Citat:
Ursprungligen postat av
develi
.. och jag tror inte ett smack på detta som sagt och har diskuterat det för länge sen.
Men du är inne på rätt tänk i mitt tycke - det går inte bara att fantisera om vad hon haft för argument för att peta i honom ditten och datten med tanke på spårtid - drogen ska hinna förbrännas innan han dör.
Du breddar just nu tidsspegeln som krävs men det förutsätter att hon fejkat alla sms relaterat till master.
Jag ska återkomma mer imorgon, nu är jag för trött.
Nu har jag försökt pussla ihop telefonlistorna för att se om JMs och Akis mobiler kan ha befunnit sig på samma plats under vistelsen på Granliden. Vad jag kan se är detta fullt möjligt. Det verkar som om loggarna endast visar master för telefonsamtal och SMS men inte ren datatrafik (Messenger), men med ledning av samtal och sms kan man utgå från att mobilen varit i närheten av samma mast för datatrafik under samma tidsintervall. Så JM behöver absolut inte ha ägnat en tanke åt någon "mastplanering".
Enligt Tilläggsprotokoll II del 2 av 2 s. 151ff:
Akis mobil var uppkopplad mot Grythem hela tiden mellan 7 aug 20:19 (dessförinnan Brottsta 13:35) och 8 aug 12:40 (därefter Mälardalens högskola 16:39 ), förutom tre SMS från JM som togs emot via Götlunda T2 21:52-21:54. Mellan 13:35 och 20:19 finns inga samtal eller sms.
JMs mobil var först uppkopplad mot Grythem 7 aug 16:24 (dessförinnan närliggande Nannberga 15:40) och sedan rörde den sig mellan Grythem, Stora Mellösa, Östermällsa och Biskopsvrak med sista händelse mot 8 aug 13:15 mot Stora Mellösa (därefter Nannberga 13:28).
Under intervallet 21:52-21:54 var den uppkopplad mot Grythem.
Grythem nås från alla platser - i huset, utanför huset, på bryggan. Götlunda nämns inte i temsningen, men ligger NO om Grythem så den kan troligen nås från huset men kanske inte från bryggan. Stora Mellösa, Östermällsa och Biskopsvrak nås endast utanför huset och från bryggan.
Så Akis mobil kan ha legat stilla där JM befunnit sig eller rört sig med JM hela kvällen. Vid SMSen 21:52-54 var Akis mobil ev. vid huset men det kan JMs också ha varit. Snarare mer suspekt att den har kopplat upp sig mot en mast längre norrut om Aki skulle ha suttit och messat vid bryggan.
När man jämför detta med messengertrafiken mellan Akis konto och NL i Tilläggsprotokoll I del 1 av 3 s. 92ff så hittar man (originaltid omvandlad till svensk sommartid UTC+2h; enriktad trafik från NL har uteslutits):
14:48-15:00 - Akis mobil någonstans mellan Brottsta och Grythem, JMs mobil mellan Kungsör och Arboga. Aki: "Nu" plus 2 bilder(?), NL: "Jamen dåså", Aki: "Det är väll nästa gång". (Kanske foton på Aki och barnen i baksätet?)
15:29-15:30 - Akis mobil någonstans mellan Brottsta och Grythem, JMs mobil mot Arboga. Aki: bild utan text?
16:29 - Akis mobil någonstans mellan Brottsta och Grythem, JMs mobil mot Stora Mellösa (om mobilerna varit på samma ställe så är det utanför huset eller på bryggan). Aki: "Ja typ hej och alltså puss (hjärta)" NL: "Ha en trevlig helg (hjärta)"
17:26 - Akis mobil mot Grythem, JMs mobil mot Stora Mellösa (samma ställe förutsätter utomhus/bryggan/stranden) Aki: "Ja, men jag vill ändå ga kontakt med dig,,,, (hjärtan)"
18:11 - Akis mobil mot Grythem, JMs mobil mot Stora Mellösa eller Grythem. Aki: "Jag Älskar dig Nadja (hjärta)"
20:14 - Akis mobil mot Grythem, JMs mobil mot Stora Mellösa eller Grythem. Aki: "Jag älskar dig för mitt fulla (hjärta)"
20:41 - Akis mobil mot Grythem, JMs mobil mot Grythem. Aki: "(hjärtan) Varför älskar jag dig så mycket ,,,,"
Även här kan bägge mobilerna ha varit på samma plats.