Citat:
Ursprungligen postat av
Justitiemord
Jättebra länk, tack!
Citat:
3 § En sak som inte har hämtats får säljas under förutsättning att
1. uppdraget har slutförts eller avtalet har upphört att gälla,
2. den som har beställt arbetet eller förvaringen (beställaren) därefter har anmanats att hämta saken och i anmaningen har upplysts om att saken annars kan komma att säljas efter viss tid, minst tre månader från anmaningen, samt
3. den tid som har angetts i anmaningen har löpt ut.
Om näringsidkaren har en fordran på beställaren för sitt arbete på saken eller för förvaringen av den, skall det av anmaningen framgå vilket belopp som skall betalas.
Denna har inte skett.
Citat:
4 § Saken får säljas utan att beställaren har anmanats att hämta den, om
1. ett år har förflutit efter det att uppdraget har slutförts eller avtalet har upphört att gälla, samt
2. sakens försäljningsvärde uppenbarligen understiger en hundradel av prisbasbeloppet enligt 2 kap. 6 och 7 §§ socialförsäkringsbalken. Lag (2010:1237).
Eftersom dom inte fått tag på mig så är dom tvungna att vänta ett år på att göra sig av mig sakerna, korrekt?
Citat:
7 § Försäljningen skall göras med omsorg och med beaktande av beställarens intressen. Den får ske under hand eller på offentlig auktion.
Dvs. även om dom gjort rätt här, vilket inte verkar vara fallet, så måste sakerna värderas på en auktion – inte av städfirman som hämtar prylarna, korrekt?
Citat:
8 § Om förutsättningarna för försäljning är uppfyllda men saken uppenbarligen saknar försäljningsvärde, får den bortskaffas i stället för att säljas.
"Uppenbarligen" känns här väldigt diffust. Med tanke på att man inte ens kollat igenom sakerna utan värderat allt som "skräp" så känns det som att företaget gjort fel. I en utav lådorna låg te.x två guldhalsband från mormor nu när jag tänker efter.
Citat:
11 § Näringsidkarens skyldighet att anmana eller underrätta beställaren enligt 3 respektive 7 § skall anses fullgjord genom att anmaningen eller underrättelsen har sänts i rekommenderat brev under den adress som beställaren har uppgett eller som är känd för näringsidkaren.
Eftersom adressen som angavs var min tidigare adress så har detta aldrig varit möjligt. Diskuterade problemet med personalen när jag fyllde i mina papper å dom sa att det var okej att jag valde min gamla adress som jag inte längre bodde på (då jag var ute å reste).
Dvs; företaget i fråga skulle egentligen varit tvungna att vänta tills dess att jag kom förbi kontoret – eller att ett år fortlöpt enligt
4.1 §.
Citat:
12 § Om näringsidkaren uppsåtligen eller av oaktsamhet åsidosätter bestämmelserna i denna lag, skall han ersätta skada som till följd av detta drabbar beställaren eller sakens ägare.
Dvs; de bör ersätta mig för inventariet som slängts. De slog mig precis att hela mitt ABs bokföring sedan 8 år tillbaka låg i magasinet. Prylarna är en sak, men herregud vilket jobb att behöva göra om all bokföring :/
Har jag fått något om bakfoten, eller ser det ut som att företaget i fråga gjort fel?
EDIT: Kan någon utav dessa punkter förhandlas bort i avtalet jag skrev på? Dvs, kan företaget köra sitt eget race å strunta i ovanstående lag om avtalet hävdar något annat?
EDIT2:
Hittade ett till avtal på företagets hemsida. Så här står de.
Citat:
Om betalning inte görs inom förfallotiden har [Företaget] rätt att senast 30 dagar
efter att kunden aviserats behålla det förvarade godset utan ersättning och/eller
att sälja det förvarade godset (för att täcka [Företagets] totala fordringar). Om
möjligt ska [Företaget] underrätta kunden i förväg om försäljningen av godset.
Intäkterna från försäljning enligt paragraf 4 får behållas av [Företaget] och
användas för att betala eventuella utgifter som [Företaget] ådragit sig [...]
Kan man verkligen förhandla bort lagen som nyss länkades till?
EDIT3:
Längst ner i lagtexten står följande;
Citat:
Denna lag träder i kraft den 1 juli 1986. Den gäller dock inte i fall då näringsidkaren före ikraftträdandet har tagit emot en annans sak för att utföra arbete på saken eller för att förvara den eller har tagit emot material för att tillverka en sak av det.
Så lagen gäller alltså inte? Är väldigt förvirrad :/
EDIT4:
Aha,
ikraftträdandet syftar på arbete utfört tidigare än 1 juli 1986.