2017-07-06, 12:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jag ber om ursäkt, det var inte min mening att verka påstridig som någon djävla besserwisser, jag ville bara förtydliga att jag ser då fan ingen planering i Johannas agerande, du kan ha lika rätt i din syn på saken.

Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
- Hon ansåg sig också vara i sin fulla rätt att lägga beslag på AP:s mobil om han envisades med att vilja tala med personer som inte föll henne i smaken.

Det var JMs makes mobiltelefon, gifta och de sista som sågs. Naturligtvis tar hon hand om dennes tillhörigheter, vem annars? Akis älskarinna? Hon kontaktade även henne för att ge information om inträffat.
Citera
2017-07-06, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stativera
Det var JMs makes mobiltelefon, gifta och de sista som sågs. Naturligtvis tar hon hand om dennes tillhörigheter, vem annars? Akis älskarinna? Hon kontaktade även henne för att ge information om inträffat.

Nej du min vän...

Hon kontaktade Nadja för att visa vem som "vann".

MJ har ingen/har aldrig haft/kommer aldrig att få någon omsorg om andra.
Citera
2017-07-06, 13:29
Medlem
EndastJag01s avatar
Hon ser ju inte glad ut, i alla fall. "Hur kunde det bli så här tokigt? Fattar dom inte hur FEL dom har, idioterna och dom här skall man behöva vara med..."
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/sprickan-i-familjen-johanna-ar-sjuk/
Citera
2017-07-06, 13:37
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Håller med, det sista var onödigt och kan tänkas bort.
Däremot sitter den här typen av människor med tummarna i ögonen på varandra och det är bortom mina förmågor att gissa hur en aktiv hotbild kan vara konstruerad och framför allt varför. I första ledet finns naturligtvis JM och JJ , men så finns det nätverk där alla är skyldiga alla något och vem vet vilka som står till JJs förfogande? Även på mycket lång sikt? Förhoppningsvis hittar man något sätt att röka ut JJ - han är en spindel i det informationsnätet såvitt jag förstår.
Undrar om hotbilden försvinner när/om Johanna får livstid i någon form?

PS: den här kebabvagnen lämnar jag inte - det är något visst med den

Skulle tro att hotbilden är borta redan i och med att AM förhörts och vittnat. Ingen jävel som mördar åt JM för hennes ev hämndbegär.

Man får väl titta på JM:s 128 vänner på fejan för att se om det kan finnas folk till ngn form av "gemenskap" som skulle identifiera sig med JM och JJ, eller släkting/anhörig som hade hoppats på lite indirekt avkastning av ett förutbetalt framtida farsarv. Eller någon långtida partner till JM som flugit under radarn. Det antyds ju i tråden en långvarig spricka mellan GM och AM som skulle kunna betyda att det funnits ett sammanhang kring GM (och JM?) som sedan GM kanske trappat ner eller lämnat men som har sina uppfattningar kvar från förr om AM:s karaktär. De lär ju inte mörda för JM i dagsläget men kan ju ja för få skäl att låta poletten trilla ner i allmänhet.

Sen är det väl så att JM kanske satt en del folk i arbete genom åren (hantverkare och diversearbetare och fifflare på marginalen och en och annan lägre tjänsteman) som ser sina intäkter svika och jobbar med sin mentala inställning.

Men sen har säkert JJ sina egna kontaktnät, och där kan det väl förvisso finnas lite av varje. Jag kan omöjligt bedöma slagstyrkan hos JJ / JB utan JM utan det beror väl på om det finns fler kort i leken (herr B-Lund?, nära bekant familj och kompisars föräldrar?, mindre potentat som JJ jobbar för?), men där kan man väl kanske tydligast se en önskan on att ta del av ett framtida arv. Som ju nu kanske inte blir fallet eller i alla händelser kanske inte utan att AM fått skuldproblematiken och aggressionens karaktär klar för sig. Är (anses) de oskyldiga till medhjälp rörande attacken på dem så får de kanske ärva AM till sist. Och en väg att ta reda på det är väl att se hur pass inblandade de var i mordet på AP -- skulle jag säga. Men hotbilden mot AM är väl då en fråga om hur snabbt AM:s barn och barnbarn vill ha ut arvet. "Hon ser ju lite krasslig ut, AM, hon är nog döende" -- den har vi ju hört förr.

Men alldeles oavsett detta så är det principiellt viktig att reda ut allas ev inblandning i mordet på AP.
Citera
2017-07-06, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Skulle tro att hotbilden är borta redan i och med att AM förhörts och vittnat. Ingen jävel som mördar åt JM för hennes ev hämndbegär.

