• 1
  • 2
2017-07-03, 14:49
Medlem
Magasinerade mina ägodelar i samband med en utlandsresa i början av året. Pga autogiro-problem så slutade de automatiska betalningarna fungera c.a 4 månader in vilket gjorde att mitt kontrakt löpte ut 30 dagar senare.

I går var jag förbi för att hämta ut mina saker å får reda på att dom sålt allt för 0:- för att betala den skuld jag har till dom. Dom har alltså öppnat mitt förråd (vilket är helt okej), värderat prylarna till 0:- å slängt allt, detta trots att jag på plats var tvungen att försäkra bohaget till 50k.

Förutom att jag är gråtfärdig över att ha mist allt jag äger så funderar jag på om de dom gjorde var rätt. I avtalet står de "Om beloppet inte betalas kan påminnelseavgifter tillkomma och vi kommer att vidta alla åtgärder som står i vårt förfogande för att driva in pengarna."

Någon som vet om detta var okej? Hade gissningsvis elektronik för 40k i lokalen.
Citera
2017-07-03, 14:58
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nerxi
Magasinerade mina ägodelar i samband med en utlandsresa i början av året. Pga autogiro-problem så slutade de automatiska betalningarna fungera c.a 4 månader in vilket gjorde att mitt kontrakt löpte ut 30 dagar senare.

I går var jag förbi för att hämta ut mina saker å får reda på att dom sålt allt för 0:- för att betala den skuld jag har till dom. Dom har alltså öppnat mitt förråd (vilket är helt okej), värderat prylarna till 0:- å slängt allt, detta trots att jag på plats var tvungen att försäkra bohaget till 50k.

Förutom att jag är gråtfärdig över att ha mist allt jag äger så funderar jag på om de dom gjorde var rätt. I avtalet står de "Om beloppet inte betalas kan påminnelseavgifter tillkomma och vi kommer att vidta alla åtgärder som står i vårt förfogande för att driva in pengarna."

Någon som vet om detta var okej? Hade gissningsvis elektronik för 40k i lokalen.

Tyvärr, inte mycket att göra. De har rätt att sälja dina saker om betalning uteblir!
Citera
2017-07-03, 15:20
Medlem
Justitiemords avatar
Uthyraren skall ersätta dig för det de slängt. Att styrka värdet på prylarna, blir dessvärre kanske inte det lättaste för dig.

För att uthyraren skall få sälja egendomen krävs att denne säger upp hyresavtalet och - genom rekommenderat brev - anmanar dig att dega och hämta upp sakerna inom en viss tid; minst tre månaders frist skall du få.
Citera
2017-07-03, 17:36
Medlem
nej det har inte gått rätt till.

anmäl för egenmäktigt förfarande,

det är ju samma som hyreslagen. du ha rinte rätt att slänga tex en utflyttad hyresgästs saker,

har för mig att det man har 3 månader på sig
Citera
2017-07-03, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justitiemord
Uthyraren skall ersätta dig för det de slängt. Att styrka värdet på prylarna, blir dessvärre kanske inte det lättaste för dig.

För att uthyraren skall få sälja egendomen krävs att denne säger upp hyresavtalet och - genom rekommenderat brev - anmanar dig att dega och hämta upp sakerna inom en viss tid; minst tre månaders frist skall du få.

Gäller detta från senaste fakturan löpte ut eller från de datum kontraktet sades upp pga av obetalda fakturor? Senaste fakturan betalades nämligen för mer än tre månader sedan, men kontraktet sades up bara för någon vecka sedan.

Företaget påstår att dom skickat ut mail och brev. Brev har jag inte fått då jag inte längre är skriven på adressen (där av magasineringen). Samma sak med mail, ingen ting där.

