2017-07-04, 20:36
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moon The Loon
Stort tack att du lagt tid på och gräva fram detta!

Tyvärr som du själv skriver gör det saker och ting än mer rörigt.

Jag har själv varit skeptisk till detta brovittne. Men jag är fullkomligt övertygad om att Polisen måste ha vävt ihop ett antal indicier under kvällen mot denna Pilotman varav Brovittnet och hennes observationer är ett utav dem.

Varför skriver du att "brovittnet" var en hon? Blev det så av bara farten eller vet du det?
Citera
2017-07-04, 20:40
Medlem
Moon The Loons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Varför skriver du att "brovittnet" var en hon? Blev det så av bara farten eller vet du det?

Har för mig att det skrivits här i tråden förut, vet definitivt inte själv. Dock ganska ointressant kan jag tycka.
Citera
2017-07-04, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
och? Vem bryr sig? Det är ju jättebra man får reda på ngt! Va inte så petnoga (politiskt korrekt) ! Kanske att ngn snackar "för mycket" kan lösa fallet! Inget att klaga över i så fall.

Jo det är allvarligt om den lokala polisen läcker till media.
Man kan dessutom fråga sig om två journalister som själva är inblandade i fallet överhuvudtaget ska granska det. Typiskt ankdammen Sverige.

Det skulle varit fristående journalister som röjde i det här.
Citera
2017-07-04, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legooo
Var exakt fanns denna genväg (skogsstig) i kohagen ?
I veckansbrott https://www.youtube.com/watch?v=TkHe3MU9vHg&t=1800s (30:00 in i klippet)
så pekar GW ut stigen och lekplatsen på ett flygfoto; väldigt långt till höger i kohagen, antar att GW slarvar ? Enligt P4 skaraborg så är skogsstigen och lekplatsen mer i mitten av kohagen; vilket borde vara mer rimmligt ?
Finns skogsstigen kvar idag ? Om man gick skogsstigen från ekuddenvägen så kom man ut var ? mellan Fornminnesvägen och Norra kolaresstigen?
Den cykelväg man ser på googlemaps idag, är det den gamla skogsstigen ?

Någon ?
Citera
2017-07-04, 20:48
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag är fullt på det klara hur kartan över Ekudden-området ser ut. Jag pratar om den bil som killarna i bilen på Hällristningsvägen ser. De gör det ca kl. 02.30. De ser den först åka söderut på cykelvägen, för att ca 5-10 minuter senare komma tillbaka, och nu köra norrut (på cykelvägen, från lekplatshållet förbi Vikingavägen och ut mot Ekuddenvägen). Eller hur!?!

"Hanna" har kommit fram på cykelvägen från "sin" väg - Vikingavägen, och går på cykelvägen upp mot lekparkshållet. Hon säger sig vara ute på cykelvägen ungefär samtidigt som bilen som killarna ser, vänder och åker cykelvägen tillbaka, norrut. Ge och ta 5-10 minuter, den bilen är det stor chans att "Hanna" ser/hör, om hon finns på cykelvägen samtidigt som bilen åker tillbaka. Men det gör hon uppenbarligen inte.

Med de oprecisa tiderna så finns chansen att bilen kör förbi "Hanna" - tidsspannet är ungefär lika för "Hanna" och killarna i bilen. Men det gör den inte. Och hon hör den inte heller. Var hon verkligen där denna natt/morgon? Det finns en del som tvivlar på det.

Lördagskväll. Hon hade, enligt egen utsaga, legat och sovit och var nyvaken. Var hon nykter? Var hon helt vaken, när hon gick ut?

Hur kan "Hanna" vid förra förhöret "tro" om tiden hon var ute med hunden. Hur kan hon vid det senare förhöret ca 2,5 veckor senare "vara säker"? Hur kan hon när hon hör rösterna inte känna igen Helenas röst, när hon två, tre dagar senare är säker på att det var Helenas röst hon hörde? Efterkonstruktion?

"Hanna" behöver inte ljuga, hon kanske mindes fel natt? Hon kanske ville vara behjälplig?

Jag förstår fortfarande inte varför du måste "märka tider" och "märka ord".

Inga tider är - som sagt - huggna i sten. Inte heller Jenvén kan/vill precisera den tiden som killarna har angivit och kanske är killarnas uppgift egentligen ganska svävande även om det kanske råkar stå en ungefärlig tid i protokollet? "Hanna" kan mycket väl ha kommit in 02:25 och bilen som killarna ser kommer 02:35 ... Eller så är "Hanna" inne 02:25 och bilen kommer 02:40. Eller så är "Hanna" inne 02:28 och bilen kommer 02:31. Oavsett kan "Hanna" ha varit inne i en hel kvart (!) och till och med hunnit lägga sig och somna! Eller så stod hon precis i farstun. Sannolikheten för att "Hanna" var ute och kom in igen före 02:30 och killarnas observation förfaller vara 100 procent. Varför detta petande med sekunder?

