2017-07-05, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Barnatro var ordet, vilket är särskilt hjärtnupet från någon som kan vara så salt i övrigt.
Ordet barnatro var i likhet med korgossar och sällsynta hedersmän hämtat från ett av de många inlägg där du uttryckt din häpnad över blotta tanken på att OU-ansvariga skulle kunna avstå frestelsen att använda väljarbarometrar till politisk aktivism.

Citat:
Påstår du verkligen att det finns en enda mätning som inte är manipulerad?
Alla opinionsmätningar är manipulerade.

Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Sveriges urspårade invandring började med Bildtregeringen vika sig för Westerberg, sedan dess har det varit pest eller kolera. Med Reinfeldt utvecklades politiken till nivå Ebola.
Nja, det började med Palmes mångkulturbeslut samt att han på eget bevåg öppnade luftbro till Chile för att skeppa Pinochetflyktingar till Sverige. När han återkom till makten -82 bar det fort av utför igen och fortsatte utför ända till Luciabeslutet 1989. Man bör rimligen förstå att om sossarna tvingades fatta ett panikbeslut 1989 för att släcka ner en invandring som eskalerat till ohållbara nivåer, så måste de som haft makten över invandringspolitiken 1982-89 rimligen ha gjort något dumt för att vi skulle hamna där. Men skit samma, det är ett ämne för en annan tråd.

Citat:
SD hålls nere i mätningarna pga effekten ett starkare SD skulle ha på övriga partiers triangulering
Du talar som att trianguleringen aldrig hände. M och S lade om sin invandringspolitik för länge sedan. Det är snart 2 år sedan nu som Löfven och en gråtande Romson höll presskonferens. Menar du att SD=25% (Sentio) skulle vara ojojojoj nu måste vi triangulera genast, men SD=20% (Novus, Demoskop) är äsch, 20% är ju ingenting, vi kör på som förut? De blev skraja redan vid 10%...
Senast redigerad av CrispyKreem 2017-07-05 kl. 16:32.
2017-07-05, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Här har vi en person som uppenbarligen är dåligt påläst om PK, dess makt över sinnen och politiken. Och framför allt deras metoder. Därmed inte sagt att Wodoslafski en gång i månaden stormar in på opinionssintituten att begära en sänkning av SDs siffror. Men kanske är det Erlanders tid du refererar till?

Återigen! Varför köper Marxismens högkvarter Metro in Yougov. Och varför skriver Santesson kolumner som skulle göra Jomshof grön av avund?

Varför klarar inte PK och dess makt över sinnen och politiken av att styra upp Metro och Santesson?

Citat:
Nu har jag fått vatten på min kvarn när tex tom Sifo ser anledning att revidera sin sätt att mäta opinionen. Man lyckades ända hit, men nu får man ta ett myrsteg i verklighetens riktning. Hade man trott att man skulle komma undan även efter valet, eller helt enkelt bara stenhårt trott på sina siffror, hade man förstås fortsatt att göra som tidigare - dvs ingenting alls.

Sifos mätning med den nya revideringen i Juni 2017 visade 18.0 på SD vilket var 2.8%-enheter ifrån snittet för samtliga institut (Sifo inkluderat).
Det betyder att Sifos gap till övriga institut är betydligt större med den nya mätrmetoden än det var under de 14 månaderna mellan september 2014-december 2015.
Just i december 2015 så var skillnaden bara 2,3%-enheter mellan Sifo och de övriga instituten. Motivet till Varför Sifo mitt under brinnande flyktingkris visade all-time high för SD när de istället hade en gyllene chans att visa hur varmhjärtade svenskarna var är fortfarande höljt i dunkel.
2017-07-05, 16:28
Medlem
Nja.

Nivå 1/beginner är att vara allmänt blåögd och tro att världen är ärlig.

Nivå 2/intermediate är att tro att allt är en enda stor konspiration, att alla har onda avsikter och injicerar alla sina dagliga handlingar med fanatisk politisk aktivism, samt att man är jete-intäligänt om man hela tiden misstänkliggör allt och avfärdar alla som säger emot som naiva. Man kan ju inte sänka garden liksom, hur skulle det se ut? En tuff och smart kille håller alltid kniven mot strupen på allt som rör sig.

Nivå 3/advanced är att man lärt sig uppfatta nyanser, förstått att allt inte är svartvitt, och byggt upp förmågan och omdömet att skilja misstankar med substans från hjärndöd paranoia.

Ha det så kul på nivå 2, du lär bli fast där ett tag.

Citat:
Som om Sverige inte hade nog av relativiserande batiktanter och metrogubbar.

