2017-07-05, 13:37
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Sören Holmberg säger på SVT Almedalen att SDs potential ligger runt 20%, enligt en ..SIfo mätning. (och inte kan bli största parti) Thi thi.

https://www.svtplay.se/video/14204140/svt-forum/svt-forum-almedalen-5-jul-09-30?start=auto&tab=senaste
runt 5 h

Har ofta gillat att lyssna på Sören Holmberg, men jösses, här är han ute och cyklar riktigt ordentligt. Att dessutom hänvisa till en Sifo-undersökning visar att han nog bör överväga att gå i pension inom en inte alltför avlägsen framtid. Potential runt 20%? Sa inte "de lärde" exakt samma sak när SD låg på 5% och 10% i opinionsmätningarna? Då var 5 och 10 procent minsann "taket" för SD. Vad fan vet dessa clowner om "potential"? Att överhuvudtaget ens börja spekulera i "potential" kräver ju att man vet vad som händer i framtiden, och hur väljarna eventuellt kommer att reagera på framtida händelser. Det kräver också att man har kännedom om en mängd olika parametrar. Men t o m då är det i praktiken omöjligt att tala om ett partis "potential", "tak" och "gräns". Holmberg gör sig till åtlöje.
Senast redigerad av Smoothman 2017-07-05 kl. 13:43. Anledning: Tillägg
2017-07-05, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenab
Det har varit lite dålig stämning i tråden så jag har inte följt den så noga men här är 42 sidor av lite svårbegriplig statistik, som jag tror, inte har kommenterats, här ännu.

https://www.kantarsifo.se/sites/default/files/reports/documents/kantar_sifo_startskott_infor_valet_2018.pdf

Vad jag ser är, att SD har konsoliderat sin ställning som ett stort parti, med en stabil kärna på 14-15 %
Bara S har en större stabil kärna.

Det framgår också att det verkar som om det enda väljarflödet för SD är via M. Det tror jag inte ett ögonblick på. EU skeptiker kan mycket väl gå direkt från Mp till SD. Välfärdsentusiaster kan mycket väl gå från V eller S direkt till SD.

Det där med "hemskhet" förstår jag inte alls.
En kommentar angående SD och dess stöd i opinionen, ingen fakta här, bara en betraktelse, sann eller falsk: Jag har i regnet följt Almedalen. Ett flertal betraktare har nu sagt att SDs stöd ligger på 20%. Inte mindre, eller mer, inte att det finns motstridiga data, utan man ska ges intrycket att SD ligger på precis 20%. Som för tillfället verkar vara den PK-marinerade delen av befolkningens komfortzon. På samma sätt som PK lägger sig i komfortzonen vad gäller SD gör man precis likadant vad gäller C, vilket i det fallet gör att man gärna redovisar deras högsta siffror och man berättar med glad röst vilken enorm potential C har att ta ytterligare röster (främst från M förstås). Det är så oförblommerat och så partiskt att man undrar om man på respektive håll kommit överens om vad man ska säga.

Edit: Såg nu att Smothman kommenterat det hela, kanske bättre än vad jag lyckades göra
2017-07-05, 14:33
Medlem
SD "stabilt" på 20%, M ner och C upp ehh eller hur är det nu egentligen?

Socialdemokraterna: 27 procent (+0,3 sen i juni)

Vänsterpartiet: 8 procent (-0,9 sen i juni)

Miljöpartiet: 4,9 procent (+0,8 sen i juni)

Moderaterna: 15,7 procent (-2,5 sen i juni)

Liberalerna: 6,7 procent (+1,9 sen i juni)

Kristdemokraterna: 2,6 procent (+/-0 sen i juni)

Centerpartiet: 11,9 procent (+0,9 sen i juni)

Sverigedemokraterna 20,1 procent (-0,1 sen i juni)

Feministiska initiativ: 1,8 procent (-0,8 sen i juni)

Källa: Expressen/Demoskop

Citat:
I samma mätning tar de tillbakapressade Liberalerna det största klivet framåt. Partiets väljarstöd ökade i juli med hela 1,9 procentenheter jämfört med föregående månad till 6,7 procent.

Samtidigt fortsätter medvinden för Centern vars väljarstöd ökade med ytterligare nära 1 procentenhet till 11,9 procent, medan Kristdemokraternas väljarstöd var oförändrat på 2,6 procent.

https://unvis.it/di.se/nyheter/ny-matning-m-stodet-pa-traskniva
Senast redigerad av Fnysington 2017-07-05 kl. 14:36.
2017-07-05, 14:41
Medlem
Citat:
SD "stabilt" på 20%, M ner och C upp ehh eller hur är det nu egentligen?

