2017-06-29, 11:39
Medlem
cossinuss avatar
Har en invändning för alla som påstår livstid för enbart mordet på föräldrarna. Om hon blir dömd till medhjälp för mord och mordförsök så ska den kategorin ha lägre straffvärde än om man utför själva mordet alternativt medgärningsman. Medhälp ska i allmännhet rendera lägre straff och då stryks livstid bort.

Det finns undantag som t ex medhjälp till 2 mord och medgjälp till 10 mordförsök på vårväderskrogen i göteborg. Där fick de livstid för medhjälp men där var det exceptionellt. I detta föräldrafallet är ju ett "vanligt" medhjälp och få ska straffet vara under livstid.

Jag reserverar mig att om hon döms istället till livstid för anstiftan för mordet på föräldern och mordförsöket på mamman så finns det inte hinder för livstid
Alternativt medgärningsman till mord och mordförsök.

Annars tycker jag sverige har accelererat kraftigt med utvidgat gärningsmannaskap. Var går gränsen liksom.
Citera
2017-06-29, 11:42
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramafikation
Spännande att AH säger att ordvalet och samtalet Möller hade i bilen med MR (avlyssningen) beror på att Möller ville skydda MR.
Tar AH oss alla för idioter när JM klart och tydligt säger att hon vill minsann inte hamna i finkan för mord i 10 år.
Varför skulle hon ens om hon inte var skyldig?

Har någon hört om de kommer att överklaga?

Jo, möjligen skydda honom från insikten om allvaret i vad de har gjort och att hon kommer att ta livet av honom.
Citera
2017-06-29, 11:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
Det är lite märkligt att de som var helt övertygade om att Hikes lätt som en plätt skulle vända skutan på rätt köl under slutpläderingen nu hoppas på ny advokat i HR. Hikes gjorde vad en advokat kunde.

I HR kommer Tingsrättens bandade förhandling visas i sin helhet. Endast i det fall nya utredningsresultat eller nya vittnen med helt ny information dyker upp kommer höras. En inspelning, en blodig t-shirt kan vara en sådan ny omständighet. Om sådana saker existera.

Att en annan advokat skulle fria henne i HR känns så långt bort som en nanometer är från en kilometer.

Hon har rökt sig själv. Hon har totalt misslyckats i rätten, hon har diskvalificerat sig själv från all som helst trovärdighet. Det är det som HR kommer se.

När hon i sin urbota korkade hjärna tar kontakt med Kaj Linna, som är en intellektuell männsika känns grovt störande och visar missaktning mot Linna. Va f-n ville eller trodde hon skulle blir resultatet av den kontakten? Att Linna skulle resa hem från Spanien för att gå i god för henne? At han skulle kasta sig över 7000 sidor FUP? Nädu Johanna, dina brev ligger dig till last. Tvärtemot vad du räknar ut.

Hon är dummare och mer osmart än de allra allra flesta.
Jösses såklart båda sidor kommer lämna in nytt material. hikes har ca 4000 sidor slask med hon kan omöjligt hunnit med allt. Det är bara du som känner starkt för ytterligheter och anser att endast fri eller livstid finns på kartan för så är det inte det är bara dina tankar och dom spelar ett stort spratt med dig. Hikes var bra i många stycken men för lam i andra hade behövts mer pondus och till det behövs en karl i detta fall, att få en kvinna som försvarare till en kvinna i detta fall var inte det bästa. Kombinationen var ingen fullträff i o m fallets karaktär.
Citera
2017-06-29, 11:50
Medlem
Jag tycker att det ska bli väldigt intressant att se vad RMV kommer fram till i den rättspsykiatriska undersökningen. Av det lilla vi kunnat ta del av gällande JM så är hon utan tvivel inte psykiskt frisk. Men min personliga uppfattning, också utifrån egentligen väldigt lite information, är att hon inte uppfyller kraven för att dömas till psykiatrisk vård. Precis som Breivik, Fossmo, Äikiä och Larsson med flera, är hon sjuk men fortfarande fullt införstådd med, och medveten om, sitt handlande. JM lider troligtvis av en svår och genomgripande personlighetsstörning med blandade inslag. Men en allvarlig psykisk störning i lagens bemärkelse tycker jag inte att hon verkar ha.

Tycker det hade varit en katastrof om hon dömdes till rättspsykiatrisk vård, eftersom hon är skärpt nog att fiffla sig ut efter ett par år. Jag hoppas rätten resonerar runt henne som man gjorde med Fossmo och dömer till livstid.
Citera
2017-06-29, 11:54
Medlem
Edit

Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Jösses såklart båda sidor kommer lämna in nytt material. hikes har ca 4000 sidor slask med hon kan omöjligt hunnit med allt.

Det ska väl mycket till för att man ska få lägga fram nytt material? Hovrätten går väl i huvudsak bara igenom det som avhandlats i tingsrätten för att se om bedömningen/utgången var korrekt.

Edit: googlade och såg att i brottsmål får man visst inkludera ny bevisning. Sorry!
Senast redigerad av tagmaster 2017-06-29 kl. 12:07. Anledning: Edit
Citera
2017-06-29, 11:59
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Jösses såklart båda sidor kommer lämna in nytt material. hikes har ca 4000 sidor slask med hon kan omöjligt hunnit med allt. Det är bara du som känner starkt för ytterligheter och anser att endast fri eller livstid finns på kartan för så är det inte det är bara dina tankar och dom spelar ett stort spratt med dig. Hikes var bra i många stycken men för lam i andra hade behövts mer pondus och till det behövs en karl i detta fall, att få en kvinna som försvarare till en kvinna i detta fall var inte det bästa. Kombinationen var ingen fullträff i o m fallets karaktär.