Jag tror att Crispy menade att du skulle kämpa för att kravla dig upp på nivå 3 och inte ,som du antyder, att du skulle falla ner till nivå 1.
2017-07-05, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Återigen! Varför köper Marxismens högkvarter Metro in Yougov. Och varför skriver Santesson kolumner som skulle göra Jomshof grön av avund?

Varför klarar inte PK och dess makt över sinnen och politiken av att styra upp Metro och Santesson?

Och varför visar Sifo inte 10% på SD...jo, därför det skulle bli helt uppenbart. Man kan inte manipulera eller hjärntvätta folk med uppenbara lögner.

Återigen...säger inte att det är så men det går heller inte avskriva som BEFÄNGDA konspirationsteorier.
2017-07-05, 16:38
Medlem
Citat:
Återigen! Varför köper Marxismens högkvarter Metro in Yougov.

Det drar klick och det finns inga andra att tillgå för en billig summa pengar? Metro är ett särfall, dock, en outlayer. Men jag hävdar heller inte att varje opinionsmätare är manipulerad. Jag menar att de svenska instituten befinner sig på sin inkompetensnivå (eller ska vi kalla det komfortzon?) så länge de bara kan dvs så länge de kommer undan med det. Som vi vet har varken yougov eller Sentio fått vara med i sammanräkningar utförd av MSM. Så länge MSM ägnat sig åt att misskreditera Sentio och Yougov (och gissa varför) har man väl tyckt att man gjort vad man kunnat.

Citat:
Och varför skriver Santesson kolumner som skulle göra Jomshof grön av avund?
Det får stå för dig, jag har sett en ängslig storstadsliberal som ca 2 år försent förnumstigt har anpassat sig efter åsiktskorridoren och har förvisso har varnat för svårigheten att mäta SD (vilka förvisso är reella - men inte omöjliga att lösa) mest i sammanhanget att man måste veta hur stora de är allvar, för att riktigt kunna bekämpa dem. Han är verkligen ingen hjälte i min bok. Duktig marknadsförare dock. Alltid lurar han några svagsinta.

Citat:
Sifos mätning med den nya revideringen i Juni 2017 visade 18.0 på SD vilket var 2.8%-enheter ifrån snittet för samtliga institut (Sifo inkluderat).
Det betyder att Sifos gap till övriga institut är betydligt större med den nya mätrmetoden än det var under de 14 månaderna mellan september 2014-december 2015.
Just i december 2015 så var skillnaden bara 2,3%-enheter mellan Sifo och de övriga instituten. Motivet till Varför Sifo mitt under brinnande flyktingkris visade all-time high för SD när de istället hade en gyllene chans att visa hur varmhjärtade svenskarna var är fortfarande höljt i dunkel.
Cherry-picking igen. Eller selektiv faktainhämtning, som vi skulle säga på svenska
2017-07-05, 16:50
Medlem
Citat:
Nja.

Nivå 1/beginner är att vara allmänt blåögd och tro att världen är ärlig.

Nivå 2/intermediate är att tro att allt är en enda stor konspiration, att alla har onda avsikter och injicerar alla sina dagliga handlingar med fanatisk politisk aktivism, samt att man är jete-intäligänt om man hela tiden misstänkliggör allt och avfärdar alla som säger emot som naiva. Man kan ju inte sänka garden liksom, hur skulle det se ut? En tuff och smart kille håller alltid kniven mot strupen på allt som rör sig.

Nivå 3/advanced är att man lärt sig uppfatta nyanser, förstått att allt inte är svartvitt, och byggt upp förmågan och omdömet att skilja misstankar med substans från hjärndöd paranoia.

Ha det så kul på nivå 2, du lär bli fast där ett tag.

Jag tror att Crispy menade att du skulle kämpa för att kravla dig upp på nivå 3 och inte ,som du antyder, att du skulle falla ner till nivå 1.
Att förstå varför mina meningsmotståndare och, framför allt, onda politiska fiender med inflytande beter sig ont och korkat får andrarangsfigurer syssla med (eller för den delen, historiker), min huvudsakliga uppgift är att verka för att få bort dem så att de inte kan fortsätta sitt skadliga värv. Det gör jag här, men främst i den verkliga världen. I dagens läge finns ingen anledning till relativisering, för det är relativisering som propagandametod som har dödat det Sverige vi kände till. När då före detta moderater och relativiserar lite till , är det inte så underligt att man blir förvånad (milt uttryckt). Men något jag har lärt mig här, och i verkligheten, det är att man kan alltid relativisera lite till. Jag föredrar därför för tydlighetens och ärlighetens skull numera att fördöma. Precis som jag alltid fördömt pederaster och tjuvar. Det är konceptuellt ingen skillnad.
Senast redigerad av Fnysington 2017-07-05 kl. 17:05.
2017-07-05, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Alla opinionsmätningar är manipulerade.