Citat:
Ursprungligen postat av skadad85

det är ju samma som hyreslagen. du ha rinte rätt att slänga tex en utflyttad hyresgästs saker,

Är detta ett brottmål eller tvistemål? Dvs, går ja till polisen eller till tingsrätten med en stämning? (har för mig att de är så de fungerar).
Citera
2017-07-03, 20:30
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av skadad85

Ni antar att samma lag gäller som för hyra av bostad. Det gör det inte. Som kund har du tecknat ett "Förvaringsavtal" vilket inte är detsamma som ett bostadshyresavtal, därav har du som kund inte samma rättigheter och förvaringsföretaget kan sätta upp helt andra villkor i avtalet.

Grundläggande brukar vara att du om kund är skyldig att, utan anmodan, löpande betala avgift för förvaringen. Att autogirobetalningen inte fungerat kan kanske användas för att få ersättning av din bank.

Finns ingen formellt eller lagligt krav att avtal måste sägas upp via rekommenderat brev, såvida inte det stipulerats i avtalet självt. Annars kan det stipuleras att uppsägning kan ske via epost eller liknande. Om det dessutom handlar om avtalsbrott (i.e. ej betald avgift) så är det vanligt att avtal formuleras så att den lidande parten kan säga upp avtalet ensidigt utan krav att kommunicera till den felande parten.

Det är tämligen standard i förvaringsavtal att vid utebliven betalning sägs avtalet upp, kunden informeras och har då en viss tid på sig att hämta upp sitt gods (ofta 30 dagar). Förvaringsföretaget brukar dock ge sig själva rätten att bryta upp ditt förråd, flytta ditt gods, kvarhålla godset tills alla kostnader och utestående avgifter är reglerade eller på eget bevåg sälja godset för att reglera skulderna. Kunden för då tillbaka eventuellt överskjutande vinst.

Om du kollar avtalet i detalj så står det säkerligen att du som kund är ansvarig att uppdatera dina kontaktuppgifter vid flytt etc.
Citera
2017-07-03, 21:00
Medlem
Justitiemords avatar
Lag (1985:982) om näringsidkares rätt att sälja saker som inte har hämtats
Senast redigerad av Justitiemord 2017-07-03 kl. 21:16.
Citera
2017-07-04, 00:54
Medlem
Citat:
Lag (1985:982) om näringsidkares rätt att sälja saker som inte har hämtats

Jättebra länk, tack!

Citat:
3 § En sak som inte har hämtats får säljas under förutsättning att
1. uppdraget har slutförts eller avtalet har upphört att gälla,
2. den som har beställt arbetet eller förvaringen (beställaren) därefter har anmanats att hämta saken och i anmaningen har upplysts om att saken annars kan komma att säljas efter viss tid, minst tre månader från anmaningen, samt
3. den tid som har angetts i anmaningen har löpt ut.
Om näringsidkaren har en fordran på beställaren för sitt arbete på saken eller för förvaringen av den, skall det av anmaningen framgå vilket belopp som skall betalas.

Denna har inte skett.

Citat:
4 § Saken får säljas utan att beställaren har anmanats att hämta den, om
1. ett år har förflutit efter det att uppdraget har slutförts eller avtalet har upphört att gälla, samt
2. sakens försäljningsvärde uppenbarligen understiger en hundradel av prisbasbeloppet enligt 2 kap. 6 och 7 §§ socialförsäkringsbalken. Lag (2010:1237).

Eftersom dom inte fått tag på mig så är dom tvungna att vänta ett år på att göra sig av mig sakerna, korrekt?

Citat:
7 § Försäljningen skall göras med omsorg och med beaktande av beställarens intressen. Den får ske under hand eller på offentlig auktion.

Dvs. även om dom gjort rätt här, vilket inte verkar vara fallet, så måste sakerna värderas på en auktion – inte av städfirman som hämtar prylarna, korrekt?

Citat:
8 § Om förutsättningarna för försäljning är uppfyllda men saken uppenbarligen saknar försäljningsvärde, får den bortskaffas i stället för att säljas.

"Uppenbarligen" känns här väldigt diffust. Med tanke på att man inte ens kollat igenom sakerna utan värderat allt som "skräp" så känns det som att företaget gjort fel. I en utav lådorna låg te.x två guldhalsband från mormor nu när jag tänker efter.

