2017-06-30, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Det dröjer tydligen ytterligare några dagar med utslaget .

http://sla.se/skovde/2017/06/30/beslut-om-bilevicius-strafflangd

Det stör mig lite att fanskapet troligen åtnjuter alldeles utmärkt svensk tandvård. Och kommer att så göra så länge han befinner sig under Kriminalvårdens ansvar. Hoppas det kommande utslaget innebär att han kan överföras till Litauen utan några lättnader. Ge fanskapet några kilo Vipevolms-toffee i avskedspresent.
2017-06-30, 15:29
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Det stör mig lite att fanskapet troligen åtnjuter alldeles utmärkt svensk tandvård. Och kommer att så göra så länge han befinner sig under Kriminalvårdens ansvar. Hoppas det kommande utslaget innebär att han kan överföras till Litauen utan några lättnader. Ge fanskapet några kilo Vipevolms-toffee i avskedspresent.

Citat:
Om en intagen avtjänar ett straff som är längre än två år kan han eller hon få grundläggande tandvård i Kriminalvården. Det får den intagne betala med egna medel. Kriminalvården kan ibland betala för akut tandvård.
https://www.kriminalvarden.se/behandling-och-vard/sjukvard/

Det är inte som det har varit med tandvården i svenska fängelser. Man har dragit in även där och man kan få behandling om det är akut.
2017-06-30, 17:57
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Förmildrande omständigheter"?

Citat:
Ursprungligen postat av Telefoni
Citat:
Den livstidsdömde mördaren kräver att hans straff omvandlas till 15 års fängelse om han förflyttas till hemlandet Litauen.
– Det kan finnas förmildrande omständigheter, säger advokaten Zigmantas Lipnevičius.

... Man blir ju onekligen lite nyfiken på vad denne advokat anser vara "förmildrande omständigheter" i fallet...

Det kommer att bli mycket intressant att få veta den 4 juli vad domaren har kommit fram till.

Har också undrat över vad som kan vara "förmildrande omständigheter"?
2017-06-30, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det kommer att bli mycket intressant att få veta den 4 juli vad domaren har kommit fram till.

Har också undrat över vad som kan vara "förmildrande omständigheter"?

Jag kommer ihåg i början av det här när Lisa hade blivit hittad.
Då sa du att, jag har fått information om att Lisa hade stått lutad mot en bil och pratat med den i bilen. Det var en svart SUV.
Och att det hade vart mycket liv där runt cafet
Var det rätt information du hade fått då, eller vad hände med det?
2017-06-30, 18:30
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sisotalo
I varje fall är det omöjligt att öka Neirius straff till att gälla för hela livet i Litauen, vilket svensk livstid inte är. Man får inte öka straffet om fånge flyttas från svensk fängelse till en litauisk fängelse.

Ygeman flyr från detta konkreta problem. Han är beredd at betala stora pengar för att Nerius ska sitta i svensk fängelse. Men Även en fånge har rättigheter inom EU-lagen. Det är hans mänskliga rättighet att sitta i sitt hemlands fängelse.
Och Lisa Holms rättighet till sitt liv - vilken hänsyn tog herr Bilevicius till den?

Ingen alls faktiskt. Han var inte ett skvatt intresserad av att hon skulle ha ett fortsatt liv,
en framtid. Han tog sig den oerhörda rätten att släcka ett människoliv enkom för sin
egen sjuka njutnings skull. Han förvandlade henne i sin mardrömslika, empatilösa framfart
från en människa med känslor och egen vilja till ett objekt att hantera precis som han ville.
Och han ville åstadkomma ONT. Ont till döds. Det var målet, det var motivet.
Och aldrig blir en sån person som honom som gjort sig skyldig till något så ofattbart grymt
och förfärligt värd att ömka. Värd att ta i försvar på något minsta sätt som att ute på
ett diskussionsforum kämpa för hans sak, vilja se honom fri helst.

