2017-07-03, 15:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Börjar undra om åtalet för A*i,s död är så svagt egentligen, slås det fast att A*i inte drunknade på egen hand så krymper ju möjliga kandidater till att ha bragt honom om livet ner till väldigt få, platsen där han återfanns är ju inte direkt en metropol av rang och de personer som kan ha dräpt honom kan man i det här fallet räkna på ena handens fingrar, motiv, plats och händelserna efteråt med försäkringsbolag och brådska talar ju sitt tydliga språk.

Blir domen välskriven och juridiskt korrekt angående A*i,s död så kan den även bära i HR, de tidigare anhållna bör nog njuta av sin frihet, den kan komma att bli kortare än vad de tror.
Domen blir bara så välskriven som 294-åringarna kan enas om. Dessa har i förhållande till hovrättsråd en 12-årings nivå vad det gäller bevisvärdering och juridik, det finns åtskilliga fall som visar just denna problematik, oavsett för eller nackdel för åtalad.

Fallet är mycket komplext och som GW säger så brukar TR "gå på allt" när det blir för tunga åtal. De är för gaggiga för att kunna sortera, kaffepauser däremot behövdes i parti och minut.

Protokollet för RPUn talar för att det finns skiljaktigheter, jag antar att rådmannen har lite bättre förmåga än nämndemännen så det blir nog inte så kvalitativt som man kan önska.
Citera
2017-07-03, 15:39
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Börjar undra om åtalet för A*i,s död är så svagt egentligen, slås det fast att A*i inte drunknade på egen hand så krymper ju möjliga kandidater till att ha bragt honom om livet ner till väldigt få, platsen där han återfanns är ju inte direkt en metropol av rang och de personer som kan ha dräpt honom kan man i det här fallet räkna på ena handens fingrar, motiv, plats och händelserna efteråt med försäkringsbolag och brådska talar ju sitt tydliga språk.

Blir domen välskriven och juridiskt korrekt angående A*i,s död så kan den även bära i HR, de tidigare anhållna bör nog njuta av sin frihet, den kan komma att bli kortare än vad de tror.

JJ kan ju behöva fila på sitt alibi.

Nu är jag ju inte heller främmande för -- apropå inlägget av solglittret var det väl? -- att JM:s trixande med livsförsäkringar möjligen kan ha som syfte att reflektera misstankarna bort från henne själv. Men det finns kanske känsla för det där. Jag menar, någon insatt måste kunna förhålla sig till det hoppas jag.

Om syftet att bli av med Aki och JJ (eller sätta jordens tunme i ögat på honom) vägde tyngre än behovet av pengar. Och resten är dimridåer.

Hua. Det här kan ju fortfarande bli spännande.
Citera
2017-07-03, 15:51
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
JJ kan ju behöva fila på sitt alibi.

Nu är jag ju inte heller främmande för -- apropå inlägget av solglittret var det väl? -- att JM:s trixande med livsförsäkringar möjligen kan ha som syfte att reflektera misstankarna bort från henne själv. Men det finns kanske känsla för det där. Jag menar, någon insatt måste kunna förhålla sig till det hoppas jag.

Om syftet att bli av med Aki och JJ (eller sätta jordens tunme i ögat på honom) vägde tyngre än behovet av pengar. Och resten är dimridåer.

Hua. Det här kan ju fortfarande bli spännande.

Nog lite sent påtänkt för JJ, han har ju redan avgett det i förhör, att köra en JM och börja ändra sig nu tror jag inte kommer att gynna honom.

Tror ju att den svaga länken är DB, undrar om han klarar att hålla tätt när lilla mamma inte kan styra honom, vi får se hur det går men som du säger, det kan bli spännande trots allt.
Citera
2017-07-03, 15:52
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Ja, ungefär det som står i dagens Expressen, Brage Åman, som är väldigt nöjd att TR konstaterat att det är ett mord:
"Har man tagit det steget måste man se till vem som har haft möjlighet att begå det här brottet. Då blir indicierna mot Johanna väldigt många och starka. Det finns ingen annan tänkbar gärningsman i Johanna Möllers så kallade nätverk. Ingen som uppfyller alla de villkoren som hon gör med motiv, praktisk möjlighet att genomföra brottet och förmågan rent mentalt.

