2017-06-29, 15:01
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vad menar du med pekat ut JM?

AM angav JM som trolig förövare eller anstiftare redan i ambulansen från Granliden, enligt uppgifter. Hade AM dött med GM (och JM haft tid att ge MR en överdos) hade JM:s chanser att prata sig ur anstiftan varit avsevärt högre enligt min bedömning.
Citera
2017-06-29, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
... Däremot sparas väl prover ett par år på RMV?

Förutsatt att de tas kanske det är så. Kanske görs det inte på alla som obduceras, tex de som befinns vara drunknade.
Citera
2017-06-29, 15:09
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag har också uppfattat det som att det inte gjordes några drogtester vid den första obduktionen.

Om kroppsvätskor sparades eller inte är osäkert IMO.

Det gjordes ett principiellt uttalande i samband med att gravöppning fördes på tal att blod, urin och ögonvätska alltid sparades ett år efter en rättsmedicinsk obduktion. Hur det var i Akis fall vet jag inte.

Det som har beskrivit som JMs envetna ansträngningar om att få Aki kremerad talar ju för att det fanns något som kunde påträffas om han inte kremerades. Hennes ilska när hon får veta att graven ska öppnas kan ju också tyda på oro. Frågan är för vad?

Några analyser gjordes vid den första Rättmedicinska obduktionen, Aki promillehalt framkom ju.
Frågan är vad som mer eller inte mer analyserades?
Det är bara brottstycken vi vet, lite för lite för att kunna avgöra vad som kan ha missats.

Men i den allmänna besparingsivern är det tråkigt om det inte letades fullt ut efter tecken på mord när en 90 kilos frisk och vältränad karl återfinns på meterdjupt vatten bredvid hemmabryggan och dessutom vänd åt fel håll på rygg utan skum runt munnen. Vådaskott och bilolyckor brukar ju utredas noga, men inte här?
Citera
2017-06-29, 15:12
Medlem
Lonnrots avatar
[quote=jackflash|61098057]
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot

Rätta mig om jag har fel, men väntar inte åkl fortfarande på bevisning gällande drunkningen från annat land?

Ingen aning. Spännande i så fall.
Vore ju en het potatis om det var ngt avgörande som sparades till efter klartecknet från Rättspsyk.

(Man kan förstå om vissa myndigheter inte vill göra arbete i onödan...)
Citera
2017-06-29, 15:15
Medlem
Citat:
Jag har också uppfattat det som att det inte gjordes några drogtester vid den första obduktionen.

Det gjordes ett principiellt uttalande i samband med att gravöppning fördes på tal att blod, urin och ögonvätska alltid sparades ett år efter en rättsmedicinsk obduktion. Hur det var i Akis fall vet jag inte.

Det som har beskrivit som JMs envetna ansträngningar om att få Aki kremerad talar ju för att det fanns något som kunde påträffas om han inte kremerades. Hennes ilska när hon får veta att graven ska öppnas kan ju också tyda på oro. Frågan är för vad?

Jag vill minnas att det kom ett uttalande någonstans runt gravöppningen om att det inte fanns några prover och att det avhandlades i tråden med ett visst morr. Men jag kan för all del minnas fel. Skulle analyserna skett på sparade prover så ökar ju deras trovärdighet högst väsentligt. Men nu tror jag tyvärr att det inte fanns några prover.
Citera
2017-06-29, 15:17
Medlem
lasternassummas avatar
[quote=Lonnrot|61098223]
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash

Ingen aning. Spännande i så fall.
Vore ju en het potatis om det var ngt avgörande som sparades till efter klartecknet från Rättspsyk.

(Man kan förstå om vissa myndigheter inte vill göra arbete i onödan...)

Eftersom det som väntas på nämndes i samband med att JJ släpptes så kan det ju vara något som binder honom vid mordet på Aki.
En tanke är att de DNA-spår som påträffades men inte kunnat identifieras ännu kanske kan identifieras om man har tillgång till tillräckligt bra instrument och metoder.

Citera
2017-06-29, 15:18
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Internationell rättslig hjälp
Vad det är dom väntar på vet vi inte, men det har med mordet på Aki att göra.

Det har gjorts lite uttalanden som man kanske inte ska övertolka, men bl.a. att det inte var någon risk med att släppa JJ tills nya bevis kom fram.

