2017-07-05, 22:21
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
När jag ändå har pekpinnen framme…

Tänker du möjligen på de 1004 gram entrocôte som inhandlades tillsammans med en hel del annan mat på Coop Forum i Eskilstuna 2015-08-07, 13:43, för totalt 1923.72 som betalades med Akis VISA-kort?

Det var mer mat som inhandlades. Bl.a. för drygt 400:- fisk/skaldjur.

Vi "vet" ju att JM och Aki bl.a. skulle fiska kräftor och att kräftfångsten alltid var god vid Granliden. Därav den återkommande frågan. Vilka skulle äta all mat, om inte tvillingarna var större i maten än vad man skulle kunna gissa…

Det finns ju också möjligheten att det var tre till som skulle vara med och dela på maten.

Jag hade nog blandat ihop plankstekarne.

Att tvillingarna var stora har vi förstått, men att döma av bryggbordet så kalasade de mest snabbmakaroner. Möjligen hade de petat ur skaldjuren och lämnat övrigt.

Jo jag har förstått att det är mycket mat. Och rimligen är AP med och handlar, eller vid liv i alla händelser.

En idé är förstås att maten är till en gemensam "födelsedagsmiddag" hemma hos JM som sen dock råkar inte bli av. Eller att villkoret för att JM och AP ska kunna åka till g-liden är att det handlas god mat till de barn som stannar i E-tuna. "De ska ha någon middag med vänner hela kvällen så vi gör bäst i att dra".

Nu vet jag ju att AP är livrädd, men föreställer mig att han kan ha ställts inför faktum steg för steg. Han har ingenstans att ta vägen med tvillingarna själv och han behöver underskriften. Maten är handlad. Liksom partylyktorna. För hans pengar. Barnen glimmar.

Så maten behöver i så fall inte vara mördarnas gravöl i den där direkta bemärkelsen att det förtärs på Granliden samma kväll eller någonannanstans efteråt. Den kan vara ett led i den flerstegsfälla som ska tvinga AP dit.

Vad har JB och DB och JJ sagt att de gjorde den kvällen? Var ngn (AB?) med AG eller var han med pappa?

Men mycke kräfter blir det. Kanske de köpte så mkt skaldjur på Coop för att JM:s bedrägeri rörande g-liden skulle verka trovärdigare? Kräftfesten skulle ägt rum i e-tuna, utan tinor?
Citera
2017-07-05, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Jag ser en tydlig och utstuderad planering bakom både AP och AM/GM: Pengar. I AP:s fall måste man väl säga att både F-sams och If:s livförsäkringar hade tagits i syfte att lura till sig större penningsummor via AP:s död. Samma sak gäller det hastiga och lustiga giftermålet: ett led i att över huvud taget kunna teckna livförsäkringarna eftersom AP i princip flyttat och de annars inte skulle kunna sägas ha varit ens sambo. - Tidigare turer och trixande synes också bottna i att vilja snuva AP på del av försäljningssumman för det gemensamt ägda huset inkl. att stjäla hans bankkort och bakom hans rygg göra en större överföring från hans konto till sitt eget. - Hon hade gjort honom till drogmissbrukare och kunde alltid säga att han inte kom ihåg deras överenskommelse.

I AM/GM:s fall tillfrågades av allt att döma MR redan när hon första gången blev anmodad att flytta från sin lägenhet och alltså inte själv tilläts sälja den med vinst; pengar hon tagit för givna och som skulle gå förlorade om de inte återvanns, om än till priset av ond bråd död: det var inte mer än rätt: Att inte ge henne pengar är att svika henne; ingen sviker henne ostraffat. Straffar/dödar inte hon, finns det andra som gör det. – MR var också tillfrågad om att döda ytterligare ett par tre stycken som överskridit den av henne dragna gränsen: Där hon kom till korta, chikanerades eller förlorade pengar. - De stundtals något ironiska förhörsledarnas knäskålar skulle komma att krossas av den högre makt hon stod i förbindelse med. - Den raka och klartänkta JW var elak när hon spetsade till sina frågor. Osv.

