2017-07-05, 21:45
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Dessvärre får man alltför många träffar, även i nutid, om man söker på brodermord eller systermord. Och då är det inte bara den senaste inneflugan i landet: hedersmorden. De senare får man dessvärre även betrakta som ett direkt resultat av "uppfostran".

Joo. Jag tänkte mer på typ barn och förälder dräper den andre föräldern eller svärföräldern (för pengar ej pga tidigare misshandel eller långvarigt missbruk). Eller mogen kvinna dräper föräldrar för "ekonomiskt förtryck".

Att mänskor far illa och har ihjäl varandra pga psykisk överbelastning och missbruk i samhällets marginaler (alla sorters extrema miljöer -- med psykisk ohälsa o.a.) är förstås något som finns. Men här är det ändå fråga om mänskor som har det objektivt bra ställt, utom i huvet på vissa då. JM har ju knappast vanvårdats av sina föräldrar, det är svårt att tro, men det har nog adderats lite där på ngt som var dåligt från början.

Ser man till att JM har tre barn med herr B-lund, så står vi här inför möjligheten att ett eller två av dessa hans barn skulle vara delaktiga i mord i ett försäkringsbedrägeri. Det är lite tufft att ta. "Tjena syrran, tjena farsan, vi dräpte den där AP för pengar, men vi fick inget. Läget annars?"

Det är det där som är det groteska, att ta barnen och för all tid förskjuta dem ur samhällsgemenskapen, som de tillhörde. Att göra dem till parior. Allt går att reparera, men inte det där. Bland folk som hade förutsättningarna från början.

Jag vill inte tro det. Ingen sätter hela sin släkt eller släktgren på spel om det finns minsta hopp. Raderar ut deras möjligheter att existera.
Citera
2017-07-05, 21:46
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rundkvist
Hej!

Jag hade bara hört ljudklippet med förvrängda röster innan och det var bara ca 30 sekunder.
I detta ljudklipp som är 2.06 min så hörde man allt utan förvrängda röster.
Nytt för mig, kanske inte nytt i tråden.
JM har "försagt" sig flera gånger i rätten och det ger en annan dimension att verkligen höra hur hon låter när hon säger detta.
Åklagare W*nna har verkligen besegrat JM i rätten. Hon har lyckats få fram att JM har noll trovärdighet.
Snyggt jobbat IMO!
Det håller jag med om. Precis, som Du skriver, snyggt jobbat åklagare W! Lätt att förstå att JM ansåg W*nna vara "den elakaste människan hon träffat". JM hade tyvärr inte träffat många/någon (?) som satt henne på plats tidigare.
Citera
2017-07-05, 21:53
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Bil eller inte bil?
Är det någon som minns vad som slutligen var sant? Fanns det en bil som räddningspersonalen och polisen inte såg, gömd bakom något? LGWP eller om det var IF-folk, trampade ju runt stugan i något programm och pratade ju också om någon obefintligt bil som inte fanns?

Inte så viktigt kanske, men JM story blir ju ännu konstigare utan bil. Å andra sidan, om nu fler personer ex JJ, JB och DB skulle varit därute kan de ju knappast åkt i samma bil som JM, tvillingarna och Aki. JM borde nog haft en egen bil kvar där.
Jag kanske är ute och cyklar nu ? Men har inte AB vittnat om att hon, JM och tvillingarna åkte hem till Eskilstuna i Johannas bil? ABs bil hämtades hem nästa dag.
Citera
2017-07-05, 21:57
Medlem
Skrivet av Pikkaboo 160619 ( inlägg 1022 ) i tråden " Kvinnlig chef på flyktingboende tvingade pojkar till sex " :

Citat: Hej hoppas innerligt att hon åker in på ett väldigt lång straff.
Om hon har gjort detta har jag ingen aning om men det skulle inte förvåna mig alls.

Hon är en av de vidrigast/utstuderade/oberäkneliga/egoistiska människa som finns.

