2017-07-04, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Flashback Productions.

Enligt Google Translate:

Flashback fulfills all your dreams! Since the beginning of our activity in 1995, we have produced thousands of customers the pictures and the winning film they have always dreamed of. Ronen Herzog, the founder of Flashback Productions, began his film studies from high school, and during his life he studied and completed a variety of professional tracks in photography, directing and 3D Bar Mitzvah Clips

Det är som jag påpekade ovan inte så konstigt att en firma som sysslar med att filma minnesvärda händelser kallar sig för Flashback. Och det är inte heller konstigt att de köpte den israeliska Flashback-adressen när den blev ledig.

Vem bryr sig om dessa köpt webbadressen? Erbjuda en sida på hebreiska vänder sig främst till Israel. Du kan inte göra något sånt utan en anknytning.
Citera
2017-07-04, 12:45
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Vem bryr sig om dessa köpt webbadressen? Erbjuda en sida på hebreiska vänder sig främst till Israel. Du kan inte göra något sånt utan en anknytning.

Vad menar du egentligen?

Ett företag i Israel har en hemsida på hebreiska. Du menar att det inte går att göra "utan en anknytning". Anknytning till vad? Till Flashback? Menar du att det är Flashback forum som erbjuder hemsidan åt judarna i Israel och deras filmföretag? Är allt som heter Flashback i världen styrt av Flashback forum? Alla hemsidor som har Flashback i sig är knutna till Flashback forum?

Är det detta du påstår?
Citera
2017-07-04, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Vad menar du egentligen?

Ett företag i Israel har en hemsida på hebreiska. Du menar att det inte går att göra "utan en anknytning". Anknytning till vad? Till Flashback? Menar du att det är Flashback forum som erbjuder hemsidan åt judarna i Israel och deras filmföretag? Är allt som heter Flashback i världen styrt av Flashback forum? Alla hemsidor som har Flashback i sig är knutna till Flashback forum?

Är det detta du påstår?

Det förklarar inte den ursprungliga länken på hebreiska och dess syfte som hade med just forumet FB att göra. Spelar du dum eller? Vill ni säga vad det där var eller vill ni inte?
Senast redigerad av IR5 2017-07-04 kl. 12:56.
Citera
2017-07-04, 12:59
Medlem
najass avatar
Citat:
Det förklarar inte den ursprungliga länken på hebreiska och dess syfte som hade med just forumet FB att göra. Spelar du dum eller? Vill ni säga vad det där var eller vill ni inte?

Vad är det i förklaringen du inte begriper?
Citera
2017-07-04, 16:06
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Literal
https://web.archive.org/web/20040902170209/http://www.flashback.org:80/

Nä, jag tycker det finns ett samband.En israelisk firma som kallar sig flashback och filmar högtider med exakt samma mail?
Citat:
Vad fan spelar det för jäkla roll?
Man köper inte en israelisk domän om inte man vill erbjuda publiken något.De har med största sannolikhet varit i kontakt med Israel.Något kanske inte blivit av men kontakten då?
De har ju planerat något!
Och Flashback.co.za går till en firma eller möjligen ett eventet i Sydafrika som handlar om "Barnyard theatre"....

Man köper en israelisk domän med namnet Flashback, och en sydafrikansk domän med namnet Flashback och troligen ett antal andra domäner med namnet Flashback, eftersom man vill ha rätten till domän-namnet Flashback med ett antal olika ändelser. Det verkar som alla dessa domäner registreras i ungefär samma veva som Flashback Konferens övergår till att bli Flashback Forum, där tanken troligen var att man skull erbjuda Flashback Forum på en mängd olika språk och som ett antal stora forum världen över.
Det enda som verkade ha skapats var dock de på svenska och engelska, där det engelskspråkiga delen sedan slogs ihop med den svenska och därefter dog sotdöden.

Citat:
Korrekt. Precis som en på svenska vänder sig till Sverige, en på portugisiska vänder sig till Portugal (och i viss mån Brasilien), ett på ryska till Ryssland, kinesiska till Kina och afrikaans till Sydafrika.
Tanken var väl att man skulle ha ett till varje land.
Anknytningen är alltså mottot "freedom of speech - use it or lose it". Precis som det står på länken.

