2017-07-02, 00:10
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag utgår från negativ svar drogtest, detektionstider och att hon är korkad.

Ett annat märkligt faktum är att det var ingen trafik på Akis mobil mellan 13:35 (Eskilstuna) och 20:30 (Granliden) den 7 augusti 2015. Dessutom var det utgående trafik på hans mobil via master i Esklistuna dagarna efter hans död. JM tog hand om mobilen och den färdades samtidigt med hennes egen från Granliden till Eskilstuna.
Detta bevisar att JM kunde Akis kod. Och det är troligt att hon hade kontroll över hans mobil redan när de befann sig i Eskilstuna den 7 aug på dagen, och/eller att den var avstängd.
Detta gör det fullt möjligt att Aki var satt ur spel redan vid färden till Granliden.
Citera
2017-07-02, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Hela spåret med designerdroger är intressant. Det är etablerat att Aki drogats tidigare med okända substanser. Varför han lät sig utsättas för detta är mer än lite konstigt, och implicerar en person som saknar kontroll. Godtrogen. Låg IQ.
Godtrogen kan jag säga men inte lågt IQ.
Kanske snarare inte så gatusmart.
Vem är inte det, fast man har högt IQ ( om jag har det, det säger jag inte).
Då pratar vi inte om de sex intligenserna.

Som jag skrev tidigare så har Aki kännts sig trygg med de personer som han har åkt till Granliden.
De eller Johanna har gett honom något preparat som Aki tror hjälper mot hans magåkommer.
Citera
2017-07-02, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Hela spåret med designerdroger är intressant. Det är etablerat att Aki drogats tidigare med okända substanser. Varför han lät sig utsättas för detta är mer än lite konstigt, och implicerar en person som saknar kontroll. Godtrogen. Låg IQ.

Drogning förklarar åtskilligt men det känns lite märkligt att de inte skulle ha kunnat detektera någon drog. De flesta designade droger är en redan känd drog som man gjort små molekylära ändringar i för att gå runt EUs mfl listor över reglerade substanser. Borde gå att detektera om man letar. Dessutom skedde analysen över ett år efter dödsfallet och drogen hade redan hunnit bli "gammal". Men jag vet inte hur man uppdaterar sina bibliotek med nya droger så jag skulle inte helt utesluta att man missat något. Dessutom kanske man bara kör rena rutinanalyser utan mer aktiv bearbetning av resultaten.
Citera
2017-07-02, 00:58
Bannlyst
Citat:
Hjälmaren måste ha tre kiselalger.

... Jag kan kort konstatera att du måtte vara helt inkompetent gällande att ta emot sakfakta och dra en slutsats via denna utläggning som är fullständigt up shit creek without a paddle.
Sakfakta ? ❤️
Bli inte så frustrerad, lungorna blir ju vattenfyllda och du svarar inte på Stativeras smarta frågeställning. Man måste nog bestämma sig för om Hjälmaren har kiselalger eller inte, eller hur ?

Hur gick det med Akis röka ?
Citera
2017-07-02, 01:03
Medlem
Sleeptalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Dumheter. Att någon är "ond"?

Hon är ond. Ond som bara fan.

Sen att du inte verka se det i ditt skeva seende ... det är ju ditt eget lilla problem.

Satt och glodde på Kunskapskanalen (det ni Flashback!) tidigare idag med ett halvt öga/öra.
Och hon forskaren i mörkt hår som stod där i rött med hörsnäckan sågade afghanerna (och andra ensamkommande) mer eller mindre och deras (jävla) hederskultur i början. Även om i milda ordalag. Och det nästan rakt av; och det nästan hela tiden.

Det där var ju något vågat tänkte jag i mitt stilla sinne ... men sedan började hon (ju givetvis) jämföra med alla gamla svenska oförrätter kvinnor råkat ut genom tiderna; som att svenska karlar hade rätt att klappa till sina kvinnor så sent som 1982 (?) utan repressalier!

Och då fick det fan vara nog.

Men i alla fall: om inte ens ens en svensk forskare har några som helst skrupler att afghaner kan göra i princip vad som helst; då är jag inte den att säga emot henne direkt.

Mänskliga mordredskap. Utan tvekan.