Tidigare turer med baseballträn, soffor, grov misshandel mm kan tyckas ha varit mer eller mindre hugskottsbetonade men kan ledas tillbaka till hennes upplevelser av att ha blivit "kränkt", dvs anklagad för saker hon ansett sig vara i sin fulla rätt att genomdriva utan att någon rättvisesträvande idiot som var dum i huvudet skulle lägga sig i. - Hon ansåg sig också vara i sin fulla rätt att lägga beslag på AP:s mobil om han envisades med att vilja tala med personer som inte föll henne i smaken.

Ett agerande utan en endaste tanke på vad som anses passande eller rätt och riktigt; endast med ett förväntat utfall som ekonomiskt skulle gagna henne själv. - Helt och hållet blind för egna brister och tillkortakommanden; i total avsaknad av självkritik - och med en hårresande syn och krav på sina föräldrar som hon bl.a. anklagar för att inte ha ställt upp tillräckligt ofta som barnvakter åt hennes yngsta sladdbarn. – Och naturligtvis stora och iögonenfallande brister i genomförandet av sina planer: Bubbel, vinpimpling och psykofarmaka bidrar inte till något större mått av klarsyn, och har hon dessutom andra störningar så är ju fallet från det murkna elfenbenstornet bara en tidsfråga. - När hon sedan ska förklara sitt agerande blir det i form av nya påhittade anklagelser i form av övergrepp, psykisk misshandel och annat hon läst sig till - och som så mycket annat: totalt missuppfattat.

Ett försonande drag skulle kunna vara att hon - på sitt sätt - tycks värna om sina barn och vilja deras bästa. - Den enda verkliga förtvivlan jag kunnat spåra i hennes röst är då hon säger att äldsta dottern AB är så arg på att hennes mamma hålls inlåst och inte kan vara hemma och hjälpa henne med hennes små barn. – Då är det som om förlåten rämnar och hon för ett par korta sekunder kan se hela sin familjs tragiska situation – eller är det sin egen hon ser..? - AB har ju sagt sig hata sin mor och avslöjat att hon flera gånger tillfrågats om att ta livet av AP.

Hur botar man inpiskad elakhet – och varifrån kommer den? - Alla bortskämda barn blir inte elaka; de brukar i bästa fall bli lika generösa som sina föräldrar. - Var det en sådan generositet hon till varje pris ville uppnå..?

Du har helt rätt.

Hon upplever att hon är kränkt.

- Aki som lämnat henne och tom träffat någon ny.
- Ma & Pa som säger stopp till att lägenheten de köpt till henne och hennes barn förvandlas till
flyktingförläggning.
- Ma och Pa som säljer sommarstugan som hon påstår sig vill köpa.
- Killarna som vågade ifrågasätta hennes, enligt dom tilltvingade sexet.
- Lotta som sa ifrån när sexaffären kom på tal.

Osv, osv i all oändlighet.

Att allt verkar normalt för oss andra. Skit sker i livet och man har ingen rätt att kräva någonting av någon annan, är nog den vanligaste tanken när saker inte blir som man tänkt.

Så fungerar inte personlighetsstörda. De hämnas, de tjänar gärna en hacka på hämnden, de är sadistiska. Skrattar gärna åt offren och anser att alla andra är så jävla dumma och de själva gud fader.

Tips från coachen: Kränk för fan aldrig en personlighetsstörd. Dock, räkna aldrig med att du förstår vad som är kränkande. Tror du att du förstått något... spring av bara helvetet. ;-)
Citera
2017-07-05, 22:22
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramafikation
Kan någon hjälpa mig få ihop en sak. Polisen ringer till ett av hennes barn för att hämta henne så hon inte skall köra. Var det Julia?

Hur långt ifrån Granliden är det till Eskilstuna? Viktigare - var befann sig Julia när hon svarade? Hon verkade nämligen befunnit sig runt hörnet. Så uppfattade jag det iaf
Det var JMs äldsta dotter, AB, som JM till slut angav som en som polisen fick lov att ringa. Jag tror det är ca 6 mil mellan Granliden och E-tuna.
Citera
2017-07-05, 22:27
Medlem
Förhör i TR med rättsläkare Druid refererat av Ann-Sofie Sannemalm på SVT.se
Citera
2017-07-05, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Det har jag också funderat på. Akis försäkring via hans arbete borde veta vilka som är berättigade till ersättning. Men den summan är väl JM genom åtalet återbetalningsskyldig till. ?