Man får väl titta på JM:s 128 vänner på fejan för att se om det kan finnas folk till ngn form av "gemenskap" som skulle identifiera sig med JM och JJ, eller släkting/anhörig som hade hoppats på lite indirekt avkastning av ett förutbetalt framtida farsarv. Eller någon långtida partner till JM som flugit under radarn. Det antyds ju i tråden en långvarig spricka mellan GM och AM som skulle kunna betyda att det funnits ett sammanhang kring GM (och JM?) som sedan GM kanske trappat ner eller lämnat men som har sina uppfattningar kvar från förr om AM:s karaktär. De lär ju inte mörda för JM i dagsläget men kan ju ja för få skäl att låta poletten trilla ner i allmänhet.

Sen är det väl så att JM kanske satt en del folk i arbete genom åren (hantverkare och diversearbetare och fifflare på marginalen och en och annan lägre tjänsteman) som ser sina intäkter svika och jobbar med sin mentala inställning.

Men sen har säkert JJ sina egna kontaktnät, och där kan det väl förvisso finnas lite av varje. Jag kan omöjligt bedöma slagstyrkan hos JJ / JB utan JM utan det beror väl på om det finns fler kort i leken (herr B-Lund?, nära bekant familj och kompisars föräldrar?, mindre potentat som JJ jobbar för?), men där kan man väl kanske tydligast se en önskan on att ta del av ett framtida arv. Som ju nu kanske inte blir fallet eller i alla händelser kanske inte utan att AM fått skuldproblematiken och aggressionens karaktär klar för sig. Är (anses) de oskyldiga till medhjälp rörande attacken på dem så får de kanske ärva AM till sist. Och en väg att ta reda på det är väl att se hur pass inblandade de var i mordet på AP -- skulle jag säga. Men hotbilden mot AM är väl då en fråga om hur snabbt AM:s barn och barnbarn vill ha ut arvet. "Hon ser ju lite krasslig ut, AM, hon är nog döende" -- den har vi ju hört förr.

Men alldeles oavsett detta så är det principiellt viktig att reda ut allas ev inblandning i mordet på AP.
Allt det du anför låter rätt och rimligt och jag vill inte granska det dessmer.
Men jag beklagar lite att fokus gled från mordet på Aki till hotbilden i övrigt. Mitt eget fel och därför mittåt!

Mordet på Aki handlar inte bara om "hur" utan även om "varför" och där har det ekonomiska motivet framhävts, men jag ville försöka fördjupa lite och titta bakåt i tiden. Självklart är pengar aldrig fel, allra minst i Johannas värld, men jag tänkte också att de tidigare försöken (Egypten) kan ha haft en dubbel motivbild. Dit hör då Akis omvittnade rädsla som han tydligen (för mig åtminstone) grundat i det faktum att han vet för mycket. Han har ju sagt till nya flickvännen och antytt för systern något i stil med "om de bara visste!" Saker han inte ens vågat antyda. Han har sett sig över axeln; känt sig iakttagen och hotad. De öppna hoten typ "hänga honom i ett äppelträd" har han nämnt, men inte något underliggande, som ändå kan anas.
När sedan Johanna blir mer och mer beslutsam då kommer också försäkringsidén in (två flugor i en smäll) och det så lätt greppbara ekonomiska motivet skyler något annat? (Observera frågetecknet, bitte!)
Det var så jag hamnade vid eller under kebavagnen ...

Lägger till: det han "visste" som skulle hota JM var då givetvis också av ekonomisk natur (om också inte reda pengar), något som hotade den tillvaro hon då höll på att bygga upp med någon sorts nätverk - familj och/eller "familjevänner" via t.ex. JJ
Senast redigerad av tantigheter 2017-07-06 kl. 14:05. Anledning: tillägg
Citera
2017-07-06, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Exakt! Precis som alla äckliga, hatiska kommentarer som slunkit ur mördar-Johannas käft, både vid förhör, i rätten och vid avlyssningarna. Även hennes idiot-lappar med instruktioner och sist, men inte minst, de otrevliga brev hon skickade till sin mamma och syster.
Hon framstår som ett avgrunds-as och bekräftar med det hur jävla sorgligt det är med alla dessa oskyldiga människor som fått lida psykiskt, blivit våldsamt misshandlade eller dödade.
Endast den med samma primitiva, sjuka instinkter som hon har kommer på den vedervärdigt sjuka idén att försöka rättfärdiga vad hon gjort och skuldbelägger offren. Fy fan vad äckligt sjukt!