Möller/blomsterlund/fosshagen hon kallar sig för alla de namnen.
Hon har arbetat på olika socialtjänster runt om i landet som fosterhemsplacerare och har själv utnyttjat systemet under alla år. Hon tar från olika kommuner samtidigt och kan då ha 2-4 Forster barn.
Synd om hennes barn, sonen A** kunde hon ligga och pussa på munnen timvis och säger jag älskar dig jag älskar dig.
Hon har ätit psykmeduciner i minst 15 år och är den värsta av dem alla.
Hon tar lvue, fosterbarn mm och bara utnyttjar systemet och plockar pengar och skiter i dem.
Hon ringer till sin pappa och gråter och säger att hon är trött på livet och ska köra av vägen för att hon ville ha en ny bil och skrattar åt det när hon har fått bilen.
Hon är väldigt duktig på att bränna andras pengar, sol och vårare brukar det kallas för.
Hon har även legat med på en prostitutionssida för många år sedan men polisen plockade ner den enl henne själv.
Hon hade något fosterhem i malmklping har jag för mig för ett antal år sedan mellan soc jobben.
Förstår inte hur man kan bränna alla pengar hon får in via fosterbarn mm varje månad + sin egna län.
Min mening så är hon narcissist

Tycker så synd om alla som hon har förstört livet för både nu och innan. Slut citat

Pikkaboo, igen (inlägg 1036)

Citat: Varför jag skriver om det här är att jag tycker att det är så vidrigt med alla fosterbarn vara liv hon förstör och är bara ute efter pengar. Endast därför, vad hon gör i övrigt skiter jag i. Jag förstår verkligen inte hur man kan utnyttja de som redan ligger ner och skratta åt allt.

Här är en ny artikel om henne som chef och deras uppföljning och utredningar.
http://www.svd.se/svd-granskar-skuld...amiljehemsbarn

Hennes tidigare fosterhem/behandlingshem då hon går under namnet fosshagen
http://ekuriren.se/nyheter/flen/1.14...-oroar-grannar. Slut citat

Supermamman svarar (inlägg 1037):

Citat:Johanna Möller är en vidrig människa som har utnyttjat och manipulerat människor i hela sitt liv

Här i Eskilstuna är hon ökänd och det gör mig förbannad att hon fortsätter mygla till sig pengar från myndigheter hela tiden då det inte är nån hemlighet vad hon håller på med. Hon kan inte ta hand om sina egna 6 barn och än mindre vara en förebild för andra. Hon utnyttjar systemet till max och ljuger och ändrar sig så hon kan mjölka ur så mycket pengar det bara går till egna nöjen, plastikoperationer, löshår, fransar, naglar m.m

I dagens Eskilstuna kuriren finns mer att läsa och det är bara en del på ytan då hon hållit på i många år och utnyttjat folk både känslomässigt och ekonomiskt för egen vinning.
Både systern och pappan som driver smyckesföretaget Pearls for Girls borde ta avstånd från hennes levnadssätt men skyddar henne och skyller på andra för att de själva inte heller har rent mjöl i påsen.
De andra kvinnorna kring Johanna i familjehemsföretaget är oxå med på noterna och håller varandra om ryggen och gör det svårare för myndigheterna att granska då de bara är ute efter pengar.

Jag har INTE röstat för detta och är förbannad för hur Sverige har blivit!!! Det väller in folk som man inte har ålder eller nån koll på och våra skattepengar går till dessa bidragsparasiter och andra som mjölkar ur allt dom kan genom att ljuga och bedra systemet. Grannar, hyresvärdar och många klagar men inget händer och myndigheterna bollar runt o skyller på varann så cirkusen fortsätter. Slut citat.

Jag har ett minne av att jag i den tråden läst om de två fosterbarnen som gått bort men orkar inte leta. Någon?

Är det inte anmärkningsvärt ändå att det är skrivet 5 - 6 v innan mordet på pappan? Flertalet verkar ha vetat hur personlighetsstörd hon är. Varför gjordes ingen stor undersökning gällande Akis död? Varför, om det nu är sant så finns det ingen utredning/dom om barnens död?