Afa vill ha tillbaka sina pengar för att Johanna Möller skrivit på försäkran att ingt oegentligt skett. De anser, iom utredningen att något oegentligt skett och vill ha tillbaka sina pengar.

Pengarna till barnen är utbetalade helt korrekt enligt försäkringsavtalet. Så vitt jag sett så begär de inte tillbaka de pengarna för de är korrekt utbetalade enligt avtalet.

Tror jag... Det här caset är något av det rörigaste jag varit med om.
Citera
2017-07-05, 22:31
Medlem
EndastJag01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Ja, det är skumt om något. Han ska vara 25 år, dock har han varit här så länge att han haft en lägenhet i 5 år. När jag skriver att han haft en lägenhet i 5 år så vet jag inte hur många ställen han för övrigt har bott på.
Sedan att han kan språket så bra är märkligt. Inte för att det är omöjligt att lära sig svenska snabbt ens om man kommer från Afghanistan/Pakistan. Det känns bara inte som det är något han prioriterat.

Hmm, det skrivs mycket om hur gamla killarna Johanna hade sex med var. Men de ser ju faktiskt unga ut. Så pass att de (nästan) kunde varit barn till JJ.
Språket, det fetade...
Hade för länge sedan perser som studiekamrater. Det var precis efter revolutionen i Iran och de pratade i det närmaste perfekt svenska efter något år! Jag är djupt imponerad!
Citera
2017-07-05, 22:31
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Det har jag också funderat på. Akis försäkring via hans arbete borde veta vilka som är berättigade till ersättning. Men den summan är väl JM genom åtalet återbetalningsskyldig till. ?
Tror TC, Akis chef föll för JM. Finns 56 eller 58 samtal dem emellan bara på några veckor 2016 enligt FUP. Visst TC säger att det var för de skulle starta företag, men att han drog sig ur efter sexskandalen. Vad jag minns är dessa 56 samtal juli aug 2016 dock.

TC pressas även i förhör om han haft en sexuell relation med JM, något han förnekar.
Senast redigerad av Pandalina4 2017-07-05 kl. 22:40.
Citera
2017-07-05, 22:35
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FYRB
Afa vill ha tillbaka sina pengar för att Johanna Möller skrivit på försäkran att ingt oegentligt skett. De anser, iom utredningen att något oegentligt skett och vill ha tillbaka sina pengar.

Pengarna till barnen är utbetalade helt korrekt enligt försäkringsavtalet. Så vitt jag sett så begär de inte tillbaka de pengarna för de är korrekt utbetalade enligt avtalet.

Tror jag... Det här caset är något av det rörigaste jag varit med om.
Jag hoppas JM är skyldig att se till att dessa pengar tillfaller tvillingarna? Hon hävdar i FUP att pengarna gått åt till kläder förbrukningsvaror bilstolar eller liknande. Kan hon komma undan med det kanske?
Citera
2017-07-05, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Förhör i TR med rättsläkare Druid refererat av Ann-Sofie Sannemalm på SVT.se
Kom det inte ytterligare ett förhör där vi får veta att mätningar på alger i Hjälmaren gjorts jjust i augusti 2015. De kompletterande uppgifterna gör rättsläkarens tidigare skattningar ännu starkare, om jag inte missminner mig.
Citera
2017-07-05, 22:43
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FYRB
Skrivet av Pikkaboo 160619 ( inlägg 1022 ) i tråden " Kvinnlig chef på flyktingboende tvingade pojkar till sex " :

Är det inte anmärkningsvärt ändå att det är skrivet 5 - 6 v innan mordet på pappan? Flertalet verkar ha vetat hur personlighetsstörd hon är. Varför gjordes ingen stor undersökning gällande Akis död? Varför, om det nu är sant så finns det ingen utredning/dom om barnens död?

