2017-07-04, 14:07
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Fanns det ens några fiskeredskap/nät när man hittade Aki död?

Det verkar inte ha funnits några fiskeredskap eller nät som man noterat på bryggan eller i båten.

FProtokollbilaga_2017-03-22__F, del 3, sid 351-357

"Förhörsledaren tillfrågar Ferb* (räddningspersonal) om han gjorde några särskilda iaktagelser avseende nät eller liknande och han minns inte att han såg något nät. Däremot så såg han flera flöten omkring bryggan och han drog den slutsatsen att det var kräftburar som var utlagda."

"Kl*s (samma räddningspersonal) har inte kunnat notera några fiskeverktyg eller flytväst i båten eller på bryggan"

"Andre*s (annan räddningspersonal) minns ingenting om några kräftburar, nät eller om det låg några fiskedon eller beten på bryggan."
Citera
2017-07-04, 14:08
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nu fattar jag inte vad du menar - man agnar väl själva kräftburarna med fisk som i sin tur fångas i nät dess innan?
Det är väl detta som nätet var utlagt för och då faller både nät och kräftfiske då hon påstår burarna las ut på kvällen.

För övrigt finns det väl ingenting som kopplas till nåt fiske för Akis del på kvällen.

Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
I förhöret med pers. från rtj som fann kroppen (rättegången), så fanns burar lagda längre ut men inga nät eller annat påträffades i väsentlig närhet till brygga och fyndplatsen.

Jag kan minnas fel, men som jag minns är det någon i tråden som påstått att det är helt normalt att fiska kräftor med nät. Jag har aldrig gjort det och aldrig hört talas om det tidigare.

"Vid 20:30-tiden gick Johanna upp för att natta barnen. Aki skulle lägga ut fiskenät i vattnet. Vid 22:55-tiden vaknade Johanna till, då hade inte Aki kommit in."

Huvudprotokoll__del_1__8_.pdf, sid 2 enligt paginering.

"Han var på platsen för att lägga ut nät och det ska även vara gjort nära intill den brygga och den plats där han anträffades."

Huvudprotokoll__del_1__8_.pdf, sid 25 enligt paginering.

Med risk för att vara tjatig och tacksam om jag slipper förklara varför Aki enligt JM har gjort detta, för det vet jag naturligtvis inte. Jag förklarar gärna hur jag skulle göra:
– I god tid innan kräftfisket fånga betesfisk med nät.
– Stoppa bete i burarna och fånga kräftor med burar.

Jag kan förklara varför jag gör så. Jag kan inte förklara varför någon gör på, ett för mig obegripligt, sätt. Det vet jag inte.

Kanske bör man lägga till att man inte ska fästa för stor vikt vid vad JM har sagt...

Citera
2017-07-04, 14:14
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Du uttrycker precis vad jag tänker.
Jag fattar inte varför så många tror att hon ska gå fri från mordet på Aki, om inte nu så i hovrätten.

Tingsrätten har redan slagit fast att hon är skyldig till anstiftan till mord på Aki ... det är vara påföljden som man avvaktar med.
Citera
2017-07-04, 14:22
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anothe
Ytterligare klockren inblick i det här avlyssnade samtalet (Tilläggsprotokoll I 2017-03-09.pdf):Vet nån vem B (barn) är som assiterar, kan det vara våta hunden Julia ?

Var finns de inspelningarna att höra ? Nån borde lägga upp en youtube kanal.

Julia är vuxen, barn syftar på en av tvillingarna ( en tjej & en kille ) hon fick med Aki, cirka 4 år gamla.
Citera
2017-07-04, 14:24
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Nä så kan man inte se det.

Möjligen kan man undra om den analyserade kroppen alls legat i en sjö, men har den gjort det, och inte i flera dygn, så har den inte dött genom drunkning i naturligt sötvattensystem (sjö, flod). Sen kan det finnas osäkerhet kring påvisbarheten efter gravtid och lite liknande, men det har de ordning på vad jag förstår.

