2017-07-04, 16:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75
Läste gamla artiklar och hittade tidsangivelser, vilket några här i tråden frågade om.

Patriks väska blev hittad vid 19-tiden på måndagen. Då hade han inte anmälts som försvunnen.
Föräldrarna anmälde honom försvunnen natten mellan måndag och tisdag.
På onsdagen började Missing People leta i Hallsberg och det gjorde helikoptersök.
Först nästkommande helg satte polisen in hundar.
Filmen från stationen kom polisen till handa drygt en vecka efter hans försvinnande.

Otroligt bra!

Kan vi fylla på listan efter hand? Också borde man fylla på med länkar till källor
Skulle vilja göra några tillägg om det är ok?

- Patrik är försvunnen sedan måndagen den 22 maj 2017, Hallsbergs station.
- Där kan man se honom på en övervakningsfilm och det är det sista spåret av Patrik.
- Han klev av tåget i Hallsberg istället för Mjölby, som ligger några stationer efter Hallsberg där han skulle göra ett byte till Malmö från Falun. Han åkte för att hälsa på sin föräldrar.
- Patrik satt kvar i tåget i Hallsberg 10 minuter, innan han klev av tåget klockan 14.45
- Patriks väska blev hittad vid 19-tiden på måndagen. Då hade han inte anmälts som försvunnen.
- Föräldrarna anmälde honom försvunnen natten mellan måndag och tisdag.
- På onsdagen började Missing People leta i Hallsberg och det gjorde helikoptersök.
- Först nästkommande helg satte polisen in hundar.
- Filmen från stationen kom polisen till handa drygt en vecka efter hans försvinnande

Kanske någon vill fylla på med mastuppkopplingarna och sista pinget? Var väskorna hittades? Osv. Rätta mig gärna om jag skrivit något felaktigt!
Citera
2017-07-04, 17:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Den försvunne var/är en lovande jazzmusiker, fick diplom och gick utbildningen i Falun med hopp om att bli antagen till Musihögskolan i Malmö. Det är en utbildning som förbereder för högre studier. Så långt kan alla förstå. Resten är också relativt lätt att ta till sig: Han kämpade så hårt att han blev sjuk. Utbrändhet kan leda till psykoser, panikattacker, förvirring i tid och rum.

Vad som hänt studenten är troligast att han under sjukdomsanfall blev så panikslagen att han började vandra och antingen avlidit avsiktligt eller genom impulsiv handling. Ett tredje alternativ är att han förolyckats.

De droppade väskorna tyder på att han var svårt ansatt av panik. Försvinnandet kan fungera som lärdom för alla som driver sig själva för hårt. Ta inte i för mycket, lyssna på din kropp. Du duger som du är, allt löser sig. Det är inte farligt att drabbas av panik, använd olika tekniker för att minska symptomen. Jag tror att Patrik inte höll sig undan eventuell sjukvård, utan snarare var i akut behov av hjälp, där och då.

Troligen: Han pratade med sin mor, blev inkapslad i sina besvär, klev av i Hallsberg av misstag. Som några fler skrivit: Detta misstag blev för mycket för honom i hans tillstånd. Om han visste att han var förvirrad och inte kände igen sig i "Mjölby" (där han trodde att han var, troligen) fick han panik.

Han går lugnt på stationen, men de tappade väskorna tyder på panik i slutet. Han finns antagligen så långt som han orkade springa. Jag gissar på att han förolyckats. Trillat svårt och skadat sig eller i ren panik velat avsluta.

Den försvunne älskade musik. Han hade mycket att leva för. Han var duktig och blev belönad. Vem som helst kan bli sjuk. Kom ihåg det. Hans föräldrar agerar precis som de flesta föräldrar, de är utom sig och förtvivlade. De ska inte behöva leta på den mest besvärande platsen, om de inte orkar.

Ta hand om er därute.

Du kan absolut ha rätt.

Ena stunden är jag övertygad om att han tagit livet av sig, den andra tänker jag att han virrat bort sig, gömt sig på något olyckligt ställe eller förolyckats på annat sätt i sin psykos.

Jag är ganska övertygad om att han verkligen inte mådde bra. Det verkar som om att det inte bara var föräldrarna som bildat sig den uppfattningen utan även klasskompisar och lärare.

Jag är inte så övertygad om att det sista samtalet med mamman utlöste något eller att han inte ville hem som var problemet.