Varför fick hon ta emot barn eller ens ha ansvar försina egna fast det fanns uppenbara frågetecken med två trasiga drogmissbrukare i hennes egna familj?
Citera
2017-07-05, 21:58
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jag ber om ursäkt, det var inte min mening att verka påstridig som någon djävla besserwisser, jag ville bara förtydliga att jag ser då fan ingen planering i Johannas agerande, du kan ha lika rätt i din syn på saken.
Jag ser en tydlig och utstuderad planering bakom både AP och AM/GM: Pengar. I AP:s fall måste man väl säga att både F-sams och If:s livförsäkringar hade tagits i syfte att lura till sig större penningsummor via AP:s död. Samma sak gäller det hastiga och lustiga giftermålet: ett led i att över huvud taget kunna teckna livförsäkringarna eftersom AP i princip flyttat och de annars inte skulle kunna sägas ha varit ens sambo. - Tidigare turer och trixande synes också bottna i att vilja snuva AP på del av försäljningssumman för det gemensamt ägda huset inkl. att stjäla hans bankkort och bakom hans rygg göra en större överföring från hans konto till sitt eget. - Hon hade gjort honom till drogmissbrukare och kunde alltid säga att han inte kom ihåg deras överenskommelse.

I AM/GM:s fall tillfrågades av allt att döma MR redan när hon första gången blev anmodad att flytta från sin lägenhet och alltså inte själv tilläts sälja den med vinst; pengar hon tagit för givna och som skulle gå förlorade om de inte återvanns, om än till priset av ond bråd död: det var inte mer än rätt: Att inte ge henne pengar är att svika henne; ingen sviker henne ostraffat. Straffar/dödar inte hon, finns det andra som gör det. – MR var också tillfrågad om att döda ytterligare ett par tre stycken som överskridit den av henne dragna gränsen: Där hon kom till korta, chikanerades eller förlorade pengar. - De stundtals något ironiska förhörsledarnas knäskålar skulle komma att krossas av den högre makt hon stod i förbindelse med. - Den raka och klartänkta JW var elak när hon spetsade till sina frågor. Osv.

Tidigare turer med baseballträn, soffor, grov misshandel mm kan tyckas ha varit mer eller mindre hugskottsbetonade men kan ledas tillbaka till hennes upplevelser av att ha blivit "kränkt", dvs anklagad för saker hon ansett sig vara i sin fulla rätt att genomdriva utan att någon rättvisesträvande idiot som var dum i huvudet skulle lägga sig i. - Hon ansåg sig också vara i sin fulla rätt att lägga beslag på AP:s mobil om han envisades med att vilja tala med personer som inte föll henne i smaken.

Ett agerande utan en endaste tanke på vad som anses passande eller rätt och riktigt; endast med ett förväntat utfall som ekonomiskt skulle gagna henne själv. - Helt och hållet blind för egna brister och tillkortakommanden; i total avsaknad av självkritik - och med en hårresande syn och krav på sina föräldrar som hon bl.a. anklagar för att inte ha ställt upp tillräckligt ofta som barnvakter åt hennes yngsta sladdbarn. – Och naturligtvis stora och iögonenfallande brister i genomförandet av sina planer: Bubbel, vinpimpling och psykofarmaka bidrar inte till något större mått av klarsyn, och har hon dessutom andra störningar så är ju fallet från det murkna elfenbenstornet bara en tidsfråga. - När hon sedan ska förklara sitt agerande blir det i form av nya påhittade anklagelser i form av övergrepp, psykisk misshandel och annat hon läst sig till - och som så mycket annat: totalt missuppfattat.

Ett försonande drag skulle kunna vara att hon - på sitt sätt - tycks värna om sina barn och vilja deras bästa. - Den enda verkliga förtvivlan jag kunnat spåra i hennes röst är då hon säger att äldsta dottern AB är så arg på att hennes mamma hålls inlåst och inte kan vara hemma och hjälpa henne med hennes små barn. – Då är det som om förlåten rämnar och hon för ett par korta sekunder kan se hela sin familjs tragiska situation – eller är det sin egen hon ser..? - AB har ju sagt sig hata sin mor och avslöjat att hon flera gånger tillfrågats om att ta livet av AP.