Man måste "andas" in vattnet med kiselalger för att de ska spridas via lungorna ut i blodet till organen för att de ska vara påvisbara på det sätt som avses. Det är i samma omedelbara och fatala vattenutspädning av blodomloppet som är aktiv agent i drunkningsdöden, vad jag läste. Sker på direkt och för varje nytt andningsfördök under vatten.

Det finns ju andra tecken på drunkningsdöd i sötvatten, ex skum i mindre luftvägar, hemolys av röda blodkroppar, rikligt med analyserbar vätska i magsäcken.
Vad har detta visat?
Citera
2017-07-04, 14:27
Medlem
EndastJag01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Julia är vuxen, barn syftar på en av tvillingarna ( en tjej & en kille ) hon fick med Aki, cirka 4 år gamla.
Det är ju det här som också är så upprörande... inför barnen! Barnen är ju dessutom med på det hela... Vad skall de utvecklas till när det började så här?
Citera
2017-07-04, 14:30
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
När Aki drunknade så var det polisen i Köping och räddningstjänst från Arboga som kopplades in först.

2015-10-01 skrev Mikael Erisson (på Utredning l LPO V, Mälardalen) så här:

"Dödsfall, Hjälmaren
I aktuellt ärende har information inkommit samt omständigheter som talar emot en naturlig drunkning inkommit som gör att det finns anledning att fundera på omständigheterna i ärendet.

Försäkringsbolaget IF har tagit kontakt med utredande personal och lämnat uppgifter som tidigare inte var känt. Uppgiften gör gällande att en livförsäkring tecknats på den avlidne och frun Johanna de 14/1 2015. Det som sedan IF reagerar på är att Johanna Möller redan så tidigt som fyra dagar efter dödsfallet kommer in med en begäran att lyfta livförsäkringen. Det normala utifrån andra liknande ärenden är enligt IF att det brukar dröja upp mot 3-4 månader innan en sådan begäran lämnas in. Till saken hör också att vid tecknandet av livförsäkringen så var både den avlidne Aki och Johanna uppsatta som försäkringstagare men premien får Johannabetalades aldrig in till IF varvid hennes livförsäkring förföll i början på mars 2015.

Vidare så finns omständigheter på platsen för dödsfallet som kan till viss del tyckas var oklara. Aki var vid händelsen bedömd som fullt frisk och simkunnig. Han var på platsen för att lägga ut nät och det ska även vara gjort nära intill den brygga och den plats där han anträffades. Djupet på platsen där han anträffades var någonstans mellan 1-1,5 meter och alldeles intill bryggan. Någon konkret uppgift om att han var suicidbenägen finns inte och ej heller om att han lider av någon allvarlig sjukdom. Dessa omständigheter gör ärendet svårbedömt utifrån hur själva drunkningen har gått till.

Frågeställningar som finns är flera och då med inriktningen om att försöka få svar på om det finns någon annans påverkan till Akis drunkning."

Huvudprotokoll__del_1__8_.pdf, sid 25 enligt paginering.

"Johanna ligger bakom"
Så här skriver Lars Rogenfelt, polis i Köping, efter att ha träffat Akis föräldrar och systrar, 2015-08-11:

"Det som framkom att föräldrarna och systrarna tror att det är Johanna som ligger bakom Ackis död."

Huvudprotokoll__del_1__8_.pdf, sid 20 enligt paginering.

Jag är fortfarande lite skakad av att ha läst det här.

Av allt att döma så får man ju ge heder till if för att ha stått på sig, om nu inte Köpingspolisen helt enkelt har remitterat saken till gamla kolleger som nu jobbar på if.

Däremot är jag väl ändå inte mindre sur över att if skickar brev till JM och säger som de gör.

Varpå JM inom 14 dagar försöker slå ihjäl två av dem som vittnat mot henne för Köpingspolisen.
Citera
2017-07-04, 14:35
Medlem
EndastJag01s avatar
Citat:

Av allt att döma så får man ju ge heder till if för att ha stått på sig, om nu inte Köpingspolisen helt enkelt har remitterat saken till gamla kolleger som nu jobbar på if.

