2017-06-29, 18:16
Medlem
Misstanke om självmord låter som rimlig förklaring till polisens agerande. Om han nu medvetet lämnat tåget, nämnt till sin mor att han var i mjölby men hade som tanke att avsluta sitt liv i hallsberg. Var tog han då vägen? Han verkade inte ha någon anknytning till Hallsberg, kan han ha sett något ställe från tåget som han åkt så många gånger? Hoppa framför tåg är inte ovanligt vid självmord, men då borde han hittats.

Finns gott om tåg i hallsberg så kanske därav valet att gå av där?

En person som vill ta sitt liv och aldrig hittas, finns det eller mår de så dåligt att de inte bryr sig?
Citera
2017-06-29, 18:37
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nik145
Misstanke om självmord låter som rimlig förklaring till polisens agerande. Om han nu medvetet lämnat tåget, nämnt till sin mor att han var i mjölby men hade som tanke att avsluta sitt liv i hallsberg. Var tog han då vägen? Han verkade inte ha någon anknytning till Hallsberg, kan han ha sett något ställe från tåget som han åkt så många gånger? Hoppa framför tåg är inte ovanligt vid självmord, men då borde han hittats.

En person som vill ta sitt liv och aldrig hittas, finns det eller mår de så dåligt att de inte bryr sig?

De finns. Ooo ja. Mindre än 25% skriver självmordsbrev. Den som tar livet av sig utanför hemnet skriver som regel inte brev där de berättar var kroppen kan hittas. De vill ju inte bli hittade innan de lyckats ta sitt liv. Det är ett pusslande för att hitta en försvunnen som befaras död. Polis, MP och liknande organisationer samt anhöriga och vänner hjälper till att leta. Har man tur körde personen bil till platsen eller blev sedd av någon när den cyklade till platsen för självmordet. Men tyvärr hittas inte alla. I synnerhet om de tagit sitt liv i en skog (blivit uppäten av djur efteråt) eller dränkt sig i hav eller vattendrag. Då måste någon se kroppen när den flyter upp. Nu senast hittades en kvinna i Norrbotten (som varit deprimerad) i ett vattendrag efter att hon varit försvunnen sedan december. Rena turen att hennes kropp återfanns. Annars hade hennes anhöriga stått där med ovissheten.

(FB) Åsa försvunnen i Piteå 3/12 2016
Citera
2017-06-29, 18:52
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nik145

Jag är ingen expert på Närke, men jag har passerat Närke (inklusive Hallsberg) många gånger.

Det finns egentligen två scenarier, antingen vet han inget om geografin och blandar ihop olika stationer. Han vet inte vilka landskap han befinner sig i under resan.

Eller också har han gjort en bakgrundscheck i fall att. Naturligtvis utan att berätta det. Hallsberg har närhet till (sorry om det låter hemskt men Flashback är vad det är) gruvhål och det finns konstgjorda sjöar vid Kvarntorp, gamla stenbrott, intill Kvarntorpshögen som fortfarande (?) har rök som kommer från underjorden. Det brinner från slaggen av oljeskiffer där efter tiotals år. Man utvann olja där under andra världskriget.

Har han koll på sådant?

Eller är han en musiker, helt utan tendenser till kalenderbiteri?

Är han en sådan som passerar Stockholm utan att vara 100 på att det är Stockholm? Eller ser han, att ja nu passerar vi Årstabroarna?

(Spekulationer.) Kan inte hans föräldrar försöka hitta hit? De flesta av oss är högst välvilliga.
Citera
2017-06-29, 20:57
Medlem
Skaraborg2s avatar
Några frågor ang. PL.

Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Jag är ingen expert på Närke, men jag har passerat Närke (inklusive Hallsberg) många gånger.

Det finns egentligen två scenarier, antingen vet han inget om geografin och blandar ihop olika stationer. Han vet inte vilka landskap han befinner sig i under resan.