Bra. Det är steg ett. Behåll nu den tanken i allt du skriver i fortsättningen. ALLA mätningar är manipulerade, i den meningen att det är människor som tolkat, viktat, antagit, extrapolerat siffror. Det är inte fråga om att läsa av en objektiv termometer och inte ljuga om resultatet.

Dessa människor lever i samma samhälle som resten av oss - ja, generellt tillhör de förstås storstadsbubblan, med allt det innebär av tidsanda och politiska föreställningar. De har samma sociala kontext som yrkeskårer som akademiker, journalister och tjänstemän som alla frångått konsekvensneutraliteten i förskräckande hög utsträckning.

Lägg till det faktum att SAMTLIGA betalande uppdragsgivare (tills nyligen Sentio), INKLUSIVE myndighets- och kommunsverige drivit ständig kampanj mot SD, där insatserna och tonläget varit högsta tänkbara.

OCH att SD inte bara är normalt svåra att höfta med viss godtycklighet - utan erkänt svåra och alltså befinner sig i ett unikt stort spann av gissningar.

Vilken slutsats drar du av detta, vad gäller den mänskliga faktorn och därmed mänsklig bias på utförarsidan som felkälla i SD-skattningar?
2017-07-05, 17:00
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
En kommentar angående SD och dess stöd i opinionen, ingen fakta här, bara en betraktelse, sann eller falsk: Jag har i regnet följt Almedalen. Ett flertal betraktare har nu sagt att SDs stöd ligger på 20%. Inte mindre, eller mer, inte att det finns motstridiga data, utan man ska ges intrycket att SD ligger på precis 20%. Som för tillfället verkar vara den PK-marinerade delen av befolkningens komfortzon. På samma sätt som PK lägger sig i komfortzonen vad gäller SD gör man precis likadant vad gäller C, vilket i det fallet gör att man gärna redovisar deras högsta siffror och man berättar med glad röst vilken enorm potential C har att ta ytterligare röster (främst från M förstås). Det är så oförblommerat och så partiskt att man undrar om man på respektive håll kommit överens om vad man ska säga.

Edit: Såg nu att Smothman kommenterat det hela, kanske bättre än vad jag lyckades göra

Nej då, tycker båda våra kommentarer kompletterade varandra väl, lite olika infallsvinklar bara. Det är ju inte någon kommentartävling vi ägnar oss åt i denna tråd... Märker dock att jag börjar bli alltmer irriterad och sne' på PK-medias och olika PK-experters "sanningar" och deras gränslösa behov av att sprida dessa "sanningar" som om vore de huggna i sten. Möjligen gör jag mig själv skyldig till samma sak eftersom jag hävdar att den frustration, ilska och vrede som finns i landet nu kommer att resultera i att SD inte kommer att få under 30% i nästa års val (30,4% är min gissning).

När t ex Sören Holmberg säger i direktsändning på SVT Forum att den undersökning de genomfört på Göteborgs Universitet? visar att SD:s potential är runt 20% och att ingenting visar att de skulle kunna bli största parti, då märker man hur otroligt "tillrättalagt" allting är - det man säger, det VET man minsann eftersom man genomfört mycket svåra statistiska beräkningar och enormt avancerade ekvationer månader i sträck... Också mycket passande att allt detta sänds i SVT.

Jag tror du har helt rätt: mainstream medierna kommer att upprepa sig varje gång det kommer en OU att SD "nu befäst sin roll som ett 20-procents parti". Sant eller inte, skit samma, det gäller att cementera SD på 20% nu så att tittarna, lyssnarna och läsarna ska förstå att SD är och förblir högst ett 20-procents parti. Allt annat är ljug. Men hur ska medierna och "experterna" spinna detta om Novus, Sifo och andra OI börjar redovisa SD-siffror på 23, 24 eller kanske t o m 25% innan valet? Så länge OI visar 20, 21 eller 22% kan man ju lite slarvigt kalla SD för ett 20-procents parti, men går det verkligen om mätningarna börjar visa 23, 25 eller 26%?

