Citat:
Ursprungligen postat av
HowLongIsNow
Precis som många andra kan jag inte sluta fundera över Akimordet. Det hade suttit så fint med en sammanhängande beskrivning av händelseförloppet.
Har läst igen i FUP och reflekterat efter att ha sett på de nyligen släppta videoklippen med JM.
Så här tror jag just nu:
1. Inget komplicerat upplägg. Enklast möjliga tillvägagångssätt. JMs planeringsförmåga är inte så raffinerad.
2. JM utförde inte själva dödandet, kanske var hon inte ens på exakt samma plats när det hände. Hennes modus operandi i övrigt har varit att delegera allt smutsigt hantverk.
3. Mycket av vad JM säger tycker jag har karaktären av "förvrängda halvsanningar" och jag tror att man kan läsa ut de verkliga förklaringarna mellan raderna i många fall.
4. Aki blev drogad tidigt, kanske med en "födelsedagsdrink" vid ankomsten eller i bilen när han blev upplockad i Etuna (halvsanning med PET-flaskan?). Något preparat som har kort halveringstid och/eller inte synd på vanliga drogtester. Preparatet testades ut tidigare samma år ("soff-incidenten").
5. JJ och JB var alla där, kanske även DB. I förhör med de misstänkta spekuleras friskt om detta. JJ och JB är varandras alibin. Det är inte säkert att JB och DB var med vid dödandet utan de kan ha haft andra roller, såsom att köra bil eller passa barn. De kan därför hävda att de inte vet vad som hände.
6. Akis mobil är kritisk. Det var ett misstag att den blev liggande på bryggan. Man tänkte inte på att stoppa den i hans ficka innan han åkte i vattnet. Enligt vittnesmål tog JM hand om den och den skulle låsas upp och ges till JJ. JM hävdar själv att den blev stulen och hon vet vem som stal den.
Kan mycket väl ha varit så att JM knappade på Akis mobil och skickade mess till NL med hjärtan och förälskat "trams", och spelade hans favoritlåt. Att lura och förvirra är hon mycket bra på. Kom det förresten någon godnatthälsning från Aki till NL?
7. Hur gick själva kvävningen / dränkningen till? MR har återgett att JJ skulle ha tagit ut Aki i båten och dränkt honom ute på sjön. Troligen en halvsanning. Mer troligt IMO att Aki kvävdes eller dränktes på land, där det kunde ske i tysthet. Kanske sov han eller var medvetslös? Kanske i gästhuset som JM aldrig kollade (hon visste redan vad som fanns där)? Var förvarades båten när den inte användes?
8. Kroppen lades / eller låg redan i båten som låg i vattnet i mörker. Någon gång på natten/morgonen vräkte någon (JJ?) kroppen i vattnet och stack därifrån. Kanske i sällskap med JB och DB som skulle kunna ha lurats iväg med att "Aki är borta, måste ringa 112, stick härifrån så ni inte får problem med snuten".
Jag tror du är spot on.Den absoluta förutsättningen för att mordet skulle lyckas är ju att Aki är påverkad /medvetslös av droger.Varför skulle hon annars vara så angelägen om kremering.Han skulle ju haft någon skada om han var vid medvetande.Det
handlar nog mest av att man inte testat för rätt specifik substans.Växtbaserat tror jag på.
Jag tror också han först blivit kvävd innan han tippats i sjön senare.
Att Aki hade förstorat hjärta sk oxhjärta är ju typiskt efter bruk av anabola steroider .
Det är en intressant teori att det skulle skett i gäststugan.Det skulle ju lösa problemet med ljud som färdas över sjön och att kunna ha lugn och ro vid gärningen.
Jag tror inte ett ögonblick att JM varit direkt inblandad utan att det är en lejd person utanför klanen som gjort det för pengar.
Johanna använder sig ju av halvsanningar,hon verkar använda sig av något som hänt i hennes liv eller någon annans och presenterar detta som svar efter eget godtycke.I hennes värld har hon inte mördat för hon har ju inte gjort det per definition.
Jag tror också att hon klarat av att neka hela tiden beror på att de som dödat för henne har hållhakar på henne och att det skulle leda till väldigt svåra konsekvenser om hon sa något.