Och varför "märka ord"? "Hanna" påstås i det första polisförhöret ha sagt att hon "tror" att klockan var det och det. Sa hon ordet "tror" själv eller var det så att polisen tolkade "02:20 till 02:25" som "tror"? Eller sa hon "tror" så där lite slappt som vi alla kan göra ibland fastän hon/vi egentligen menar att vi "vet"? Kanske hade "Hanna" mellan förhören gått hem och några gånger försökt rekonstruera förloppet den där natten och kommit fram till att allt hon gjorde innan hon gick ut med hunden tog just si och så många minuter - och därmed kände sig betydligt mer säker på tiden i det andra polisförhöret än i det första? Det finns många varianter här också.

Du har sedan begynnelsen i den här tråden alltid varit emot "Hanna". Jag menar inte att vara elak nu, men har du någon särskild agenda som innebär att "Hannas" vittnesmål "måste" oskadliggöras?
Senast redigerad av Ugglan. 2017-07-04 kl. 20:51.
Citera
2017-07-04, 20:56
Medlem
Moon The Loons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Jo det är allvarligt om den lokala polisen läcker till media.
Vad i detta 25 år gamla fall tycker du Polisen "läckt" som är allvarligt? Det blir allvarligt först då det försvårar utredningen för Polisen. Att ge allmänheten en och annan detalj är nog det enda vapnet Polisen i dagsläget har för att få lite fart på brasan. I nuläget är det omöjligt om inte någon börjar prata att ta
detta fall vidare. Om då Polisen gör det obekvämt för vissa individer är det gott så.
Citera
2017-07-04, 21:02
Medlem
Citat:

Inga tider är - som sagt - huggna i sten. Inte heller Jenvén kan/vill precisera den tiden som killarna har angivit och kanske är killarnas uppgift egentligen ganska svävande även om det kanske råkar stå en ungefärlig tid i protokollet? "Hanna" kan mycket väl ha kommit in 02:25 och bilen som killarna ser kommer 02:35 ... Eller så är "Hanna" inne 02:25 och bilen kommer 02:40. Eller så är "Hanna" inne 02:28 och bilen kommer 02:31. Oavsett kan "Hanna" ha varit inne i en hel kvart (!) och till och med hunnit lägga sig och somna! Eller så stod hon precis i farstun. Sannolikheten för att "Hanna" var ute och kom in igen före 02:30 och killarnas observation förfaller vara 100 procent. Varför detta petande med sekunder?

Och varför "märka ord"? "Hanna" påstås i det första polisförhöret ha sagt att hon "tror" att klockan var det och det. Sa hon ordet "tror" själv eller var det så att polisen tolkade "02:20 till 02:25" som "tror"? Eller sa hon "tror" så där lite slappt som vi alla kan göra ibland fastän hon/vi egentligen menar att vi "vet"? Kanske hade "Hanna" mellan förhören gått hem och några gånger försökt rekonstruera förloppet den där natten och kommit fram till att allt hon gjorde innan hon gick ut med hunden tog just si och så många minuter - och därmed kände sig betydligt mer säker på tiden i det andra polisförhöret än i det första? Det finns många varianter här också.

Du har sedan begynnelsen i den här tråden alltid varit emot "Hanna". Jag menar inte att vara elak nu, men har du någon särskild agenda som innebär att "Hannas" vittnesmål "måste" oskadliggöras?
Å andra sidan så är du väldigt för att vittnet Hanna är trovärdig och då kan man lika gärna ställa frågan om du har någon agenda med att Hannas vittnesuppgifter tvunget ska räknas som riktiga eller hur? Fakta är att Hanna lade till vissa uppgifter som hon sa sig vara säker på efter hon pratat med sin man.
Citera
2017-07-04, 21:13
Medlem
Citat:

Om "Hannas" vittnes mål stämmer --> så talar sannolikheten för att Helena fått skjuts med bil till ekuddenvägen --> avsläppt och överfallen (kl är då ca: 02:15). I samma ögonblick går Hanna ut med sin hund ut från Vikingavägen hör överfallet i kohagen --> hon fortsätter gå på cykelvägen en bit upp mot oljudet men vänder tillbaka --> hemma ca 02:25. Bilen som Hanna hördes stängas borta vid ekuddenvägen kör runt skogsdungen och bilvittnen ser den åkandes förbi hällristningsvägen ca:02:30. Bilen hämtar upp kroppen och vittnena ser bilen komma tillbaka 10 min senare. Hanna missar alltså bilen med några minuter.
Detta scenario skulle ju kunna vara troligt, kanske det troligaste.
Tyder förmodligen på fler gärningsmän. Men man får då svårare att få ihop puzzelbiten med mannen med pilotglasögon.
Men jag tycker det är väldigt mycket spekulationer.
Kan vi inte börja om från början den dagen.
Vilka åker Helena taxi med från festen i Töreboda med mer än sin syster Ulrika ? Helena sitter i baren strax innan stängning på statshotellet med väninna och två killar (antar dessa är samma två killar som åkte i taxin tidigare?). Vilka är dessa ? Antar dessa måste ha viktig information om kvällen på stadshotellet. Eftersom dessa inte vill återkoppla eller att man inte hört någonting från dem så får det mig osökt att undra om inte en av dem kan ha varit den som Helena avvisade och såldes då vara mannen med pilotglasögon?
Massor som var på festen och andra måste ju veta vilka Helena var med denna kväll. Vilka var det ?
Citera
2017-07-04, 21:23
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Å andra sidan så är du väldigt för att vittnet Hanna är trovärdig och då kan man lika gärna ställa frågan om du har någon agenda med att Hannas vittnesuppgifter tvunget ska räknas som riktiga eller hur? Fakta är att Hanna lade till vissa uppgifter som hon sa sig vara säker på efter hon pratat med sin man.

Du har rätt i din frågeställning, men jag tar inte parti varken för eller emot. Jag tycker bara att "Hanna" har varit föremål för oförtjänt missaktsamhet. I den tidningsartikel som jag länkade till hjälpte TSL henne att redan den 24 juni få ut sitt budskap om att hon fått "fel stämpel" i media och inte kände att polisen hade tagit henne på allvar alternativt slarvat med hennes uppgifter. Det är många i tråden som har "huggit" på "Hanna" för det här - fastän det inte är sant. Som jag ser det finns det inget konkret i "Hannas" berättelse som är felaktigt eller ens särskilt tvivelsvärt. Och vad tidsangivelserna beträffar verkar samtliga varianter visa att "Hanna" hann in innan bilen som killarna ser kommer. Helt objektivt anser jag att det inte finns något i "Hannas" berättelse som är "fel" eller "efterhandskonstruerat". Sedan kan man naturligtvis fundera över sakförhållanden och så, men jag tycker bara att "Hanna" förtjänar mer respekt än vad hon hittills har visats.
Citera
2017-07-04, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fringis
Att döma av hans Facebook har jag förstått att han inte heller verkar vara den spillra till en man som beskrevs i intervjun av P4-reportrarna...

Hm.

Om man vore ett vrak utåt så är det väl svårt att dölja för familjen
Citera
2017-07-04, 21:30
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:

Jag har ingen agenda utan utgår i mina tankar och analyser ifrån vad jag läser, ser och hör. Du, däremot, verkar försvara "Hanna" med näbbar och klor, oavsett vad du ställs emot. Ända från början. Har du någon agenda?

Du skriver: "Sannolikheten för att "Hanna" var ute och kom in igen före 02:30 och killarnas observation förfaller vara 100 procent." Hur kommer du fram till denna procentsats? Och var hittar du något "petande med sekunder"?

Hur var det nu? Var "Hanna" nykter denna lördag kväll? Var hon nyvaken eller helt klar? Är fortfarande nyfiken på dessa frågor, för om en eller båda av dessa frågor besvaras med "Nej", så tycker jag inte att man blint kan lita på detta vittnesmål. När det gäller killarna i bilen, så kan man anta att -
förhoppningsvis - åtminstone föraren var nykter, så även om den andre killen inte var det, så bör ett av vittnesmålen vara adekvat. Ge och ta några minuter.
Citera
2017-07-04, 21:32
Medlem
Ugglan.s avatar
[quote=Prinzezzan|61138261]Jag har ingen agenda utan utgår i mina tankar och analyser ifrån vad jag läser, ser och hör. Du, däremot, verkar försvara "Hanna" med näbbar och klor, oavsett vad du ställs emot. Ända från början. Har du någon agenda?QUOTE]

Läs mitt inlägg 13918 på föregående sida. (Nu kom det visst nedan, ser jag!)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in