För övrigt är jag fullt och fast övertygad om att min gissning på att SD kommer att få 30% i valet 2018 kommer att visa sig vara långt mycket korrektare än Sören Holmbergs vetenskapligt framtagna siffra på 20%.
Senast redigerad av Smoothman 2017-07-05 kl. 17:25. Anledning: Förtydligande
2017-07-05, 17:53
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Och varför visar Sifo inte 10% på SD...jo, därför det skulle bli helt uppenbart. Man kan inte manipulera eller hjärntvätta folk med uppenbara lögner.Återigen...säger inte att det är så men det går heller inte avskriva som BEFÄNGDA konspirationsteorier.

Det är väl just med uppenbara lögner man försöker hjärntvätta folk enligt tråden. Det enda beviset som finns på att Sifo manipulerar siffror är ju att de visar alldeles för låga siffror på SD i förhållande till Sentio och Yougov. Det har ju stundtals skilt nästan 10%-enheter i mätningarna. Vilket avstånd mellan institutens SD-mätningar tror du att Sifo har bedömt är riskfritt innan någon utanför alla Mensa-medlemmar i denna tråd har fattat galoppen. 15%-enheter? 20%-enheter?

Citat:
Och varför visar Sifo inte 10% på SD...jo, därför det skulle bli helt uppenbart. Man kan inte manipulera eller hjärntvätta folk med uppenbara lögner.Återigen...säger inte att det är så men det går heller inte avskriva som BEFÄNGDA konspirationsteorier.

Där skiljer vi oss uppenbarligen åt eftersom jag anser att det är en befängd konspirationsteori ifall man:

1. Tror att Metro köper in Yougov och visar 28,8% på SD med syftet att det inte skall vara alltför uppenbart att SD:s opinionssiffror manipuleras.

2. Att Santesson med sina alster försöker göra det mindre uppenbart att Demoskop manipulerar opinionssiffrorna.
Senast redigerad av Ockhamsrazor 2017-07-05 kl. 18:34.
2017-07-05, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Bra. Det är steg ett. Behåll nu -
Nej, jag tänker inte följa din snitslade övertalningsbana, du får fixa utlopp för det där på annat håll. Starta en sekt, odla fram gula Minions, kräng begbilar eller dylikt.

Premissen för ditt fortsatta resonemang faller direkt eftersom jag redan redogjort för min syn på rågången mellan opinionsbildning och opinionsmätningar och att jag tror att de håller isär det på samma sätt som jag gör. Jag har återkommande gett exempel på när detta bevisligen har hänt, som t.ex. att f.d. UM-chefen Carl Melin bet ihop och släppte mätningar varje dag under valspurten 2010 där SD låg över 7% trots att asylaktivism och SD-hat är såväl hans som hans forna beställares livsluft.

Ditt resonemang bygger på en falsk ekvivalens mellan opinionsbildning och opinionsmätningar, och utifrån det har du konstruerat nåt jävla smatterband av anal beads som löper ungefär eftersom både opinionsmätningar och opinionsbildning sköts av människor och eftersom människor lever i ett samhälle och eftersom samhället har en storstadsbubbla och eftersom storstadsbubblan är full av akademiker och journalister som sysslar med politisk aktivism och eftersom vi vet hur lömska såna figurer är och eftersom statistiker är akademiker och eftersom såna umgås med journalister som är politiska aktivister så bla bla bla bla... och eftersom allt sitter ihop i en gordisk knut så har jag till slut inget annat val än att acceptera att opinionsinstitut är Maria Ferms politiska agenda förklädd till statistiker. Annars måste jag gå runt med alla dessa kulor i röven tills jag kapitulerar.

Med risk för att upprepa mig: Det faktum att du ser hela sfären av media+opinionsinstitut+7K+etablissemang som en enda stor formbar aktivistarmé av legoknektar utan yrkesheder, moral eller skrupler säger något om dig, inte om opinionsinstituten.

Det gäller för övrigt alla er som tycker ni är så balla för att ni inte litar på något eller någon, och lever efter devisen "hellre gardera sig med att dela ut 100 falska anklagelser än att en enda gång bli ertappad med att ha varit naiv". Vad ska det föreställa för framtidshopp? Det Sverige som vi berövades och vill återskapa hade ett fundament som stavades TILLIT. Tillit behöver vara ömsesidig för att fungera, så även om man med all rätt känner sig sviken och överkörd av etablissemanget måste man försöka upprätthålla nåt jävla spår av generositetsprincip ibland. Även om man så lyfter bort varenda invandrare från Sverige så kommer det som återstår inte att likna Sverige så länge det befolkas av foliehattar som sitter i prepperkällare och avfärdar allt de hör som propaganda. Sticker ut huvudet ibland och muttrar om oss som går runt utan hjälm "såååå naiiiiiva..." Det vore inte Sverige, bara ännu ett muterat Skitsverige.