There you go Johanna!
Senast redigerad av Sleeptalker 2017-07-02 kl. 01:07.
Citera
2017-07-02, 01:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Ett annat märkligt faktum är att det var ingen trafik på Akis mobil mellan 13:35 (Eskilstuna) och 20:30 (Granliden) den 7 augusti 2015. Dessutom var det utgående trafik på hans mobil via master i Esklistuna dagarna efter hans död. JM tog hand om mobilen och den färdades samtidigt med hennes egen från Granliden till Eskilstuna.
Detta bevisar att JM kunde Akis kod. Och det är troligt att hon hade kontroll över hans mobil redan när de befann sig i Eskilstuna den 7 aug på dagen, och/eller att den var avstängd.
Detta gör det fullt möjligt att Aki var satt ur spel redan vid färden till Granliden.
.. och jag tror inte ett smack på detta som sagt och har diskuterat det för länge sen.
Men du är inne på rätt tänk i mitt tycke - det går inte bara att fantisera om vad hon haft för argument för att peta i honom ditten och datten med tanke på spårtid - drogen ska hinna förbrännas innan han dör.
Du breddar just nu tidsspegeln som krävs men det förutsätter att hon fejkat alla sms relaterat till master.
Jag ska återkomma mer imorgon, nu är jag för trött.
Senast redigerad av develi 2017-07-02 kl. 01:11.
Citera
2017-07-02, 03:50
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajfone
Sakfakta ? ❤️
Bli inte så frustrerad, lungorna blir ju vattenfyllda och du svarar inte på Stativeras smarta frågeställning. Man måste nog bestämma sig för om Hjälmaren har kiselalger eller inte, eller hur ?

Hur gick det med Akis röka ?

Dummare än en kiselalg är både du och stativet. Develi har pedagogiskt försökt att förklara sambanden både på normal och lättläst svenska. Men vill man inte begripa så....

1. Hjälmaren har kiselalger.
2. Om man lever och andas in Hjälmarens vatten så sprids kiselalgerna i kroppen.
3. Om man är död andas man inte.
4. Om man slänger en död människa i Hjälmaren och det rinner in vatten så stannar det i lungorna.
5. Om man spolar rent vatten på en död människas lungor kan alger sköljas bort från lungorna.
6. Läkare som undersöker döda människor spolar ofta vatten på deras lungor.

Capisce!
Senast redigerad av HowLongIsNow 2017-07-02 kl. 03:56.
Citera
2017-07-02, 04:32
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Tycker du ska titta mindre på TV och ägna dig mer åt teknisk bevisning.
Det gäller de flesta här. Det tittas alldeles för mycket på TV-serier och spekuleras utifrån det. Sanslöst.
Varifrån får du dina idéer till dina spekulationer då? Är ju inte helt vanligt att alltid stå på en övertydligt skyldig mördares sida, som här och i Lisa Holm-tråden.

"Teknisk bevisning"?
Sen när är det viktigt i en utredning? Är det just i denna utredning där du ömmar för psykopathäxan Johanna Möller? Snacka om selektivt tänkande. Du bestämmer dig för en mördare du vill "heja" på och utifrån vilken teknisk bevisning som finns eller inte så bestämmer du om teknisk bevisning ska räknas eller inte. Vilken tur att vårt rättssystem inte fungerar som din selektiva hjärna.
Den tunga tekniska bevisningen mot Lisa Holms mördare, den bortförklarade du med ditt ynkliga "planteringar" men i Möllers fall där är det just den tekniska bevisningen du efterfrågar, den viktiga tekniska bevisningen. Man kan ju tro att du är ett selektivt troll.

För övrigt så inser nog de flesta att JM satt dit sig själv så fort hon har öppnat käften med alla sina avslöjande ord, uttalat med en särdeles gnällig ton, hybris, psykopatiska drag samt en empatilöshet man inte trodde existerade. Också så sanslöst korttänkt och korkad, framkommer det. Men, med sitt hybristänk så tror hon att hon tillhör en högre sfär än de flesta. En kvinna som själv avslöjar vilken avart till människa hon är.
En mamma som försöker lägga sin skuld på sina barn. Vilken förälder skulle tänka den tanken?
Fy fan vilken omänsklig människa.
Citera
2017-07-02, 05:21
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
.. och jag tror inte ett smack på detta som sagt och har diskuterat det för länge sen.
Men du är inne på rätt tänk i mitt tycke - det går inte bara att fantisera om vad hon haft för argument för att peta i honom ditten och datten med tanke på spårtid - drogen ska hinna förbrännas innan han dör.
Du breddar just nu tidsspegeln som krävs men det förutsätter att hon fejkat alla sms relaterat till master.
Jag ska återkomma mer imorgon, nu är jag för trött.

Nu har jag försökt pussla ihop telefonlistorna för att se om JMs och Akis mobiler kan ha befunnit sig på samma plats under vistelsen på Granliden. Vad jag kan se är detta fullt möjligt. Det verkar som om loggarna endast visar master för telefonsamtal och SMS men inte ren datatrafik (Messenger), men med ledning av samtal och sms kan man utgå från att mobilen varit i närheten av samma mast för datatrafik under samma tidsintervall. Så JM behöver absolut inte ha ägnat en tanke åt någon "mastplanering".

