2017-07-01, 18:54
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CallePhille
Då borde de veta vilken typ av biljett han hade i och med att man väljer det vid bokningen.

Tyvärr lyckas jag inte få några träffar om jag söker i tråden på bokade, bokat osv. SJ borde veta det.

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Visst finns det sådana personer men kan inte vara så många som inte klarar av något av det som du har räknat upp. Klarar man inte ens detta enkla under en tågresa, dessutom i Sverige, så är det verkligen illa ställt.

Vi vet att PL har/hade ett dåligt lokalsinne men vi vet inte hur detta kan ha påverkat honom i övrigt. Jag har ändå svårt att se att PL trodde sig vara i Mjölby då han istället befann sig i Hallsberg. Han hade ju tidigare varit på dessa stationer. Även om han ev. kan ha trott detta varför lämnade han sitt bagage på två olika ställen?

Vi får hoppas i första hand på att han påträffas vid liv och i andra hand att hans kvarlevor hittas så att föräldrarna kan få något slags avslut. Det värsta skulle vara om det "enbart" blev ett ouppklarat försvinnande.

Ett mycket märkligt och förbryllande försvinnande.

Kan han ha upptäckt det, sedan tagit en promenad och blivit rånmördad?

Citat:
Jag har läst lite sporadiskt i spekulationstråden under dagen.
Någon skrev om diskussionen om fälten här och det nämndes också rapsfält. Vet inte om man kan bekräfta att det är rapsfält? Det går tydligen inte att gå på fälten, vilket kan tyda på tät och snårig gröda. Enligt kommentar står skördetröskan bredvid fältet, så de tror att det skördas snart...
Frågan om han äter mediciner för sin depression fick ett bestämt nej, så då vet vi det... Undrar om han diagostiserats med en depression eller om han bara varit nedstämd? Spekulationer från anhöriga?
Tänker att han inte behöver ha varit öppen med eventuell medicinering. Patrik är ändå 22 år och har varit myndig i 4 år.

Han verkar ha varit öppen med hur han mådde.

Citat:
Ursprungligen postat av Sunfire
Har de kollat I väskorna? "Obducenten" från 80-talet la ut delarna i väskor. Kan röra sig om en copycat killer.

Väskorna är kollade om du läser i tråden. Det är fullständigt orimligt att de skulle hitta hans väskor, sedan bli klara över att det verkligen är hans väskor och inte ens öppna dem och kolla innehållet.
Senast redigerad av Dumhetsmuseet 2017-07-01 kl. 18:59.
Citera
2017-07-01, 18:56
Medlem
CallePhilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinaBe
Föräldrarna har gått ut med, att Patrik arbetat hårt en längre period, varit deprimerad och TROLIGEN gått in en slags paykos!
Det är inte någon psykos, som styrkts av läkarvetenskap!
Jo, men deprimerad enligt vem?
Har han haft läkarkontakt, samtalskontakt? Är det bara spekulationer från anhöriga? Har den påstådda depressionen pågått under en längre tid?
Man får intrycket av att han inte fått någon professionell hjälp.
Inte alla får mediciner utskrivna, men en mildare psykofarmaka eller i alla fall något ångestdämpande borde han väl ha erbjudits? En depression kommer ju inte över en natt, det borde ha pågått en tid. Av uppgifterna att döma tycks det märkligt att han inte tar några mediciner.
Citera
2017-07-01, 19:10
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
Jo, men deprimerad enligt vem?
Har han haft läkarkontakt, samtalskontakt? Är det bara spekulationer från anhöriga? Har den påstådda depressionen pågått under en längre tid?
Man får intrycket av att han inte fått någon professionell hjälp.
Inte alla får mediciner utskrivna, men en mildare psykofarmaka eller i alla fall något ångestdämpande borde han väl ha erbjudits? En depression kommer ju inte över en natt, det borde ha pågått en tid. Av uppgifterna att döma tycks det märkligt att han inte tar några mediciner.

