Citat:
Ursprungligen postat av
Lonnrot
Skulle tro att hotbilden är borta redan i och med att AM förhörts och vittnat. Ingen jävel som mördar åt JM för hennes ev hämndbegär.
Man får väl titta på JM:s 128 vänner på fejan för att se om det kan finnas folk till ngn form av "gemenskap" som skulle identifiera sig med JM och JJ, eller släkting/anhörig som hade hoppats på lite indirekt avkastning av ett förutbetalt framtida farsarv. Eller någon långtida partner till JM som flugit under radarn. Det antyds ju i tråden en långvarig spricka mellan GM och AM som skulle kunna betyda att det funnits ett sammanhang kring GM (och JM?) som sedan GM kanske trappat ner eller lämnat men som har sina uppfattningar kvar från förr om AM:s karaktär. De lär ju inte mörda för JM i dagsläget men kan ju ja för få skäl att låta poletten trilla ner i allmänhet.
Sen är det väl så att JM kanske satt en del folk i arbete genom åren (hantverkare och diversearbetare och fifflare på marginalen och en och annan lägre tjänsteman) som ser sina intäkter svika och jobbar med sin mentala inställning.
Men sen har säkert JJ sina egna kontaktnät, och där kan det väl förvisso finnas lite av varje. Jag kan omöjligt bedöma slagstyrkan hos JJ / JB utan JM utan det beror väl på om det finns fler kort i leken (herr B-Lund?, nära bekant familj och kompisars föräldrar?, mindre potentat som JJ jobbar för?), men där kan man väl kanske tydligast se en önskan on att ta del av ett framtida arv. Som ju nu kanske inte blir fallet eller i alla händelser kanske inte utan att AM fått skuldproblematiken och aggressionens karaktär klar för sig. Är (anses) de oskyldiga till medhjälp rörande attacken på dem så får de kanske ärva AM till sist. Och en väg att ta reda på det är väl att se hur pass inblandade de var i mordet på AP -- skulle jag säga. Men hotbilden mot AM är väl då en fråga om hur snabbt AM:s barn och barnbarn vill ha ut arvet. "Hon ser ju lite krasslig ut, AM, hon är nog döende" -- den har vi ju hört förr.
Men alldeles oavsett detta så är det principiellt viktig att reda ut allas ev inblandning i mordet på AP.
Allt det du anför låter rätt och rimligt och jag vill inte granska det dessmer.
Men jag beklagar lite att fokus gled från mordet på Aki till hotbilden i övrigt. Mitt eget fel och därför mittåt!
Mordet på Aki handlar inte bara om "hur" utan även om "varför" och där har det ekonomiska motivet framhävts, men jag ville försöka fördjupa lite och titta bakåt i tiden. Självklart är pengar aldrig fel, allra minst i Johannas värld, men jag tänkte också att de tidigare försöken (Egypten) kan ha haft en dubbel motivbild. Dit hör då Akis omvittnade rädsla som han tydligen (för mig åtminstone) grundat i det faktum att han vet för mycket. Han har ju sagt till nya flickvännen och antytt för systern något i stil med "om de bara visste!" Saker han inte ens vågat antyda. Han har sett sig över axeln; känt sig iakttagen och hotad. De öppna hoten typ "hänga honom i ett äppelträd" har han nämnt, men inte något underliggande, som ändå kan anas.
När sedan Johanna blir mer och mer beslutsam då kommer också försäkringsidén in (två flugor i en smäll) och det så lätt greppbara ekonomiska motivet skyler något annat? (Observera frågetecknet, bitte!)
Det var så jag hamnade vid eller under kebavagnen ...
Lägger till: det han "visste" som skulle hota JM var då givetvis också av ekonomisk natur (om också inte reda pengar), något som hotade den tillvaro hon då höll på att bygga upp med någon sorts nätverk - familj och/eller "familjevänner" via t.ex. JJ