Enligt Tilläggsprotokoll II del 2 av 2 s. 151ff:
Akis mobil var uppkopplad mot Grythem hela tiden mellan 7 aug 20:19 (dessförinnan Brottsta 13:35) och 8 aug 12:40 (därefter Mälardalens högskola 16:39 ), förutom tre SMS från JM som togs emot via Götlunda T2 21:52-21:54. Mellan 13:35 och 20:19 finns inga samtal eller sms.

JMs mobil var först uppkopplad mot Grythem 7 aug 16:24 (dessförinnan närliggande Nannberga 15:40) och sedan rörde den sig mellan Grythem, Stora Mellösa, Östermällsa och Biskopsvrak med sista händelse mot 8 aug 13:15 mot Stora Mellösa (därefter Nannberga 13:28).
Under intervallet 21:52-21:54 var den uppkopplad mot Grythem.

Grythem nås från alla platser - i huset, utanför huset, på bryggan. Götlunda nämns inte i temsningen, men ligger NO om Grythem så den kan troligen nås från huset men kanske inte från bryggan. Stora Mellösa, Östermällsa och Biskopsvrak nås endast utanför huset och från bryggan.

Så Akis mobil kan ha legat stilla där JM befunnit sig eller rört sig med JM hela kvällen. Vid SMSen 21:52-54 var Akis mobil ev. vid huset men det kan JMs också ha varit. Snarare mer suspekt att den har kopplat upp sig mot en mast längre norrut om Aki skulle ha suttit och messat vid bryggan.

När man jämför detta med messengertrafiken mellan Akis konto och NL i Tilläggsprotokoll I del 1 av 3 s. 92ff så hittar man (originaltid omvandlad till svensk sommartid UTC+2h; enriktad trafik från NL har uteslutits):
14:48-15:00 - Akis mobil någonstans mellan Brottsta och Grythem, JMs mobil mellan Kungsör och Arboga. Aki: "Nu" plus 2 bilder(?), NL: "Jamen dåså", Aki: "Det är väll nästa gång". (Kanske foton på Aki och barnen i baksätet?)
15:29-15:30 - Akis mobil någonstans mellan Brottsta och Grythem, JMs mobil mot Arboga. Aki: bild utan text?
16:29 - Akis mobil någonstans mellan Brottsta och Grythem, JMs mobil mot Stora Mellösa (om mobilerna varit på samma ställe så är det utanför huset eller på bryggan). Aki: "Ja typ hej och alltså puss (hjärta)" NL: "Ha en trevlig helg (hjärta)"
17:26 - Akis mobil mot Grythem, JMs mobil mot Stora Mellösa (samma ställe förutsätter utomhus/bryggan/stranden) Aki: "Ja, men jag vill ändå ga kontakt med dig,,,, (hjärtan)"
18:11 - Akis mobil mot Grythem, JMs mobil mot Stora Mellösa eller Grythem. Aki: "Jag Älskar dig Nadja (hjärta)"
20:14 - Akis mobil mot Grythem, JMs mobil mot Stora Mellösa eller Grythem. Aki: "Jag älskar dig för mitt fulla (hjärta)"
20:41 - Akis mobil mot Grythem, JMs mobil mot Grythem. Aki: "(hjärtan) Varför älskar jag dig så mycket ,,,,"

Även här kan bägge mobilerna ha varit på samma plats.
Senast redigerad av HowLongIsNow 2017-07-02 kl. 05:31.
Citera
2017-07-02, 08:13
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Satan vilka korkade bortförklaringar ni har, där kan man snacka speedade skabbrävar som tar till vilken skit som helst för att framställa JM som ett slags stackars utsatt offer.
Offer för förtal, kränkningar, skvaller, avundsjuka och allsköns jävelskap. D.v.s allt det, inklusive mord, som HON utsatt andra för.
Stackars, stackars henne

Tänk om JM fått sätta klorna i er och era 1-2 låtsaskompisar medan hon var i frihet.
Tänk vilka perfekta, lättstyrda, lättmanipulerade och undergivna små lakejer till henne ni skulle ha blivit. Hon skulle ha skrattat rått åt er naivitet och dumhet.

Men, nu skrattar hon nog inte längre och tur är det.
Nu är hon schackmatt.