Det är ju inte ens säkerställt i vilken omfattning av depression det rör sig om!
Det KAN ju vara, att P varit "nedstämd" på grund av stressen med skolarbetet på Musikhögskolan. I vardagligt tal kallas ju "litet nedstämd" för "deprimerad!"
Vips har det blivit en höna av en hönsfjäder!

Jag letade efter "Hittachatten", men den är nog enbart för sektmedlemmarna!
Jag hittade den i alla fall inte!
Citera
2017-07-01, 19:18
Medlem
CallePhilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinaBe
Det är ju inte ens säkerställt i vilken omfattning av depression det rör sig om!
Det KAN ju vara, att P varit "nedstämd" på grund av stressen med skolarbetet på Musikhögskolan. I vardagligt tal kallas ju "litet nedstämd" för "deprimerad!"
Vips har det blivit en höna av en hönsfjäder!

Jag letade efter "Hittachatten", men den är nog enbart för sektmedlemmarna!
Jag hittade den i alla fall inte!
Jo, det är lite det jag känner. Det verkar vara mycket spekulationer om hans psykiska hälsa i efterlysningen och den har kanske framställts helt fel. Fel åt vilket håll kan man bara spekulera kring.
Sedan kan man också spekulera i hur mycket föräldrarna egentligen vet om Patrik. Vissa saker är ofta bäst att föräldrar inte känner till. Så har det nog alltid varit
Citera
2017-07-01, 19:25
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
Jo, det är lite det jag känner. Det verkar vara mycket spekulationer om hans psykiska hälsa i efterlysningen och den har kanske framställts helt fel. Fel åt vilket håll kan man bara spekulera kring.
Sedan kan man också spekulera i hur mycket föräldrarna egentligen vet om Patrik. Vissa saker är ofta bäst att föräldrar inte känner till. Så har det nog alltid varit

Litet av det Du spekulerar i och kring undrar fler i "Spekulationstråden!"
Mycket där i gruppen är givetvis sorgligt, men väldigt mycket är underhållande! För det är så naivt!
Citera
2017-07-01, 20:06
Medlem
Liberty75s avatar
När jag läser spekulationstråden får jag återigen intrycket av att något hände de där minuterna innan han klev av tåget. Det är där alla frågetecken finns.

Han lånar alltså en resenärs telefon och säger att hans mamma kan nå honom på den. Med andra ord räknar han med att han och kvinnan ska fortsätta samma väg. (Men han kan ju bli uppringd trots att han inte har pengar på mobilen?) Mamman laddar hans mobil. Därefter pratar de återigen på Patriks telefon (hon säger att sista pinget kom i samband med det samtalet så uppenbart är han i Hallsberg då). Sedan går han av trots att kvinnan med mobilen troligen sitter kvar samt andra resenärer. (Mjölby är ju ändstationen).

Har det sagts något i sista samtalet som gjort honom arg/ledsen så att han bara rusat av? Han vill inte hem, helt enkelt.
Citera
2017-07-01, 20:24
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75
När jag läser spekulationstråden får jag återigen intrycket av att något hände de där minuterna innan han klev av tåget. Det är där alla frågetecken finns.

Han lånar alltså en resenärs telefon och säger att hans mamma kan nå honom på den. Med andra ord räknar han med att han och kvinnan ska fortsätta samma väg. (Men han kan ju bli uppringd trots att han inte har pengar på mobilen?) Mamman laddar hans mobil. Därefter pratar de återigen på Patriks telefon (hon säger att sista pinget kom i samband med det samtalet så uppenbart är han i Hallsberg då). Sedan går han av trots att kvinnan med mobilen troligen sitter kvar samt andra resenärer. (Mjölby är ju ändstationen).

Har det sagts något i sista samtalet som gjort honom arg/ledsen så att han bara rusat av? Han vill inte hem, helt enkelt.

Vad jag förstått skedde sista samtalet på kvinnans telefon. Pinget har man nog fått ändå från hans telefon i och med att han bara befann sig i Hallberg, behövs inte ringas.

