2017-07-05, 11:41
Medlem
notknapparens avatar
Här är ett exempel på hur Missing People kan lyckas rädda livet (förmodligen) på en person som försunnit från en fest i skogen. Han hittades någon kilometer från festplatsen, medvetslös, efter 14 timmar.
http://www.expressen.se/tv/nyheter/brottscentralen/magnus-hittades-av-missing-people/

Nu är den här personens försvinnade inte på något sätt likt Patriks, med undantag att Patrik möjligtvis kan ha försvunnit ut i skog och mark.

Jag vet inte hur lång tid det tar för polisen att börja ett sök av en försvunnen vuxen person. Kanske man väntar en tid för att se om personen ändå hör av sig eller dyker upp?
Men i det här fallet fanns ju allvarliga varningsklockor redan från början
- depression, ev psykos
- försvinner från radarn plötsligt, i tomma intet.
- svarar inte , ringer inte åter som lovat
- telefon och kort orört ( vet inte om man kollade det direkt heller?)
- väska upphittad (måndag hittades den första, men identifierades den då tillhöra Patrik?)

Om man tittar på tiderna:

Citat:
Patriks väska blev hittad vid 19-tiden på måndagen. Då hade han inte anmälts som försvunnen.
Föräldrarna anmälde honom försvunnen natten mellan måndag och tisdag.
På onsdagen började Missing People leta i Hallsberg och det gjorde helikoptersök.
Först nästkommande helg satte polisen in hundar.
Filmen från stationen kom polisen till handa drygt en vecka efter hans försvinnande.
https://www.flashback.org/sp61135594

Först på onsdagen inleddes sök. Hundsök först 5-6 dagar efter försvinnandet. En hel vecka innan filmen kom fram.

Om Patrik skulle ha psykos (vilket verkar ha varit polisens teori), inkapabel att ta hand om sig själv, kan han vandrat långt in i skogen i sin förmodade förvirring. Han kan ha gömt sig någonstans, skadat sig, fastnat. Behov av vatten och mat och eventuellt vård för att överleva.
Även om man kan tänka sig att Patrik kan ha tagit självmord ganska omgående, kan man ju inte utgå från det och strunta i att söka.

Brukar det gå till så här? Brukar det ta så här lång tid?
Citera
2017-07-05, 14:20
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallinThrowAway
Ni snackade om en sammanfattning att lägga i trådstarten, här försökte jag mig på att göra en (säg gärna till om något är felaktigt eller saknas).

Till trådstarten.

Datum för försvinnandet tillagt i rubriken.

/Mod
Citera
2017-07-05, 17:47
Medlem
Från fb-gruppen Angående Patriks facebooksida så är det vi föräldringar som gjort en ändring för att skydda hans vänner då någon person medlem här inte drog sig för att lämna ut en väns namn här på sidan då hon spekulerat fram att P kunde vara där. Då har man verkligen gått över gränsen för det tillåtna.
Hur? Måste man inte ha lösenordet? Alternativet är väl om man vill ändra någons fb till en minnessida efter bortgång? Hade de lösenordet eller har de listat ut det?

En admin skrev att spekulationer på Facebook förstör polisens arbete. Arbetar polisen alltså fortfarande aktivt med detta?
Om det var samma eller annan admin svarade att polisen sköter dyk när en frågade om det hade dykts. Personen som frågade fick alltså inget svar på sin fråga.

Föräldrarna och admin beter sig väldigt märkligt tycker jag...
Citera
2017-07-05, 17:56
Medlem
zippzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemma97322
Från fb-gruppen Angående Patriks facebooksida så är det vi föräldringar som gjort en ändring för att skydda hans vänner då någon person medlem här inte drog sig för att lämna ut en väns namn här på sidan då hon spekulerat fram att P kunde vara där. Då har man verkligen gått över gränsen för det tillåtna.
Hur? Måste man inte ha lösenordet? Alternativet är väl om man vill ändra någons fb till en minnessida efter bortgång? Hade de lösenordet eller har de listat ut det?

En admin skrev att spekulationer på Facebook förstör polisens arbete. Arbetar polisen alltså fortfarande aktivt med detta?
Om det var samma eller annan admin svarade att polisen sköter dyk när en frågade om det hade dykts. Personen som frågade fick alltså inget svar på sin fråga.

Föräldrarna och admin beter sig väldigt märkligt tycker jag...

