2017-07-04, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det är nog deras desperata sätt att försöka hålla sig relevanta i ett nytt politiskt landskap där hela debatten ligger där. Alla försök att prata annat än invandring, integration och kriminalitet har fallit platt, och liberaler är det första som måste ha svar på allt det där eftersom man driver på för en globaliserad värld där vi kommer att fortsätta ha så in i helvete stora problem i invandringens spår. Den så kallade batongliberalismen är ju en logisk följd av att liberaler hetsar fram en utveckling som ofelbart skapar klyftor, otrygghet, kriminalitet, utanförskap, segregation, men istället för att backa om allt det där så resonerar man så att för att vi ska kunna fortsätta med ohämmad "utveckling" så måste man kompensera genom extremt repressiva åtgärder i form av övervakning m.m. För att all världens patrask ska få njuta av sin frihet att belägra Sverige så måste alla svenskar få sin ändtarm röntgad varje morgon för att kontrollera att vi inte gömmer terroristbomber där.

Ålderstester är frivilliga men om man avböjer får man skylla sig själv, eftersom man då ökar risken att bedömas som vuxen.

Javisst bidde det bara en tumme av det mesta, och Ygeman gick rekordsnabbt från superhjälte till Bagdad Bob. Men är det verkligen ett uttryck för ovilja att ta itu med invandringen? Jag skulle snarare säga att det är precis likadant med ALL politik. Politik är alltid storslagna ambitioner som slutar med ytskrap. Bostäder, skola, vård, whatever. Ta området arbetsmarknad. De senaste femtioelva åren har olika arbetsmarknadsåtgärder avlöst varandra. De har oftast någon förkortning som "ALU" eller "Fas3". Ibland heter de även "etableringsreform" eller "traineejobb". Det har hållit på i decennier och slutar alltid likadant. Först vallöfte om en jobbreform. Sedan genomförs den. Sedan visar det sig att det som skulle bli 300.000 nya jobb blev 30, och så pekar oppositionen finger och skriker jobbfiasko. I nästa val byter blocken plats och så upprepas exakt samma sak. Jag vet inget politikområde där åtgärder gör mer än 5% skillnad av de 100% som var förhoppningen. Så det var väl givet på förhand att samma skulle hända med den skärpta invandringspolitiken. Lärdomen är som alltid att problem måste stoppas innan de uppstår. Har de väl fått fotfäste kommer vi aldrig att bli av med dem, det enda vi kommer att bli är en marknad för charlataner som påstår sig ha lösningen på problemen.

Cool story bro. Så slapp du adressera det där med att institutens SD-siffror gick på total kollisionskurs mot medias förhoppningar i ett väldigt avgörande skede hösten 2012. Man förstår varför proponenter av konspirationsteorier helst vill gå i en väldigt vid halvcirkel runt den foliehattdödaren.

Men visst, vi säger väl det. Skillnaden på 5 pe i uppskattat väljarstöd för SD mellan norska uppstickaren Sentio (vars beställare tillhör alternativmedia) och svenska Novus (vars beställare är pk-högkvarteret SVT) är ett naket uttryck för Sjöströms och Helins gemensamma dröm om en värld med ett svagare SD och har absolut inga andra, mer rationella och mindre sinistra förklaringar.

Jag föreställer mig det nästan som en föreställning i modern dans eller en muterad variant av qigong. Sjöström står där hårt koncentrerad och gör gester i luften som att han spelar luftpiano eller uttalar trollformler. "Sjunk, SD, sjunk tillbaka ner i den underjord ni kom ifrån! SD-väljare, känn hoppet rinna ur er, känn min agendasättande energi tränga in i er som ett influensavirus, känn hur de där 5% jag snuvade SD på i junimätningen är exakt den subliminala signal som behövdes för att dränera er på lust att leva och lust att rösta. Vid exakt 5 pe agendasättande avdrag vet vi genom åratal av hemlig forskning att hoppet dör, fågelsången tystnar, hjulen stannar på bandvagnen, och att detta ska drabba SD är min djupaste önskan. Känn min makt! Känn min agenda! Hokus pokus! Avada Kedavra!"
Du börjar alltmer låta som en relativiserande batikkärring. Är det inte dags att lägga ner och komma ut i verkligheten? Du gör dig själv bara till åtlöje.
2017-07-05, 11:52
Medlem
Sören Holmberg säger på SVT Almedalen att SDs potential ligger runt 20%, enligt en ..SIfo mätning. (och inte kan bli största parti) Thi thi.

https://www.svtplay.se/video/14204140/svt-forum/svt-forum-almedalen-5-jul-09-30?start=auto&tab=senaste
runt 5 h
2017-07-05, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Du börjar alltmer låta som en relativiserande batikkärring. Är det inte dags att lägga ner och komma ut i verkligheten? Du gör dig själv bara till åtlöje.

