverige och att uppgiften om att "pilotmannen" skulle bo kvar i stan är fel - eller i vart fall obekräftad? I så fall ska vi inte glömma någon av dem som har diskuterats tidigare och som idag INTE bor i Mariestad.

Pernilla och Mats säger också tydligt att mannen som Helena var glad över att se på stadshotellet INTE är samma person som "pilotmannen" och att Helena inte ska ha nämnt "den efterhängsne" mannen (troligen då "pilotmannen") för Ulrika i telefonsamtalet.

Intressant är också att "pilotmannen" i de allmänna förhören 1992 ska ha sagt att han "knappt ens var i närheten" av Helena - för att senare ha "anklagats" av andra festdeltagare på stadshotellet för att ha "hängt rejält" efter henne. Det finns en person här i tråden som har tillstått att han "bara morsade" på Helena. Kan kanske vara värt en tanke.

Är det inte sagt att denna pilot är samma som vart misstänkt under lång tid? Då tänker jag på Patrik vad han nu heter i efternamn, han blev ju avförd men ny info kan ju ha kommit fram.. För det var ju en huvudmisstänkt väldigt länge, plus att han ju även tidigare kontaktat media.
Citera
2017-07-06, 20:11
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serephina
Kan du säga vilken slags relation dom hade? Var dom tex mer än vänner?

Det har varit flera olika uppgifter, men de har pekat åt samma håll. Eftersom det är en "privat" sak - och jag inte kan svara för om uppgifterna stämmer - så avstår jag att svara. Detta av respekt för de inblandade.
Citera
2017-07-06, 20:14
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Är det inte sagt att denna pilot är samma som vart misstänkt under lång tid? Då tänker jag på Patrik vad han nu heter i efternamn, han blev ju avförd men ny info kan ju ha kommit fram.. För det var ju en huvudmisstänkt väldigt länge, plus att han ju även tidigare kontaktat media.

Polisen gick år 1998 ut med att de hade en ny huvudmisstänkt. År 2001 svarade polisen på fråga, att denne man fortfarande var det. PR avskrevs år 1997.
Citera
2017-07-06, 20:16
Medlem
Citat:
I radioinslaget, i vilket Pernilla och Mats träffar "pilotmannen", inleder man med att säga att typ "det är en tärd man som vi möter". Tärd ...

Sedan undrar jag fortfarande hur Pernilla och Mats har fått namnet på "pilotmannen". Det kan väl bara betyda att polisen har "läckt" namnet till dem med försvaret att "journalister aldrig avslöjar sina källor". Eller?

Skulle tro att det är han som kontaktat dom.
Citera
2017-07-06, 20:24
Medlem
Citat:
Polisen gick år 1998 ut med att de hade en ny huvudmisstänkt. År 2001 svarade polisen på fråga, att denne man fortfarande var det. PR avskrevs år 1997.

Mm, men samma person som vart på tidigare förhör var ju det även 2001, och så nu. Jag tror inte vi kan utgå från att han är avförd utan inblick i förundersökningen.
Citera
2017-07-06, 20:27
Medlem
Twiggygirls avatar
Citat:
När man läser Pernillas och Mats chatt med lyssnarna efter programserien är båda väldigt tydliga med att INTE svara på frågor om "pilotmannens" nuvarande bostadsort. Är det då så att "pilotmannen" kan bo på vilken plats som helst i Sverige och att uppgiften om att "pilotmannen" skulle bo kvar i stan är fel - eller i vart fall obekräftad? I så fall ska vi inte glömma någon av dem som har diskuterats tidigare och som idag INTE bor i Mariestad.

Pernilla och Mats säger också tydligt att mannen som Helena var glad över att se på stadshotellet INTE är samma person som "pilotmannen" och att Helena inte ska ha nämnt "den efterhängsne" mannen (troligen då "pilotmannen") för Ulrika i telefonsamtalet.

Intressant är också att "pilotmannen" i de allmänna förhören 1992 ska ha sagt att han "knappt ens var i närheten" av Helena - för att senare ha "anklagats" av andra festdeltagare på stadshotellet för att ha "hängt rejält" efter henne. Det finns en person här i tråden som har tillstått att han "bara morsade" på Helena. Kan kanske vara värt en tanke.

Den frågan är redigerad i chatten. Från: Jag han bor kvar, och lever ett tillsynes vanligt liv. Till: Vi har beslutat att inte prata om det. Taskigt för dom att jag har minne som en häst. Allt jag läser fastnar. Jag blev förvånad att de tagit bort korrekt svar. Antagligen pilots önskemål. Googla på "Bor kvar och lever ett till synes normalt liv, lägg till radio skaraborg, så kommer gamla svaret( en del av det) fram i själva "träffen". När man sen klickar på länken är svaret borttaget ( omformulerat). Mysko? Jaa? Så glöm alla m.g.m som inte bor kvar
Citera
2017-07-06, 20:31
Medlem
TheExterminators avatar
Citat:
Mm, men samma person som vart på tidigare förhör var ju det även 2001, och så nu. Jag tror inte vi kan utgå från att han är avförd utan inblick i förundersökningen.

Han är avförd av åklagare då det ej går att bevisa hans skuld och under rådande omständigheter är det väl mest intressant om han och piloten har haft några affärer ihop.
Citera
2017-07-06, 20:37
Medlem
Twiggygirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twiggygirl
Den frågan är redigerad i chatten. Från: Jag han bor kvar, och lever ett tillsynes vanligt liv. Till: Vi har beslutat att inte prata om det. Taskigt för dom att jag har minne som en häst. Allt jag läser fastnar. Jag blev förvånad att de tagit bort korrekt svar. Antagligen pilots önskemål. Googla på "Bor kvar och lever ett till synes vanligt liv, lägg till radio skaraborg, så kommer gamla svaret( en del av det) fram i själva "träffen". När man sen klickar på länken är svaret borttaget ( omformulerat). Mysko? Jaa? Så glöm alla m.g.m som inte bor kvar

Redigerade till " vanligt" liv.
Citera
2017-07-06, 20:40
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:

Alla (?) som varit på Stadt den aktuella kvällen/natten förhördes -92. PR, som inte var i Mariestad den aktuella kvällen/natten, förhördes i slutet av sommaren -92, eftersom han hade funnits i Helenas nära bekantskapskrets.

Mannen med pilotglasögonen förhördes igen -98 (ny huvudmisstänkt). Denne förhördes igen 2001 (samme man som -98). Denne man anhölls i år, för ca en månad sedan. Det var inte PR som anhölls, utan mannen som förhördes -98 samt -01.

PR avfördes av åklagare Aldén november - har jag för mig - 1997.
Citera
2017-07-06, 20:48
Medlem
Citat:
Alla (?) som varit på Stadt den aktuella kvällen/natten förhördes -92. PR, som inte var i Mariestad den aktuella kvällen/natten, förhördes i slutet av sommaren -92, eftersom han hade funnits i Helenas nära bekantskapskrets.

Mannen med pilotglasögonen förhördes igen -98 (ny huvudmisstänkt). Denne förhördes igen 2001 (samme man som -98). Denne man anhölls i år, för ca en månad sedan. Det var inte PR som anhölls, utan mannen som förhördes -98 samt -01.

PR avfördes av åklagare Aldén november - har jag för mig - 1997.
Det du säger nu är att TS är pilotmannen på bron.? Om alla nu ansträngde sig att kollade av tex vad för bil TS hade aktuell period. Sjukskriven veckan efter - hans ex flickvän måste ju anat oråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in