Hmm hur försvarar man det grabben är ju myndig och ingen vet ju säkert han kan ju hålla sig borta frivilligt ,återigen dom behandlar grabben som om han är ett barn !
Citera
2017-07-05, 19:04
Medlem
Folk verkar börja ifrågasätta filmen från stationen i Hallsberg också eftersom inget stämmer överens med kläder eller gång/stil hos någon med depression/psykos. Kläder kan han ju självklart ha bytt på tåget just för att han skulle bli svårare att känna igen.
Citera
2017-07-05, 20:16
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandpa
Jag fattar inte (liksom många andra) VARFÖR dom lägger ut en bild där Patrik gapar med hela ansiktet!
Är det det vi ska leta efter, alltså en blond kille som gapar hela tiden?

Eller vill föräldrarna göra narr av honom?

Han äter glass!
Leta efter en blond glassätande 22-åring med örhänge i vänster öra och stirrande blick! Han är hjulbent! Det är viktigt, att komma ihåg!
Citera
2017-07-05, 20:32
Medlem
nyduschad.tjejs avatar
Citat:
Folk verkar börja ifrågasätta filmen från stationen i Hallsberg också eftersom inget stämmer överens med kläder eller gång/stil hos någon med depression/psykos. Kläder kan han ju självklart ha bytt på tåget just för att han skulle bli svårare att känna igen.

Ja, hur säker kan vi vara på att det är han? Tycker att han ser ut att väga mer än 55 kg också. Fortfarande slank men inte 55 kg. När såg föräldrarna honom sista gången förresten? Kanske han lagt på sig något efter det. Undrar också varför föräldrarna vet hur mycket han väger. Tycker att jag läst att han inte haft psykiska besvär innan, så då antar jag att han inte haft anorexia, vilket annars skulle kunna förklara varför föräldrarna har koll på hans vikt. (Hans BMI ligger på 19, vilket klassas som normalvikt.)
Citera
2017-07-05, 20:58
Medlem
Liberty75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyduschad.tjej
Ja, hur säker kan vi vara på att det är han?

Intressant. Rätt tidigt i gruppen berättade pappan att Patrik var identifierad på filmen från Hallsberg. Varpå en medlem som så vitt jag minns inte tidigare uttalat sig sa: "Stämmer inte, kameran var ju så smutsig att ingen identifikation kunde göras." (Måste alltså varit någon som hade insikt i fallet). Pappan blev som jag upplevde det väldigt arg och sa att Patriks skolkompisar identifierat honom varpå den andra tystnade.

Jag lade det på minnet eftersom jag undrade vad det stod för.
Citera
2017-07-05, 21:29
Medlem
nyduschad.tjejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75
Intressant. Rätt tidigt i gruppen berättade pappan att Patrik var identifierad på filmen från Hallsberg. Varpå en medlem som så vitt jag minns inte tidigare uttalat sig sa: "Stämmer inte, kameran var ju så smutsig att ingen identifikation kunde göras." (Måste alltså varit någon som hade insikt i fallet). Pappan blev som jag upplevde det väldigt arg och sa att Patriks skolkompisar identifierat honom varpå den andra tystnade.

Ooooo det har jag missat! Mystiken tätnar.
Citera
2017-07-05, 21:42
Medlem
Liberty75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyduschad.tjej
Ooooo det har jag missat! Mystiken tätnar.

Ja, det var nog alldeles i början.

Sedan har jag tänkt på detta att föräldrarna var i Göteborg och delade ut och satte upp lappar enligt de själva. Eftersom jag var i Göteborg med jobbet just då och bodde på hotell i centrum, vid Drottningtorget, spanade jag runt. Såg inte en enda lapp uppsatt någonstans. Inte på Centralen heller.

Är det någon annan i Gbg som sett lappar?
Citera
2017-07-05, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75

Linsen var väldigt smutsig, så först kunde man inte identifiera vem det var på filmen, läste jag i face-b-gruppen. De skulle bearbeta/behandla filmen, för att den skulle bli tydligare och det har de nu alltså gjort, eftersom de lägger ut den. Man ser inte perfekt, men man ser gångstil och rörelsemönster.
Citera
2017-07-05, 22:09
Medlem
Citat:

Det tog ju några minuter efter att P avslutat samtalet med sin mor innan han klev av tåget. Är det bekräftat att han SATT kvar hela tiden? Annars kan det ju vara möjligt att han gick in på toaletten o bytte kläder under de minutrarna som han var kvar på tåget? Dock är jag tämligen säker på att han inte är i livet. Tror tyvärr att det var självvalt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in