Hur botar man inpiskad elakhet – och varifrån kommer den? - Alla bortskämda barn blir inte elaka; de brukar i bästa fall bli lika generösa som sina föräldrar. - Var det en sådan generositet hon till varje pris ville uppnå..?
Citera
2017-07-05, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Jag kanske är ute och cyklar nu ? Men har inte AB vittnat om att hon, JM och tvillingarna åkte hem till Eskilstuna i Johannas bil? ABs bil hämtades hem nästa dag.

Stämmer!
Citera
2017-07-05, 22:07
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Jag ser en tydlig och utstuderad planering bakom både AP och AM/GM: Pengar. I AP:s fall måste man väl säga att både F-sams och If:s livförsäkringar hade tagits i syfte att lura till sig större penningsummor via AP:s död. Samma sak gäller det hastiga och lustiga giftermålet: ett led i att över huvud taget kunna teckna livförsäkringarna eftersom AP i princip flyttat och de annars inte skulle kunna sägas ha varit ens sambo. - Tidigare turer och trixande synes också bottna i att vilja snuva AP på del av försäljningssumman för det gemensamt ägda huset inkl. att stjäla hans bankkort och bakom hans rygg göra en större överföring från hans konto till sitt eget. - Hon hade gjort honom till drogmissbrukare och kunde alltid säga att han inte kom ihåg deras överenskommelse.

I AM/GM:s fall tillfrågades av allt att döma MR redan när hon första gången blev anmodad att flytta från sin lägenhet och alltså inte själv tilläts sälja den med vinst; pengar hon tagit för givna och som skulle gå förlorade om de inte återvanns, om än till priset av ond bråd död: det var inte mer än rätt: Att inte ge henne pengar är att svika henne; ingen sviker henne ostraffat. Straffar/dödar inte hon, finns det andra som gör det. – MR var också tillfrågad om att döda ytterligare ett par tre stycken som överskridit den av henne dragna gränsen: Där hon kom till korta, chikanerades eller förlorade pengar. - De stundtals något ironiska förhörsledarnas knäskålar skulle komma att krossas av den högre makt hon stod i förbindelse med. - Den raka och klartänkta JW var elak när hon spetsade till sina frågor. Osv.

Tidigare turer med baseballträn, soffor, grov misshandel mm kan tyckas ha varit mer eller mindre hugskottsbetonade men kan ledas tillbaka till hennes upplevelser av att ha blivit "kränkt", dvs anklagad för saker hon ansett sig vara i sin fulla rätt att genomdriva utan att någon rättvisesträvande idiot som var dum i huvudet skulle lägga sig i. - Hon ansåg sig också vara i sin fulla rätt att lägga beslag på AP:s mobil om han envisades med att vilja tala med personer som inte föll henne i smaken.

Ett agerande utan en endaste tanke på vad som anses passande eller rätt och riktigt; endast med ett förväntat utfall som ekonomiskt skulle gagna henne själv. - Helt och hållet blind för egna brister och tillkortakommanden; i total avsaknad av självkritik - och med en hårresande syn och krav på sina föräldrar som hon bl.a. anklagar för att inte ha ställt upp tillräckligt ofta som barnvakter åt hennes yngsta sladdbarn. – Och naturligtvis stora och iögonenfallande brister i genomförandet av sina planer: Bubbel, vinpimpling och psykofarmaka bidrar inte till något större mått av klarsyn, och har hon dessutom andra störningar så är ju fallet från det murkna elfenbenstornet bara en tidsfråga. - När hon sedan ska förklara sitt agerande blir det i form av nya påhittade anklagelser i form av övergrepp, psykisk misshandel och annat hon läst sig till - och som så mycket annat: totalt missuppfattat.