Det är ju återigen bara du som är för korkad för att inse att du är en tragisk invertering av PK. Samma faktaresistens, konspirationsteoribenägenhet, och bristande analysförmåga som PK. Det är nästan så att jag föredrar PK eftersom många av dem faktiskt har goda intentioner men bara är lite dumma i huvudet.

Genom att ställa två enkla frågor så blir Oytos argument ovan en schweizerost. (förutom Crispys konstaterande att Sd:s opinionssiffror sköt i höjden under järnrörsskandalen trots att det var ett utmärkt läge för de synkrona opinonsintituten att sänka SD).

1. Varför köper veganernas, och marxisternas hustidning Metro in Yougov och ger SD den överlägset högsta siffran (28.8%) som de någonsin fått?

2. Varför har Demoskops chef Peter Santesson skrivit SD-texter i snart 5 år nu samtidigt som hans institut tillhör de som har Sd lägst i opinionsmätningarna?
Senast redigerad av Ockhamsrazor 2017-07-05 kl. 11:56.
2017-07-05, 11:59
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Att det finns en kognitiv bias även hos anställa på opinionsinstitut betvivlar jag inte. Men jag tror inte att fokus ligger på SD-motstånd, där vet man att man har förlorat. Det viktiga inom PK-sektorn nu är att på alla möjliga vis försöka påvisa att M förlorat på att litegrann öppna för SD-samarbete & att C har vunnit mark. Detta för att avskräcka alla borgerliga partier för att samarbeta med SD.
2017-07-05, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Att det finns en kognitiv bias även hos anställa på opinionsinstitut betvivlar jag inte. Men jag tror inte att fokus ligger på SD-motstånd, där vet man att man har förlorat. Det viktiga inom PK-sektorn nu är att på alla möjliga vis försöka påvisa att M förlorat på att litegrann öppna för SD-samarbete & att C har vunnit mark. Detta för att avskräcka alla borgerliga partier för att samarbeta med SD.
Yes, håller med. Samma försök till skademinimering, bara med nya strategier. Man kan inte ljuga riktigt lika ohejdat längre och vara lika öppet partiska. I grunden har inget förändrats.
2017-07-05, 12:12
Medlem
Citat:

Jag har full respekt för dig men nu satte du bara läppstift på grisen. Visst finns det kognitiv bias hos anställda på opinionsinstitut och visst kan det spela roll.
Men samtliga institut visar upp samma trend med C och M. Om jag inte missminner mig så är den än tydligare hos Sentio och Yougov. Det är inte opinionssiffrorna i sig som är biased (i alla fall inte i någon större utsträckning) utan det är snarare så att media försöker koka soppa på en spik genom att utmåla M som förlorande bakåtsträvare och C som liberala frihetskämpar. Det stämmer säkert att C har ökat och M minskat men det var ju oundvikligt att de sista Reinfeldt-anhängarna förr eller senare måste överge M:s nya deal. Lika oundvikligt är det ju att landsbygdsborna kommer att överge C och att flyktingvurmarna försvinner från C när Annie Lööf skall utsättas för verkligheten i form av samarbete med M eller S. Ingetdera av de partierna kommer att återgå till Lööf lobotomerade migrationspolitik.
2017-07-05, 12:19
Medlem
Citat:

Det viktiga är ju att opinionsmätningarna av SD, lika lite som rapportering/mörkning av migrationsrelaterade samhällsproblem, måste vara konstant behäftad med samma fel. Om Expressen nu rapporterar om gängmedlemmars etnicitet, gör inte att det inte pixlades 2012.

Om man nu, post-Brexit/Trump, men även Macron rycker på axlarna och följer med en mer öppen tidsanda där ett SD på 22 eller 27% faktiskt inte betyder hela världen, innebär inte att skillnaden inte var rätt viktig mellan 8 och 12%.