Citat:
11 § Näringsidkarens skyldighet att anmana eller underrätta beställaren enligt 3 respektive 7 § skall anses fullgjord genom att anmaningen eller underrättelsen har sänts i rekommenderat brev under den adress som beställaren har uppgett eller som är känd för näringsidkaren.

Eftersom adressen som angavs var min tidigare adress så har detta aldrig varit möjligt. Diskuterade problemet med personalen när jag fyllde i mina papper å dom sa att det var okej att jag valde min gamla adress som jag inte längre bodde på (då jag var ute å reste).

Dvs; företaget i fråga skulle egentligen varit tvungna att vänta tills dess att jag kom förbi kontoret – eller att ett år fortlöpt enligt 4.1 §.

Citat:
12 § Om näringsidkaren uppsåtligen eller av oaktsamhet åsidosätter bestämmelserna i denna lag, skall han ersätta skada som till följd av detta drabbar beställaren eller sakens ägare.

Dvs; de bör ersätta mig för inventariet som slängts. De slog mig precis att hela mitt ABs bokföring sedan 8 år tillbaka låg i magasinet. Prylarna är en sak, men herregud vilket jobb att behöva göra om all bokföring :/

Har jag fått något om bakfoten, eller ser det ut som att företaget i fråga gjort fel?

EDIT: Kan någon utav dessa punkter förhandlas bort i avtalet jag skrev på? Dvs, kan företaget köra sitt eget race å strunta i ovanstående lag om avtalet hävdar något annat?

EDIT2:

Hittade ett till avtal på företagets hemsida. Så här står de.

Citat:
Om betalning inte görs inom förfallotiden har [Företaget] rätt att senast 30 dagar
efter att kunden aviserats behålla det förvarade godset utan ersättning och/eller
att sälja det förvarade godset (för att täcka [Företagets] totala fordringar). Om
möjligt ska [Företaget] underrätta kunden i förväg om försäljningen av godset.
Intäkterna från försäljning enligt paragraf 4 får behållas av [Företaget] och
användas för att betala eventuella utgifter som [Företaget] ådragit sig [...]

Kan man verkligen förhandla bort lagen som nyss länkades till?

EDIT3:

Längst ner i lagtexten står följande;

Citat:
Denna lag träder i kraft den 1 juli 1986. Den gäller dock inte i fall då näringsidkaren före ikraftträdandet har tagit emot en annans sak för att utföra arbete på saken eller för att förvara den eller har tagit emot material för att tillverka en sak av det.

Så lagen gäller alltså inte? Är väldigt förvirrad :/

EDIT4:

Aha, ikraftträdandet syftar på arbete utfört tidigare än 1 juli 1986.
Senast redigerad av Nerxi 2017-07-04 kl. 01:31.
Citera
2017-07-04, 09:01
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Jättebra länk, tack!

Denna har inte skett.

Eftersom dom inte fått tag på mig så är dom tvungna att vänta ett år på att göra sig av mig sakerna, korrekt?
Stämmer.
Citat:
Dvs. även om dom gjort rätt här, vilket inte verkar vara fallet, så måste sakerna värderas på en auktion – inte av städfirman som hämtar prylarna, korrekt?
Ja.
Citat:
"Uppenbarligen" känns här väldigt diffust. Med tanke på att man inte ens kollat igenom sakerna utan värderat allt som "skräp" så känns det som att företaget gjort fel. I en utav lådorna låg te.x två guldhalsband från mormor nu när jag tänker efter.
Att något är uppenbart betyder att det i princip är fullständigt säkerställt; beviskravet är mycket starkare än "bortom rimligt tvivel". Uthyraren har bevisbördan att sakerna är värdelösa.
Citat:
Eftersom adressen som angavs var min tidigare adress så har detta aldrig varit möjligt. Diskuterade problemet med personalen när jag fyllde i mina papper å dom sa att det var okej att jag valde min gamla adress som jag inte längre bodde på (då jag var ute å reste).

