Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Nu fattar jag inte vad du menar - man agnar väl själva kräftburarna med fisk som i sin tur fångas i nät dess innan?
Det är väl detta som nätet var utlagt för och då faller både nät och kräftfiske då hon påstår burarna las ut på kvällen.
För övrigt finns det väl ingenting som kopplas till nåt fiske för Akis del på kvällen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lonnrot
I förhöret med pers. från rtj som fann kroppen (rättegången), så fanns burar lagda längre ut men inga nät eller annat påträffades i väsentlig närhet till brygga och fyndplatsen.
Jag kan minnas fel, men som jag minns är det någon i tråden som påstått att det är helt normalt att fiska kräftor med nät. Jag har aldrig gjort det och aldrig hört talas om det tidigare.
"Vid 20:30-tiden gick Johanna upp för att natta barnen. Aki skulle lägga ut fiskenät i vattnet. Vid 22:55-tiden vaknade Johanna till, då hade inte Aki kommit in."
Huvudprotokoll__del_1__8_.pdf, sid 2 enligt paginering.
"Han var på platsen för att lägga ut nät och det ska även vara gjort nära intill den brygga och den plats där han anträffades."
Huvudprotokoll__del_1__8_.pdf, sid 25 enligt paginering.
Med risk för att vara tjatig och tacksam om jag slipper förklara varför Aki enligt JM har gjort detta, för det vet jag naturligtvis inte. Jag förklarar gärna hur jag skulle göra:
– I god tid innan kräftfisket fånga betesfisk med nät.
– Stoppa bete i burarna och fånga kräftor med burar.
Jag kan förklara varför jag gör så. Jag kan inte förklara varför någon gör på, ett för mig obegripligt, sätt. Det vet jag inte.
Kanske bör man lägga till att man inte ska fästa för stor vikt vid vad JM har sagt...
–