Kan vara så att vetskapen om att dom skulle söka hjälp inom psykiatrin när han kom hem skrämde honom och därför han faktiskt tog beslutet att avvika och ta sitt liv, då behöver man inte sin packning heller. Draggning och mer genomsök av området där väskorna dumpades borde genomföras, givetvis med hundar.
Citera
2017-07-01, 20:29
Medlem
NinaBes avatar
Citat:

Enligt mamman pratade De om trevliga saker, som skulle få Patrik, att må bättre. De skulle vandra i skogen bland annat!
Jag undrar fortfarande vems mobiltelefonnummer, som hittades i eller fastsatt på Patriks ena väska eller ryggsäck.
Det var ingen, som svarade, när den, som hittade lappen ringde - alltså kan det vara Patriks nummer.
Är han tillräckligt förvirrad har han säkert antecknat sitt nummer.
Det kan ju vara "tågdamens" nummer också - till exempel.

I tråden är intresset, att hitta Patrik fortfarande enormt och råden till varandra haglar, MEN:

"FIKK sökinsats, Hallsberg, söndag 2 juli!
Imorgon 15:00 · Parkeringen Pizzeria Milano Västra Storgatan 15 Hallsberg
6 personer är intresserade!"
Citera
2017-07-01, 20:39
Medlem
Liberty75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkitArgDuva
Vad jag förstått skedde sista samtalet på kvinnans telefon. Pinget har man nog fått ändå från hans telefon i och med att han bara befann sig i Hallberg, behövs inte ringas.

Kan vara så att vetskapen om att dom skulle söka hjälp inom psykiatrin när han kom hem skrämde honom och därför han faktiskt tog beslutet att avvika och ta sitt liv, då behöver man inte sin packning heller. Draggning och mer genomsök av området där väskorna dumpades borde genomföras, givetvis med hundar.

Nu var det mamman själv som skrev att pinget skedde i samband med deras sista samtal. Men det kan ju vara så att han pratade i kvinnans mobil då de gled in mot Hallsberg också.

Tror som du att den nära framtiden tedde sig för gräslig så han hoppade av på en impuls. Och tror faktiskt hans mamma förstår vad det var som utlöste det. Kanske något hon föreslog som hon nu ångrar grymt. Är man deprimerad kan ju minsta lilla ord utlösa traumatiska känslor.
Citera
2017-07-01, 20:56
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Nu var det mamman själv som skrev att pinget skedde i samband med deras sista samtal. Men det kan ju vara så att han pratade i kvinnans mobil då de gled in mot Hallsberg också.

Tror som du att den nära framtiden tedde sig för gräslig så han hoppade av på en impuls. Och tror faktiskt hans mamma förstår vad det var som utlöste det. Kanske något hon föreslog som hon nu ångrar grymt. Är man deprimerad kan ju minsta lilla ord utlösa traumatiska känslor.

Ja precis, och det är nog det man kunnat se i efterhand. Masterna sträcker sig väl en bit. Deras samtal bröts nog därefter och han ringde upp mamman med kvinnans telefon. Sen steg han ut i det fria och är borta.

Det är även min tanke och därför man bemöts med såna taggar utåt när man frågar runt dessa detaljer i tråden, jag blev helt avfärdad när jag frågade om pinget, mobilsignaler sista samtalet etc, som att man menar något ills o s v. Det gör man inte utan försöker bara hjälpa men det är svårt att se för någon som skuldbelägger sig.

Tragiskt om det nu är så, man önskar bara dom ska få besked och ro. Ovisshet är världens tortyr.
Citera
2017-07-01, 21:01
Medlem
NinaBes avatar
Äntligen har en av "Hittas" stora gåtor fått sitt svar!
Jag vet inte hur många, som frågat om Patriks biljett var en "pappersbiljett" eller en "smsbiljett:"
"Patrik hade en pappersbiljett då det blev fel på sms biljetten.//Admin"
Citera
2017-07-01, 21:08
Medlem
CallePhilles avatar
Såg den här kommentaren i flödet bland hundratals andra i spekulationstråden:
Citat:
Han har dumpstrat (av miljöskäl, hindra att mat bara slängs) tidigare, så han vet hur det går till.
Patrik är alltså en van containerdykare och vet hur man söker ätbar, slängd föda.
Hur den som skrivit kommentaren vet det, känner jag inte till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in