Citat:
Och varför visar Sifo inte 10% på SD...jo, därför det skulle bli helt uppenbart. Man kan inte manipulera eller hjärntvätta folk med uppenbara lögner.
Mm, men då återstår ju bara ett ganska litet spann som börjar ovanför osannolikt lågt och slutar vid mitt i prick, för litet för att kunna användas som något slags psykvapen eller att spränga hjulen av någon bandvagn. Det som återstår räcker på sin höjd till att generera mild besvikelse bland SD-anhängare, typ "attans, nåja det blir bättre nästa månad". Varför skulle de ens lägga energi på att skjuta med en sån ärtpistol?
Senast redigerad av CrispyKreem 2017-07-05 kl. 18:13.
2017-07-05, 18:25
Medlem
Citat:
Det drar klick och det finns inga andra att tillgå för en billig summa pengar?

Nu får du väl bestämma dig! Har Metro som huvudsyfte att tjäna pengar eller att sänka SD? Varför vill inte de andra medierna som beställer undersökningar dra klick? Är Yougov billigare än andra opinionsinstitut? Är de billigare för att de inte orkar göra det digra jobbet att manipulera om SD:s siffror? Är Metro/Yougov den decoy som skall dra uppmärksamheten ifrån den stora opinionsbluffen? Som vanligt uppstår många frågor.

Citat:
Det får stå för dig, jag har sett en ängslig storstadsliberal som ca 2 år försent förnumstigt har anpassat sig efter åsiktskorridoren och har förvisso har varnat för svårigheten att mäta SD (vilka förvisso är reella - men inte omöjliga att lösa) mest i sammanhanget att man måste veta hur stora de är allvar, för att riktigt kunna bekämpa dem. Han är verkligen ingen hjälte i min bok. Duktig marknadsförare dock. Alltid lurar han några svagsinta.

Visst! För 2014 så var ju åsiktskorridoren död eller hur?

Citat:
postat av OckhamsRazor

Citat:
Postat av Fnysington
Cherry-picking igen. Eller selektiv faktainhämtning, som vi skulle säga på svenska

Nja! Det var ju inte så mycket cherrypicking som ifrågasättande av din tes om att SD skall hållas ner mellan valen. Enligt den tidsaxel jag presenterade så vill Sifo:

1. Pumpa upp SD strax innan valet 2014 (motiv oklart)
2. Visa som högst siffra på SD 14 månader EFTER valet. (motiv oklart)
3. Pumpa upp SD strax innan valet 2018 (motiv oklart)

Är det tänkt att folk under tiden januari 2016 till juni 2017 skall försättas i någon sorts "detgårdåligtförSDsåjagkaninteröstapådemförtrollni ng" som de sedan inte kan bryta under den 2 1/2-årsperiod där SD enligt Sifo visar en starkt uppåtgående trend?
Senast redigerad av Ockhamsrazor 2017-07-05 kl. 18:32.
2017-07-05, 18:39
Medlem
Citat:
Det är väl just med uppenbara lögner man försöker hjärntvätta folk enligt tråden. Det enda beviset finns på att Sifo manipulerar siffror är ju att de visar alldeles för låga siffror på SD i förhållande till Sentio och Yougov. Det har ju stundtals skilt nästan 10%-enheter i mätningarna. Vilket avstånd mellan institutens SD-mätningar tror du att Sifo har bedömt är riskfritt innan någon utanför alla Mensa-medlemmar i denna tråd har fattat galoppen. 15%-enheter? 20%-enheter?

Dä skiljer vi oss uppenbarligen åt eftersom jag anser att det är en befängd konspirationsteori ifall man:

1. Tror att Metro köper in Yougov och visar 28,8% på SD med syftet att det inte skall vara alltför uppenbart att SD:s opinionssiffror manipuleras.

2. Att Santesson med sina alster försöker göra det mindre uppenbart att Demoskop manipulerar opinionssiffrorna.

Det är inte min bedömning att skribenter i denna tråd tycker det är uppenbara lögner för folket, utan uppenbara lögner för den insatte.

1. Tycker du SVT har en dragning åt vänster/kulturmarxistiskt håll? Om Ja....varför i helvete rapporterar dom ibland om negativa saker med invandringen? För att vilseleda såklart och ge sken av att man inte har nån agenda.

2. Så bara för att han skriver om SD i neutrala ordalag skulle det ge 100% stöd åt hans neutralitet? Hört talas om ulv i fårakläder? ANTAGLIGEN är han neutral men man kan inte på hans alster dra slutsatsen åt något håll.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in