Citat:
Inte fan vet jag! Men det IR5 skrev är korrekt; det är samma länk som idag går till en firma i Israel som filmar judiska högtider.
Vilket beror på samma skäl som att den sydafrikanska går till "barnyard theatre" i Sydafrika.
Det kostar pengar att ha en domän och använder man den inte och inte betalar etc så förfaller den och någon annan kan registrera den. Flashback startade tydligen inget forum på hebreiska och brydde sig därför inte om att ha kvar domännamnet och då tog någon annan det.
Eftersom det är ett israeliskt domännamn så är det inte så konstigt att det var ett israeliskt företag som tog den, lite som att det med största sannolikhet skulle vara ett svenskt företag som skulle ta domänen flashback.se om Flashback skulle släppa den.
Eller att ett sydafrikanskt tog flashback.co.za.
Citera
2017-07-04, 17:04
Medlem
Varför valde man att ha Flashback tillgängligt på bara dessa språk, och inte t.ex tyska, spanska, franska osv?

Citat:
Afrikaan | Chinese | English | Hebrew | Portuguese | Russian | Swedish
Citera
2017-07-04, 18:09
Medlem
Reguluss avatar
Citat:

Bra, då kan vi lägga den israeliska firman Flashback Productions till handlingarna som totalt ointressant i sammanhanget. Det var ju du som gjorde väsen av deras email och frågade vad de hette etc.

Konspirationsteorin står alltså och faller med att Israel var ett av de sex länder som Flashback Forum försökte etablera sig i utanför Sverige. En ganska svag länk att bygga en konspirationsteori på.
Citera
2017-07-04, 18:16
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Varför valde man att ha Flashback tillgängligt på bara dessa språk, och inte t.ex tyska, spanska, franska osv?

Det vore faktiskt intressant att veta hur Flashback resonerade när man förberedde sin internationella satsning, och varför det hela gick i stöpet. Kanske admin eller någon annan som vet mer kan kommentera?
Citera
2017-07-04, 21:31
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Det har ju inte så mycket med forumet i sig att göra, men jag kan tänka mig att man köpte de "flashback"-domäner som var lediga och så gjorde man en grej av det helt enkelt. Tillgången styrde nog språken och inte tvärtom.
Citera
2017-07-04, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Det har ju inte så mycket med forumet i sig att göra, men jag kan tänka mig att man köpte de "flashback"-domäner som var lediga och så gjorde man en grej av det helt enkelt. Tillgången styrde nog språken och inte tvärtom.
Det gissningen låter absolut inte orimlig, men för tydlighetens skull vore det bättre om någon som faktiskt vet, svarade på den frågan.

Ju bättre man är på att reda ut frågetecknen, desto mindre utrymme lämnar man för konspirationer. Att folk ska gissa och spekulera har ju (av uppenbara skäl) motsatt effekt.
Citera
2017-07-04, 21:42
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Det gissningen låter absolut inte orimlig, men för tydlighetens skull vore det bättre om någon som faktiskt vet, svarade på den frågan.

Ju bättre man är på att reda ut frågetecknen, desto mindre utrymme lämnar man för konspirationer. Att folk ska gissa och spekulera har ju (av uppenbara skäl) motsatt effekt.
Jag tror inte att vi kan göra så mycket mer än att gissa här eftersom de som möjligen vet i så fall skulle finnas inom Flashback Media Group. Man kan ju testa att maila dem och fråga. Vår kunskap sträcker sig ju oftast till det som finns inom forumets "väggar".

Det var ju över 20 år sedan, men vad jag minns hade ju Flashback en del olika sajter med lite spexiga budskap på de olika domänerna. Jag tror t ex inte att denna signalerar något djupare politiskt engagemang:
http://www.flashback.ru/
Citera
2017-07-04, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Jag tror inte att vi kan göra så mycket mer än att gissa här eftersom de som möjligen vet i så fall skulle finnas inom Flashback Media Group. Man kan ju testa att maila dem och fråga. Vår kunskap sträcker sig ju oftast till det som finns inom forumets "väggar".

Det var ju över 20 år sedan, men vad jag minns hade ju Flashback en del olika sajter med lite spexiga budskap på de olika domänerna. Jag tror t ex inte att denna signalerar något djupare politiskt engagemang:
http://www.flashback.ru/
Administratörerna borde väl veta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in