Ett försonande drag skulle kunna vara att hon - på sitt sätt - tycks värna om sina barn och vilja deras bästa. - Den enda verkliga förtvivlan jag kunnat spåra i hennes röst är då hon säger att äldsta dottern AB är så arg på att hennes mamma hålls inlåst och inte kan vara hemma och hjälpa henne med hennes små barn. – Då är det som om förlåten rämnar och hon för ett par korta sekunder kan se hela sin familjs tragiska situation – eller är det sin egen hon ser..? - AB har ju sagt sig hata sin mor och avslöjat att hon flera gånger tillfrågats om att ta livet av AP.

Hur botar man inpiskad elakhet – och varifrån kommer den? - Alla bortskämda barn blir inte elaka; de brukar i bästa fall bli lika generösa som sina föräldrar. - Var det en sådan generositet hon till varje pris ville uppnå..?
Bra skrivet, tror kränkt å sviken är vad som driver JM. Hämd mot de som svikit å kränkt, pengar kommer på andra plats.
Senast redigerad av Pandalina4 2017-07-05 kl. 22:09.
Citera
2017-07-05, 22:09
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Fanns lite olika påstådda försäkringar som varit på tapeten.
En via Akis arbetsgivare från AFA som tydligen betalat ut någon kvarts miljon till hustrun dvs JM. Oklart om regelverket för denna efterlevande ersättning gäller vid anstiftan till mord eller om JM måste återbetala detta.

Ang livförsäkringen hos Folksam blev den visst aldrig fullt klar(?) och IF-försäkring anses ogiltig eftersom det inte är Aki själv som tecknat och skrivit under, var någon diskussion om konstaterad förfalskad namnteckning. IF har ialla fall konstaterat att det aldrig funnits något ingånget försäkringsavtal.

Så det finns inte så mycket försäkringspengar att inhämta för någon helt enkelt.
Vilken diskussion? JM blev väl fälld för den förfalskningen? Rättning: Hon kommer officiellt bli fälld när domen skrivs.
Citera
2017-07-05, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramafikation
De där med blåtanden kan man kanske lägga ner eftersom det lilla som fanns var inte tillräckligt för att ta prov på.

Intressant att Alexander tidigt observerade och sa till Fhl att den dagen AP låg naken i soffan så svamlade han drogat om en båt och tydligen hade JM skrattat hysteriskt. Han säger även att det var precis som de gjorde testrunda/rekning innan själva dagen.

Kanske skall tillägga sid 150+

https://cdn-03.minfil.org/P0O0C6b1b4/8a91db65-1499255647/Protokollbilaga_2017-03-22__Fo_rho_r__del_2__3_.pdf
Citera
2017-07-05, 22:14
Medlem
Kan någon hjälpa mig få ihop en sak. Polisen ringer till ett av hennes barn för att hämta henne så hon inte skall köra. Var det Julia?

Hur långt ifrån Granliden är det till Eskilstuna? Viktigare - var befann sig Julia när hon svarade? Hon verkade nämligen befunnit sig runt hörnet. Så uppfattade jag det iaf
Citera
2017-07-05, 22:15
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Alla Akis barn har fått barnersättning från AFA, knappa 90.000/pers som jag minns. Men vad som händer med den ersättning JM fått ut från AFA vet jag inte. Är hon inte stämd på de pengarna för att felaktigt ha kryssat i att det var ett naturligt dödsfall?

Ja, det stämmer. AFA är också part i målet och kräver tillbaka 267.000 kr plus ränta, för en felaktig utbetalning till JM. Om jag förstår åtalet rätt så kräver de även JM på dödsfallsersättningen till barnen.
Försäkringsavtalslagen har samma begränsning som ärvdabalken som gör att en förmånstagare inte kan få ut försäkring för en person vars död hen orsakat.
Citera
2017-07-05, 22:18
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Funderar..varför betalades hela ersättningen ut till JM A:har ju två barn sen tidigare äktenskap de är ju också arvsberättigade?
Det har jag också funderat på. Akis försäkring via hans arbete borde veta vilka som är berättigade till ersättning. Men den summan är väl JM genom åtalet återbetalningsskyldig till. ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in