Problemet är att han inte mår bra, är deprimerad och eventuellt har en psykos. Föräldrarna gör det som många andra föräldrar skulle göra. De vill tro att Patrik lever och gör allt för att hitta honom vid liv. De söker hjälp och tar tag i varje halmstrå. Det halmstrået är den bisarra facebookgruppen. Det är det enda dom har just nu.
Citera
2017-07-04, 17:15
Medlem
notknapparens avatar
Stämmer det här?

Citat:
hans ena väska hittas på ett ställe redan på måndagen.
Hans andra väska hittas på ett annat ställe under tisdagen.
https://www.flashback.org/sp60835443
Citera
2017-07-04, 18:37
Medlem
Liberty75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Stämmer det här?

https://www.flashback.org/sp60835443

Att hans rullväska hittades på måndag kväll stämmer. Den hittades av en person som även ringde numret som fanns på väskan utan att få svar.

Ryggsäcken hittades inte samma dag men jag vet inte när.
Citera
2017-07-04, 18:40
Medlem
Liberty75s avatar
Undrar bara - det här att han satt kvar på tåget tio minuter, har det bekräftats? Självklart måste man kunna se det på filmen men ibland dyker det upp trådsanningar. 🙄
Citera
2017-07-04, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75
Undrar bara - det här att han satt kvar på tåget tio minuter, har det bekräftats? Självklart måste man kunna se det på filmen men ibland dyker det upp trådsanningar. 🙄

Ingen aning när tågen ankom eller avgick, men 1445 lämnar han iaf.
Citera
2017-07-04, 19:08
Medlem
Jag har åkt många gånger med Tåg i Bergslagen från Gästrikland (via Falun) till Mjölby. Tåget kommer in till Hallsberg norrifrån, stannar 10-15 minuter för att byta personal och fortsätter sedan åt samma håll det kom ifrån, dvs norrut för att sedan svänga av åt sydost. Om man är lite disträ/inte vid sina sinnes fulla bruk kanske det är lätt att tro att det är ändstationen (Mjölby) när personalen packar ihop sina grejor och går av. Tyvärr så tror jag att Patrik inte är i livet, inga livstecken på över en månad, tillhörigheterna som behövs för att kunna skaffa mat, boende, kommunicera mm. upphittade. Om han sedan har valt att avsluta sitt liv själv på en för honom okänd ort eller om han bragts om livet av någon/några som sett honom som ett lätt offer vill jag inte spekulera i.
Citera
2017-07-04, 19:14
Medlem
Isnatts avatar
Om man ligger inne på vård, exempelvis akutpsyk, lämnar dom ut uppgifter då till föräldrar att 'han är här!'?. Jag tänker att dom inte borde det om han är myndig, men vet inte. Tänkte att han sökt vård och att dom på vårdplatsen vet att han är eftersökt (inget olagligt) men inte kan berätta att han är under vård utan att bryta mot regler/lagar.
Citera
2017-07-04, 19:20
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Om man ligger inne på vård, exempelvis akutpsyk, lämnar dom ut uppgifter då till föräldrar att 'han är här!'?. Jag tänker att dom inte borde det om han är myndig, men vet inte. Tänkte att han sökt vård och att dom på vårdplatsen vet att han är eftersökt (inget olagligt) men inte kan berätta att han är under vård utan att bryta mot regler/lagar.

Nej, de får inte berätta om han bett att föräldrarna inte ska få veta. Däremot kan polisen fråga, men får inte säga att han är på psyket. Förmodar de säger att Patrik är vid liv, men inte vill träffa föräldrarna just nu.
Citera
2017-07-04, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Polisen får veta och kan meddela anhöriga att han är vid liv men talar inte om var han befinner sig. Endast om det är akut fara för hans liv (att han är i sådant skick att han kan avlida/inte fatta rationella beslut själv såsom svår hjärnskada, akut psykos med suicidalrisk mm) så ser polisen till att anhöriga får veta var han befinner sig så att de kan besöka honom. Talar av egen erfarenhet, har blivit kontaktad av såväl polis, akutmottagning och psykakut vid nära anhörigs suicidförsök mot min anhöriges vilja. Om läget är riktigt illa så fäster inte läkare/polis så stor vikt vid patientens vilja/vanföreställningar.
Senast redigerad av Lingbos 2017-07-04 kl. 19:45.
Citera
2017-07-04, 19:46
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Den försvunne var/är en lovande jazzmusiker, fick diplom och gick utbildningen i Falun med hopp om att bli antagen till Musihögskolan i Malmö. Det är en utbildning som förbereder för högre studier. Så långt kan alla förstå. Resten är också relativt lätt att ta till sig: Han kämpade så hårt att han blev sjuk. Utbrändhet kan leda till psykoser, panikattacker, förvirring i tid och rum.