Hikes 'slask' känns ju som en utmärkt källa för oplockade ess. Känner på mig att hon kommer avväpna alla dumma skvallrare och få JM frikänd på alla punkter! Och kanske äntligen skipas riktig rättvisa, varpå den onda AM hamnar 'i kurran ' istället!

Annars var det ju mycket trumpetande under rättegången om hur enkelt Hikes skulle pulvrisera åtalet. Det bidde inte så mycket av det, men givetvis beror inte det på att JM försatt sig i en så hopplös situation att självaste Houdini skulle ge upp. Nä, det beror på att hon blev försvarad av en kvinna! Med en riktig karl i hovrätten kommer det gå som en dans!

Hälsa Peter, och skäll lite på honom för att hans vargar åt upp JM:s får.
Citera
2017-06-29, 12:09
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cossinus
Har en invändning för alla som påstår livstid för enbart mordet på föräldrarna. Om hon blir dömd till medhjälp för mord och mordförsök så ska den kategorin ha lägre straffvärde än om man utför själva mordet alternativt medgärningsman. Medhälp ska i allmännhet rendera lägre straff och då stryks livstid bort.

Det finns undantag som t ex medhjälp till 2 mord och medhjälp till 10 mordförsök på vårväderskrogen i göteborg. Där fick de livstid för medhjälp men där var det exceptionellt. I detta föräldrafallet är ju ett "vanligt" medhjälp och få ska straffet vara under livstid.

Jag reserverar mig att om hon döms istället till livstid för anstiftan för mordet på föräldern och mordförsöket på mamman så finns det inte hinder för livstid
Alternativt medgärningsman till mord och mordförsök.

tycker jag sverige har accelererat kraftigt med utvidgat gärningsmannaskap. Var går gränsen liksom .

Håller med dig om det fetade, man har mycket delansvar för vad andra gör i den brottsliga grupp en person kan befinna sig i numera. Den som kör flyktbilen efter ett rån är lika ansvarig som rånaren. Det kanske ska vara så, är lite tvehågsen där. Kan ju vara ett incitament att tänka över om man som kriminell vill göra en stöt ihop med andra som kan gå bananas och skjuta ihjäl exempelvis poliser..? Det kanske är det lagskrivarna vill eftersträva?

För övrigt ber jag att få citera din söta syftning ovan:
"Medhjälp till 10 mordförsök på Vårväderkrogen i Göteborg". Överlevde krogen?
Senast redigerad av Solglittret 2017-06-29 kl. 12:22.
Citera
2017-06-29, 12:13
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hahahaha - Farmen?!

Där hon ska förklara till reportern att de tagit DNA via hår så verkar hon inte ens skilja på vem hon pratar med - hon artikulerar som om det vore ett samtal med MR via google translate de använder
( Pratöversättning i mobilen alltså).
Drar sig i håret och är övertydlig: Förstår du? DNA, DNA-test.
När de tar hår så handlar det nog mer om att se vilka droger/mediciner hon har tagit.
DNA brukar man ta genom topsning.
Citera
2017-06-29, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ber att få återkomma framöver, för trött att leta i mina papper just nu
Problemet med halveringstider etc är att det just är kroppen metabolism, oftast via levern och njurarnas arbete, som bryter ner substanserna. Själva ämnet,giftet, bryter inte ner sig självt likt en radioisotop. I samma ögonblick som kroppen dör avstannar metabolismen och det blir en "ögonblicksbild" hur det kemiskt såg ut när kroppen dog.

Ämnen som bryts ned metaboliskt på några timmar har nog inte stor chans att överleva i över ett år i graven.
Citera
2017-06-29, 12:25
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria
Tror som du om punkt 3.

Förloppet låter logiskt.

Problemet är överbemanningen av Aki. Detta måste också bli logiskt samt inte invecklat.

Om han var lika utslagen som den gången han låg på soffan och kissade på sig, så ska det väl inte ha varit något större problem. Påse över huvudet eller en kudde så är det klart.
Citera
2017-06-29, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/220272

Om man tittar på det här intervjuven i Aftonbladet, gjord med Johanna i augusti 2016 när hon och MR just hade släppts ut efter första gripandet, så tycker ialla fall jag att hon känns sjuk. Det är något som inte stämmer med henne. Hon kan ju vara väldigt trött och påverkad av situationen, men det är inte en psykiskt fullt frisk person vi ser.
och MR som sitter brevid verkar också helt sjuk. De fnittrar och skrattar nör reportern kommer fram och sedan försöker de att kväva sina skratt och fnitter, men man ser tydligt dessa leenden, han kan inte titta på henne ens för då hade han skrattat högt.
Citera
2017-06-29, 12:27
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Ämnen som bryts ned metaboliskt på några timmar har nog inte stor chans att överleva i över ett år i graven.

Kan vara så att de inte synns.
Dock är ju kroppen som en maskin som via metabolismen bryter ner ämnen i andra beståndsdelar, ibland i flera led, för att sedan utsöndra dessa. Ex kodein metaboliseras ned till morfin först innan det utsöndras.
Stannar maskinen är det inte säkert att processen fortsätter i en kista.

Eftesom man uppgav att Aki inte hade spår av droger några månader tillbaka har man sannolikt analyserat hans hårstrån. En akut given drog hinner inte bakas in i hårsäcken, men man har nog analyserat alla upptänkliga vävnadsprover och letat noga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in