Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-27, 22:19
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5combo
Hur länge kan han sitta häktad? Hur går det för åklagaren?

Hur länge han "kan" sitta häktad är väl relativt. Den som har varit häktad längst i Sverige satt 4 år.

Hur det går för åklagaren tror jag inte att någon som är aktiv i tråden vet. Antagligen ganska bra, förutsatt att de har rätt man, eftersom Billy fortfarande är häktad på sannolika skäl.

På torsdag denna vecka bör det vara dags för omhäktning igen. De senaste två omhäktningarna har jag tolkat det som att han har medgivit vidare häktning utan förhandling.
Citera
2017-06-27, 22:32
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5combo
Hur länge kan han sitta häktad? Hur går det för åklagaren?

Citat:
Ursprungligen postat av litenpanda
Hur länge han "kan" sitta häktad är väl relativt. Den som har varit häktad längst i Sverige satt 4 år.

Hur det går för åklagaren tror jag inte att någon som är aktiv i tråden vet. Antagligen ganska bra, förutsatt att de har rätt man, eftersom Billy fortfarande är häktad på sannolika skäl.

På torsdag denna vecka bör det vara dags för omhäktning igen. De senaste två omhäktningarna har jag tolkat det som att han har medgivit vidare häktning utan förhandling.

Ja, precis. Det finns ingen gräns för länge man sitter häktad. Men som regel är det 6 mån - 1 år vid mord/dråp innan åtal väcks. Nu kan ju Billy släppas vid en omhäktning ifall bevisen inte håller, men än så länge verkar de hålla för rätten.
Citera
2017-06-28, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Om B använt bilen så skulle ju den stå hos fadern. Vet du att den gjorde det?
Jag sa att han kan ha dumpat hennes kläder från bilen. Jag sa inte att han kört. Andra kan ju ha kört. Vi vet inte vad sjutton han gjorde på söndagen och hur han tog sig runt. Han kan ha gått, cyklat, blivit hämtad, eller kört själv. Eller kanske stannat hemma och lagat popcorn. Ingen som vet. Jag sa också att huruvida man har fått indraget körkort har nog mindre betydelse när man har ett mord att dölja. Såklart att den här grabben kör bil vare sig han har körtkort eller ej.

Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Hur ska äklagaren veta att han inte ljuger? Då måste han ju vara närmast ögonvittne.
Ålagaren har gjort en sannolikhetskalkyl d.v.s. gissat, det är allt

Återigen, det är åklagaren som inte får komma med uppgifter som han vet är osanna. Att en misstänkt gärningsman ljuger, räknar alla med. Så även förstås åklagaren.
Citera
2017-06-28, 22:49
Medlem
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=99&artikel=6721117
Citera
2017-06-29, 02:47
Medlem
Citat:

Denne yngling kommer förmodligen att kvarstanna bakom galler inom överskådlig tid.
FU har sannolikt teknisk bevisning som binder honom till platsen. Så länge han inte kan ge någon trovärdig förklaring, utan endast neka och bedyra sin oskuld händer inget förän ev. åtal väcks.
Citera
2017-06-29, 07:10
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Znoopet
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=99&artikel=6721117

Okej. Intressant. Han bekräftar alltså att dom två andra inte ens varit på plats när det hände så dom är det bara glömma.

Men den misstänkte nekar fortfarande i sten och säger att han inte har något med detta att göra, ska bli intressant att se vad för bevis man lagt fram mot honom i förhören hittills.
Citera
2017-06-29, 08:57
Medlem
litenpandas avatar
Någon med plus-konto på Hela Hälsingland som kan citera artikeln? Tack!
https://www.helahalsingland.se/logga-in/forsvaret-vill-ha-mer-information-om-mordet-pa-tova-moberg-dalig-insyn-i-utredningen
Citera
2017-06-29, 12:22
Medlem
https://www.helahalsingland.se/logga...-i-utredningen

Försvaret vill ha mer information om mordet på Tova Moberg: "Dålig insyn i utredningen"

"Vi har dålig insyn i utredningen, men bevisläget så här långt räcker inte för en fällande dom, säger försvarsadvokat Bo Karlsson."