Intressant att se. Då går h/man där på JM som ensam gärningsman ju. Och då anses JJ inte "stå rycket" (eller hitta från Eskilstuna till Granliden.)

Och om JJ frias i TR så kommer JM till HR utan rimlig medhjälpare eller alternativ gärningsman rör. AP? Som det nog ska vara då.
Citera
2017-07-03, 16:00
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Nog lite sent påtänkt för JJ, han har ju redan avgett det i förhör, att köra en JM och börja ändra sig nu tror jag inte kommer att gynna honom.

Tror ju att den svaga länken är DB, undrar om han klarar att hålla tätt när lilla mamma inte kan styra honom, vi får se hur det går men som du säger, det kan bli spännande trots allt.

"Hålla tätt"? Du menar om eller om inte han är delaktig?

Jag skulle tro och hoppas att de "oskyldiga" av de tre nu efter domen inser att det handlar om att få rätsida på deras egna liv, inte JM:s. Livet är långt.
Citera
2017-07-03, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EndastJag01
Det är väl inte förvånande för någon.

De kanske skulle gå till farbror Polisen och berätta redan nu? Det kan ju inte kännas bra att veta hur det kommer att bli... fast det är klart, de skall ju skylla på mamma! Hon tar på sig allt!
I så fall skulle det bli en intressant dynamik i familjen. För att väcka åtal måste åklagaren ha tillräckligt med bevis för med viss sannolikhet fällande dom, så då skulle åtminstone vi Blomqvistare få tio gånger färre bitar att lägga. Rykte är dock rykte - gardera med kryss.
Citera
2017-07-03, 16:10
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stativera
Nu har åkl valt att först pröva Aki-fallet mot enbart JM. Det är svagt och den mest rättvisa bedömningen skall göras av erfarna jurister och inte "amatörnämndemän" (som i sig har fått kritik av självaste GW).

Eftersom du håller med om "till varje buds stående medel" så borde du veta att det krockar med objektivitetsprincipen. Åkl är förpliktigade att också ta tillvara på och visa sådant som är till fördel för den åtalade. Hela vägen från misstanke till HD.

Sanningen skall fram.

Du läser inte vad jag skriver min vän, och slingrar dig och talar om andra kontexter. Du är en "sistaordare" utan substans. Det finns inget att invända emot.
Citera
2017-07-03, 16:11
Medlem
Docklands avatar
Inspelningen och blodiga tröjan har landat. Det var väl tio dagar sedan nu.
Citera
2017-07-03, 16:12
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Exakt vad var det JJ uppgav i förhör? Hos kompis eller med sin egen familj?
Citera
2017-07-03, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland

Wow.

Var har du fått info ifrån? Detta är av så stor vikt att jag gärna vill ha ett underlag för påståendet. Om du inte misstycker
Citera
2017-07-03, 16:14
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Ja, ungefär det som står i dagens Expressen, Brage Åman, som är väldigt nöjd att TR konstaterat att det är ett mord:
"Har man tagit det steget måste man se till vem som har haft möjlighet att begå det här brottet. Då blir indicierna mot Johanna väldigt många och starka. Det finns ingen annan tänkbar gärningsman i Johanna Möllers så kallade nätverk. Ingen som uppfyller alla de villkoren som hon gör med motiv, praktisk möjlighet att genomföra brottet och förmågan rent mentalt.

Jag kanske är ute och cyklar i den juridiska grönskan, men kan man döma någon för anstiftan till mord utan att ha klarlagt varken dödsorsak, hur det gått till, var det skett eller vilka mer som kan varit inblandade?

Det låter otroligt tycker jag, men jag kan ju ha fel.
Citera
2017-07-03, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland

Ja hur går det med tröja och inspelning? Någon som läst om det kommit till Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in