Dvs; företaget i fråga skulle egentligen varit tvungna att vänta tills dess att jag kom förbi kontoret – eller att ett år fortlöpt enligt 4.1 §.

Dvs; de bör ersätta mig för inventariet som slängts. De slog mig precis att hela mitt ABs bokföring sedan 8 år tillbaka låg i magasinet. Prylarna är en sak, men herregud vilket jobb att behöva göra om all bokföring :/

Har jag fått något om bakfoten, eller ser det ut som att företaget i fråga gjort fel?
Uthyraren har definitivt gjort fel och skall ersätta dig härför.
Citat:
EDIT: Kan någon utav dessa punkter förhandlas bort i avtalet jag skrev på? Dvs, kan företaget köra sitt eget race å strunta i ovanstående lag om avtalet hävdar något annat?

EDIT2:

Hittade ett till avtal på företagets hemsida. Så här står de.

Nej lagen är semidispositiv, se 2 §.
Citat:
EDIT3:

Längst ner i lagtexten står följande;

Så lagen gäller alltså inte? Är väldigt förvirrad :/

EDIT4:

Aha, ikraftträdandet syftar på arbete utfört tidigare än 1 juli 1986.
Senast redigerad av Justitiemord 2017-07-04 kl. 09:08.
Citera
2017-07-04, 09:02
Medlem
Citat:

De har meddelat dig på den adress de har på avtalet. Om de skickat brevet rekommenderat så har de fullgjort sin del:
"11 § Näringsidkarens skyldighet att anmana eller underrätta beställaren enligt 3 respektive 7 § skall anses fullgjord genom att anmaningen eller underrättelsen har sänts i rekommenderat brev under den adress som beställaren har uppgett eller som är känd för näringsidkaren."

Citat:

Om förvaringen primärt är för dina privata tillhörigheter så kan de inte frångå lagen till nackdel för dig:
"2 § Bestämmelserna i denna lag får inte frångås till nackdel för en konsument som har beställt arbetet eller förvaringen huvudsakligen för enskilt ändamål."

Du skrev bokföring och då är i alla fall en del av tillhörigheterna för ditt företag. Hur stor andel var för företaget?
Citera
2017-07-04, 09:34
Medlem
George Wittigs avatar
Citat:

Om det du sagt om innehållet stämmer så känns det som att städfirman sagt till magasineringsföretaget att det bara var skräp och sen behållit prylarna och sålt dom själva....
Citera
2017-07-04, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
De har meddelat dig på den adress de har på avtalet. Om de skickat brevet rekommenderat så har de fullgjort sin del:
"11 § Näringsidkarens skyldighet att anmana eller underrätta beställaren enligt 3 respektive 7 § skall anses fullgjord genom att anmaningen eller underrättelsen har sänts i rekommenderat brev under den adress som beställaren har uppgett eller som är känd för näringsidkaren."

Jag var bara skriven på adressen 2 dygn från de att avtalet skrevs på, detta då min hyresrätt löpte ut. Valde att resa fram tills dess att jag skulle få nycklarna till min nya lägenhet 5 månader senare (där av magasineringen) så fanns aldrig på angiven adress. Detta var företaget i fråga medveten om.

Syftet med rekbrevet borde vara att verifiera att den andra parten tagit del av uppsägningen, eller hur? Hämtas inte brevet ut eller skickas i retur så borde inte delgivningen (i brist på ett bättre ord) skett. Skulle ärendet dras till tingsrätt så förutsätter jag att företaget måste kunna bevisa att jag tagit del av uppsägningen.

Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Om förvaringen primärt är för dina privata tillhörigheter så kan de inte frångå lagen till nackdel för dig:
"2 § Bestämmelserna i denna lag får inte frångås till nackdel för en konsument som har beställt arbetet eller förvaringen huvudsakligen för enskilt ändamål."

Du skrev bokföring och då är i alla fall en del av tillhörigheterna för ditt företag. Hur stor andel var för företaget?

Runt 10% av inventariet var för företaget, c.a 10 pärmar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in