Citat:
Ursprungligen postat av rattugglan
Om du vrider runt den tanken lite och istället utgår från att BW gruffade med någon/några andra och Helena på något sätt, i egenskap av vän, ställde upp på hans sida så kan ju saker ställas i en annan dager.
Bara spekulationer, som alltid.
OK, jag upplåter sinnet att spekulera:
Helena med vänner och syster U är på förfest. På förfesten dyker någon/några upp och det blir tjafs mellan BW och den/dessa personer. Stämningen dippar och U väljer att inte åka med in till stan för vidare galej på Stadshotellet. Helena däremot, har förhoppning om att träffa en speciell person på Statt (
jag vet inte vem), och åker till stan.
Kvällen på Statt avlöper fint, Helena ringer sin syster, är upprymd då den speciella personen varit på Statt, och systrarna bestämmer att de ska dricka te tillsammans när Helena kommer hem. U ber Helena väcka henne om hon hinner somna innan lillasystern hunnit hem.
Den/de som på förfesten varit orsak och verkan till gruffet, befinner sig i stan när Statt stänger. Helena slår följe på vägen mot hemmet med en man i ljusa kläder, och de säger godnatt vid slutet av bron. Helena viker då av mot sitt hem, ensam.
Här någonstans möter hon den/de som startat gruffet på förfesten, som haft "span" på henne sedan hon lämnade Statt, och nu ser sin chans att ge igen för att hon försvarade BW. Vad som sedan händer ingår inte i denna spekulation. Men...
* Är det i "kretsar" där BW inte gillades, vi ska söka efter GM?
* Är vad som (kan ha hänt) hände på förfesten mer avgörande än vi kanske tidigare trott?
* Vem/vilka kan tänkas ha dykt upp och startat gruff?
* Och har dessa gruffares initialer (
indirekt personer) diskuterats i tråden, och vi missat det?
rattugglan: Jag tror inte att det var en överlagd handling, men kan sträcka mig till att det skulle kunna vara en "markering" som gick över styr och utgången av den blev oåterkallelig. Småbus som begick sitt livs misstag. Småbus som sedan den natten inte varit sig själva. Och notera övergången från singular till plural, jag tror att det var fler än en person som Helena mötte den natten och som tillsammans passerade gränser...
Den här spekulationen ser jag som en engångsföreteelse då det inte ligger mig för att göra så "in public". Fakta är fakta, och fantasi fantasi. Det senare kan skapa mycken förvirring. Jag trivs bättre med att ställa frågor, komma med frågor, även om svar inte kan förväntas/krävas.