Personligen kan jag tycka att varje individ som i berått mod tar någon annans liv i samma
ögonblick också har förverkat sitt eget existensberättigande.
Så tycker nu inte vårt rättsväsende och därför har en sån som Lisas ytterst grymme mördare
fortfarande möjlighet att leva kvar på vår jord.
Han må fortsätta så men något återerövrande av friheten för hans del redan om några 15 år
ska vi allt inte behöva vara med om.
Det skulle vara en ren skymf mot alla dem som stod Lisa nära, föräldrar, syster med flera.

Citat:
– Det är nödvändigt att de svenska och de litauiska straffen överensstämmer och i vår brottsbalk finns det möjlighet till det vid försvårande omständigheter. Offret mördades särskilt brutalt och befann sig i en helt maktlös situation, säger Jūratė Tamašauskienė.
http://www.expressen.se/gt/just-nu-kravet-fran-bilevicius-i-rattssalen/
2017-06-30, 19:21
Medlem
Skaraborg2s avatar
Besökte Blomberg vid ett flertal tillfällen 2015.

Citat:
Ursprungligen postat av carro22
Jag kommer ihåg i början av det här när Lisa hade blivit hittad.
Då sa du att, jag har fått information om att Lisa hade stått lutad mot en bil och pratat med den i bilen. Det var en svart SUV.
Och att det hade vart mycket liv där runt cafet
Var det rätt information du hade fått då, eller vad hände med det?

Ja jag besökte Blomberg vid ett flertal tillfällen efter mordet 2015.

Tyvärr är det nu ett tag sedan och kommer inte ihåg allt vad som framkom under dessa besök. Jag minns dock uppgiften att det hade varit mycket liv runt caféet den här kvällen.
2017-06-30, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja jag besökte Blomberg vid ett flertal tillfällen efter mordet 2015.

Tyvärr är det nu ett tag sedan och kommer inte ihåg allt vad som framkom under dessa besök. Jag minns dock uppgiften att det hade varit mycket liv runt caféet den här kvällen.

Visst, det är bekvämaste att "glömma" att Lisa pratat med några i svarta suv.
2017-06-30, 20:19
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma

Den "svarta suven", har inget med att Nerijus så brutalt mördade Lisa.

Är du möjligen spekulant på den?
2017-06-30, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PantherE
Den "svarta suven", har inget med att Nerijus så brutalt mördade Lisa.

Är du möjligen spekulant på den?
Eftersom man helst vill "glömma" bort denna suven finns det något i detta och det kan ha med Lisa att göra.
2017-06-30, 20:32
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Eftersom man helst vill "glömma" bort denna suven finns det något i detta och det kan ha med Lisa att göra.

Eftersom det var förhandlingar för två år sen så har det kommit fram att ingen svart suv var inblandad i mordet. Har du redan "glömt" det eller du med helst vill "glömma" det?

Har ni alternativare inget annat för er än att gräva fram sånt som är färdigdiskuterat för över ett år sen och nu kör repeat på det hela?

Märker du inte att du står och stampar på samma ställe och inte rör dig ur fläcken?
Ni har ju inget nytt att komma med och allt det gamla tramset har ju inte friat din älsklingsmördare och kommer aldrig att göra.
Senast redigerad av PantherE 2017-06-30 kl. 21:06.
2017-06-30, 21:40
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Nu var det ju flytten till Litauen och huruvida straffet blir likvärdigt
där som tråden öppnades för att man skulle diskutera
(...)
Ja, och då kan den svarta SUV:en bli en "förmildrande omständighet", kanske. Det blir dock svårt att hitta SUV:en i domen hur bra översättningen än är, eftersom detta faktum aldrig togs upp där. Nå, den enda frågan är vilken inställning litauerna har till ärendet. Jag tror f.ö. inte, vilket har framförts, att domaren måste välja mellan 15 år eller livstid, utan att det står honom fritt att utdöma 25 år tidsbestämt om han så vill. Då blir frågan än mer tillspetsad, om vi ska behålla NB i Sverige eller ej.
2017-06-30, 22:03
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Ja, och då kan den svarta SUV:en bli en "förmildrande omständighet", kanske. Det blir dock svårt att hitta SUV:en i domen hur bra översättningen än är, eftersom detta faktum aldrig togs upp där.

Varför skulle en bil som inte verifierats på något sätt tas upp i en dom? Det var enbart ett rykte, om ens det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in