Flashback bygger pepparkakshus!
2017-07-04, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LovableGoofball
Vore väl ganska förvånande om en film inte var filmisk?
Haha, sant. Var menat som en svensk variant av cinematic. Så många filmer idag som går efter TV-klippning att det kändes värt att peka ut.
Citera
2017-07-05, 00:26
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwe
Stämmer in i hyllningskören av It Comes at Night. Ett gastkramande kammarspel som är dränkt i sorg. Regin är högklassig med en långsamt glidande kamera som är väldigt filmiskt. Lyfter allra främst dialogscenerna. Man slipper tråkig shot-reverse shot och istället lyfter kameraföringen fram det krypande obehaget som finns där hela tiden. Musiken är också bra använd och ligger på betydligt längre än vad som är kutym i skräckgenren. Istället för att bygga mot klimax ligger musiken där som en konstant påminnelse om sorgen som finns överallt i filmen. Det som gör att jag inte älskar filmen utan "bara" gillar den väldigt mycket är att mittenpartiet trampar lite vatten innan avslutningen kommer. Avslutningen i sig hade också kunnat få ta lite längre tid.

Den här och den finfina debuten Krisha gör att Shults är ett namn jag kommer följa i framtiden. Känns som han har ännu bättre filmer i sig.
Blir att ta tag i den snart då och se om den lever upp till hajpen. Hört gott om den ett tag nu men lyckats missa att det är Shults som låg bakom. Krisha var en frisk fläkt och skräck som faktiskt verkar vara bra är jag alltid på jakt efter.
Citera
2017-07-05, 00:33
Medlem
Neofytens avatar
Oj hyllningskören i tråden för It Comes at Night (2017) är inte att leka med! Nästan så att det är omöjligt att inte få lite förväntningar på den. Det bådar gott för framtiden, jag kanske vågar ge mig på lite ny skräck igen efter gårdagens missöden med val av filmer haha. Den senaste nyare film som verkligen levde upp till mina förväntningar var The Witch (2015) och det gjorde den med råge.
Citera
2017-07-05, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Blir att ta tag i den snart då och se om den lever upp till hajpen. Hört gott om den ett tag nu men lyckats missa att det är Shults som låg bakom. Krisha var en frisk fläkt och skräck som faktiskt verkar vara bra är jag alltid på jakt efter.
Tror att du kommer gilla den. Är nog min favorit bland de senaste årens hypade amerikanska skräckfilmer.
Citera
2017-07-05, 00:53
Medlem
Dr.Katis avatar
Citat:
Tror att du kommer gilla den. Är nog min favorit bland de senaste årens hypade amerikanska skräckfilmer.
Riktigt sugen nu, bara det inte blir en "Noroi", den som Raaki alltid höjde till skyarna men som inte var mer skrämmande än valfritt avsnitt av "Det Okända"!
Citera
2017-07-05, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kati
Riktigt sugen nu, bara det inte blir en "Noroi", den som Raaki alltid höjde till skyarna men som inte var mer skrämmande än valfritt avsnitt av "Det Okända"!
Många kommer nog bli rätt besvikna på filmen om man förväntar sig konventionell skräck. Den är mer obehaglig och tung att se än skrämmande.
Citera
2017-07-05, 01:11
Medlem
Dr.Katis avatar
Citat:
Många kommer nog bli rätt besvikna på filmen om man förväntar sig konventionell skräck. Den är mer obehaglig och tung att se än skrämmande.
Det låter skitbra, tänkte lura med syrran på den.
Sist vi kolla film tillsammans var när jag gömde alla kuddar och tvingade henne att flukta på "Evil Dead" på 80-talet när hon var typ 10 bast!
Hon drar fortfarande upp det då och då och berättar för sina barn vilken hemsk morbror jag är!
Citera
2017-07-05, 01:13
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ah härligt. Är den i närheten av The Witch så blir jag nöjd. Vad tyckte du om den förresten?
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kati
Noroi var dock alltid ganska delad här. Jag, Alpra och Rakii är tre som gillar den men utöver det känns det som att folk mest har gjort narr av filmen. Har dock inte sett den sedan typ 2008-2009 så kan mycket väl tycka helt annorlunda idag. Första gången jag rekommenderade den på forumet var 2010 efter en liten sökning.
Citera
2017-07-05, 01:21
Medlem
Dr.Katis avatar
Citat:
Ah härligt. Är den i närheten av The Witch så blir jag nöjd. Vad tyckte du om den förresten?

Noroi var dock alltid ganska delad här. Jag, Alpra och Rakii är tre som gillar den men utöver det känns det som att folk mest har gjort narr av filmen. Har dock inte sett den sedan typ 2008-2009 så kan mycket väl tycka helt annorlunda idag. Första gången jag rekommenderade den på forumet var 2010 efter en liten sökning.
Smaken e som baken, och tur e väl det!
"Noroi" är dock en riktig vattendelare och som jag förstått det så är det väl många fler som sågar än hyllar den, men det är tur att alternativ finns här i livet annars blev det nog ganska tråkigt i slutänden!
Citera
2017-07-05, 01:29
Medlem
Citat:
Jag behöver se om The Witch. Kom aldrig in i filmen och så här i efterhand känns det som den är mycket bättre än vad jag gav den cred för (Har 2/5 på den). Black Philip är ju ascool om inte annat.
Citera
2017-07-05, 20:01
Medlem
Kalender-mannens avatar
Något som bör förvarnas är att It Comes At Night inte är en perfekt film men jävligt, jävligt nära perfekt. Den känns heller inte helt och hållet så traditionel på alla fronter.

Men den är en riktigt bra resa, känslomässigt intensiv.
Citera
2017-07-05, 23:36
Medlem
Black.Lipss avatar
Jag har svårt för Joel Edgerton, därför kommer det nog dröja ett tag innan jag tar och ser filmen.
Det bara är något med hans ansikte, det förstör nästan varje film jag sett med honom, jag vet inte ens varför. Men, när hajpen lagt sig och jag glömt bort att han är med, då kommer det ske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in