2017-07-04, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ospecifikt, tror jag.
Det är ju också så med sörvattensdrunkning att man i uttömmande mening inte med säkerhet kan påvisa det (hänt så, där och utan "bistånd") i positiv bemärkelse vid en obduktion, och dessutom i lägre grad ju längre kroppen ligger i vatten.

Det går alltså inte definitivt och i alla avseenden med nödvändighet skilja det från andra kvävningssätt på annan plats och med eller utan hjälp.

Men det betyder å andra sidan inte att det är omöjligt att bestämma dödssättet, om man kan pussla.

Man kan tycka att det borde vara möjligt i det här fallet att skilja på luftkvävning (påse, kudde) eller vattendito (hink, toa, kräftbalja), men så är tydligen inte fallet. Lungorna förstoras och ansträngs, kväljningar uppstår, syret i blodet försvinner -- symptomen är desamma eller mycket likartade. Att kroppen sedan legat i vatten kan kanske bidra till att sudda ut vissa skillnader.

Man kan tycka att lungor som kraftigt dragit in vattten borde skilja sig från sådana som försökt dra in luft men inte lyckats, men jag vet inte om det är tillämpligt här. Det kunde ju vara av intresse.
Vad händer med lungorna på ett lik som slängs i en sjö ? Pressas lungorna ihop av det yttre vattentrycket så att luftinnehållet avgår men bara lite vatten tränger in ? Vad händer med detta eventuella vatten i graven ? Fanns det någon observation av lunginnehållet vid den första obduktionen ?
Citera
2017-07-04, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Jag har läst i stort sett hela FUP. Nu letar jag efter JM:s kontoutdrag från augusti 2015 - augusti 2016.
Någon som kan hjälpa mig?

Jag har för mig att de större barnen har fått stora summor pengar av JM men kan inte komma ihåg var jag läste detta.

Dock minns jag att JM var förbannad på DB när han tagit ut en större summa från hennes konto. Då skrev DB ungefär att hon borde lugna sig eftersom han gjort sjuka saker för hennes skull. Vad kan han mena med dessa sjuka grejer?

Nej, har läst denna j-a FUP framlänges o baklänges känns det som, men JMs konto efter augusti 15 finns inte med. Ja, vad menar han? Det är det väl bara han och JM som vet.... Det vi vet om stora summor till barnen är ju dessa 70-80.000 som avsåg återbetalning lån från JJ som sattes in på JBs konto.
Citera
2017-07-04, 18:25
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Det kanske inte är så vanligt att man gör sig besväret med tvåstegs dränkning - knuff i bara. Eller slåihjälhan och släng i sjön bara. Frågan är varför det blev praktiskt i det här fallet.

Ja det är det som är frågan. Varför komplicera avdagatagandes av Aki?
Om man har en jättestor sjö framför sig, en berusad man som kan fås att åka ut och fiska en sen kväll (?) - vore väl det lättaste att putta i honom från båten och trycka tillbaka honom när han försöker ta sig upp, gärna med en åra. Till slut hamnar han under vattenytan och kan hållas kvar där.

Precis det scenario som MR uppgav att JJ skulle beskrivit för honom.
JJ, DB och Aki i båten och Aki med sina 1,36 promille (hade över 2 i urinen) knuffas i. Han kommer då att återfinnas på rygg, utan sina flipp-flopp och telefonen som han lämnade på bryggan när han klev i båten. De andra ror in, kliver ur och puttar ut båten som driver iväg under natten 30m bort.
Citera
2017-07-04, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jo - men det är många "talar för" och "borde". Det måste till ett utlåtande där de låga kiselalgsfynden i Akis lungor utesluter drunkning i Hjälmarvatten. Annars kan bristen på det som kanske borde hittats, men denna gång inte hittades, kanske förklaras på många andra sätt.
Var det inte så att den i sammanhanget extremt lilla fyndmängden strider mot drunkning där och då i Hjälmaren samtidigt som den ringa mängden inte motsäger drunkning/dränkning i kiselfattigt eller t o m helt kiselfritt vatten eller torr kvävning (den ringa mängden kan vara resultatet av kontaminering från huden eller andra organ vid obduktion) ? Om det är så rätten har uppfattat saken, vad i den tyska reservationen gör slutsatsen osäker ?
Citera
2017-07-04, 18:33
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Vad händer med lungorna på ett lik som slängs i en sjö ? Pressas lungorna ihop av det yttre vattentrycket så att luftinnehållet avgår men bara lite vatten tränger in ? Vad händer med detta eventuella vatten i graven ? Fanns det någon observation av lunginnehållet vid den första obduktionen ?