Socialdemokraterna: 27 procent (+0,3 sen i juni)

Vänsterpartiet: 8 procent (-0,9 sen i juni)

Miljöpartiet: 4,9 procent (+0,8 sen i juni)

Moderaterna: 15,7 procent (-2,5 sen i juni)

Liberalerna: 6,7 procent (+1,9 sen i juni)

Kristdemokraterna: 2,6 procent (+/-0 sen i juni)

Centerpartiet: 11,9 procent (+0,9 sen i juni)

Sverigedemokraterna 20,1 procent (-0,1 sen i juni)

Feministiska initiativ: 1,8 procent (-0,8 sen i juni)

Källa: Expressen/Demoskop

https://unvis.it/di.se/nyheter/ny-matning-m-stodet-pa-traskniva
Hur länge orkar AKB fortsätta? Det måste komma ett nytt kuppförsök snart i god tid före kongressen i höst. Kristersson har börjat profilera sig med uttalande om hur mycket han hatade DÖ, och även Johan Forsell profilerar sig en hel del på Twitter. Det är nog snart dags.
2017-07-05, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Sista ordet är att OI:s motivation är en onåbar black box för tråden. Allt från explicit beställda manipulationer till tårdrypande ärligt omdeveten bias är möjligt. Konspirationsteorin att en specifik yrkeskår befolkats av sällsynta hedersmän av omutlig vandel, blir dock svårsåld.
Jag ser inget svårsålt där, men som man känner andra känner man sig själv.

För mig går en rågång mellan hetlevrad opinionsbildning och kalla fakta. Opinionsbildning är en vild retorisk kampsport där de flesta medel är tillåtna, från övermåttan målande bildspråk till skamlösa argumentationsfel. Det ligger även inom spelreglernas ramar att välja och vraka bland mätningar och rapporter som stödjer den egna saken – det är upp till motståndarna att vara så vakna och förberedda att de med ett snabbt nacksving kan lägga ner en lömsk asylkramare som använder en cherrypickad SOM-mätning från 2012 för att påskina att invandringsmotståndet inte har minskat, när alla dagsaktuella mätningar säger motsatsen.

Men efter cherrypicking går en skarp gräns. Man meckar och trixar inte med enskilda mätningars integritet. Inom den ramen måste allt få ligga som det ligger. Om jag bossade över en opinionsmätning och det visade sig att V hade chockrusat till 10% den aktuella månaden skulle jag förvisso vända mig mot innertaket och skrika ut en lång harang av onämnbara invektiv, men därefter skulle jag vidarebefordra de 10% intakta. Vad annars? Därför har jag inga som helst skäl till tvivel när Peter Santesson säger "Sitter styrda trixare och friserar partiernas resultat i mätningarna för att passa makthavarna? Redan misstanken är för mig befängd och horribel. Aldrig!"

Det finns absolut ingenting exceptionellt dygdefullt i att hålla fingrarna i styr i det aktuella sammanhanget. Det är inte ens klapp-på-huvudet-duktigt ā la lämna upphittad plånbok till polisen. Det faller under rena självklarheter. Vanligt grundläggande folkvett som kan förväntas av vuxna individer i yrkesutövandet, på samma sätt som andra självklarheter som att man inte använder personalrummets mikrovågsugn som toalett. De flesta normalt funtade individer kan separera elastiskt från icke-elastiskt, som att en boxare får spöa skiten ur motståndaren men är absolut förbjuden att bära hand på domaren, trots att båda befinner sig i ringen.

Ungefär där blir diskussionen märklig dissonant, eftersom dessa självklarheter enligt din måttstock är på rena sagonivån och uppåt väggarna osannolika. Du hånflinar åt blotta tanken på att det finns vissa saker man inte gör och att vanlig basic yrkesheder existerar i den verkliga världen. Endast en hypotetisk kull av laboratorieframställda, genmanipulerade, oskuldsfulla korgossar med inympad barnatro och etik och moral på nivåer som aldrig existerat naturligt hos homo sapiens skulle kunna hålla sig för fina för att tweaka mätningar efter egna och andras önskningar. "Sällsynta hedersmän av omutlig vandel", what the fuck pratar du ens om?