Sista ordet är att OI:s motivation är en onåbar black box för tråden. Allt från explicit beställda manipulationer till tårdrypande ärligt omdeveten bias är möjligt. Konspirationsteorin att en specifik yrkeskår befolkats av sällsynta hedersmän av omutlig vandel, blir dock svårsåld.
2017-07-05, 12:19
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Jag har full respekt för dig men nu satte du bara läppstift på grisen. Visst finns det kognitiv bias hos anställda på opinionsinstitut och visst kan det spela roll.
Men samtliga institut visar upp samma trend med C och M. Om jag inte missminner mig så är den än tydligare hos Sentio och Yougov. Det är inte opinionssiffrorna i sig som är biased (i alla fall inte i någon större utsträckning) utan det är snarare så att media försöker koka soppa på en spik genom att utmåla M som förlorande bakåtsträvare och C som liberala frihetskämpar. Det stämmer säkert att C har ökat och M minskat men det var ju oundvikligt att de sista Reinfeldt-anhängarna förr eller senare måste överge M:s nya deal. Lika oundvikligt är det ju att landsbygdsborna kommer att överge C och att flyktingvurmarna försvinner från C när Annie Lööf skall utsättas för verkligheten i form av samarbete med M eller S. Ingetdera av de partierna kommer att återgå till Lööf lobotomerade migrationspolitik.
Ja, man skall inte överdriva opinionsinstitutens roll i det hela & jag tror inte heller att en kognitiv bias hos personalen spelar en jättestor roll, men att den finns betvivlar jag inte. Men i huvudsak bedrivs givetvis denna kamp i media.

Att det finns en ganska ny agenda om att utmåla Lööf som en svensk Macron verkar allt tydligare. Ett nytt & fräscht mittenalternativ (som helt är i globalisternas händer)
2017-07-05, 12:27
Medlem
Citat:
Ja, man skall inte överdriva opinionsinstitutens roll i det hela & jag tror inte heller att en kognitiv bias hos personalen spelar en jättestor roll, men att den finns betvivlar jag inte. Men i huvudsak bedrivs givetvis denna kamp i media
Vill bara förtydliga att jag aldrig har framhärdat att direkt manipulering sker. Det svenska samhället fungerar i stort inte så. Vi svenskar, intellektuella och arbetare, är så pass socialt känsliga att vi vet och inser vad som ska levereras, utan att det behöver betalas för, eller hotas, eller ens antydas. Det outsagda är svenskarna världsmästare på. Vad jag sagt är att jag tror på den medvetna inkompetensen. Nu har jag fått vatten på min kvarn när tex tom Sifo ser anledning att revidera sin sätt att mäta opinionen. Man lyckades ända hit, men nu får man ta ett myrsteg i verklighetens riktning. Hade man trott att man skulle komma undan även efter valet, eller helt enkelt bara stenhårt trott på sina siffror, hade man förstås fortsatt att göra som tidigare - dvs ingenting alls.
Senast redigerad av Fnysington 2017-07-05 kl. 12:31.
2017-07-05, 12:47
Medlem
Citat:
Ja, och här finns ett frö till en ny konspirationsteori, som Den Kokta Grodan snuddade vid i gårdagens podd. Liberalerna är alltid näst bästa parti för de flesta väljare när den frågan ställs, men L har inte ökat någonting alls på Moderaternas ras. Allt har gått till C.

Är detta verkligen sannolikt eller handlar det om ett medvetet försök att pumpa upp siffrorna för Lööf som redan idag verkar förbereda sig på att ingå i en Löfven-regering efter valet?
2017-07-05, 12:54
Medlem
svenabs avatar
Det har varit lite dålig stämning i tråden så jag har inte följt den så noga men här är 42 sidor av lite svårbegriplig statistik, som jag tror, inte har kommenterats, här ännu.

https://www.kantarsifo.se/sites/default/files/reports/documents/kantar_sifo_startskott_infor_valet_2018.pdf

Vad jag ser är, att SD har konsoliderat sin ställning som ett stort parti, med en stabil kärna på 14-15 %
Bara S har en större stabil kärna.

Det framgår också att det verkar som om det enda väljarflödet för SD är via M. Det tror jag inte ett ögonblick på. EU skeptiker kan mycket väl gå direkt från Mp till SD. Välfärdsentusiaster kan mycket väl gå från V eller S direkt till SD.

Det där med "hemskhet" förstår jag inte alls.
2017-07-05, 13:37
Medlem
svenabs avatar
Citat:
Att det finns en ganska ny agenda om att utmåla Lööf som en svensk Macron verkar allt tydligare. Ett nytt & fräscht mittenalternativ (som helt är i globalisternas händer)

Att komma från ingenstans och ta hem en jordskredsseger är väl betecknande för populism. Jag förstår inte denna glädje som liberaler visar inför Macrons segrar. Eller kan populism endast vara extremhöger eller extremvänster. Parnevik använde en gång uttrycket "extrem-mitten" Det kan komma till användning nu.

I en Sifomätning nyligen skulle C ha en stabil kärna runt 9,3% och M en kärna på bara 10,1% så det verkar inte helt osannolikt att Alliansen får en ny ledare före valet. Detta skulle tvinga över ännu fler moderater till SD.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in