Vet ej säkert. Har bara sett uppgift om att jämförelsevis lite vatten tränger in i lungor på en redan kvävd som slängs i vatten. Osäker på tillförlitligheten där. Kan bero på att det är endast lite luft kvar då, eller att luftvägarna tenderar vara blockerade. Eller som du skriver att trycket från omgivningen är större.

Dock så anses "maglik" flyta pga att luften inte kommer ut, så det måste ändå avgå någon luft, som blir möjligt först när kroppen vänds till ryggläge.

Dock äger alltså inte något betydande flöde av inströmmande (kiselalgshaltigt) vatten genom lungorna rum som skulle tränga ut i blodomloppet och organ när kroppen redan är död. Det sker bara vid (söt-)vattendrunkning.
Citera
2017-07-04, 18:36
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Var det inte så att den i sammanhanget extremt lilla fyndmängden strider mot drunkning där och då i Hjälmaren samtidigt som den ringa mängden inte motsäger drunkning/dränkning i kiselfattigt eller t o m helt kiselfritt vatten eller torr kvävning (den ringa mängden kan vara resultatet av kontaminering från huden eller andra organ vid obduktion) ? Om det är så rätten har uppfattat saken, vad i den tyska reservationen gör slutsatsen osäker ?

Inget skulle jag säga.
Citera
2017-07-04, 18:43
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Som jag har lärt mig för hundra år sedan, resorberas större del av vattnet som kommer in i lungorna - luftvägarna blir inte vattenfyllda men väldigt ofta fulla med skumm, även i de minsta bronkerna. Just skummet är ett sk vitaltecken - ett tecken på att den döde var vid liv när han fick in vatten.

Själva lungorna blir utspända, i bröstkorgen kan de nästan stå ut och de knastrar typiskt när man pressar ihop dem. Samma som vid lungödem av cirkulationssvikt. Ger en bubblig yta när man skär i lungvävnaden och avskrap med luftbubblor och blod på knivbladet.

En drunknad sväljer ofta en del vatten som hamnar i magsäcken, väldigt typiskt.
I sötvatten kan en del av vätskan som resorberas i lungorna göra att blodet späds ut och de röda blodkropparna i den "tunna" miljön spricker - hemolys.

En drunknad hamnar vanligen på mage eftersom lungorna, som trots allt ändå innehåller en del luft, ger flytkraft från ryggsidan och armar, ben och huvud tynger ner framåt.

En redan död som kastas i, drar inte ner något vatten som resorberas i lungorna. Inte heller i matstrupen ner i magsäcken - matstrupen är sammanfallen och inget kommer ner. Det kan komma in vatten i luftvägarna efter en tid i den allmänna förruttnelseprocessen.
Således inga uppsvällda vätskefyllda lungor, ingen vatten i magsäcken, ingen hemolys av blodkroppar och inget skum i småbronker.
Naturligtvis med förbehåll hur döden utanför vattnet inträffat och hur länge kroppen legat.
Senast redigerad av Solglittret 2017-07-04 kl. 18:50.
Citera
2017-07-04, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Nej, men jag håller allt med! Om hon blir dömd för anstiftan (det går att utesluta att han drunknat i Hjälmaren) så kan hon ju säga att hon gick ner till bryggan, Aki låg där död och hon fick panik. Hon var övertygad om att det var p.g.a droger och ville inte att tvillingarna skulle få reda på det.
Därför fick hon i honom i Hjämaren (själv eller med hjälp) för att det var bättre för tvillingarna att få reda på när de blir stora att pappa dött genom drunkning och inte p.g. a droger.

Då kommer rättsläkaren att säga att han inte dog av droger. "Men herregud, säger hon, menar ni att någon har varit på bryggan och kvävt honom när jag låg och sov med tvillingarna"