Ingen människa föds ond och är genomond under sitt liv. Johanna har säkert haft fina och goda sidor när hon var barn och även nu som vuxen. Sedan om hon är sjuk så är det synd att hon är sjuk. Det hon gjort är förfärligt och många människor mår dåligt pågrund av de val hon gjort. Med rätt hjälp och stöd så hade säkert saker sett annorlunda ut. Kanske har hon erbjudits hjälp i livet och avböjt. Men något måste ha triggat igång detta på slutet men det måste ha varit en oerhörd lång process innan med handlingar som skulle ha fått människor i hennes omgivning att reagera. Visst ville pappa och mamma hjälpa henne när hon hade problem ekonomiskt men det kanske hade varit bättre att sitta ner och diskutera hur man skulle hjälpa henne istället för att bara ge pengar, försöka hitta grundproblem till att hon alltid hade problem. Men Johanna kanske inte ville prata och få riktig hjälp.
Citera
2017-07-06, 14:07
Medlem
Flashback har en baksida och det är flockbeteende, när någon får Flashback mot sig så är det väldigt svårt för flocken att se att det är en människa bakom. Det måste finnas utrymme i tråden att inte tycka att Johanna är det värsta som finns. Men det betyder inte att man inte tycker synd om hennes offer.
Senast redigerad av Darrar 2017-07-06 kl. 14:11.
Citera
2017-07-06, 14:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EndastJag01
Det där med namnen tycker jag är lite konstigt. Ok, Blomsterlund och Möller är ju naturligt.
Men Fossh*gen, det är ju systerns efternamn!
Ja, Vigsel/flicknamn är väl en sak.
Hon verkar ju gilla namnbyte vid allt mellan Badoo, företagsregistrering, hotellbokningar och visitkort.
Hennes förklaring angående sistnämnda var väl att det var "en skojgrej"...
Johanna Rajabi
Johanna Taha
Johanna Djevojka
... undrar om det finns fler än så? Nåt eskortnamn vore väl inte otippat i sammanhanget.
Citera
2017-07-06, 14:59
Medlem
Lonnrots avatar
Vem ville han dela med sig till?

Sina ev syskon?
Citera
2017-07-06, 15:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Darrar
Flashback har en baksida och det är flockbeteende, när någon får Flashback mot sig så är det väldigt svårt för flocken att se att det är en människa bakom. Det måste finnas utrymme i tråden att inte tycka att Johanna är det värsta som finns. Men det betyder inte att man inte tycker synd om hennes offer.

Vad är bra med JM då?
Citera
2017-07-06, 15:03
Avstängd
Ny artikel.

"Arbogakvinnan Johanna Möller har tvingats ta medicin för att "hålla ihop det" under rättegången. Nu sitter hon inspärrad för en rättspsykiatrisk undersökning.
– Det har varit otroligt påfrestande för henne att vara isolerad och inte ha någon kontakt med omvärlden, säger advokaten Amanda Hikes – som ägnat alla vakna timmar under omkring ett år åt Arbogafallet."

http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/johanna-moller-tvingades-ta-medicin/
Citera
2017-07-06, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darrar
Ingen människa föds ond och är genomond under sitt liv. Johanna har säkert haft fina och goda sidor när hon var barn och även nu som vuxen. Sedan om hon är sjuk så är det synd att hon är sjuk. Det hon gjort är förfärligt och många människor mår dåligt pågrund av de val hon gjort. Med rätt hjälp och stöd så hade säkert saker sett annorlunda ut. Kanske har hon erbjudits hjälp i livet och avböjt. Men något måste ha triggat igång detta på slutet men det måste ha varit en oerhörd lång process innan med handlingar som skulle ha fått människor i hennes omgivning att reagera. Visst ville pappa och mamma hjälpa henne när hon hade problem ekonomiskt men det kanske hade varit bättre att sitta ner och diskutera hur man skulle hjälpa henne istället för att bara ge pengar, försöka hitta grundproblem till att hon alltid hade problem. Men Johanna kanske inte ville prata och få riktig hjälp.

Sorry men det går inte att bota antisociala personlighetsstörda. Tvärt om så kan vård av dem ge värre konsekvenser för man ger dem verktyg till att fortsätta sin verksamhet.

Att vara personlighetsstörd är inte en sjukdom.

Johanna är ondskan personifierad! Hon ska låsas in för att skydda andra. Inte minst hennes egna familj.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in