Citat:
Ursprungligen postat av
FYRB
Jag står väl upp för Propavan då! ;-)
Jag vet flera som säger som du. Helt nockade dagen efter.
Njae... Däremot, någon form av "hang over" långt in på nästa dag. Men de har sovit en längre stund iaf.
En person, som överdoserade Propavan beskrev, hallunicationer, seghet och oförmåga att röra sin kropp. Den hängde inte med. Ett regelbundet blommönster uppbådade sig om personen fäste blicken mer än 30 sek, på någonting. Krypningar i benen och lång biverkningstid. Kan vakna till några timmar efter intaget men somnar om ganska lätt.
Men Imovane/Zoplikon/Stilnoct är en annan typ av preparat. Snabbverkande, när de verkar: "Smadang". Djupsömn under 4 - 6 h.
Därför kombinerar man ofta: 1 Zoplikon med 1 -2 Propavan till behövande.
Du har helt rätt. Jag har testat alla tre varianter. Propavan är inte aktuellt här (du blir mest seg som kola i huvudet under låång tid), jag tänkte mest på
Stilnoct som är snabbverkande (2-5 minuter) visserligen baseras Imovane också på Ziplokon, men det tar ca 30 minuter. Eftersom alkohol förstärker effekten kan det gå på en "svinblink" med Stilnoct.
Jag tog en Stilnoct och var trodde jag skulle hinna slå av radion som stod 1 meter bort, efter 0,5 meter stöp jag som en fura, benen försvann och jag stöp med ansiktet rakt ner på golvet. Att ta mig upp själv var ogörligt varken armar eller ben fungerade, det var knappt jag fick fram ett rop på Hjälp till min närboende. Kunde inte få fram ett ord, inte ens tungan samarbetade ....
En annan gång skulle jag snabbkissa på toa, stöp jag efter 2 meter och råkade ramla utför trappen (hela vägen ner), slog mig blå överallt, bröt X antal revben och fick en spricka på skulderbladet. Efter det vägrade jag ta en enda tablett till av Stilnoct. Jag hade ingen tidigare erfarenhet av sömntabletter eller förstod innebörden av "snabbverkande". Nu är jag smärtsamt medveten av det.
Då fick jag Propavan. Värre, fast på ett totalt annat sätt, blev helt trög och halvdöd hela dagen efter. Det däremot är inte vanebildande och det förstår jag. Misstänker starkt att det är vad åldringar på boende matas med. Man blir ytterst stillsam.
Sedan provade jag Imovane. Som jag fortfarande tar, dock endast ibland och högst en halv tablett av 7.5 mg. Den ger samma djupsömn som Stilnoct men verkar inte som en blixt från klar himmel. Båda ger djupsömn 5-6 timmar och jag vaknar utvilad och pigg. Körbar.
Ziplikon finns numera på detektionslistan, men den har inte funnits där så länge. Oklart när den kom med dock...
BER OM URSÄKT att jag slängde ur mig detta om okänd drog och sedan bara försvann ... Oplanerat drog vi till stugan och kom ner först sent ikväll.
Jag har länge funderat kring att Stilnoct skulle kunna funkat för JMs ändamål. Stilnoct finns även som 10 mg tablett. Enlig mig skulle han lätt kunna drukna på 0.5 m djup och haft bryggan väldigt nära. Alla muskelgrupper blev helt utslagna, jag kunde inte höja vare sig huvud från golvet eller röra ett finger. Jag låg platt som en fisk i samma läge jag sjönk ihop i.
Förmodligen individuellt, men det är min enda erfarenhet av något "drog"preparat i alla fall.