Vad som hänt studenten är troligast att han under sjukdomsanfall blev så panikslagen att han började vandra och antingen avlidit avsiktligt eller genom impulsiv handling. Ett tredje alternativ är att han förolyckats.

De droppade väskorna tyder på att han var svårt ansatt av panik. Försvinnandet kan fungera som lärdom för alla som driver sig själva för hårt. Ta inte i för mycket, lyssna på din kropp. Du duger som du är, allt löser sig. Det är inte farligt att drabbas av panik, använd olika tekniker för att minska symptomen. Jag tror att Patrik inte höll sig undan eventuell sjukvård, utan snarare var i akut behov av hjälp, där och då.

Troligen: Han pratade med sin mor, blev inkapslad i sina besvär, klev av i Hallsberg av misstag. Som några fler skrivit: Detta misstag blev för mycket för honom i hans tillstånd. Om han visste att han var förvirrad och inte kände igen sig i "Mjölby" (där han trodde att han var, troligen) fick han panik.

Han går lugnt på stationen, men de tappade väskorna tyder på panik i slutet. Han finns antagligen så långt som han orkade springa. Jag gissar på att han förolyckats. Trillat svårt och skadat sig eller i ren panik velat avsluta.

Den försvunne älskade musik. Han hade mycket att leva för. Han var duktig och blev belönad. Vem som helst kan bli sjuk. Kom ihåg det. Hans föräldrar agerar precis som de flesta föräldrar, de är utom sig och förtvivlade. De ska inte behöva leta på den mest besvärande platsen, om de inte orkar.

Ta hand om er därute.

Nu tror jag du dramatiserar oerhört.
Den enklaste förklaringen är att han blivit utbränd och deprimerad, beslutar sig på tåget och tar sitt liv i enskildhet där i Hallsberg. Har trott det länge och blev helt övertygad när jag såg honom lämna tåget. Han är inte vilsen han har bestämt sig.

Tycker det är rätt märkligt att folk så ofta i troliga självmordsfall börjar fantisera ihop scenarion där allt utom just självmord är troligt. Förstår att anhöriga har det som en skyddsmekanism men andra borde inse att deprimerade tänker mörkt, men helt logiskt. Patrik lämnar tåget för att han vill, stänger av telefonen för att han vill, slänger väskorna för att han vill och avslutar sedan sitt liv för att han vill.

Det finns väl också risk att han fått sömntabletter utskrivet, inte otänkbart att han samlat dom på hög heller. Synd att människor inte alltid får hjälp i tid.
Citera
2017-07-04, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Nu tror jag du dramatiserar oerhört.
Den enklaste förklaringen är att han blivit utbränd och deprimerad, beslutar sig på tåget och tar sitt liv i enskildhet där i Hallsberg. Har trott det länge och blev helt övertygad när jag såg honom lämna tåget. Han är inte vilsen han har bestämt sig.

Tycker det är rätt märkligt att folk så ofta i troliga självmordsfall börjar fantisera ihop scenarion där allt utom just självmord är troligt. Förstår att anhöriga har det som en skyddsmekanism men andra borde inse att deprimerade tänker mörkt, men helt logiskt. Patrik lämnar tåget för att han vill, stänger av telefonen för att han vill, slänger väskorna för att han vill och avslutar sedan sitt liv för att han vill.

Det finns väl också risk att han fått sömntabletter utskrivet, inte otänkbart att han samlat dom på hög heller. Synd att människor inte alltid får hjälp i tid.
Tyvärr har du nog rätt. Alla motgångar samlas på hög, de positiva sakerna i livet förbises och allt fokus hamnar på det negativa. En logisk slutsats blir att avsluta livet och slippa alla krav, misslyckanden och inte behöva göra folk besvikna mer. Det jag tycker är konstigt är att han väljer att stiga av på en helt främmande ort där han inte känner till omgivningarna. Folk som tar livet av sig brukar planera var och hur det ska ske, även o det är stundens ingivelse så har de tänkt ut hur det ska ske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in