Citat:
Man tar med kvävning för att det är fullt möjligt även om det är ovanligt. Två svenska rättsläkares antal obduktioner sätts således i ett internationellt sammanhang.
Erinrar mig i skrivande stund mordet på LH där det via sakkunnigutlåtande hänvisades till internationell litteratur.
Angående fetat:
Du och ett par till har samma sorts argumenterande. Vore tacknämligt om ni belägger era farhågor versus två professorer i rättsmedicin så era farhågor blev mer begripligt.
Vad du sen skrev om sannolikhet som nån sorts summering lät inte direkt... sannolikt.
Ska du prata om att det är ologiskt lär du väl ha nån grundläggande att kontra med?
Erinrar mig i skrivande stund mordet på LH där det via sakkunnigutlåtande hänvisades till internationell litteratur.
Angående fetat:
Du och ett par till har samma sorts argumenterande. Vore tacknämligt om ni belägger era farhågor versus två professorer i rättsmedicin så era farhågor blev mer begripligt.
Vad du sen skrev om sannolikhet som nån sorts summering lät inte direkt... sannolikt.
Ska du prata om att det är ologiskt lär du väl ha nån grundläggande att kontra med?
Det jag fiskar efter är ett direkt statement av expertisen att Akis kiselalgsfynd vid obduktion nr 2 utesluter att han drunknat i Hjälmaren.
Om ett sådant utlåtande finns så kan det ju användas för att rättsligt visa på mord.
Om man bara diskuterat dessa fynd i sannolikhetstermer - som är det jag hitintills sett - så är det ju en bedömningsfråga vilken tyngd sannolikhetskalkylerna har.
Att man väljer att ta med något som svensk spetsexpertis aldrig tidigare sett, bara för att det inte helt säkert kan uteslutas, borde betyda att man också måste ta med osäkerhetsfaktorer gällande kiselalgsfynden - även om det är extremt ovanligt.
Det är alltid svårt att dra slutsatser av negativa fynd dvs där något inte hittas. Hittar man ett fynd är det ett klart bevis, men hittar man inget vet man ju inte alltid varför man inte hittade det man sökte.
Visst, Aki kan ha kvävts eller dränkts i barnpoolen/kräftbaljan. Det kanske har skett, men utan droger eller skador på kroppen är det svårt att få ihop det dessutom med svårigheterna att frakta kroppen till fyndplatsen.
Den mordmetod som skulle passa bäst in i sammanhanget är onekligen att ta ut den berusade Aki på en båttur med JJ och DB och sedan knuffa i honom och hålla nere hans kropp i ryggläge med en åra. Precis som JJ beskrivit för MR att det gått till och även berättat om hur de åkte därifrån efteråt. Det skulle förklara i stort sett alla fynd av mängder av inköpt och sedan försvunnen mat, obefintlig bil, inga fiskedon, ingen hört något, ryggläge, grunt vatten och kanske ljusblå färg från någon åra(?), blod under Akis naglar och framförallt inga skador eller släpmärken på kroppen. Dessutom förklara JJs Facebook ångest efteråt, DBs uttalande om vad han gjort för JM och Akis närvaro pga förtroende för DB.
Det enda fynd som hitintills talar mot detta, är fyndet av för få kiselalger, inget annat.
Senast redigerad av Solglittret 2017-07-05 kl. 01:17.
Senast redigerad av Solglittret 2017-07-05 kl. 01:17.
Samarbetsvilligheten är på topp?
Nej, en sån svindlande överraskning ska