Utredningen får internationell hjälp
"Men åklagarna inväntar en viktig utredningsåtgärd för att se om de kan väcka åtal ändå mot 25-åringen. Kammaråklagare Johan Fahlander berättar för P4 Västmanland om den tills nu okända utredningsåtgärden - som han dock inte vill berätta mer om.
Men man har efterfrågat internationell hjälp.
– Det hänger på den här kvarvarande utredningsåtgärden som tar väldigt lång tid att genomföra. Det är en fråga om internationell rättslig hjälp, och den kan ta väldigt lång tid. Så därför finns det inte skäl att hålla honom häktad, säger han till radiokanalen."

http://www.expressen.se/nyheter/arboga-25-aring-slappt-ur-hakte/

Vad kan det vara för "internationell rättslig hjälp" som "kan ta väldigt lång tid"?

Låter ju som någon alibi-bekräftelse eller DNA-sannolikhetsbestämning, eller bevisvärdering typ. Men andra kan gissa betydligt förståndigare.
Citera
2017-06-29, 15:24
Medlem
develis avatar
Citat:

Alltså - oavsett vad som analyserades första gången så försöker jag säga:
Det lär väl finnas sparade prover om han varit död i över ett år. Hur ska urin annars kunna analyseras? Vävnadsprov/hud och hår är väl en sak.
Citat:
I det aktuella fallet har kroppen dessutom redan genomgått en rättsmedicinsk undersökning då ett flertal prover togs. Så frågan är vad ännu en rättsmedicinsk obduktion kan ge.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/oklart-om-obduktion-av-ex-maken-ger-nya-ledtradar?
Citat:
– Vid i princip alla obduktioner som görs tar man vävnadsprover. Det är blod, urin och ögonvätska som skickas för rättskemisk analys. De sparas sedan på rättsmedicinska avdelningen i ett eller två år, säger hon."

Finns de vävnadsprover som togs för ett år sedan kvar om de skulle behövas?

– Ja. Enligt de uppgifter jag fått från utredarna gjordes en rättsmedicinsk undersökning under dödsfallsutredningen och då togs alla sedvanliga prover.
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:PBq_T3poY90J:www.ekuriren.se/nyheter/polisen-drunknade-ex-makens-grav-ska-inte-oppnas/+&cd=6&hl=sv&ct=clnk&gl=se
Senast redigerad av develi 2017-06-29 kl. 15:27.
Citera
2017-06-29, 15:24
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Låter ju som någon alibi-bekräftelse eller DNA-sannolikhetsbestämning, eller bevisvärdering typ. Men andra kan gissa betydligt förståndigare.

Se inlägget före ditt!

Ett besked om att t.ex. DNA från JJ påträffats under Akis naglar skulle ju skapa en intressant situation.

Det är en vild spekulation och en hypotes, men om...

Hur skulle då JJ och JM förhålla sig till varandra? Skulle JJ erkänna och peka ut JM som initiativtagare, eller skulle han ta på sig allt själv? Kanske skulle dom båda fortsätta neka.

Citera
2017-06-29, 15:29
Medlem
EndastJag01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Vilka 20-åringar sitter på en bergsknall och käkar hemvete med sin mormor? Anki vill endast påvisa att hon vill väl och bjuder på billig lunch så det skall se bättre ut i rätten. Vad har ens en fattigmanspicnic i en rättegång att göra eller att JB och DB "tiggt pengar". Så lamt och precis som du skriver skall mormor sitta där med två medmisstänkta och slafsa. nej den köper jag inte lika lite som att jag köper att anki diggar JJ. Det var också bara tomma ord, mormor anki gillar inga utlänningar som hon själv säger "alla dessa är drägg".
Nej, du har helt rätt! Visst är det en maktkamp mellan AM och JM och den har JM förlorat så det står härliga till. AM har tagit allt JM hade, hela hennes liv, när hon tog barnen och gav dom en trygghet som inte finns hos JM och såg till att pengarna hamnade utanför räckhåll. Nu är det två 20-åringar kvar som inte vill ha en fattigmanspicknick med mormor (vilka snikna personer... här skall det vara en rikemanspicknick minsann)
Jag tycker att de skall kontakta AM och säga att det väldigt gärna vill ha picknick med henne och att de ordnar det som behövs, skall göra något gott från sambons hemland, du kommer att gilla det mormor, jag lovar att det blir jättegott!
Fast hon skall ju våga äta det också...
Senast redigerad av EndastJag01 2017-06-29 kl. 15:33. Anledning: Tillägg:
Citera
2017-06-29, 15:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Detta är vad som sökts efter i samband med kompletterande rättskemisk undersökning (inkom till Uppsala från Linköping 2016-10-20) och ej påvisats:

"metanol, aceton, isopropanol, barbiturater, salicylsyra, läkemedel, droger,
fenetylaminer, piperaziner, katinoner, butan, digoxin eller kloroform i lårblod,
metanol, aceton, isopropanol, amfetaminer, opiater, cannabis, bensodiazepiner, kokainmetaboliter, buprenorfin, MDMA-analoger eller gamma-hydroxy-butyrat (GHB) i urin"

Tilla_ggsprotokoll_I_2017-04-13__del_1__3_.pdf, sid 28 enligt paginering.

Jag tolkar det som att det finns massor av preparat som inte finns här och som Aki kan ha drogats med.
Flertal grupper med substanser spänner över flertal flertal droger och läkemedel.
Jag vet inte om du redan läst denna Rättspromemoria (uppdaterat feb 2017).
Stoort dokument (487 s) men det ger en viss insyn i drogriket som är intressant i mitt tycke:
https://www.aklagare.se/globalassets/dokument/rattspromemorior/rattspm-2016-1-narkotikapreparat.pdf

Mefedron (nätdrog, syntetisk katinonin) kanske är nåt för JM? Det går under benämningen krabba och hon gillar ju dyra King Crab ben...
Citera
2017-06-29, 15:42
Medlem
Citat:
Internationell rättslig hjälp
Vad det är dom väntar på vet vi inte, men det har med mordet på Aki att göra.

Det har gjorts lite uttalanden som man kanske inte ska övertolka, men bl.a. att det inte var någon risk med att släppa JJ tills nya bevis kom fram.

Utredningen får internationell hjälp
"Men åklagarna inväntar en viktig utredningsåtgärd för att se om de kan väcka åtal ändå mot 25-åringen. Kammaråklagare Johan Fahlander berättar för P4 Västmanland om den tills nu okända utredningsåtgärden - som han dock inte vill berätta mer om.
Men man har efterfrågat internationell hjälp.
– Det hänger på den här kvarvarande utredningsåtgärden som tar väldigt lång tid att genomföra. Det är en fråga om internationell rättslig hjälp, och den kan ta väldigt lång tid. Så därför finns det inte skäl att hålla honom häktad, säger han till radiokanalen."

http://www.expressen.se/nyheter/arboga-25-aring-slappt-ur-hakte/

Vad kan det vara för "internationell rättslig hjälp" som "kan ta väldigt lång tid"?
Lag (2000:562) om internationell rättslig hjälp i brottmål

Inte vet jag men så här står det om: Lag (2000:562) om internationell rättslig hjälp i brottmål

Tillämpningsområde
2 § Rättslig hjälp enligt denna lag omfattar följande åtgärder:

1. förhör i samband med förundersökning i brottmål,
2. bevisupptagning vid domstol,
3. telefonförhör,
4. förhör genom videokonferens,
5. kvarstad, beslag samt husrannsakan och andra åtgärder som avses i 28 kap. rättegångsbalken,
6. hemlig avlyssning av elektronisk kommunikation och hemlig övervakning av elektronisk kommunikation,
7. tekniskt bistånd med hemlig avlyssning av elektronisk kommunikation och hemlig övervakning av elektronisk kommunikation,
8. tillstånd till gränsöverskridande hemlig avlyssning av elektronisk kommunikation och hemlig övervakning av elektronisk kommunikation,
9. hemlig kameraövervakning,
10. hemlig rumsavlyssning,
11. överförande av frihetsberövade för förhör m.m., och
12. rättsmedicinsk undersökning av en avliden person.

7 § I denna lag finns vissa bestämmelser om att en svensk åklagare får ansöka om rättslig hjälp utomlands. Lagen hindrar inte att en svensk åklagare även annars ansöker om rättslig hjälp utomlands i den utsträckning den andra staten tillåter det.
En svensk domstol får endast ansöka om rättslig hjälp utomlands enligt bestämmelserna i denna lag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in