2012-09-18, 18:04
Medlem
PastorPrimariuss avatar
Är det lätt att få doktorandplats? Är många skuggdoktorander först? Är gratisarbete vanligt förekommande?

Gissningar undanbedes.
Citera
2012-09-18, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PastorPrimarius
Är det lätt att få doktorandplats? Är många skuggdoktorander först? Är gratisarbete vanligt förekommande?

Gissningar undanbedes.

Det är relativt enkelt för läkare jämfört med många andra. Flera institutioner/forskargrupper vill gärna ha läkare då det förenklar forskningsprojekt som inbegriper klinisk forskning.

Det finns även AT-forskningstjänster där man får börja doktorera samtidigt som man gör sin AT men så vitt jag vet är det ganska eftertraktade.

Gratisarbete kan väl ske i form av uppsatsarbete som kan knytas till något forskningsprojekt. Det är för övrigt ett av de bästa sättet att komma ifråga som doktorand. Kontakta en forskargruppsledare som håller på med något som du är intresserad av och fråga om de har något de vill ha gjort som kan göras inom ramen för uppsatsen. En annan möjlighet är att jobba extra där innan du skriver uppsatsen på somrarna, eller om du är effektiv även under terminerna.

Om du presterar väl och visar dig vara doktorandmaterial har du i så fall goda möjligheter att få en doktorandplats så småningom.
Citera
2012-09-18, 21:38
Medlem
PastorPrimariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dais4773
Det är relativt enkelt för läkare jämfört med många andra. Flera institutioner/forskargrupper vill gärna ha läkare då det förenklar forskningsprojekt som inbegriper klinisk forskning.

Det finns även AT-forskningstjänster där man får börja doktorera samtidigt som man gör sin AT men så vitt jag vet är det ganska eftertraktade.

Gratisarbete kan väl ske i form av uppsatsarbete som kan knytas till något forskningsprojekt. Det är för övrigt ett av de bästa sättet att komma ifråga som doktorand. Kontakta en forskargruppsledare som håller på med något som du är intresserad av och fråga om de har något de vill ha gjort som kan göras inom ramen för uppsatsen. En annan möjlighet är att jobba extra där innan du skriver uppsatsen på somrarna, eller om du är effektiv även under terminerna.

Om du presterar väl och visar dig vara doktorandmaterial har du i så fall goda möjligheter att få en doktorandplats så småningom.
Jag har skaplig koll på hur det fungerar med doktorander på medicinsk fakultet. Och det är generellt ganska illa.
Funderade mest på om det är bättre för läkarstuderande än andra som kan komma i fråga för platserna.
Det där "jobbet" under terminerna är obetalt för många.
Citera
2012-09-18, 22:10
Medlem
Citat:
Jag har skaplig koll på hur det fungerar med doktorander på medicinsk fakultet. Och det är generellt ganska illa.
Funderade mest på om det är bättre för läkarstuderande än andra som kan komma i fråga för platserna.
Vad är det som är "illa"? Är det svårt att bli antagen?
Citera
2012-09-18, 22:57
Medlem
PastorPrimariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raissac
Vad är det som är "illa"? Är det svårt att bli antagen?
Du ska ha lite tur antar jag. Vissa gör exjobbet i en forskargrupp och blir sedan registrerade doktorander med anställning direkt efter. Om de nu vill vara kvar. En del forskare sätter ut en annons om att de söker doktorander och anställer folk, antingen med en gång eller efter en kortare prövotid.

Andra gruppledare vill mjölka ur gratisarbete. Antingen att du går dit helt utan något avtal eller vill att man ska registrera sig på någon låtsaskurs så man kan ta studiemedel när man jobbar för dem.
Annars är det många som jobbar gratis en sommar eller under terminen för att få in en fot och prova på. Om man vill visa intresse och man även vill hålla sig väl med handledaren för eventuell doktorandanställning längre fram, så är det svårt för en del att sätta ner foten.
Citera
2012-09-19, 00:01
Medlem
Citat:

Det är inte min erfarenhet, bortsett från uppsatsarbete då. Men det varierar säkert från lärosäte till lärosäte.

Det du skriver i ditt nästa inlägg sant - att man ska ha lite tur på så sätt att forskargruppen måste ha pengar och vilja att anställa en doktorand.

Det är självklart något man kan ha i beaktande när man kontaktar någon för exjobb/extrajobb, men det är såklart ofta svårt att bedöma sådant som student.
Citera
2012-09-19, 00:31
Medlem
PastorPrimariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dais4773
Det är inte min erfarenhet, bortsett från uppsatsarbete då. Men det varierar säkert från lärosäte till lärosäte.

Det du skriver i ditt nästa inlägg sant - att man ska ha lite tur på så sätt att forskargruppen måste ha pengar och vilja att anställa en doktorand.

Det är självklart något man kan ha i beaktande när man kontaktar någon för exjobb/extrajobb, men det är såklart ofta svårt att bedöma sådant som student.
Framför allt ska man har tur och inte råka ut för ett drägg till handledare. Tror det skiljer sig inom samma lärosäte.
Vet folk som blivit närmast idiotförklarade när de velat ha lön för att jobba i grupper på både KI och UU.
Sedan finns det ju gruppledare/forskare på båda universiteten som inte alls vill veta av sådant.
Citera
2017-06-15, 20:54
Medlem
Är det vanligt att läkarstudenter doktorerar?
Citera
2017-06-15, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Är det vanligt att läkarstudenter doktorerar?
Ja, det är rätt vanligt. Nu vet jag inte om detta gäller generellt i landet, men som jag har fattat det så har i alla fall läkarna i Lund (alla eller bara vissa avdelningar? Hela Skåne?) rätt till 20 % egen forskning, med målet att de ska doktorera. De börjar alltså inte doktorera samtidigt som de är läkarstudenter, utan senare (ingen aning om det är redan när de har AT, eller först när de börjar ST). Sedan kan ju vissa vara läkare men forska på heltid och alltså doktorera på 100 %.
Citera
2017-07-05, 12:35
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Två inlägg är flyttade till den här tråden från (FB) Samlingstråden för generella frågeställningar om att doktorera. Försök att hålla diskussionen om att doktorera inom respektive ämnesområde i rätt tråd.

/Mod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in