Det väcker onekligen frågor om vad du lever i för mörk helvetesvärld av idel skrupelfria psykopater, hobby-machiavellis och hala ormar i gräset där endast helgonförklarade superhjältar skulle avhålla sig från att manipulera opinionsmätningar. Det låter som att miljöombyte vore att rekommendera. Detta förutsatt att helvetesvärlden av skrupelfrihet är extern, förstås.
2017-07-05, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det väcker onekligen frågor om vad du lever i för mörk helvetesvärld av idel skrupelfria psykopater, hobby-machiavellis och hala ormar i gräset där endast helgonförklarade superhjältar skulle avhålla sig från att manipulera opinionsmätningar.
Här har vi en person som uppenbarligen är dåligt påläst om PK, dess makt över sinnen och politiken. Och framför allt deras metoder. Därmed inte sagt att Wodoslafski en gång i månaden stormar in på opinionssintituten att begära en sänkning av SDs siffror. Men kanske är det Erlanders tid du refererar till? Crispy är en person som uppenbarligen fortfarande tror att SD är ett parti som andra och att invandringspolitik är ett politiskt område som andra och att opinionsmätningar är till för att spegla verkligheten.
2017-07-05, 15:19
Medlem
Citat:
Här har vi en person som uppenbarligen är dåligt påläst om PK, dess makt över sinnen och politiken. Och framför allt deras metoder. Därmed inte sagt att Wodoslafski en gång i månaden stormar in på opinionssintituten att begära en sänkning av SDs siffror. Men kanske är det Erlanders tid du refererar till? Crispy är en person som uppenbarligen fortfarande tror att SD är ett parti som andra och att invandringspolitik är ett politiskt område som andra och att opinionsmätningar är till för att spegla verkligheten.
Åh, tack! Det där "pk" var nytt och okänt för mig, det måste jag verkligen läsa på om.
2017-07-05, 15:21
Medlem
Citat:
Åh, tack! Det där "pk" var nytt och okänt för mig, det måste jag verkligen läsa på om.
Man tackar För du verkar lite naiv. Jag minns när du hävdade att Reinfeldt och moderaterna inte kunde anklagas för att vara delaktiga i att ha satt Sverige i skiten. Då försvann min respekt för dig och dina förmenta kunskaper om PK.
Senast redigerad av Fnysington 2017-07-05 kl. 15:24.
2017-07-05, 15:41
Medlem
Dom flesta här är väl överens om att etablissemanget (msm,7-klövern) hatar SD över allt annat och ljuger/mörkar ogenerat. Varför är det en befängd konspirationsteori att vissa OI's delar den åsikten och därmed har svårt att uppträda professionellt? Tror inte topparna i Sifo är så jävla korkade att de inte redan för flera år sedan insåg att deras metod var uråldrig. Men tog tills valet började närma sig för att ändra den en smula så man inte står med byxorna nere (eller snarare helt utan byxor) den 9e september 2018.
Senast redigerad av Djimmie 2017-07-05 kl. 15:45.
2017-07-05, 15:46
Medlem
Citat:
Man tackar För du verkar lite naiv.
Nja.

Nivå 1/beginner är att vara allmänt blåögd och tro att världen är ärlig.

Nivå 2/intermediate är att tro att allt är en enda stor konspiration, att alla har onda avsikter och injicerar alla sina dagliga handlingar med fanatisk politisk aktivism, samt att man är jete-intäligänt om man hela tiden misstänkliggör allt och avfärdar alla som säger emot som naiva. Man kan ju inte sänka garden liksom, hur skulle det se ut? En tuff och smart kille håller alltid kniven mot strupen på allt som rör sig.

Nivå 3/advanced är att man lärt sig uppfatta nyanser, förstått att allt inte är svartvitt, och byggt upp förmågan och omdömet att skilja misstankar med substans från hjärndöd paranoia.

Ha det så kul på nivå 2, du lär bli fast där ett tag.

Citat:
Jag minns när du hävdade att Reinfeldt och moderaterna inte kunde anklagas för att vara delaktiga att ha satt Sverige i skiten. Då försvann min respekt för dig och dina förmenta kunskaper om PK.
Snacka inte skit. Jag har gett mig in i djungeln och diskuterat M+Reinfeldts skuldbörda många gånger, men jag har aldrig påstått att de inte skulle vara delaktiga. Däremot gjorde jag en gång i tiden tappra försök att fördela skuldbördan rättvist mellan alla de mest skuldtyngda i invandringssoppan (Palme, Westerberg, Bildt, Leissner, Persson, Reinfeldt etc) för att bena ut vem som ställt till med vad. Jag tröttnade så småningom eftersom det inte går att prata med folk som bestämt sig för att svensk invandringshistoria började 2006 med "allahiansen" och före det hade vi ingen invandring alls. Jag är intresserad av att reda ut saker grundligt för att komma fram till sanningar, och därför har jag inget till övers för enkelspåriga robotar vars enda intresse är att sätta dit en syndabock och låta alla andra gå fria.
2017-07-05, 15:53
Medlem
Citat:
Jag ser inget svårsålt där, men som man känner andra känner man sig själv.

För mig går en rågång mellan hetlevrad opinionsbildning och kalla fakta. Opinionsbildning är en vild retorisk kampsport där de flesta medel är tillåtna, från övermåttan målande bildspråk till skamlösa argumentationsfel. Det ligger även inom spelreglernas ramar att välja och vraka bland mätningar och rapporter som stödjer den egna saken – det är upp till motståndarna att vara så vakna och förberedda att de med ett snabbt nacksving kan lägga ner en lömsk asylkramare som använder en cherrypickad SOM-mätning från 2012 för att påskina att invandringsmotståndet inte har minskat, när alla dagsaktuella mätningar säger motsatsen.