Fahlander och Wenna har ju lyckats få henne dömd för det som de lagt henne till last, inklusive A*i,s död så hur man kan sitta och påstå att någon av åklagarparet skulle vara schackmatt är ju bara patetiskt, vad som återstår i den här vändan är ju den RPU som ska utföras och när de har konstaterat att den överåriga tonåringen med taskig impulskontroll och svag planeringsförmåga är frisk nog att avtjäna ett livstidsstraff så kommer del 1 att avslutas med en dom som skickar JM till fängelse på livstid.

Wenna gjorde en lysande plädering och tog bort alla Hikes invändningar i ett svep, självklart har båda åklagarna ställt samman den plädering som gjorts så båda ska ha cred för att de har fullföljt sitt värv, de har gett både A*i,s anhöriga och AM ett avslut på den tragiska och eländiga historia som JM har påtvingat dem.

JM kommer att få sitt välförtjänta straff och det enda som kommer att kunna ändras i HR är tyvärr delen som rör A*i,s död men om domen är välskriven och logisk i sitt juridiska resonemang så kan även den delen stå sig.

Det här fallet är inget Bodenfall eller för den delen något Vallåkrafall så beträffande JM,s skuld finns det inga oklarheter, hon är skyldig till vad som lagts henne till last.
Citera
2017-07-02, 08:52
Medlem
Spitilinkkons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag vet att det inte finns något tillförlitligt om hur han kom ut till Granliden men uppgift om ett stopp vid JM:s lägenhet i stan.

Tänkte om det fanns uppgift om hur det såg ut när de åkte därifrån.

Är det bara JM och Aki och tvillingarna i bilen så vore det logiskt om ngn av dem satt mellan stolarna (till de somnat).

Svårt att tro att Aki varit på Coop själv och sedan låtit sig skjutsas till Granliden medan hon redan var där ute. Så troligare att de sammanstrålar på Coop. Kör en del av maten till lgh för att hålla barnen där nöjda? Fortsätter sedan ut de fyra. Mycket höljt i dunkel dock. Någon kan stå med bil och vänta på vägen eller nära / vid Granliden. Tvillingarna kan ju ha sövts redan på vägen där och sedan ställts i bilen i skuggan bakom boden, vad det var. Aki kan ha fått en spetsad "oöppnad" flaska redan i bilen.

Det finns förresten inget givet dräparställe utmed vägen ut sen? Biltvätt? Vattenfyllt grustag? Fiskodling? Silo/gödselbehållare? Boskapsbadkar? Damm? Dricksvattenreservoar/-station för kranvattenlösa boende (nån bonde som inte var hemma?), annan brunnstäkt? Brandtäkt? Brandslang? Lite långsökt men för att spåna kring alla eventualiteter.

Det fetade - nu minns jag inte vilken bil familjen hade vid tillfället, men tvillingarna var väl inte spädbarn då? Babyskydden, som är rätt lätta att ta i och ur bilen, är oftast för barn mellan 0-13 kg (12-15 månader). Troligen behövde de istället bakåtvända bilbarnstolar. Dessa lämnar man vanligen i bilen "fast monterade" då de spänns fast med bilens bilbälten/docka/säkerhetsband etc. Och de är lite baxigare att flytta på för att en vuxen ska in emellan.
Det är också väldigt trångt i ett baksäte med två bilbarnstolar och A*i, som var ganska stor, skulle troligen haft svårt att få plats. Mer sannolikt är nog att de antingen åkte olika bilar, eller att han satt fram (och båda tvillingarna bak).
Om de inte hade en bil utan airbag (eller urkopplad dito) på passagerarsidan fram och således hade ett barn i framsätet och ett i baksätet. Då hade A*i lätt fått plats bak också.
Citera
2017-07-02, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shiba1
Jag kan inte sluta att fundera på vad JM använde för drog på Aki.
Jag har hittat en ganska ny designerdrog en hallucinogen som heter BK-2CB som man tydligen kan få tag på via nätet.
Nya droger tar det ju ett tag innan man kan fånga upp i tester i det testbatteri som finns så frågan är ju hur avancerat rättsmedicin kunnat testa.
Jag tror ju att kunskapen om droger i JMs omgivning är ganska stor .I missbrukskretsar är man ju alltid ute efter droger som inte fångas upp t.ex alla olika sorters spice som man inte kan skalla sorter av.
Jag tycker effekterna av BK-2CB stämmer rätt bra med stackars Akis förgiftningsperiod i soffan.
Det som är lite intressant är att det finns nämnt att BK-2CB bryts ner snabbt i vatten och blir lila och att det därför skall tas i gelkapslar.

Tyvärr, RMV har med denna som en substans som de kan detektera via urin, se rmv.se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in