Varför fick hon ta emot barn eller ens ha ansvar försina egna fast det fanns uppenbara frågetecken med två trasiga drogmissbrukare i hennes egna familj?
Det fetade. Det är det många här som undrar. Hade JM någon hållhake på någon polis? Det är en fråga man kan ställa sig? Sedan här hela ditt inlägg både skrämmande och bekräftande läsning.
Citera
2017-07-05, 22:44
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Bra skrivet, tror kränkt å sviken är vad som driver JM. Hämd mot de som svikit å kränkt, pengar kommer på andra plats.
"Kränkt och sviken" får henne att vilja utkräva hämnd. - Men vem/vilka har kränkt och svikit henne? – I AP:s fall, t.ex, hade hon lovat att älska honom i nöd och lust men sedan varit otrogen flera gånger, såväl före som efter E-resan. – Vem är då kränkt? – Tror att det är något hon uppfinner för att hitta en anledning till att det är pengar hon är ute efter. – Och om hon upplevde sig kränkt och sviken av sin far: Varför gjorde hon det? – Kan inte se annat än att hon inte lyckades lura honom på... pengar. – Möjligen skulle man kunna spåra att hans avhysning för henne innebar en stor misstroendeförklaring; ett svek, men i AP:s fall är det svårt att se något liknande; möjligen att han inte drog in tillräckligt med pengar. När han renoverat klart huset de bodde i så att det skulle kunna säljas med vinst var hans saga all... Då var det bara ett par livförsäkringar som kunde utvinnas, och ett kortare giftermål blev vägen dit eftersom han flyttat.

Även de unga killar hon ville att MR skulle ta död på hade med hennes ekonomi att göra. Sexhistorien kom till pressens kännedom och hon blev omöjlig i flyktingbranschen. Kollegan LI:s avståndstagande från henne innebar för LI:s vidkommande hämnd i form av anonyma sms till hennes make, och det är här svårt att se annat än att det var JM som varit den svekfulla. – Alternativet är att JM upplever allt som svek mot sin egen person, dvs allt som på ett eller annat sätt (oavsett vilket) går henne emot; utgör ett bakslag och måste åtgärdas, vare sig det är pengar eller ett berättigat avståndstagande. – Vill inte utesluta detta, men ser ändå pengarna som den huvudsakliga drivkraften.

Lite tillspetsat: Alla hon kan tjäna pengar på är hennes vänner; alla hon sett till att barskrapa är svekfulla när pengarna tagit slut.
Citera
2017-07-05, 22:47
Medlem
EndastJag01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
"Kränkt och sviken" får henne att vilja utkräva hämnd. - Men vem/vilka har kränkt och svikit henne? – I AP:s fall, t.ex, hade hon lovat att älska honom i nöd och lust men sedan varit otrogen flera gånger, såväl före som efter E-resan. – Vem är då kränkt? – Tror att det är något hon uppfinner för att hitta en anledning till att det är pengar hon är ute efter. – Och om hon upplevde sig kränkt och sviken av sin far: Varför gjorde hon det? – Kan inte se annat än att hon inte lyckades lura honom på... pengar. – Möjligen skulle man kunna spåra att hans avhysning för henne innebar en stor misstroendeförklaring; ett svek, men i AP:s fall är det svårt att se något liknande; möjligen att han inte drog in tillräckligt med pengar. När han renoverat klart huset de bodde i så att det skulle kunna säljas med vinst var hans saga all... Då var det bara ett par livförsäkringar som kunde utvinnas, och ett kortare giftermål blev vägen dit eftersom han flyttat.

Även de unga killar hon ville att MR skulle ta död på hade med hennes ekonomi att göra. Sexhistorien kom till pressens kännedom och hon blev omöjlig i flyktingbranschen. Kollegan LI:s avståndstagande från henne innebar för LI:s vidkommande hämnd i form av anonyma sms till hennes make, och det är här svårt att se annat än att det var JM som varit den svekfulla. – Alternativet är att JM upplever allt som svek mot sin egen person, dvs allt som på ett eller annat sätt (oavsett vilket) går henne emot; utgör ett bakslag och måste åtgärdas, vare sig det är pengar eller ett berättigat avståndstagande. – Vill inte utesluta detta, men ser ändå pengarna som den huvudsakliga drivkraften.

Lite tillspetsat: Alla hon kan tjäna pengar på är hennes vänner; alla hon sett till att barskrapa är svekfulla när pengarna tagit slut.
Ja, precis så är det! Allt som inte går ens egen väg innebär en kränkning och då ska man ge igen (som barn gör)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in