Efter Linda Chen-fallet är ingenting otroligt. Det är tragiskt, men när vi går på indicier så fanns de även i LC-fallet. MA visste att det inte skulle bli något bröllop. Han hade inte gjort de förberedelser han skulle, ( bl a beställt maten?) Bara historien med kineserna, att han var drogad och kidnappad, ja , jag kommer inte ihåg alla stolligheterna.. Där fanns också en livförsäkring som han fick skänka bort till sonen för att gå fri. Han kunde inte gärna plocka ut pengarna..
Dock har det betydelse när man kommer med sina fantastiska förklaringar och hur många falska man då redan presenterat.
Citera
2017-07-04, 18:49
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Som jag förstod det i den tyska artikeln är dessa fynd inte alltid helt säkra. Då blir slutsatsen inte heller helt säker. Och därför är slutsatserna inte rättsligt gångbara. Men som sagt det är några år sedan.
Det kanske är som att fiska, bara för att man inte får napp vet man ju inte att det verkligen inte finns några fiskar i sjön.
Citera
2017-07-04, 18:59
Medlem
Harry_s avatar
kan man hitta sexvideon?
Citera
2017-07-04, 19:12
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Som jag har lärt mig för hundra år sedan, resorberas större del av vattnet som kommer in i lungorna - luftvägarna blir inte vattenfyllda men väldigt ofta fulla med skumm, även i de minsta bronkerna. Just skummet är ett sk vitaltecken - ett tecken på att den döde var vid liv när han fick in vatten.

Själva lungorna blir utspända, i bröstkorgen kan de nästan stå ut och de knastrar typiskt när man pressar ihop dem. Samma som vid lungödem av cirkulationssvikt. Ger en bubblig yta när man skär i lungvävnaden och avskrap med luftbubblor och blod på knivbladet.

En drunknad sväljer ofta en del vatten som hamnar i magsäcken, väldigt typiskt.
I sötvatten kan en del av vätskan som resorberas i lungorna göra att blodet späds ut och de röda blodkropparna i den "tunna" miljön spricker - hemolys.

En drunknad hamnar vanligen på mage eftersom lungorna, som trots allt ändå innehåller en del luft, ger flytkraft från ryggsidan och armar, ben och huvud tynger ner framåt.

En redan död som kastas i, drar inte ner något vatten som resorberas i lungorna. Inte heller i matstrupen ner i magsäcken - matstrupen är sammanfallen och inget kommer ner. Det kan komma in vatten i luftvägarna efter en tid i den allmänna förruttnelseprocessen.
Således inga uppsvällda vätskefyllda lungor, ingen vatten i magsäcken, ingen hemolys av blodkroppar och inget skum i småbronker.
Naturligtvis med förbehåll hur döden utanför vattnet inträffat och hur länge kroppen legat.

Okej. Låter tillförlitligare än mitt. Jag trodde lungorna vattenfylldes, men det sker i alla fall ett utbyte och en utspädning av blodet som kemiskt eller mekaniskt går lite annorlunda till.

Med reservation för min lekmanna-förståelse så skulle väl jag ändå vilja fatta det som att resultatet blir snarlikt på några punkter.

Det känns ju som en kvävd och islängd i vissa avseenden företer större likheter med en drunknad och mindre i andra.

Tycker man borde redan från början borde kunnat bli klarare över vad som talade i vilken riktning. Vad sade första rm-protokollet?

Anar man ändå inte här vissa bekymmer med att få en (ev) kvävd att sjunka och ligga på botten på rygg? Fast vänder man på liket och man kan få luft ut/vatten in (vad som krävs), så kanske det ordnar sig?
Citera
2017-07-04, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jag var ju skeptisk till att de tog båda fallen i en och samma rättegång men som du skriver, allt vävs ju samman och kokar ner till en person som ligger bakom båda fallen, JM är ju den som initierat alltsammans och då blir det naturligt att ta allt samtidigt.

Fahlander har ju noggrant påvisat det ekonomiska motivet som ligger bakom båda gärningarna, han har som sagt ett par rävar bakom sina torra öron och har ju klämt dit notoriska lögnerskor förut, fråga Shurrer vad hon tycker om honom t.ex.

Wenna lyckades riktigt bra med JM, tycker fortfarande utbrottet JM fick angående Wenna är riktigt roande och det säger nästan allt om JM, en liten bortskämd överårig tonåring som möter en vuxen och mogen kvinna i en duell, kan bara sluta på ett sätt och det har det ju gjort.

Ja, man får nog i vart fall säga att attacken på föräldrarna har stor betydelse för APs mål. Den visar med all önskvärd tydlighet att hon är i stånd till i princip vilket brott som helst och att hon har förmågan att manipulera andra att gå hennes ärenden. Hade dränkningen tagits upp för sig och först är jag inte säker på att hon fällts. Nu blir indiciebilden tvärtom stark, grundad på en mental bilden av en galen och hänsynslös mörderska.

Hade fallet med föräldrarna tagits upp för sig hade hon säkert fällts ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in