Eller också har han gjort en bakgrundscheck i fall att. Naturligtvis utan att berätta det. Hallsberg har närhet till (sorry om det låter hemskt men Flashback är vad det är) gruvhål och det finns konstgjorda sjöar vid Kvarntorp, gamla stenbrott, intill Kvarntorpshögen som fortfarande (?) har rök som kommer från underjorden. Det brinner från slaggen av oljeskiffer där efter tiotals år. Man utvann olja där under andra världskriget.

Har han koll på sådant?

Eller är han en musiker, helt utan tendenser till kalenderbiteri?

Är han en sådan som passerar Stockholm utan att vara 100 på att det är Stockholm? Eller ser han, att ja nu passerar vi Årstabroarna?

(Spekulationer.) Kan inte hans föräldrar försöka hitta hit? De flesta av oss är högst välvilliga.

Jag är heller ingen expert av Närke men vet att det finns en hel del gruvhål där brytning inte har förekommit på länge. Dessutom finns det rikligt med skog och tjärnar.

Jag tycker det låter otroligt att PL inte skulle ha vetat vilket landskap han befann sig i när han anlände till Hallsberg?

Har själv dålig kunskap om den försvunnes bakgrund men det har säkert andra skribenter.

Han är/var väl inte ursprungligen från Malmö? Han pratade väl inte skånska? Har han syskon? Hade han någon flickvän vid försvinnandet?
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-06-29 kl. 20:59.
Citera
2017-06-29, 21:22
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag är heller ingen expert av Närke men vet att det finns en hel del gruvhål där brytning inte har förekommit på länge. Dessutom finns det rikligt med skog och tjärnar.

Jag tycker det låter otroligt att PL inte skulle ha vetat vilket landskap han befann sig i när han anlände till Hallsberg?

Har själv dålig kunskap om den försvunnes bakgrund men det har säkert andra skribenter.

Han är/var väl inte ursprungligen från Malmö? Han pratade väl inte skånska? Har han syskon? Hade han någon flickvän vid försvinnandet?

Patrik pratar skånska!
Han har en äldre bror.
Föräldrarna har inte nämnt någonting om en eventuell flick / pojkvän.
Det står i alla fall ingenting om det i faktarutan eller i något av forumen - Deras Facebooksidor.
Föräldrarna förnekar både, att han röker och använder droger.
Han är skötsam.... Visst, men även solen har fläckar1
Han har örhänge i vänster öra!
När jag var ÄNNU yngre betydde det (när det gäller det manliga släktet) "gay" och örhänge i höger öra, att personen nyttjade narkotika!
Citera
2017-06-29, 21:40
Medlem
Nidingrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinaBe
Patrik pratar skånska!
Han har en äldre bror.
Det står i alla fall ingenting om det i faktarutan eller i något av forumen - Deras Facebooksidor.
När jag var ÄNNU yngre betydde det (när det gäller det manliga släktet) "gay" och örhänge i höger öra, att personen nyttjade narkotika!

I min värld är man bög när man har sin kuk i en annan mans röv. Eller vice versa.
Inte fan definerar man en bög pga vilket öra man vill smycka med ett örhänge.
Citera
2017-06-29, 21:46
Medlem
CallePhilles avatar
Han verkar vara född och uppvuxen i Malmö.
Brodern är yngre. Båda killarna är skrivna hemma hos föräldrarna i Malmö.

Det verkar som att Patrik bott i Falun i ett par år. Det finns nog mycket som föräldrarna inte har vetskap om. Det brukar vara så med föräldrar/barn/ungdomar oavsett ålder. Vissa tankar och sysselsättningar angår inte föräldrar och föräldrarna är lyckligt ovetande.
Citera
2017-06-29, 21:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
En skötsam ung man.

Citat:
Ursprungligen postat av NinaBe
Patrik pratar skånska!
Han har en äldre bror.

Tack för den här informationen. Han pratar/pratade alltså skånska och har en bror. Ej heller har det framkommit ifall han hade en partner då han steg av i Hallsberg. Jag tänkte här närmast på om han ev. kan ha varit deprimerad p. g a. olycklig kärlek men det vet vi ingenting om.