Däremot är jag väl ändå inte mindre sur över att if skickar brev till JM och säger som de gör.

Varpå JM inom 14 dagar försöker slå ihjäl två av dem som vittnat mot henne för Köpingspolisen.
Vilka var det hon försökte slå ihjäl? Hade det med AP att göra?
Citera
2017-07-04, 14:45
Medlem
Citat:

? Nu tror jag nog du missförstått, det är Akis systrar och föräldrar som misstänker JM för mord.
Citera
2017-07-04, 14:57
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det finns ju andra tecken på drunkningsdöd i sötvatten, ex skum i mindre luftvägar, hemolys av röda blodkroppar, rikligt med analyserbar vätska i magsäcken.
Vad har detta visat?

Ospecifikt, tror jag.
Det är ju också så med sörvattensdrunkning att man i uttömmande mening inte med säkerhet kan påvisa det (hänt så, där och utan "bistånd") i positiv bemärkelse vid en obduktion, och dessutom i lägre grad ju längre kroppen ligger i vatten.

Det går alltså inte definitivt och i alla avseenden med nödvändighet skilja det från andra kvävningssätt på annan plats och med eller utan hjälp.

Men det betyder å andra sidan inte att det är omöjligt att bestämma dödssättet, om man kan pussla.

Man kan tycka att det borde vara möjligt i det här fallet att skilja på luftkvävning (påse, kudde) eller vattendito (hink, toa, kräftbalja), men så är tydligen inte fallet. Lungorna förstoras och ansträngs, kväljningar uppstår, syret i blodet försvinner -- symptomen är desamma eller mycket likartade. Att kroppen sedan legat i vatten kan kanske bidra till att sudda ut vissa skillnader.

Man kan tycka att lungor som kraftigt dragit in vattten borde skilja sig från sådana som försökt dra in luft men inte lyckats, men jag vet inte om det är tillämpligt här. Det kunde ju vara av intresse.
Citera
2017-07-04, 15:03
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:

Skakat eller omrört?
Om du behöver skakas lite mer så kanske det här kan hjälpa till.

Polisen beslutade att inte utreda mordet på Aki. Grunden för polisens beslut (eller bristen på beslutsunderlag) vet du. IF var inte nöjda med polisens beslut och överklagade till Kammaråklagare Gamilla Jegerhjelm i Västerås. Hon avslog med motiveringen:

"Ett ärende tas i normala fall upp till granskning endast om den som begär det
har ett berättigat intresse av att få beslutet prövat."

Här kan du läsa vad Kammaråklagare Gamilla Jegerhjelm skrev:

Huvudprotokoll__del_2__8_.pdf, sid 155 enligt paginering.

IFs sammanfattning
Här är IFs sammanfattning. Det som sammantaget gjorde att IF tyckte att fallet borde utredas.
Som polisen i Köping/Västmanland sa nej till. Som kammaråklagare Gamilla Jegerhjelm i Västerås sa nej till. Som utvecklingscentrum i Göteborg äntligen i slutet av augusti 2016 beslutade att det skulle utredas. 13 månader efter mordet på Aki.

Protokollbilaga__fo_rso_k_grovt_bedra_geri__IF-utr___del_1__3_.pdf, sid 123 - 129 enligt paginering.

Jag känner inte till något om hot, stämpling eller misshandel riktat mot Akis släktingar.

Senast redigerad av lasternassumma 2017-07-04 kl. 15:06.
Citera
2017-07-04, 15:11
Medlem
Lonnrots avatar
Fel i uppgift

Citat:
Ursprungligen postat av EndastJag01
Vilka var det hon försökte slå ihjäl? Hade det med AP att göra?

Fel av mig. Borttaget svar.
Senast redigerad av Lonnrot 2017-07-04 kl. 15:14. Anledning: Korrigering
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in