Men efter cherrypicking går en skarp gräns. Man meckar och trixar inte med enskilda mätningars integritet. Inom den ramen måste allt få ligga som det ligger. Om jag bossade över en opinionsmätning och det visade sig att V hade chockrusat till 10% den aktuella månaden skulle jag förvisso vända mig mot innertaket och skrika ut en lång harang av onämnbara invektiv, men därefter skulle jag vidarebefordra de 10% intakta. Vad annars? Därför har jag inga som helst skäl till tvivel när Peter Santesson säger "Sitter styrda trixare och friserar partiernas resultat i mätningarna för att passa makthavarna? Redan misstanken är för mig befängd och horribel. Aldrig!"

Det finns absolut ingenting exceptionellt dygdefullt i att hålla fingrarna i styr i det aktuella sammanhanget. Det är inte ens klapp-på-huvudet-duktigt ā la lämna upphittad plånbok till polisen. Det faller under rena självklarheter. Vanligt grundläggande folkvett som kan förväntas av vuxna individer i yrkesutövandet, på samma sätt som andra självklarheter som att man inte använder personalrummets mikrovågsugn som toalett. De flesta normalt funtade individer kan separera elastiskt från icke-elastiskt, som att en boxare får spöa skiten ur motståndaren men är absolut förbjuden att bära hand på domaren, trots att båda befinner sig i ringen.

Ungefär där blir diskussionen märklig dissonant, eftersom dessa självklarheter enligt din måttstock är på rena sagonivån och uppåt väggarna osannolika. Du hånflinar åt blotta tanken på att det finns vissa saker man inte gör och att vanlig basic yrkesheder existerar i den verkliga världen. Endast en hypotetisk kull av laboratorieframställda, genmanipulerade, oskuldsfulla korgossar med inympad barnatro och etik och moral på nivåer som aldrig existerat naturligt hos homo sapiens skulle kunna hålla sig för fina för att tweaka mätningar efter egna och andras önskningar. "Sällsynta hedersmän av omutlig vandel", what the fuck pratar du ens om?

Det väcker onekligen frågor om vad du lever i för mörk helvetesvärld av idel skrupelfria psykopater, hobby-machiavellis och hala ormar i gräset där endast helgonförklarade superhjältar skulle avhålla sig från att manipulera opinionsmätningar. Det låter som att miljöombyte vore att rekommendera. Detta förutsatt att helvetesvärlden av skrupelfrihet är extern, förstås.

Barnatro var ordet, vilket är särskilt hjärtnupet från någon som kan vara så salt i övrigt.

Påstår du verkligen att det finns en enda mätning som inte är manipulerad?
2017-07-05, 16:07
Medlem
Citat:
Nja.

Nivå 1/beginner är att vara allmänt blåögd och tro att världen är ärlig.

Nivå 2/intermediate är att tro att allt är en enda stor konspiration, att alla har onda avsikter och injicerar alla sina dagliga handlingar med fanatisk politisk aktivism, samt att man är jete-intäligänt om man hela tiden misstänkliggör allt och avfärdar alla som säger emot som naiva. Man kan ju inte sänka garden liksom, hur skulle det se ut? En tuff och smart kille håller alltid kniven mot strupen på allt som rör sig.

Nivå 3/advanced är att man lärt sig uppfatta nyanser, förstått att allt inte är svartvitt, och byggt upp förmågan och omdömet att skilja misstankar med substans från hjärndöd paranoia.

Ha det så kul på nivå 2, du lär bli fast där ett tag.

Snacka inte skit. Jag har gett mig in i djungeln och diskuterat M+Reinfeldts skuldbörda många gånger, men jag har aldrig påstått att de inte skulle vara delaktiga. Däremot gjorde jag en gång i tiden tappra försök att fördela skuldbördan rättvist mellan alla de mest skuldtyngda i invandringssoppan (Palme, Westerberg, Bildt, Leissner, Persson, Reinfeldt etc) för att bena ut vem som ställt till med vad. Jag tröttnade så småningom eftersom det inte går att prata med folk som bestämt sig för att svensk invandringshistoria började 2006 med "allahiansen" och före det hade vi ingen invandring alls. Jag är intresserad av att reda ut saker grundligt för att komma fram till sanningar, och därför har jag inget till övers för enkelspåriga robotar vars enda intresse är att sätta dit en syndabock och låta alla andra gå fria.
Sveriges urspårade invandring började med Bildtregeringen vika sig för Westerberg, sedan dess har det varit pest eller kolera. Med Reinfeldt utvecklades politiken till nivå Ebola.

SD hålls nere i mätningarna pga effekten ett starkare SD skulle ha på övriga partiers triangulering

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in