Att han är/var en skötsam ung man säger oss tyvärr inte så mycket.
Citera
2017-06-29, 21:56
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för den här informationen. Han pratar/pratade alltså skånska och har en bror. Ej heller har det framkommit ifall han hade en partner då han steg av i Hallsberg. Jag tänkte här närmast på om han ev. kan ha varit deprimerad p. g a. olycklig kärlek men det vet vi ingenting om.

Att han är/var en skötsam ung man säger oss tyvärr inte så mycket.

Han har kommenterat en del på sin Facebook, en kille där han har skrivit i stil med...du har gett mig så mycket...,möjligtvis med hjärta, minns ej i detalj.

Olyckligt kär eller en mycket nära vän?
Citera
2017-06-29, 22:08
Moderator
pudelluss avatar
Bytte tåg i Ungern en gång, tror det var i Székesfehérvár.
(Ingen aning om var det ligger! Mer än att det var på vägen. Säkert tycker ungrarna med all rätt att jag borde känna till det.)

Vet PL skillnaden mellan Hallsberg och Mjölby? En psykiskt sjuk person som dessutom inte kan orientera sig geografiskt, för namnen på de orter han passerar säger honom inget. Ligger Mjölby tre mil söder om Örebro? Går säkert att ta miste.

Vet han var han är, om han upptäcker att han är på fel station? Eller är det som Székesfehérvár för honom? Var är jag nu?

Vad visste han om Hallsberg när han gick av tåget där?

Varför avvika från stationen? Kände han sig jagad?
Citera
2017-06-29, 22:46
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Bytte tåg i Ungern en gång, tror det var i Székesfehérvár.
(Ingen aning om var det ligger! Mer än att det var på vägen. Säkert tycker ungrarna med all rätt att jag borde känna till det.)

Vet PL skillnaden mellan Hallsberg och Mjölby? En psykiskt sjuk person som dessutom inte kan orientera sig geografiskt, för namnen på de orter han passerar säger honom inget. Ligger Mjölby tre mil söder om Örebro? Går säkert att ta miste.

Vet han var han är, om han upptäcker att han är på fel station? Eller är det som Székesfehérvár för honom? Var är jag nu?

Vad visste han om Hallsberg när han gick av tåget där?

Varför avvika från stationen? Kände han sig jagad?
Nu är jag inte jätteinsatt i fallet, men jag fattade som att han bott och pluggat i Falun i några år, och således åkt sträckan många gånger. Så han bör rimligen ha bra koll...såvida han inte varit ett sämre tillstånd som det spekuleras i.

Ärligt talat så finns det inget som talat för att han lever. Han kan ha gått och tagit livet av sig tyvärr. Han verkade ju varit möjligt deprimerad.
Citera
2017-06-29, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
De finns. Ooo ja. Mindre än 25% skriver självmordsbrev. Den som tar livet av sig utanför hemnet skriver som regel inte brev där de berättar var kroppen kan hittas. De vill ju inte bli hittade innan de lyckats ta sitt liv. Det är ett pusslande för att hitta en försvunnen som befaras död. Polis, MP och liknande organisationer samt anhöriga och vänner hjälper till att leta. Har man tur körde personen bil till platsen eller blev sedd av någon när den cyklade till platsen för självmordet. Men tyvärr hittas inte alla. I synnerhet om de tagit sitt liv i en skog (blivit uppäten av djur efteråt) eller dränkt sig i hav eller vattendrag. Då måste någon se kroppen när den flyter upp. Nu senast hittades en kvinna i Norrbotten (som varit deprimerad) i ett vattendrag efter att hon varit försvunnen sedan december. Rena turen att hennes kropp återfanns. Annars hade hennes anhöriga stått där med ovissheten.

(FB) Åsa försvunnen i Piteå 3/12 2016

Så rent hypotetiskt, vill man försvinna är en större järnvägsknut som Hallsberg ypperlig att hoppa på ett godståg för att komma bort en bit, godstågen brukar inte hålla någon högre fart när de lämnar bangården så ombordstigning mellan vagnar borde inte vara omöjlig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in