" Vi är inte klar än, så vi begär fjorton dagar i stöten. Så har vi gjort hittills, säger Christer Sammens"

"Vi har begärt att åklagaren ska precisera vad det framkommit för information och om utredningsläget förändrats. Jag har föreslagit att vi ska få den informationen utan att vi begär omförhandling, säger advokat Bo Karlsson"
Citera
2017-06-29, 13:39
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loscha
https://www.helahalsingland.se/logga...-i-utredningen

Försvaret vill ha mer information om mordet på Tova Moberg: "Dålig insyn i utredningen"

"Vi har dålig insyn i utredningen, men bevisläget så här långt räcker inte för en fällande dom, säger försvarsadvokat Bo Karlsson."

" Vi är inte klar än, så vi begär fjorton dagar i stöten. Så har vi gjort hittills, säger Christer Sammens"

"Vi har begärt att åklagaren ska precisera vad det framkommit för information och om utredningsläget förändrats. Jag har föreslagit att vi ska få den informationen utan att vi begär omförhandling, säger advokat Bo Karlsson"

Tack! Inte jättebra information. Av någon anledning som fortfarande är oklar vill de fortfarande inte begära omförhandling. Verkar som att försvaret vill veta om och när de ska begära omhäktningsförhandling istället för att medge omhäktning. Men att de inte vill göra detta utan att få veta mer om utredningen först. Är inte detta lite märkligt? Vid en omhäktningsförhandling borde väl nödvändiga bevis presenteras vid varje tillfälle och om man väljer att inte förhandla så får man inte se dessa. Någon som kan förklara om jag missförstår?
Citera
2017-06-29, 15:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Tack! Inte jättebra information. Av någon anledning som fortfarande är oklar vill de fortfarande inte begära omförhandling. Verkar som att försvaret vill veta om och när de ska begära omhäktningsförhandling istället för att medge omhäktning. Men att de inte vill göra detta utan att få veta mer om utredningen först. Är inte detta lite märkligt? Vid en omhäktningsförhandling borde väl nödvändiga bevis presenteras vid varje tillfälle och om man väljer att inte förhandla så får man inte se dessa. Någon som kan förklara om jag missförstår?

Håller med.
Är det så att man får ny utredningsinformation enbart vid omhäktningsförhandling?
I så fall varför inte begära en sådan?
Får inte försvaret nya bevis mm fortlöpande eller får försvaret allt när åtalet läggas fram?
Citera
2017-06-29, 18:42
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Håller med.
Är det så att man får ny utredningsinformation enbart vid omhäktningsförhandling?
I så fall varför inte begära en sådan?
Får inte försvaret nya bevis mm fortlöpande eller får försvaret allt när åtalet läggas fram?

De får väl vissa bevis vid omhäktningsförhandlingarna samt vid förhör när den häktade konfronteras med vissa bevis. Men det mesta får de läsa i FUP:en.
Citera
2017-07-02, 22:39
Medlem
litenpandas avatar
Aftonbladet har gjort en lista på 269 dödade kvinnor. Tova står med som "pågående fall". Om man skrollar längst ned på sidan kan man bläddra i de 12 kapitel som Aftonbladet har satt ihop. Bland annat i kapitel 6 så uttalar sig några mördare.

http://dodadekvinnor.story.aftonbladet.se/chapter/dodade-kvinnor/

De 236 männen i vår granskning beskrivs påfallande ofta som sårbar, omogen, lättkränkt och med ”starkt underliggande hämmad aggressivitet”.

• Minst 132 hade en psykiatrisk diagnos eller personlighetsstörning, eller bådadera.
• Minst 61 av männen har en personlighetsstörning.
• Vanliga är borderline, antisocial och narcissistisk personlighetsstörning. De har höga tankar om sig själva, tål inte kritik, är aggressiva, impulsiva, lättkränkta. Svår separationsångest och bristande empati är andra symptom.

För de störda männen är kvinnan allt. Han accepterar inte att hon bara går.
Efter mordet har han svårt att förklara brottet.
Ur vår undersökning: ”Det svartnade.” ”Jag ville bara prata.” ”Allt rasade, jag tappade kontrollen.” ”Vi grälade men jag förstår inte varför jag hämtade vapnet.” ”Jag minns bara att jag stod med en blodig kniv.” ”Jag ville bara skrämmas.” ”Jag ville bara få tyst på henne.”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in